Grønnsaksvaffel Skrevet søndag kl. 13:55 #21 Skrevet søndag kl. 13:55 Buffelo skrev (7 minutter siden): Åraken til store kommunale underskudd er samansatt, og kommunene blir idag pålagde flere krav en de har økonomi til, og det underskuddet vi bare vokse. Økte renter, og høy inflasjon har selvsagt hatt stor innflytelse også på kommuneøkonomien, som på privatøkonomien. Norges bank bruker renten bevist som en "bremsekloss " å dempe inflasjonen, og prisstigningen. Ein kan ikkje bevilge seg utav en rekke oppgaver samfunnet står overfor og yrkesfag/ håndverksfag er blitt nedprioritert i skolene de siste 30 årene til fordel for akademiske utdannelser. De fleste av våre folkevalgte mangler grunnleggende yrkesbakrunn , yngre folk utan praktisk erfaring, og enn trussel for vårt demokratiske styresett. Det kommer klart til utrykk under politiske debatter at de " snakker rundt grøtfatet" , og har problemer med å idenifisere seg med folk flest sine hverdagsproblemer. Hva har dette med overskriften på tråden å gjøre? 1 1
Buffelo Skrevet søndag kl. 13:57 Forfatter #22 Skrevet søndag kl. 13:57 Grønnsaksvaffel skrev (15 minutter siden): Hva sier det om innlegget ditt at kun en av de som har svart tydeligvis har skjønt innlegget ditt (eller kun svart ut fra overskiften)? I stedet for å prøve å forklare hva du mener går du rett i angrepsposisjon som vanlig. Har du skjønt hva spørsmålet i overskriften på tråden ?
Grønnsaksvaffel Skrevet søndag kl. 14:00 #23 Skrevet søndag kl. 14:00 Buffelo skrev (2 minutter siden): Har du skjønt hva spørsmålet i overskriften på tråden ? ⬇️ Grønnsaksvaffel skrev (2 timer siden): Ja til overskriften. Størstedelen av hi er rør som ikke har noe med overskriften å gjøre. 2
Fant80 Skrevet søndag kl. 14:19 #24 Skrevet søndag kl. 14:19 Det finnes bare 2 grupper mennesker i Norge: De surfer gjennom livet med krykker og lifesupport. Hvordan de har en fungerende jobb er for meg av og til en myte. De passer ikke ungene selv,de får nabo unger til å klippe plenen,vanlige folk har nanny - Bare det er for meg helt sykt. De kjøper bare nytt når noe ikke virker lenger. Har sett helt fine PCer blitt kastet.. Samme med mobiler. De blir ikke engang over et år,før man må ha den nyeste modellen "fordi grunner" Det er alltid grunner. Man har dekkhotell med skifte til bilen,man har vaskehall til bilvask,man har service senter til selve bilen. Man har gartnere til blomster i hagen,man har matleveringstjenester og vaskerier -INGENTING blir gjort selv,annet en trening. DER er man over gjennomsnittet. Det trenes og trenes. Topptur, noen? ELLER De gjør absolutt ALT selv. Mobilen er 10 år,og henger sammen med gaffateip,og et deksel som skriker om å ville dø. De har en "EDB" maskin som de betaler regninger på,tastaturet er så skittent og slitt at man ikke ser bokstavene og talla lenger. Kan man ikke skru på bilen,er ikke bilen verdt å ha! Det skal lekke litt olje,og man skal kunne fylle bensin! De har bygget deler av huset selv,og asfalterte likegodt hele hagen - SELV! Ungene er til nøds i barnehage,men helst hjemme med mor som i tillegg som mor har 2 fulltidsjobber og en deltid,ikke fordi man har dårlig råd. Men "det har bare blitt sån" Man kjøper alt brukt. Man er bare en idiot som betaler fullpris. Virker det ikke,så enda billigere - Man er da nevenyttig! 2 1
Slarti Skrevet søndag kl. 14:20 #25 Skrevet søndag kl. 14:20 Buffelo skrev (22 minutter siden): Har du skjønt hva spørsmålet i overskriften på tråden ? Overskriften er enkel å forstå. Det er inlegget vi ønsker å få litt forklaring på. For vi skjønner ikke inlegget. Så vær så snill. Ikke gå i forsvar men fortell oss hva du faktisk mener. 1 3
Buffelo Skrevet søndag kl. 15:08 Forfatter #26 Skrevet søndag kl. 15:08 Grønnsaksvaffel skrev (2 timer siden): Du er endrer overskudd til underskudd og prøver å bruke hersketeknikk om jeg må bruke andre briller 🤷♀️ Skjerp deg. Kommunene går ikke med underskudd fordi folk ikke kan fikse ting selv. Skoler og andre offentlige bygg forfaller ikke fordi folk ikke kan fikse ting selv, det er fordi vedlikehold blir nedprioritert når økonomien er stram. Årsaken til arbeidsinnvandring av håndverksetjenester er ikke fordi folk ikke kan fikse ting selv, det er fordi ikke norsk ungdom har utdannet seg til håndverkere. Årsaken til at folk nytter dekkhotell er sammensatt. Folk har bedre råd og prioriterer dekkhotell. Mange biler og dekk er blitt så tunge at det er vanskelig å skifte selv. Mange har ikke plass til å oppbevare dekkene sine selv. Hvor har ein endret fra underskudd til overskudd ? ? Virker som du åpentbart er ute etter å kverulere, og punktere / avspore en tråd ? Årsaken til at mange nytter dekkhotell er fordi mange biler er for tunge til at folk kan "fikse og skifte det selve " er bare tullprat, og vitner om manglende kompetanse. Det mange som har "plenty" lagringsplass, men like fult nytter dekkhotell. Ellers har du heilt rett i at årsaken til høy arbeidsinnvandring innenfor "fikse selv innenfor håndverksfag " er fordi det har hatt lavstatus, og norsk ungdom har måtte konkurere med utenlanske, og derfor valgt akademisk utdannelse. Du forsøker åpentbart å svare på det som går frem av mitt innlegg, men førsøker å "vri det til på din måte"
Grønnsaksvaffel Skrevet søndag kl. 15:26 #27 Skrevet søndag kl. 15:26 Buffelo skrev (10 minutter siden): Hvor har ein endret fra underskudd til overskudd ? ? Virker som du åpentbart er ute etter å kverulere, og punktere / avspore en tråd ? Årsaken til at mange nytter dekkhotell er fordi mange biler er for tunge til at folk kan "fikse og skifte det selve " er bare tullprat, og vitner om manglende kompetanse. Det mange som har "plenty" lagringsplass, men like fult nytter dekkhotell. Ellers har du heilt rett i at årsaken til høy arbeidsinnvandring innenfor "fikse selv innenfor håndverksfag " er fordi det har hatt lavstatus, og norsk ungdom har måtte konkurere med utenlanske, og derfor valgt akademisk utdannelse. Du forsøker åpentbart å svare på det som går frem av mitt innlegg, men førsøker å "vri det til på din måte" Du endret fra overskudd til underskudd i HI etter at jeg hadde kommentert. Jeg er 100 % sikker på at det stod overskudd for jeg leste flere ganger pga det var merkelig. Avspore tråden er det, som vanlig, du som gjør selv. Nei, det er ikke ikke tullprat at tunge biler og dekk er en av årsakene til at folk bruker dekkhotell. Jeg skifter dekk selv, men jeg hadde ikke hatt sjanse til å skifte dekk på en stor Suv med store dekk. Mange har ikke plenty av lagringsplass, bl.a. folk som bor i blokker. Mange hus uten garasje har også begrenset lagringsplass. 1 1
Buffelo Skrevet søndag kl. 15:30 Forfatter #28 Skrevet søndag kl. 15:30 Slarti skrev (48 minutter siden): Overskriften er enkel å forstå. Det er inlegget vi ønsker å få litt forklaring på. For vi skjønner ikke inlegget. Så vær så snill. Ikke gå i forsvar men fortell oss hva du faktisk mener. Du erkjenner å ha forstått spørsmålet i overskriften, men hvorfor har du unnlatt å kommentere det ? Medan ein før "fikset mye mer før " er norge komt på verdenstoppen i bruk og kast,og matrielbruk, men det er etterhvert blitt "nytt liv" i en rekke håndverksfag, og igjennbruk.
Buffelo Skrevet søndag kl. 15:36 Forfatter #29 Skrevet søndag kl. 15:36 (endret) Grønnsaksvaffel skrev (11 minutter siden): Du endret fra overskudd til underskudd i HI etter at jeg hadde kommentert. Jeg er 100 % sikker på at det stod overskudd for jeg leste flere ganger pga det var merkelig. Avspore tråden er det, som vanlig, du som gjør selv. Nei, det er ikke ikke tullprat at tunge biler og dekk er en av årsakene til at folk bruker dekkhotell. Jeg skifter dekk selv, men jeg hadde ikke hatt sjanse til å skifte dekk på en stor Suv med store dekk. Mange har ikke plenty av lagringsplass, bl.a. folk som bor i blokker. Mange hus uten garasje har også begrenset lagringsplass. Sitat fra eget innlegg : Over halvparten av norske kommuner går med underskudd. Har jobbet i bilbransjen mange år og vet utmerket godt at dei aller fleste personbiler har en egenvekt som er kvalifisert "fikse dekk selv" Dei aller felste som eier en bil idag i norge har oppstillingplass for dekkskifte , og "fikse selv "også på el. bil . Nå driver du fortsatt å kverulerer, og ferdig snakke med deg ! 👎 Endret søndag kl. 15:47 av Buffelo
Grønnsaksvaffel Skrevet søndag kl. 15:45 #30 Skrevet søndag kl. 15:45 (endret) Buffelo skrev (8 minutter siden): Sitat fra eget innlegg : Over halvparten av norske kommuner går med underskudd. Nå driver du fortsatt å kverulerer, og ferdig snakke med deg ! 👎 Det står jo det nå etter at du endret det 🤦♀️ Det er helt greit for du klarer jo ikke å formulere deg forståelig. Endret søndag kl. 15:46 av Grønnsaksvaffel 3 1
Slarti Skrevet søndag kl. 15:52 #31 Skrevet søndag kl. 15:52 Buffelo skrev (19 minutter siden): Du erkjenner å ha forstått spørsmålet i overskriften, men hvorfor har du unnlatt å kommentere det ? Medan ein før "fikset mye mer før " er norge komt på verdenstoppen i bruk og kast,og matrielbruk, men det er etterhvert blitt "nytt liv" i en rekke håndverksfag, og igjennbruk. Jeg har da skrevet at jeg forstår overskriften opp til flere ganger. Men du går rett i forslag når jeg skrev at jeg ikke skjønner innlegget. Så kan du være så snill å forklare resten av innlegget. Det med at kommuner er fattig, og at folk ikke er på dugnad lenger (som ikke stemmer) Så i stede for å krangle og angripe noen som genuint lurer på noe, kan du for guds skyld svare på det. Eller er det over hode på deg å kunne forklare hva du mener. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:17 #32 Skrevet søndag kl. 16:17 Buffelo skrev (1 time siden): Hvor har ein endret fra underskudd til overskudd ? ? Virker som du åpentbart er ute etter å kverulere, og punktere / avspore en tråd ? Årsaken til at mange nytter dekkhotell er fordi mange biler er for tunge til at folk kan "fikse og skifte det selve " er bare tullprat, og vitner om manglende kompetanse. Det mange som har "plenty" lagringsplass, men like fult nytter dekkhotell. Ellers har du heilt rett i at årsaken til høy arbeidsinnvandring innenfor "fikse selv innenfor håndverksfag " er fordi det har hatt lavstatus, og norsk ungdom har måtte konkurere med utenlanske, og derfor valgt akademisk utdannelse. Du forsøker åpentbart å svare på det som går frem av mitt innlegg, men førsøker å "vri det til på din måte" Her insinuerer du at akademikere ikke evner å gjøre noe selv, og det premisset er jo helt feil. De fleste i min krets har akademisk utdannelse, og vi gjør alt selv så langt det er lovlig. Ikke driver vi med bruk og kast heller. Anonymkode: f2011...e4a 2
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:32 #33 Skrevet søndag kl. 16:32 Mest latskap. Folk sitter og surfer på internett og ser på tv hele kvelden. Og klager på at det er så dyrt å pusse opp.... Anonymkode: c3cb1...d91
Imsdalen Skrevet søndag kl. 16:36 #34 Skrevet søndag kl. 16:36 Kjenner bokstavelig talt ingen som ikke pusser opp selv, så her er dere jo helt ute å kjøre. 1
Buffelo Skrevet søndag kl. 16:59 Forfatter #35 Skrevet søndag kl. 16:59 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Her insinuerer du at akademikere ikke evner å gjøre noe selv, og det premisset er jo helt feil. De fleste i min krets har akademisk utdannelse, og vi gjør alt selv så langt det er lovlig. Ikke driver vi med bruk og kast heller. Anonymkode: f2011...e4a Det er feiltolkning /missforståelse av tråden, og selvsagt ikkje noe hold i den påstanden. Du har eit poeng i at "lovligheten" setter grenser for "fikse selv". Det er farmleis fult lovlig å "fikse selv" etter EU-kontroll på bilen. men skal forvises til etterkontroll. De aller fleste bedrifter legg forøvri idag vekt på en kombinasjon av både akademisk / praktisk utdannelse. Selv har eg ofte måtte bedt mine barn om hjelp til å "fikse selv" enkle ting på data, og mobil ,og det handler om "hjelp til selvhjelp" ettersom barna er komt i voksenalderen å flyttet hjemmefra. Endret mandag kl. 08:47 av Buffelo
Buffelo Skrevet søndag kl. 17:29 Forfatter #36 Skrevet søndag kl. 17:29 (endret) Imsdalen skrev (16 timer siden): Kjenner bokstavelig talt ingen som ikke pusser opp selv, så her er dere jo helt ute å kjøre. Kjenner også mange "gjør det selv personer " som fikser det meste, og de har tatt vare på kulturarven etter sine foeldre , besteforeldre. Dessuten er lov å spørre etter faglig rettledning om det er noe ein treng faglig bistand til, og her er det viktig å ha eit oppdatert nettverk av faglig kompetanse det som blir omtalt som " beredskapsvenner" Kanskje er det her en viss forskjell på by og land ettersom folk i distriktene er vant til å å "fikse selve" og vera selvhjelpte. Endret mandag kl. 08:45 av Buffelo
Mindroot Skrevet søndag kl. 17:31 #37 Skrevet søndag kl. 17:31 Buffelo skrev (6 timer siden): Ein forventer at det offentlige skal ordne opp for oss, og vi stiller krav til det offentlige. Det offentlige stiller også krav til utførelse av tjeneste, og forsikringselskaper, fagetater stiller krav /kompetanse til utførelse av jobber, og slikt krever økt grad av byråkrati som overvåker hverandre. Du er inne på noe her. Norge er blitt overregulert med standarder på alt mellom himmel og hav Som gjør at vi har mellom-ledere, byråkrater og ingeniører i alle ledd. Dette er offentlig sløsing. Så da går vitsen så her : vi må ha en effektivitets-minister som skattebetalerne holder liv i med en million eller to i årslønn 😆
Grønnsaksvaffel Skrevet søndag kl. 17:33 #38 Skrevet søndag kl. 17:33 (endret) Buffelo skrev (4 minutter siden): Kjenner også mange "gjør det selv personer " som fikser det meste, og de har tatt vare på kulturarven etter sine foeldre , besteforeldre. Dessuten er lov å spørre etter faglig rettledning om det er noe ein treng faglig bistand til, og her er det viktig å ha eit oppdatert nettverk av faglig kompetanse det som blir omtalt som " beredskapsvenner" Kanskje er det her en viss forskjell på by og land ettersom folk i distriktene er vant til å å "fikse selve" og vera selvhjelpte. Kva er alternativet når kommunen ikkje lenger har råd og vedlikeholde skulebygget etc. Mange bygg er blitt renovert og oppgardert på dugnader rundt omkring som det offentlig ikkje har sett seg råd til. Det handler om "spleislag / dugnader og "fikse selv" og vera oppdatert om lokalkunnskapen som ledd i bedre beredskap. Mener du at hvermannsen skal bidra på dugnader for å vedlikeholde skolebygg? Er det poenget med tråden din? Endret søndag kl. 17:33 av Grønnsaksvaffel 3 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:34 #39 Skrevet søndag kl. 17:34 Buffelo skrev (34 minutter siden): Det feiltolkning /missforståelse av tråden, og selvsagt ikkje noe hold i den påstanden. Du har eit poeng i at "lovligheten" setter grenser for "fikse selv". Det er farmleis fult lovlig å "fikse selv" etter EU-kontroll etc. men skal forvises til etterkontroll av fagpersonell under visse merknader. Er en kurant sak å "fikse selv" bytte av dekk, bremsekl. viskerblad, lyspærer, luftfilter, AC -filter, tennplugger. m.m . Som mangårig jobb innenfor bilfaget har ein ofte undret seg på fraveret av "fikse selv enkle ting" som var heilt vanleg før. Ja. bilene er blitt mer kompliserte, men ikkje mer kompliserte at ein kan uføre "enkle ting" utan å vera fagpersonell. De aller fleste bedrifter legg vel vekt på en kombinasjon av både akademisk / praktisk utdannelse, og i mange yrker er den parktiske utdannelsen mer avgjørende en den teoretiske. Selv har eg ofte måtte bedt mine barn om hjelp til å "fikse selv" enkle ting på data, og mobil ,og det handler om "hjelp til selvhjelp" ettersom barna er komt i voksenalderen å flyttet hjemmefra. Har lagd vekt på å opprettholde "kulurarven" idet å "fikse selv" og vera selvhjelpte. Men da er vel hovedpoenget at folk ikke har lov til å gjøre ting selv, ikke at hvermannsen er ubrukelig. Anonymkode: f2011...e4a 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 17:37 #40 Skrevet søndag kl. 17:37 Buffelo skrev (6 timer siden): Er vi iferd med å få eit genrasjonsifte der ein er iferd med å miste eindel av kulturarven i det å fikse praktiske ting selve, og er blitt eit folk som er blitt mindre selvhjelpte. ? Dei fleste av den genrasjonen som har fått flyttet inn i nøkkelferdige boliger er selvsagt ikkje enig idenne påstanden. ? Ein stor del av norsk ungdom har i årekke valgt bort håndverksfag med lav yrkesstatus til fordel for akademiske utdannelser. De fleste håndverksjobber med lav fagstatus har vert utført av importert arbeidskraft fra utlandet. De fleste av norsk ungdom er idag mer oppdatert igjennom sosiale, og elektroniske hjelpemidler, men langt mindre praktisk anlagde en ungdom før. Rikdomen har etterhvert endret vår livstil, og måter å utføre arbeidsoppgaver på. Tiden da mye ble utført på dugnader rundt omkring er forlengst iferd med å gå i oppløsning. Norge har etterhvert fått verdens beste velferdstilbud, og vi betaler også en høy pris for det. Over halvparten av norske kommuner går med underskudd, og de blir pålagd flere oppgaver, og slik kan det selvsagt ikkje fortsette. Ein forventer at det offentlige skal ordne opp for oss, og vi stiller krav til det offentlige. Det offentlige stiller også krav til utførelse av tjeneste, og forsikringselskaper, fagetater stiller krav /kompetanse til utførelse av jobber, og slikt krever økt grad av byråkrati som overvåker hverandre. .Ja, Nordmenn er nå iferd med å gjøre som innbyggerne i søkkrike Kuwait har gjordt i lang tid. De kjøper det meste av alle tjenester, og har etterhvert mistet evnen til å utføre praktiske gjøremål selve. Ser ikke problemet. Gjøre det selv betyr at man har brukt masse timer på å lære seg å gjøre det. Før måtte man lære seg, nå må man ikke. Kjøpe tjenester betyr at man kjøper fagkunnskap. Anonymkode: cec72...95e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå