Buffelo Skrevet søndag kl. 17:52 Forfatter #41 Skrevet søndag kl. 17:52 (endret) Grønnsaksvaffel skrev (19 minutter siden): Mener du at hvermannsen skal bidra på dugnader for å vedlikeholde skolebygg? Er det poenget med tråden din? Ja, absolutt . såfremt de har muligheter så kan nok de aller fleste "heilt sikkert " bidra med eit eller annet, og det handler bare om vilje til å delta. Det finnes ein ressurs i alle mennesker rundt oss, og dei aller fleste kan "fikse selve" med enkle midler. Det meste av kluturarven rundt omkring er renovert på dugnader, og verdien på alt dugnadsarebeide som blir utført e verdisatt til flere hundretalls milliarder, og her er det snakk om øye som ser, oppfatter. Endret søndag kl. 17:53 av Buffelo 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:56 #42 Skrevet søndag kl. 17:56 Buffelo skrev (1 minutt siden): Ja, absolutt . såfremt de har muligheter så kan nok de aller fleste "heilt sikkert " bidra med eit eller annet, og det handler bare om vilje til å delta. Det finnes ein ressurs i alle mennesker rundt oss, og dei aller fleste kan "fikse selve" med enkle midler. Det meste av kluturarven rundt omkring er renovert på dugnader, og verdien på alt dugnadsarebeide som blir utført e verdisatt til flker hundretalls milliarder, og her er det snakk om øye som ser, oppfatter. Kan si så mye at på min ungdomsskole ble noen klasserom pusset opp på dugnad. Dem holdt ikke 2 uker før skolen brant Nei hvermansen burde ikke gjøre jobben til proffe folk. Kommunen hadde spart MYE penger om dem bare hadde leid inn proffe folk i stede for å la 40 amatører gjøre jobben. Dem måtte bruke ca 10 ganger så mye på sanering av bygget en hva dem hadde måtte betalt om dem hadde brukt proffe folk. Anonymkode: 90ef2...6c4 1
Grønnsaksvaffel Skrevet søndag kl. 18:00 #43 Skrevet søndag kl. 18:00 Buffelo skrev (5 minutter siden): Ja, absolutt . såfremt de har muligheter så kan nok de aller fleste "heilt sikkert " bidra med eit eller annet, og det handler bare om vilje til å delta. Det finnes ein ressurs i alle mennesker rundt oss, og dei aller fleste kan "fikse selve" med enkle midler. Det meste av kluturarven rundt omkring er renovert på dugnader, og verdien på alt dugnadsarebeide som blir utført e verdisatt til flere hundretalls milliarder, og her er det snakk om øye som ser, oppfatter. Så privatpersoner skal ta jobben fra firmaer som lever av håndverkertjenester? 1 1
Buffelo Skrevet søndag kl. 18:04 Forfatter #44 Skrevet søndag kl. 18:04 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan si så mye at på min ungdomsskole ble noen klasserom pusset opp på dugnad. Dem holdt ikke 2 uker før skolen brant Nei hvermansen burde ikke gjøre jobben til proffe folk. Kommunen hadde spart MYE penger om dem bare hadde leid inn proffe folk i stede for å la 40 amatører gjøre jobben. Dem måtte bruke ca 10 ganger så mye på sanering av bygget en hva dem hadde måtte betalt om dem hadde brukt proffe folk. Anonymkode: 90ef2...6c4 Viste etterforskningen etter brannen at det var ein samanheng mellom brannen og dugnadsarbide eller bare synsing ! Det er selvsagt lov å "bruke hue" når ein "fikser selv" og ingen unnskylding og kome i etterkant å hevde ein ikkje viste. Tok du selv del i dugnadsarbeide ?
Buffelo Skrevet søndag kl. 18:12 Forfatter #45 Skrevet søndag kl. 18:12 Grønnsaksvaffel skrev (5 minutter siden): Så privatpersoner skal ta jobben fra firmaer som lever av håndverkertjenester? Kva som er alternativet til å renoveringsarbeide (oppgardere ) til forsamlingshuset, skulebygget dersom ein ikkje har driftsmidler,og råd og leige håndverkere. Det er mange håndverkere som tar del i fellesdugnader rundt omkring, og renovering handler om teamarebeide.
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:16 #46 Skrevet søndag kl. 18:16 Buffelo skrev (7 minutter siden): Viste etterforskningen etter brannen at det var ein samanheng mellom brannen og dugnadsarbide eller bare synsing ! Det er selvsagt lov å "bruke hue" når ein "fikser selv" og ingen unnskylding og kome i etterkant å hevde ein ikkje viste. Tok du selv del i dugnadsarbeide ? Etterforskningen viste faktisk at brannen var forårsaket av oppussingen. Så nei det var ingen synsing. Den ble oppdaget tidlig så var lett å finne brannårsaken, Og nei jeg var elev selv. var ikke tenåring en gang. De som utførte dugnaden var foreldre. Fra det jeg regner med er din generasjon som fikset alt selv. Reparerte bilene selv, bygde husene sine selv, bygde hyttene sine selv. Akkurat slike folk du etterlyser. Dem kostet kommunen millioner i sanering av bygget. Alt for å spare noen hundre tusen. Anonymkode: 90ef2...6c4 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:18 #47 Skrevet søndag kl. 18:18 Begynner vi få medmennesker som ikke klarer uttrykke meningene sine? Og som går til angrep når andre oppriktig forsøker forstå hva de sier? Hva kan vi gjøre for å hjelpe slike hjelpeløse folk? En egen ny nav ytelse betalt av det offentlige? Anonymkode: cf54c...575 4
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 18:25 #48 Skrevet søndag kl. 18:25 Buffelo skrev (1 time siden): Det feiltolkning /missforståelse av tråden, og selvsagt ikkje noe hold i den påstanden. Du har eit poeng i at "lovligheten" setter grenser for "fikse selv". Det er farmleis fult lovlig å "fikse selv" etter EU-kontroll på bilen. men skal forvises til etterkontroll av fagpersonell under visse merknader. Er en kurant sak å "fikse selv" som å bytte av dekk, bremsekl. viskerblad, lyspærer, luftfilter, AC -filter, tennplugger. m.m. Som mangårig jobb innenfor bilfaget har ein ofte undret seg på fraveret av "fikse selv enkle ting" som var heilt vanleg før. Ja. bilene er blitt mer kompliserte, men ikkje mer kompliserte at ein kan uføre "enkle ting" utan å vera fagpersonell. De aller fleste bedrifter legg forøvri idag vekt på "erfaring" og en kombinasjon av både akademisk / praktisk utdannelse. Selv har eg ofte måtte bedt mine barn om hjelp til å "fikse selv" enkle ting på data, og mobil ,og det handler om "hjelp til selvhjelp" ettersom barna er komt i voksenalderen å flyttet hjemmefra. Er poenget ditt her at vi bør redusere hvor mange unge som tar fagbrev, for vi kan jo bare fikse selv i stedet? 🤔 La de unge bli akademikere istedenfor å ta fagbrev? Anonymkode: 6077d...ce2 2
Grønnsaksvaffel Skrevet søndag kl. 18:30 #49 Skrevet søndag kl. 18:30 Buffelo skrev (13 minutter siden): Kva som er alternativet til å renoveringsarbeide (oppgardere ) til forsamlingshuset, skulebygget dersom ein ikkje har driftsmidler,og råd og leige håndverkere. Det er mange håndverkere som tar del i fellesdugnader rundt omkring, og renovering handler om teamarebeide. Forsamlingshus eies ofte av grendalaget e.l. og medlemmene gjør allerede mye på dugnad. At håndverkere skal brukes til dugnad i stedet for inntektsbringende arbeid for arbeidsgiver er et tullete forslag. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:20 #50 Skrevet søndag kl. 19:20 Spesialisering er effektivt. Dvs at de som er eksperter gjør det de er eksperter på, i stedet for at alle skal tuske i alle fag. Altså: hvis Per er ekspert på å skifte girkasser og Pål er rågod på å sparkle, så er det mest effektivt at Per skifter girkasse på Pål sin bil og at Pål sparkler veggen hos Per. Hvis begge skulle gjort alt selv, hadde begge måttet sette seg inn i noe de aldri har gjort før, bruke dobbel så lang tid og resultatet hadde i beste fall blitt middelmådig. Det er en grunn til at det ble bestemt at hvemannsen ikke får gjøre elektrisk arbeid eller rørleggerarbeid selv: resultatet av "fikse selv" ble for dårlig. Forøvrig: i 2025 hadde 54 prosent av søkerne til vgs et yrkesfag som førsteønske. Det er altså gode søkertall til yrkesfagene. Som da altså blir eksperter innen sitt fag Anonymkode: 434df...4bf 2 1
Buffelo Skrevet søndag kl. 19:27 Forfatter #51 Skrevet søndag kl. 19:27 Grønnsaksvaffel skrev (38 minutter siden): Forsamlingshus eies ofte av grendalaget e.l. og medlemmene gjør allerede mye på dugnad. At håndverkere skal brukes til dugnad i stedet for inntektsbringende arbeid for arbeidsgiver er et tullete forslag. Tullete ! Finnes det noe lovforbud i Norge å nytte rørleggere, snekkere, elektrikere etc. å ta del i dugnadsarbeide. Er vel mange innenfor denne kategori yrkesaktive som er medlemmer av grendalaget. ?
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 19:32 #52 Skrevet søndag kl. 19:32 Buffelo skrev (2 minutter siden): Tullete ! Finnes det noe lovforbud i Norge å nytte rørleggere, snekkere, elektrikere etc. å ta del i dugnadsarbeide. Er vel mange innenfor denne kategori yrkesaktive som er medlemmer av grendalaget. ? Nei. Men dem må betale MVA til staten for tiden dem bruker til dugnad om det er innenfor fagfeltet dem har. Så om en snekker snekrer på en grendehus på dugnad må snekkeren betale MVA til staten beregnet på hva slags timespris som er normalt for jobbe. Rørleggere og elektrikere har i praksis forbud. Du må dokumentere arbeidet, og er ingen firma som er villig til å dokumentere en jobb dem ikke har utført selv. Så da står man med elektrisk eller vann som ikke er godkjent og forsikringa er ugyldig. Anonymkode: 90ef2...6c4 1
Grønnsaksvaffel Skrevet søndag kl. 19:33 #53 Skrevet søndag kl. 19:33 Buffelo skrev (4 minutter siden): Tullete ! Finnes det noe lovforbud i Norge å nytte rørleggere, snekkere, elektrikere etc. å ta del i dugnadsarbeide. Er vel mange innenfor denne kategori yrkesaktive som er medlemmer av grendalaget. ? At det offentlige skal bruke håndverkere til å pusse opp offentlige bygg på dugnad i stedet for at håndverkerne driver inntektsbringende arbeid er tullete. 2
Buffelo Skrevet søndag kl. 20:07 Forfatter #54 Skrevet søndag kl. 20:07 (endret) AnonymBruker skrev (13 timer siden): Spesialisering er effektivt. Dvs at de som er eksperter gjør det de er eksperter på, i stedet for at alle skal tuske i alle fag. Altså: hvis Per er ekspert på å skifte girkasser og Pål er rågod på å sparkle, så er det mest effektivt at Per skifter girkasse på Pål sin bil og at Pål sparkler veggen hos Per. Hvis begge skulle gjort alt selv, hadde begge måttet sette seg inn i noe de aldri har gjort før, bruke dobbel så lang tid og resultatet hadde i beste fall blitt middelmådig. Det er en grunn til at det ble bestemt at hvemannsen ikke får gjøre elektrisk arbeid eller rørleggerarbeid selv: resultatet av "fikse selv" ble for dårlig. Forøvrig: i 2025 hadde 54 prosent av søkerne til vgs et yrkesfag som førsteønske. Det er altså gode søkertall til yrkesfagene. Som da altså blir eksperter innen sitt fag Anonymkode: 434df...4bf Effektivitet handler ikkje alltid om å springe fortere, men jobbe smartere. Netthandel av bildeler har eksplodert, og kjøper selv deler på nett, og "fikser ofte selv". Å kjøre til verksted med deler kjøpt privat på nett er ikkje så populert. Dersom Pål kjøper girkasse på nett, og får bistand av Per å skifte girkassen så er det penger spart, og bruker den tid han trenger. Ønsker På jobben i\utført på verksted får han pristilbud fra flere verksted som vurders mot og "fikse selv" Det er forbundet med eget ansvar å ha oversikt over hva ein har lov å "fiske selv ", og forholde til til lovverket. Endret mandag kl. 08:49 av Buffelo
Knirke Skrevet søndag kl. 20:19 #55 Skrevet søndag kl. 20:19 Buffelo skrev (2 minutter siden): Ordet effektivitet er og tidsklemma er vel blitt søt musikk i mange sine ører. Effektivitet handler vel ikkje alltid om å springe fortere, men jobbe smartere. Tidligere var matrialkostnadene høyest, og om ein brukt 2 eller 5 timer på en jobb var "revnende likegyldig " og brukte den tiden ein trengde. Netthandel av bildeler har eksplodert, og kjøper selv deler på nett, og "fikser ofte selv". Å kjøre til verksted med deler kjøpt privat på nett er ikkje så populert. Dersom Pål kjøper girkasse på nett, og får bistand av Per å skifte girkassen så er det penger spart, og bruker den tid han trenger. Ønsker På jobben i\utført på verksted får han pristilbud fra flere verksted som vurders mot og "fikse selv" Det er forbundet med egetansvar å ha oversikt over hva ein har lov å "fiske selv ", og forholde til til lovverket. Etterhvert som det blir mangel på ledige hender vil mange måtte påregne å "fikse selve" og bli mer selvhjelpte. Så får det vise seg om det er dem med akademiske utdannelser er dem med håndverksfag /yrkesfag som blir mest ettertarktet. på arbeidmarkedet. At man har en akademisk utdannelse er da ikke noe hinder for å skjønne hvordan ting skal lages/fikses? Jeg har gått på universitet, og jeg kan da vitterlig bytte bremser på en bil hvis det er så fryktelig viktig. Youtube forteller meg alt jeg trenger å vite. Men jeg trenger ikke. De fleste har hverken løftebukk eller verktøy for å skru bil, og mekanikeren bruker en brøkdel av tiden som Ola Dunk ville brukt på samme jobben. Jeg skjønner ikke problemet. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:25 #56 Skrevet søndag kl. 20:25 Buffelo skrev (10 minutter siden): Effektivitet handler vel ikkje alltid om å springe fortere, men jobbe smartere. Akkurat. Det er smartere for meg å jobbe 3 timer overtid for å betale en fagmann til å gjøre jobben på 90 min en at jeg selv bruker 4-5 timer, ink finne ut hvordan. da er jeg i 0 økonomisk men har 1-2 timer jeg kan bruke til andre ting. Kanskje må jeg ha spesialverktøy. da må ligger jeg plutselig i pluss økonomisk. og har 1-2 timer med ekstra fritid. Så jeg skjønner ikke hvorfor jeg skal bruke masse penger og plass til spesialverktøy når det er mer økonomisk rent tidsmessig å betale en fagperson en å gjøre det selv. Langt fra alle har plass til masse verktøy liggende til en hver tid. kan si så mye at sist jeg hadde bilen på verksted brukte mekanikeren en time og 15 min på jobben. Men han er spesialist på akkurat mitt bilmerke, og har spesialverktøy til mange mange tusen. Jeg så på youtube hvordan jeg skulle gjøre det selv. Så de 2500 for mekanikeren var definitivt mer effektiv bruk en at jeg skulle bruke en hel dag på samme jobben, pluss bruke masse penger på spesialverktøy jeg aldri mer kommer til å bruke. Anonymkode: 90ef2...6c4 1
Buffelo Skrevet søndag kl. 20:32 Forfatter #57 Skrevet søndag kl. 20:32 (endret) Slettet Endret søndag kl. 21:58 av Buffelo
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 20:33 #58 Skrevet søndag kl. 20:33 Buffelo skrev (25 minutter siden): Så får det vise seg om det er dem med akademiske utdannelser er dem med håndverksfag /yrkesfag som blir mest ettertarktet. på arbeidmarkedet. Det er jo to vidt forskjellige markeder med behov for helt ulikt kompetanse. Anonymkode: f2011...e4a
Grønnsaksvaffel Skrevet søndag kl. 20:46 #59 Skrevet søndag kl. 20:46 Buffelo skrev (10 minutter siden): Når du blir gammel, og syk forventer du at det offentlige skal ta ansvar for deg , og er du pårørende håndverksarbeider skal du drive inntektsbringende arbeide overfor din arbeidsgiver.? Å bruke en pårørende håndverksarbeider til dugnadsarebeide å følge gamle foeldre til sykehus er tullete ? Er du full? Dette er jo bare rør. 2
Buffelo Skrevet søndag kl. 20:51 Forfatter #60 Skrevet søndag kl. 20:51 Knirke skrev (14 minutter siden): At man har en akademisk utdannelse er da ikke noe hinder for å skjønne hvordan ting skal lages/fikses? Jeg har gått på universitet, og jeg kan da vitterlig bytte bremser på en bil hvis det er så fryktelig viktig. Youtube forteller meg alt jeg trenger å vite. Men jeg trenger ikke. De fleste har hverken løftebukk eller verktøy for å skru bil, og mekanikeren bruker en brøkdel av tiden som Ola Dunk ville brukt på samme jobben. Jeg skjønner ikke problemet. Selvsagt ikkje noe til hinder for å " fikse selv " både bil, toaletter, elektrisk artikler selv, og penger spart, og en erfaring fyldiger, og info ein finner på You tube, men ofte høyst mangelfull tekniske data. Nå er det lov-om godkjenning av bilverkstaderm, teknisk utrustning, og kvalitetsikring av personell, og noe ein ikkje treng om å forholde seg til om du reparerer egen bil. Skal du reparere bil, kjøre bil mot befordring skal du vera godkjent ...Basta !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå