AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 20:36 #81 Skrevet torsdag kl. 20:36 Usannsynlig at noen får lov å "jobbe" på et overgrepsmottak uten vandelsattest, uten å ha gitt riktig personalia. Det blir for dumt, når man vet at det er strengt, mtp taushetsplikt og sensitive informasjon. Ødela serien for meg. Anonymkode: d2fab...392 1 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:09 #82 Skrevet torsdag kl. 22:09 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det at han prøver å ta livet sitt, og "gjenoppstår" som kvinne er med på at man kjøper den raske og store endringen litt lettere. I tillegg opplever han et brutalt overgrep fra mannen som inviterer han inn i et fysisk fellesskap, nå som kvinne. Nedbrutt etter overgrepet opplever han så å bli møtt med forståelse og kjærlighet, som kvinne, og i tillegg finner han mening og verdi i å være en trygg havn for andre. Her er serien spesielt god synes jeg. Den viser hvordan kvinner lettere møtes med stor omsorg og forståelse, samtidig som at andre søker til dem, og ser på dem som trygge. Anonymkode: 70e78...07f Ja altså dette har ikke jeg som kvinne egentlig opplevd. Ikke at jeg forventer det heller, men jeg forventer faktisk å slippe det absolutte lavmål fra dem, slik jeg også forventer å skulle slippe et absolutt lavmål fra menn også. Nå er det slik at kvinner skal føle seg VELDIG TRYGGE på alle punkter før de går amok, slik menn går amok på kvinner. Anonymkode: a45c5...066
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:19 #83 Skrevet torsdag kl. 22:19 Gliffy skrev (5 timer siden): Vil ikke si det var på et blunk akkurat. Han ble jo slått i trynet med to ekstremt traumatiske hendelser rett etter hverandre (uthengingen i media og voldtekten). De fleste folk endrer seg ganske dramatisk når sånt skjer Vi kan vel egentlug legge til to traumatiske hendelser til. Han tror han har funnet kjærligheten, men det viser seg det hele har vært svindel. Så han mister henne (eller i hvert fall det bildet han har av henne) og svindles økonomisk i samme åndedrag. Deretter kommer uthengingen i media. Men ikke bare det - det eneste mennesket han har i livet sitt, moren, slår hånda av ham. Og det når han trenger henne som mest. Anonymkode: 796fa...c22 7 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:23 #84 Skrevet torsdag kl. 22:23 AnonymBruker skrev (1 time siden): Usannsynlig at noen får lov å "jobbe" på et overgrepsmottak uten vandelsattest, uten å ha gitt riktig personalia. Det blir for dumt, når man vet at det er strengt, mtp taushetsplikt og sensitive informasjon. Ødela serien for meg. Anonymkode: d2fab...392 Det er jeg enig i at ble temmelig tynt. Men synes ellers serien var så bra at jeg valgte å overse det og tenke på det som et nødvendig virkemiddel. Anonymkode: 796fa...c22 5
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 22:26 #85 Skrevet torsdag kl. 22:26 Og så klart, stakkars han. Han får omsorgen og medfølelse til slutt. Stakars mannen liksom. Trodde dette var noe for å slå ned på kvinnehat. Anonymkode: d2fab...392 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:27 #86 Skrevet fredag kl. 09:27 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Og så klart, stakkars han. Han får omsorgen og medfølelse til slutt. Stakars mannen liksom. Trodde dette var noe for å slå ned på kvinnehat. Anonymkode: d2fab...392 Noen ganger slått deg at kvinnehat nettopp kan ha bakgrunn i smerte og personlige kriser? Anonymkode: 44a27...9ea 4 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 09:33 #87 Skrevet fredag kl. 09:33 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Det at han prøver å ta livet sitt, og "gjenoppstår" som kvinne er med på at man kjøper den raske og store endringen litt lettere. I tillegg opplever han et brutalt overgrep fra mannen som inviterer han inn i et fysisk fellesskap, nå som kvinne. Nedbrutt etter overgrepet opplever han så å bli møtt med forståelse og kjærlighet, som kvinne, og i tillegg finner han mening og verdi i å være en trygg havn for andre. Her er serien spesielt god synes jeg. Den viser hvordan kvinner lettere møtes med stor omsorg og forståelse, samtidig som at andre søker til dem, og ser på dem som trygge. Anonymkode: 70e78...07f Spot on! Anonymkode: 3a46b...57f 5
Gliffy Skrevet fredag kl. 10:53 #88 Skrevet fredag kl. 10:53 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Vi kan vel egentlug legge til to traumatiske hendelser til. Han tror han har funnet kjærligheten, men det viser seg det hele har vært svindel. Så han mister henne (eller i hvert fall det bildet han har av henne) og svindles økonomisk i samme åndedrag. Deretter kommer uthengingen i media. Men ikke bare det - det eneste mennesket han har i livet sitt, moren, slår hånda av ham. Og det når han trenger henne som mest. Anonymkode: 796fa...c22 Ikke sant. Det er virkelig et skred av traumer som raser over han. Og hun moren var jo bare helt skrekkelig, for en fæl dame! Ikke rart han var litt mistilpasset stakkar. 5 2
Violetta Skrevet i går, 07:43 #89 Skrevet i går, 07:43 AnonymBruker skrev (På 13.11.2025 den 21.36): Usannsynlig at noen får lov å "jobbe" på et overgrepsmottak uten vandelsattest, uten å ha gitt riktig personalia. Det blir for dumt, når man vet at det er strengt, mtp taushetsplikt og sensitive informasjon. Ødela serien for meg. Anonymkode: d2fab...392 Du vet at det ikke er en dokumentar? Det er helt vanlig at det tas grep uten rot i virkeligheten i filmer og serier. 9
AnonymBruker Skrevet i går, 15:00 #90 Skrevet i går, 15:00 AnonymBruker skrev (På 13.11.2025 den 21.36): Usannsynlig at noen får lov å "jobbe" på et overgrepsmottak uten vandelsattest, uten å ha gitt riktig personalia. Det blir for dumt, når man vet at det er strengt, mtp taushetsplikt og sensitive informasjon. Ødela serien for meg. Anonymkode: d2fab...392 Berit kunne ha blitt ansatt av noen høyere opp i systemet enn de kollegene av henne vi så og Berit hadde vel ikke noe rulleblad? Dette ødela ihvertfall ingenting for meg. Synes dette er en veldig god serie. Anonymkode: c1ac8...f2b 3
AnonymBruker Skrevet i går, 15:08 #91 Skrevet i går, 15:08 en ting jeg synes var interessant var på slutten, hvor Berit konkluderte med at hun/han ikke tålte internett ... kjenner meg litt igjen i det! man kan ha masse problemer og så ser man ikke det største problemet - internettavhengighet Anonymkode: a45c5...066 4 1 3
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #92 Skrevet 23 timer siden Selkie skrev (På 9.11.2025 den 15.49): Veldig typisk NRK å vinkle konservative høyrefolk som dumme, naive tapere. For du tenker at disse meningene er helt vanlige konservative høyremeninger og det er ikke noe ute med dem i det hele tatt? Ok. Forstår at ytre høyre har greid å flytte overtonvinduet ganske langt i så fall hvis det han samlet sett mener liksom er vanlige politiske meninger. Anonymkode: 6aa2a...9cb 4 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #93 Skrevet 23 timer siden Selkie skrev (På 13.11.2025 den 1.57): Det var det inntrykket jeg fikk, for det går igjen og igjen at NRK vinkler høyrefolk som tapere. Tror ikke serien slutter med at man tenker han var en skrap og veldig smart person. Men jeg kan jo ta feil. Han var ikke noe skarp, nei. Eller han var det, men det viste seg uansett ikke i de politiske utsagnene hans i begynnelsen, og stemplingen av andre han bedriver, helt åpenbart. Mener du at alle mennesker skal være skarpe til alle tider, i alle saker? Serien portretterer også den såkalte politiske korrektheten og på hvilken måte menn møtes på en kaldere måte enn kvinner (når han kler seg ut som dame får han flere smil og mer hjelp der han er). Den portretterer samtidig medienes gapestokkmentalitet. Det er derfor serien er god, fordi den er kompleks. Selv som en som stemmer venstresiden så lugger denne i sjela, rett og slett fordi den også sparker min vei. Han hadde for øvrig ikke meninger som tilsa at han var noen vanlig høyrevelger. Er det vanskelig for mange å se at måten han opptrer på i begynnelsen faktisk er gifitig og at de holdningene hans er mer radikaliserte enn de er høyre? Eller det vanskelig for mange å se en serie som faktisk sparker i ens egen retning også? Det er jo nettopp derfor den er god. Som seere er vi alle utsatt og får kritikk. Det er godt gjort, ikke dårlig. Anonymkode: 6aa2a...9cb 3 2
Gliffy Skrevet 23 timer siden #94 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Han var ikke noe skarp, nei. Eller han var det, men det viste seg uansett ikke i de politiske utsagnene hans i begynnelsen, og stemplingen av andre han bedriver, helt åpenbart. Mener du at alle mennesker skal være skarpe til alle tider, i alle saker? Serien portretterer også den såkalte politiske korrektheten og på hvilken måte menn møtes på en kaldere måte enn kvinner (når han kler seg ut som dame får han flere smil og mer hjelp der han er). Den portretterer samtidig medienes gapestokkmentalitet. Det er derfor serien er god, fordi den er kompleks. Selv som en som stemmer venstresiden så lugger denne i sjela, rett og slett fordi den også sparker min vei. Han hadde for øvrig ikke meninger som tilsa at han var noen vanlig høyrevelger. Er det vanskelig for mange å se at måten han opptrer på i begynnelsen faktisk er gifitig og at de holdningene hans er mer radikaliserte enn de er høyre? Eller det vanskelig for mange å se en serie som faktisk sparker i ens egen retning også? Det er jo nettopp derfor den er god. Som seere er vi alle utsatt og får kritikk. Det er godt gjort, ikke dårlig. Anonymkode: 6aa2a...9cb Enig. Jeg er en ganske venstrevridd person, og jeg syns de "vitsene" til hun standupkomikeren som nedverdiget menn var ubehagelige og ikke morsomme i det hele tatt. Og hun dama til han Audun var jo helt forferdelig uspiselig. Til og med de snille damene på mottaket hadde noen negative sider, spesielt hun ene hvordan hun slo hånda av Tom og ikke en gang lot han komme til orde og forklare seg da hun fant ut hvem han var. Jeg syns ikke at serien fremstilte "venstrefolk" på noen god måte heller, det var mye mer kompleks som du sier. Hun varme trivelige dama som plutselig viste seg å være nazist f. eks. Sånn er det jo, folk har gode og dårlige sider. 8 1 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #95 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (På 13.11.2025 den 7.37): Jeg sliter litt med å få helt taket på hva som egentlig var problemet til Audun? Vis skjult innhold Det legges mye vekt på at han har angst fordi han tror han har fått HIV og diverse på homseklubb, og kan ha smittet konen og barnet. Men han hadde jo store problemer i utgangspunktet, som var grunnen til at han havnet på homseklubb i det hele tatt. Men etter å ha vært med på mottaket og testet negativt, så er alt greit? Angsten er "skrudd av"? Anonymkode: cde10...955 Spoiler Jeg forstår det som at Audun har angst, også ocd. Det er mest sannsynlig en sårbarhet kombinert med erfaring. Han har problemer med å sette grenser for seg selv og lever med en dame som bestemmer alt. Serien viser hvor lite støttende hun er. Hun er ikke empatisk, men gir bare korte beskjeder. Når hun ser han strever, får han bare en kort beskjed om å gå til psykolog, ingen empati. Legg til stresset med småbarn. Jeg opplever ikke at det handler om at likestillingen er problemet, men dårlige parforhold (også illustrert ved det andre paret, der også stand up-komikeren virker til å være den mest aktive i forholdet), og for Audun sin del, en identitetskrise fordi det i tillegg er en posisjon som står i motsetning til mannsidealet. Han opplever at det avmaskuliniserer ham. Så han slår over i skjult politisk ukorrekthet, blir overbevist om at dette er det ærlige og sanne, også hans ærlige og sanne natur, bare fordi det er motsatt av tilværelsen han opplever å bli presset til å være i. Skammen slår over ære i identiteten som "mann", en fyr av undergrunnen, i raseri, behov for makt, differensiering fra kvinner og overdrevent fokus på kåthet. Men skammen består. Anonymkode: 6aa2a...9cb 4 1
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #96 Skrevet 23 timer siden Gliffy skrev (16 minutter siden): Enig. Jeg er en ganske venstrevridd person, og jeg syns de "vitsene" til hun standupkomikeren som nedverdiget menn var ubehagelige og ikke morsomme i det hele tatt. Og hun dama til han Audun var jo helt forferdelig uspiselig. Til og med de snille damene på mottaket hadde noen negative sider, spesielt hun ene hvordan hun slo hånda av Tom og ikke en gang lot han komme til orde og forklare seg da hun fant ut hvem han var. Jeg syns ikke at serien fremstilte "venstrefolk" på noen god måte heller, det var mye mer kompleks som du sier. Hun varme trivelige dama som plutselig viste seg å være nazist f. eks. Sånn er det jo, folk har gode og dårlige sider. Spoiler Ja, jeg synes også dette var forferdelig og det ble portrettert på en veldig god måte, som gjorde det ubehagelig å se på. Samtidig er ikke Berit den eneste som tar et oppgjør med seg selv. Det gjør også komikeren så snart hun forstår det skjeve proporsjonsforholdet når mediene identifiserer ham og vender alle kreftene sine mot denne ene mannen. Både hun og Berit angrer på det de har gjort og begge utvikler seg. Anonymkode: 6aa2a...9cb 4 4
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #97 Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Berit kunne ha blitt ansatt av noen høyere opp i systemet enn de kollegene av henne vi så og Berit hadde vel ikke noe rulleblad? Dette ødela ihvertfall ingenting for meg. Synes dette er en veldig god serie. Anonymkode: c1ac8...f2b Man må uansett være den man påstår at man er, og levere arrest når man jobber med folk. Selv om det er en serie, er det så langt fra sannheten at det blir dumt. AnonymBruker skrev (På 14.11.2025 den 10.27): Noen ganger slått deg at kvinnehat nettopp kan ha bakgrunn i smerte og personlige kriser? Anonymkode: 44a27...9ea Det gir ingen noen grunn til å oppføre seg sånn. Man må ta sin straff. Anonymkode: d2fab...392 1
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #98 Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (På 14.11.2025 den 10.27): Noen ganger slått deg at kvinnehat nettopp kan ha bakgrunn i smerte og personlige kriser? Anonymkode: 44a27...9ea Alle må ta ansvar for sine egne holdninger og handlinger uansett om man mener grunnen til dem ligger bakover eller utenfor en selv. Alt annet er ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: 6aa2a...9cb
Turkis Sau Skrevet 21 timer siden #99 Skrevet 21 timer siden (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Alle må ta ansvar for sine egne holdninger og handlinger uansett om man mener grunnen til dem ligger bakover eller utenfor en selv. Alt annet er ansvarsfraskrivelse. Anonymkode: 6aa2a...9cb Hvilket hovedkarakterene gjorde. Både kvinnelige og mannlige. Ølhunden Berit handler ikke om venstre vs. høyre. Den handler om ekkokammer, hva som skjer når man stigmatiserer uansett kjønn eller politisk retning. Den handler kort sagt om mennesker, hva vi trenger, og hva vi kan finne på å si eller gjøre om alt er ensidig, ensomt, man ikke blir sett, hørt, og man sier/skriver ensidige ting uten tanke for "den andre", graver oss ned i kommentarfelt med tilhørende heiing der. Hva som oppstår når noe treffer oss ordentlig, som gjør at man skrur på menneskeligheten, og stepper utenfor ekkoammeret. Være en del av verden rundt deg, se annet enn din egen gullfiskbolle. Hvilket noen ganger krever noe stort, lite, eller traumatisk for at man plutselig ser og innser det. Både den kvinnelige komikeren, Tom Berit, og Audun var gode eksempler på dette. Det finnes mye kjærlighet ute i samfunnet vårt, hvilket kan være vanskelig å oppdage om man er helt "set in our ways". Dette synes jeg serien er brilliant på å få frem. Endret 15 timer siden av Turkis Sau 1 5
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #100 Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): Man må uansett være den man påstår at man er, og levere arrest når man jobber med folk. Selv om det er en serie, er det så langt fra sannheten at det blir dumt. Det gir ingen noen grunn til å oppføre seg sånn. Man må ta sin straff. Anonymkode: d2fab...392 Tror dette er en relativt begrenset problemstiling, på lik linje med at noe helsepersonell kanskje ikke synes det er morsomt å se sykehusserier pga. faktafeil. Anonymkode: e0c82...8a4 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå