Buffelo Skrevet søndag kl. 20:54 Forfatter #61 Skrevet søndag kl. 20:54 (endret) Grønnsaksvaffel skrev (47 minutter siden): Er du full? Dette er jo bare rør. OK ! Endret søndag kl. 21:34 av Buffelo
Grønnsaksvaffel Skrevet søndag kl. 20:59 #62 Skrevet søndag kl. 20:59 Buffelo skrev (3 minutter siden): Unnskyld ! Trudde du var gått til sengs forlengst så ein unnggikk å høre på alt tåkepratet du poster ! ! Tåkeprat? Snakk om å kaste stein i glasshus 😂😂😂😂 2
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 07:22 #63 Skrevet mandag kl. 07:22 Jeg gjør en del selv. Har satt opp lettvegger, gipset, listet, lagt gulv, avrettet, bygd utebod osv. Men det tar ganske lang tid å gjøre ting «du ikke kan», så om jeg heller kunne lagt inn tilsvarende mengde overtidstimer på jobb som jeg brukte på å helsparkle skråtaket med 80-tallsstrie på loftet, kunne jeg trolig brukt 1/4 av tiden og likevel gitt noen som kan det en anstendig timelønn for jobben. Vi lever i et vesentlig mer høyspesialisert samfunn, noe som stort sett har mange fordeler, men det fører nok til færre altmuligmenn/-damer. Myten om at f eks hvitevarer holdt lenger i gamle dager er også til en viss grad sann. Ofte er (men ikke alltid) er det såpass kostbart å reparere at det er mer økonomisk fornuftig å kjøpe nytt. Jeg byttet girkasse på Kenwooden vår for noen år siden, men den delen kostet nesten 1/3 av en ny tilsvarende kjøkkenmaskin på salg. Hadde jeg betalt noen timelønn for jobben hadde det kostet omtrent det samme som å kjøpe en ny kjøkkenmaskin. Anonymkode: 643db...a06 3
Portia Catonis Skrevet tirsdag kl. 15:27 #64 Skrevet tirsdag kl. 15:27 Jeg som singel kvinne i 2025 er 100 ganger mer selvhjulpen enn noen av mine bestemødre og oldemødre noen gang var. Jeg bytter dekk på bilen, skifter olje, hugger ved (jeg har to motorsager og en vedkløyver), maler huset, klipper plenen, pluss at jeg jobber fulltid. Mine bestemødre hadde ikke engang førerkort, og var avhengig av mannen for hver minste ting, som å bytte en lyspære eller måke snø. De kunne bake brød, lage stek og koke fisk, samt betjene vaskemaskin og skureklut, men de tingene tar det seriøst 5 minutter å lære seg. De brukte endel tid på å hekle duker og strikke dukkeklær, noe jeg aldri har savnet i mitt liv.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 15:36 #65 Skrevet tirsdag kl. 15:36 Ja, vi er blitt evneveike. Som for eksempel eksen min på 30 som ikke en gang byttet dekk selv enda de fleste ville omtalt ham som sprek og sterk av utseende. Selv jeg, tynn klønete dame nå 35 bytter selv. Ikke kunne han lappe et hull i lomma på en bukse heller. Bare kastet den selv om buksa ellers sikkert kunne vært brukt i fem år til bare det jævla hullet ble lappet. Anonymkode: 7b165...c78 1
ThereGoesBob Skrevet tirsdag kl. 15:41 #66 Skrevet tirsdag kl. 15:41 Portia Catonis skrev (9 minutter siden): Jeg som singel kvinne i 2025 er 100 ganger mer selvhjulpen enn noen av mine bestemødre og oldemødre noen gang var. Jeg bytter dekk på bilen, skifter olje, hugger ved (jeg har to motorsager og en vedkløyver), maler huset, klipper plenen, pluss at jeg jobber fulltid. Mine bestemødre hadde ikke engang førerkort, og var avhengig av mannen for hver minste ting, som å bytte en lyspære eller måke snø. De kunne bake brød, lage stek og koke fisk, samt betjene vaskemaskin og skureklut, men de tingene tar det seriøst 5 minutter å lære seg. De brukte endel tid på å hekle duker og strikke dukkeklær, noe jeg aldri har savnet i mitt liv. Du glemmer kanskje av at dine bestemødre sikkert hadde trykt ut en liten hær småfolk fra der sola vel strengt talt ikka skinner på denne tida av året. Hvis du tror det å være singel kvinne er en styrke kan du tro om igjen. Man må liksom være noe annet enn singel om man skal sørge for fremtidens borgere.
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:27 #67 Skrevet tirsdag kl. 18:27 AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 14.49): Det sikreste tegnet på at man begynner å bli gammel er; "Alt var mye bedre før" Og "Ungdommen i dag" Din oldemor ville synes du var pysete som trengte sykehus for å føde. Og lat som ikke vasket klærne i elva. Anonymkode: 07b11...328 Aldringsprosessen kan vel vera utfordringer å "fiske selv" men også her kan ein vist gjøre mye selv !😄 Aldringsprosessen starter allerede i midten av 20-årene, selv om de mest merkbare tegnene ikke nødvendigvis kommer før senere. Kroppens fysiske toppunkt er mellom 25 og 30 år, og etter dette begynner en gradvis aldring. I tillegg viser forskning at det kan skje store endringer i kroppen rundt 44 og 60 års alderen Anonymkode: 5acbe...419
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl. 18:46 #68 Skrevet tirsdag kl. 18:46 AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 8.22): Jeg gjør en del selv. Har satt opp lettvegger, gipset, listet, lagt gulv, avrettet, bygd utebod osv. Men det tar ganske lang tid å gjøre ting «du ikke kan», så om jeg heller kunne lagt inn tilsvarende mengde overtidstimer på jobb som jeg brukte på å helsparkle skråtaket med 80-tallsstrie på loftet, kunne jeg trolig brukt 1/4 av tiden og likevel gitt noen som kan det en anstendig timelønn for jobben. Vi lever i et vesentlig mer høyspesialisert samfunn, noe som stort sett har mange fordeler, men det fører nok til færre altmuligmenn/-damer. Myten om at f eks hvitevarer holdt lenger i gamle dager er også til en viss grad sann. Ofte er (men ikke alltid) er det såpass kostbart å reparere at det er mer økonomisk fornuftig å kjøpe nytt. Jeg byttet girkasse på Kenwooden vår for noen år siden, men den delen kostet nesten 1/3 av en ny tilsvarende kjøkkenmaskin på salg. Hadde jeg betalt noen timelønn for jobben hadde det kostet omtrent det samme som å kjøpe en ny kjøkkenmaskin. Anonymkode: 643db...a06 "Selvgjordt er velgjordt " vert det sagt ! Det å vera selvhjelpt, og "fikse selv " handler vel stor grad om å selvstillit, og akseptere av ein kan feile .Det at du bruker lenger tid en fagfolk er vil ikkje noko du skal bekymre deg over. Når jobben endeleg er utført synes diu sikker det er "kjekt" å tenke over at det er selvgjordt. Anonymkode: 5acbe...419
Portia Catonis Skrevet tirsdag kl. 21:39 #69 Skrevet tirsdag kl. 21:39 ThereGoesBob skrev (5 timer siden): Du glemmer kanskje av at dine bestemødre sikkert hadde trykt ut en liten hær småfolk fra der sola vel strengt talt ikka skinner på denne tida av året. Hvis du tror det å være singel kvinne er en styrke kan du tro om igjen. Man må liksom være noe annet enn singel om man skal sørge for fremtidens borgere. Hæ? Tråden handler om å være selvhjulpen, ikke om hvorvidt kvinners oppgave i livet er å være verpemaskiner. Det er en helt annen diskusjon (som jeg forøvrig ikke har noen interesse av å delta i) 1 1
AnonymBruker Skrevet i går, 00:24 #70 Skrevet i går, 00:24 Knirke skrev (På 9.11.2025 den 14.35): Dere er nok litt låst i «alt var bedre før» tankegangen. Jeg er av generasjonen der alle skulle gå allmenfag og alle skulle på universitet. Dette har snudd. Alle ungdommene i vår familie har vslgt yrkesfag, og det har fått mye høyere status siden 90-2000 tallet. Et fåtall av nordmenn flytter inn i nøkkelferdige leiligheter, og de som gjør det gjør det fordi de har råd til det. Oppussing og renovering er i vinden som aldri før, og de største influenserne er håndverkere og folk som flipper boliger, båter, hytter og gamle gårder. Håndarbeid og husflid er i vinden som aldri før. Strikking er kjempepopulært, sying og gjenbruk er superpopulært. Husfliden rundt der jeg bor arrangerer kurs i både sying, brodering, smiing, veving, garving og you name it. De gamle håndverkfagene blir tatt godt vare på, og gamle gårdstun får støtte til drift og ivaretakelse av kulturarv. At man må leie håndverkere og tjenester handler mye om godkjenninger og sertifiseringer. Jeg kjenner folk som bygger sine egne hus i utlandet, men i Norge har du rett og slett ikke lov. Siste har du helt rett i, byggtekniske krav er noe helt annet i dag. En skal være litt forsiktig med å tukle for mye uten nødvendig kompetanse. Kjøper man et eldre hus som trenger oppussing oppdager en rett så ofte at det var noen med ti tommeltotter på 80-tallet også som med fordel kunne latt være å «sette sitt preg» på huset. Det er mye rare løsninger der ute fra selvlærte håndverkere. Anonymkode: 446f8...b1e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå