AnonymBruker Skrevet 9. november #1 Skrevet 9. november Jeg er heldig og har aldri vært syk, men har en søster som sliter litt. Hun påstår at hun ikke får desse dokumentene, eller i hvert fall ikke finner dem. Noe som blir vanskelig i forhold til nav. Har noen et tips? Anonymkode: 90ba8...711
AnonymBruker Skrevet 9. november #2 Skrevet 9. november Jeg har fått 3 epikriser alle tre gangene fra den samme. Og selv om det er svært forskjellig praksis så har epikrisen blitt gått igjennom med meg muntlig. Vi har lest igjennom og rettet små feil og misforståelser underveis (egentlig den eneste måten en bør ha en epikrise på). Også ble selvfølgelig epikrisen lagt inn i journalen min som jeg kan lese. Jeg vet dessverre at mange er av den gamle skolen med synspunkter om at pasienten selv ikke engang skal lese sin egen journal (noe alle har rett på selvfølgelig) så det er nok ulik praksis på epikrise gjennomlesing men den skal ligge i journalen. Er den ikke der så er det noe galt og da ville jeg kontaktet stedet som skreiv epikrisen. Anonymkode: dbd26...22a
AnonymBruker Skrevet 9. november #3 Skrevet 9. november Varierer. Noen er kanskje tilkoblet Helsenorge, noen er ikke det. Noen sender epikrise til fastlegen, andre gjør kanskje ikke det. Hun må selv ta kontakt med de ulike stedene direkte for journalutskrift. De skal ha rutiner og prosedyrer for hvordan de utleveres. Anonymkode: 148e1...66c
AnonymBruker Skrevet 9. november #4 Skrevet 9. november Takk! Følte meg litt som en idiot da jeg skrev innlegget, fint at dere hjelper likevel. Anonymkode: 90ba8...711
AnonymBruker Skrevet 9. november #5 Skrevet 9. november En del behandlere sender ikke automatisk epikriser hvis det ikke bes om, pga taushetsplikt. Særlig i psykiatrien, eller ved private behandlere. Dette er for å sikre konfidensialitet når man går privat, eller for å beskytte særskilt sensitiv informasjon. Behandleren kan sende epikrise innen fem år etter behandling, noen ganger ti år (det kommer an på fager til behandleren og hvor lenge man skal oppbevare journaler) Anonymkode: 2af27...320
Tiramy Skrevet 9. november #6 Skrevet 9. november Tilhører spesialisten et helseforetak finner du søknad om å få ut journaler inne på Helse Norge. Er det en privat så kan hun også sende en skriftlig forespørsel og be om begrunnelse for evt avslag. Da skal hun få et skriftlig avslag. Får hun avslag så tar hun kontakt med statsforvalteren. Hun har rett på journalen sin med mindre det er tungtveiende grunner.
AnonymBruker Skrevet 9. november #7 Skrevet 9. november Tusen takk for svar. Skal logge inn på helsenorge selv, og se hvor jeg finner valgene. Men jeg har trolig ikke noen journal? Har bare tatt celleprøver og noen blodprøver, i løpet av mine 40 år. Hun ønsker ikke jeg skal trykke meg frem i hennes helsenorge, men ber om hjelp. Anonymkode: 90ba8...711
AnonymBruker Skrevet 9. november #8 Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tusen takk for svar. Skal logge inn på helsenorge selv, og se hvor jeg finner valgene. Men jeg har trolig ikke noen journal? Har bare tatt celleprøver og noen blodprøver, i løpet av mine 40 år. Hun ønsker ikke jeg skal trykke meg frem i hennes helsenorge, men ber om hjelp. Anonymkode: 90ba8...711 Celleprøver og blodprøver ligger ikke på helsenorge, kun epikriser fra sykehus ligger der. Det er veldig enkelt å finne oversikten, søsteren din bør klare det på egenhånd om hun bare tørr å trykke seg litt rundt. Anonymkode: 0c2be...08e 1
AnonymBruker Skrevet 9. november #9 Skrevet 9. november De fleste epikriser sendes til fastlegen. Ellers så er ikke alle avtalespesialister like flink til å gjøre det. Jeg har gått to år hos psykolog, men fastlegen har aldri fått noe fra psykologen. Men det vil ofte sendes når man avsluttes. Alternativet er at nav selv innhenter en uttalelse fra spesialistene din søster har vært hos. Anonymkode: 1090e...ca2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå