Gå til innhold

Føler jeg bare blir spurt når det er krise, er dette vanlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er dessverre slik det er å være tilkallingsvikar i helsevesenet. Fravær oppstår gjerne plutselig, det er mye korttidsfravær i helsevesenet. Og når «Ida» ringer inn egenmelding på morgenen, har man behov for å dekke inn vakten på kort varsel. 
Ufaglærte er en yrkesgruppe som i mindre grad får fast fulltidsansettelse i helsevesenet. Langtidsfraværet som må dekkes inn gjelder da i større grad faglærte ansatte, og da ønskes det først og fremst faglærte for å dekke opp vaktene. At du, som ufaglært, da får tilbud om vaktene på kort varsel er fordi de ikke har klart å dekke inn vaktene med faglærte. 
Innen helse er de ofte også forsiktige med å leie inn for fraværsvakter langt frem i tid, da de da risikerer å måtte betale sykelønn både for den sykmeldte og vikaren.

At leder uttrykker irritasjon når du ikke kan stille på kort varsel er selvsagt uakseptabelt. Du får ikke lønn for å være bakvakt, og da står du fritt til å disponere din fritid slik du ønsker. 

Anonymkode: 6e637...1c2

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er rart å velge seg en tilkallingsjobb og så irritere seg over å bli kontaktet kort tid før vaktstart. Det er jo hele poenget med en tilkllingsvikar.  

Folk melder seg syke unødvendig sent. Hvis folk ble flinkere til å si fra tidlig, så vil tilkallingsvikarene bli kontaktet tidligere. Dette er utenfor hva leder får gjort noe med.

Men synes du bør ta opp ønske om at dere kan melde dere tilgjengelig/utilgjengelig elektronisk. Høres fryktelig tungvint ut å ha det på papir på kontoret. 

Anonymkode: be213...899

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er enig at når man setter seg som tilgjengelig, så er man nettopp tilgjengelig, og det betyr at man kan jobbe, det er fair. Det jeg prøver å forstå og kanskje utfordre litt, er hva "tilgjengelig" egentlig skal bety i praksis. Er jeg f.eks. tilgjengelig i dag for en kveldsvakt, ca. tre timer før vakten starter, om jeg for noen dager siden skrev at jeg er tilgjengelig i dag?

Eller om jeg f.eks. setter meg opp på mange vakter i god tid på gat (snakk om tosifret), får avslag på de aller fleste (selv om jeg kan forstå de ulike grunnene bak) også blir spurt i siste liten på en av de dagene jeg allerede har meldt at jeg kan, men da ikke kan fordi jeg ikke fikk svar dagen før, blir det for meg litt paradoksalt. En sjelden gang, ja, man kan få oppkast en time før en vakt, men normen tilsvarer jo ikke slike tilfeller. Skal "tilgjengelig" bety at man står klar til å hoppe inn på et par timers varsel, eller at man kan jobbe dersom man får bekreftelse i rimelig tid? For meg handler det ikke om å ikke ville stille opp, men at det må kunne gå an å planlegge hverdagen sin litt, uten at det tolkes som vond eller manglende vilje ... Til tross for at jeg "bare" er en ufaglært ekstravakt. 

Anonymkode: 8b147...922

Skrevet
exictence skrev (29 minutter siden):

Ja, man kan vise medmenneskelighet og sunn fornuft. Men kan man ikke raskt slette tilgjengelig til utilgjengelig  hvis man ikke kan lenger, og omvendt?

Man må skjønne at ikke alle tenker på deltidsjobben hele tiden, og hvis man spontant blir invitert med på shopping, kino, fest osv, så er det ikke sånn at man alltid tenker på å logge inn på jobbportalen for å fjerne seg.. spesielt ikke når det gjelder samme dag. 
Om man en mandag har satt seg som tilgjengelig fredag, men på onsdag lager planer- da bør man selvfølgelig gå inn og fjerne tilgjengeligheten. 
Tar man en spontan bytur bør man forstå at man ikke alltid kommer på å fjerne tilgjengeligheten lørdag kveld eller søndag morgen. Og dessuten så er det også helt greit å ikke gidde å bidra på jobb på kort varsel om man har innstilt seg på å ha fri den kvelden. 

Anonymkode: e0006...8cc

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er rart å velge seg en tilkallingsjobb og så irritere seg over å bli kontaktet kort tid før vaktstart. Det er jo hele poenget med en tilkllingsvikar.  

Folk melder seg syke unødvendig sent. Hvis folk ble flinkere til å si fra tidlig, så vil tilkallingsvikarene bli kontaktet tidligere. Dette er utenfor hva leder får gjort noe med.

Men synes du bør ta opp ønske om at dere kan melde dere tilgjengelig/utilgjengelig elektronisk. Høres fryktelig tungvint ut å ha det på papir på kontoret. 

Jeg tror du misforstår poenget mitt. Jeg vet at det ligger i rollen at man må kunne stille opp på kort varsel. Det er jeg selvfølgelig innforstått med. Poenget mitt er at jeg ofte melder meg tilgjengelig i forkant, noen ganger mange dager før, på ledige vakter som ligger ute, uten å få noe svar. Så går tiden, og når jeg da får spørsmål om å ta samme vakt bare et par timer før den starter, blir det forventet at jeg skal si ja likevel. Det er ikke om at jeg blir irritert over at de spør meg klokka 13 om jeg kan komme på jobb klokka 14.45, men at daglig leder blir irritert om jeg da ikke kan. Jeg synes det er vanskelig å vite hva som ligger i "tilgjengelig", samtidig som jeg kan leve normalt mellom vaktene :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror du misforstår poenget mitt. Jeg vet at det ligger i rollen at man må kunne stille opp på kort varsel. Det er jeg selvfølgelig innforstått med. Poenget mitt er at jeg ofte melder meg tilgjengelig i forkant, noen ganger mange dager før, på ledige vakter som ligger ute, uten å få noe svar. Så går tiden, og når jeg da får spørsmål om å ta samme vakt bare et par timer før den starter, blir det forventet at jeg skal si ja likevel. Det er ikke om at jeg blir irritert over at de spør meg klokka 13 om jeg kan komme på jobb klokka 14.45, men at daglig leder blir irritert om jeg da ikke kan. Jeg synes det er vanskelig å vite hva som ligger i "tilgjengelig", samtidig som jeg kan leve normalt mellom vaktene :)

Siden dette er kg så skal man alltid være uenig med ts, og helst stemple ts som urimelig og lat osv… men jeg er HELT enig med deg. Man må respektere folk sitt privatliv og ikke bli sur om man har laget planer selv om man har stått som tilgjengelig. 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Dette er dessverre slik det er å være tilkallingsvikar i helsevesenet. Fravær oppstår gjerne plutselig, det er mye korttidsfravær i helsevesenet. Og når «Ida» ringer inn egenmelding på morgenen, har man behov for å dekke inn vakten på kort varsel. 
Ufaglærte er en yrkesgruppe som i mindre grad får fast fulltidsansettelse i helsevesenet. Langtidsfraværet som må dekkes inn gjelder da i større grad faglærte ansatte, og da ønskes det først og fremst faglærte for å dekke opp vaktene. At du, som ufaglært, da får tilbud om vaktene på kort varsel er fordi de ikke har klart å dekke inn vaktene med faglærte. 
Innen helse er de ofte også forsiktige med å leie inn for fraværsvakter langt frem i tid, da de da risikerer å måtte betale sykelønn både for den sykmeldte og vikaren.

At leder uttrykker irritasjon når du ikke kan stille på kort varsel er selvsagt uakseptabelt. Du får ikke lønn for å være bakvakt, og da står du fritt til å disponere din fritid slik du ønsker. 

Ja, det gir absolutt mening. Jeg skjønner at fravær ofte dukker opp brått og at det er naturlig at faglærte prioriteres først. Poenget mitt er bare at når man melder seg tilgjengelig i forkant og ikke får svar og/ eller får vakten avvist, blir det noen ganger litt krevende å plutselig måtte slippe alt på kort varsel spesielt når man får negativ reaksjon på at man svar nei. Jeg er helt enig i at systemet er sånn, men tenker samtidig at kommunikasjonen rundt det kunne vært tydeligere. Ts. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Dette forsvinner når dere får elektronisk vaktsystem. Da kan du gå inn og endre fra tilgjengelig til utilgjengelig så ofte du vil. Hos oss kan man skrive seg som utilgjengelig mellom klokken sånn og sånn, eller hele døgnet. Kan endres så ofte man vil.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ja, det gir absolutt mening. Jeg skjønner at fravær ofte dukker opp brått og at det er naturlig at faglærte prioriteres først. Poenget mitt er bare at når man melder seg tilgjengelig i forkant og ikke får svar og/ eller får vakten avvist, blir det noen ganger litt krevende å plutselig måtte slippe alt på kort varsel spesielt når man får negativ reaksjon på at man svar nei. Jeg er helt enig i at systemet er sånn, men tenker samtidig at kommunikasjonen rundt det kunne vært tydeligere. Ts. 

Ja, det er uakseptabelt av leder å reagere negativt når du takker nei på kort varsel. Du får ikke betalt for å være bakvakt og har ingen forpliktelser ovenfor arbeidsgiver når du ikke har takket ja til vakter. På samme måte har ikke arbeidsgiver forpliktelser ovenfor deg når du ikke har avtalte vakter, så dette går begge veier og er ikke noe du skal ha dårlig samvittighet for. Arbeidsgiver kan ikke få i både pose og sekk. Dessverre har du ikke gode kort på hånden når du kun er tilkallingsvikar, da arbeidsgiver ganske enkelt kan droppe å tilby deg vakter dersom du oppleves som vanskelig å ha med å gjøre. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette forsvinner når dere får elektronisk vaktsystem. Da kan du gå inn og endre fra tilgjengelig til utilgjengelig så ofte du vil. Hos oss kan man skrive seg som utilgjengelig mellom klokken sånn og sånn, eller hele døgnet. Kan endres så ofte man vil.

Jeg er enig i at å registrere tilgjengelighet på denne måten er langt enklere enn å skrive det på et papir i en bok, men på den andre siden så medfører det jo også en del jobb dersom tilkallingsvikarer skal måtte gå inn og endre tilgjengelighet hver gang de lager planer, eller går ut av døra for å dra et sted. Det blir jo litt som å være ubetalt bakvakt. 🤷‍♀️

Dessverre har TS begrensede muligheter til å gjøre noe her, da fravær gjerne meldes rett før den aktuelle vakten. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om det er forventet at en arbeidstaker skal stå parat til å hoppe på en vakt på kort varsel, selv om de har stått tilgjengelig i dagesvis- og arbeidsgiver har hatt god tid til å plakegge- da bør man jammen kompenseres for å stå «bakvakt.».

Sånn er det i helse og andre yrker hvor det må dekkes opp ved fravær. Ringer noen seg syke så må man kalle inn noen på kort varsel. Man vet jo ikke 3 dager før om noen ringer seg syke eller får syke barn...Kun ved ferie, eller lengre sykdom kan man planlegge og leie inn i god tid i forkant.

Anonymkode: 06f46...479

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det «verste» er at vi har det, Gat. Og der blir som oftest ledige vakter lagt ut, eller langtidsfravær osv. der kan man trykke ja takk osv. men av eller annen mystisk grunn så har de fortsatt en bok som de bruker ved å skrive seg på som tilgjengelig ved korttidsfravær 🤷‍♀️

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i at å registrere tilgjengelighet på denne måten er langt enklere enn å skrive det på et papir i en bok, men på den andre siden så medfører det jo også en del jobb dersom tilkallingsvikarer skal måtte gå inn og endre tilgjengelighet hver gang de lager planer, eller går ut av døra for å dra et sted. Det blir jo litt som å være ubetalt bakvakt. 🤷‍♀️

Dessverre har TS begrensede muligheter til å gjøre noe her, da fravær gjerne meldes rett før den aktuelle vakten. 

Joda men sånn er det nå bare. Det er veldig frustrerende for de på jobb å ringe 10 stk som står tilgjengelig, men som ikke kan alikevel når du ringer. Hadde de stått utilgjengelig så hadde man spart mye tid på å ikke ringe dem.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Sånn er det i helse og andre yrker hvor det må dekkes opp ved fravær. Ringer noen seg syke så må man kalle inn noen på kort varsel. Man vet jo ikke 3 dager før om noen ringer seg syke eller får syke barn...Kun ved ferie, eller lengre sykdom kan man planlegge og leie inn i god tid i forkant.

Jeg har jobbet i helse i 20år, og vet akkurat hvordan det er. Men det er forventningene til ekstravaktene jeg snakker om, ikke hvordan prosessen i å dekke inn sykefravær. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg skjønner at sykdom og akutte behov oppstår og at da man må skaffe folk raskt og ringe folk på kort varsel, sånn er det jo i de fleste sektorer. Men når det oppleves at det skjer med en nesten hver gang, da blir det frustrerende. Jeg melder meg ofte tilgjengelig/ takker ja til vakter, får sjeldent noe svar og/eller vakten blir avvist, men blir ofte kontaktet om samme vakt timer i forkant. Da handler det jo ikke alltid om at Ida ble syk nå, eller om akutte behov, men om at vaktene blir fordelt sent, eller at jeg blir spurt sent. Og det er litt urimelig at man blir spurt nesten alltid i siste liten, også blir det dårlig stemning når jeg ikke kan to timer før. Litt mer struktur og forutsigbarhet, der det er mulig, tror jeg hadde gjort det enklere for alle. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...