Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en liten privat barnehage som mest sannsynlig ikke kommer til å klare seg pga pensjonskostnadene nå.  (Vi klamrer oss fast enn så lenge, men det er usikre tider)

Jeg har enda en del år igjen i arbeidslivet, men kjenner at jeg nok ikke klarer å stå i dette yrket til pensjonsalder. På tide å se etter noe annet. Ikke barnehagelærer men barne- og ungdomsarbeider. Jeg klarer ikke å se for meg hva jeg kan bruke fagbrevet til som jeg holder ut til pensjonsalder. Noen andre i samme yrket som byttet jobb i godt voksen alder? Noen råd? 
Takk

Anonymkode: 00813...17b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ser at tittelen ble litt feil. Kan legge til at jeg har dysleksi og skole i min alder nå ikke er aktuelt. 
Takk 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen råd? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva er godt voksen? Hvor mange yrkesaktive år? Hva ønsker du å gjøre? 

Anonymkode: 7888a...b54

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg jobber i en liten privat barnehage som mest sannsynlig ikke kommer til å klare seg pga pensjonskostnadene nå.  (Vi klamrer oss fast enn så lenge, men det er usikre tider)

Jeg har enda en del år igjen i arbeidslivet, men kjenner at jeg nok ikke klarer å stå i dette yrket til pensjonsalder. På tide å se etter noe annet. Ikke barnehagelærer men barne- og ungdomsarbeider. Jeg klarer ikke å se for meg hva jeg kan bruke fagbrevet til som jeg holder ut til pensjonsalder. Noen andre i samme yrket som byttet jobb i godt voksen alder? Noen råd? 
Takk

Du kan jobbe i barne- og ungdomsskolen, og helt sikkert få deg jobb i en privat barn- og ungdomsinstitusjon, flyktningmottak, eller andre steder. 

Helse- og omsorgssektoren trenger alltid folk.

Mitt beste råd er å begynne å søke jobb allerede nå. 
Det er lettere å få jobb når man har jobb.

Synes ikke du skal avskrive fullstendig det å ta mer utdanning. Hadde du kunnet litt om økonomi og forvaltning kunne du helt sikkert ha fått en eller annen administrativ stilling i kommunen.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar.
Jeg er 49, på vei inn i overgangsalderen, har hjernetåke, temp og humørsvingninger og sover ikke om natten. Skolebenken kjennes helt umulig for meg. Takk og regning får meg til å gå i stå, dessverre. Akkurat nå føles det som jeg ikke kommer til å mestre noe.  Helsevesenet kan selvfølgelig være relevant, men er ikke det også veldig tøft? Kanskje skole ja, jeg vet ikke. 
Takk

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Takk

Hva tenkte du gjøre når du ble 40+ den gang du utdannet deg og/eller begynte i arbeidslivet? Du er (fordi de aller fleste havner der rundt 40-50) nødt over i en mindre fysisk krevende jobb, fortrinnsvis med fleksibel arbeidstid, mulighet for hjemmekontor etc.

Å omskolere seg til et annet, like fysisk yrke, fremstår irrasjonelt. Den tiden er deg forbi. Ja, gjerne et kontorarbeid med en del praktisk arbeid. Men ikke rent praktisk når man har krysset 40. 

Hva ligger greit for deg? Hvilke interesser og hobbyer har du pleiet i voksenlivet? Hvilke frivillige verv deltar du i? Hva var det siste du lærte deg selv? At du har dysleksi betyr ikke at du ikke kan lære. Det er en vanske med å prosessere tekst men også en neurodivergens som medfører god romlig forståelse (som er årsaken til vanskene med å prosessere tekst). 

Vi er uansett i 2025. Det finnes hjelpemidler, teknikker etc. 

Anonymkode: 73793...496

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje prøve bolig for psykisk utviklingshemmede? Tror det vil være mulig å få jobb med fagbrevet ditt. Jeg byttet fra barneskole til bolig(men har bachelor), men jobber kun natt. Krever veldig lite av meg, og man kan jobbe redusert pga tillegg(iallfall om man jobber natt). 

Anonymkode: 4f416...e2d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar.
Jeg er 49, på vei inn i overgangsalderen, har hjernetåke, temp og humørsvingninger og sover ikke om natten. Skolebenken kjennes helt umulig for meg. Takk og regning får meg til å gå i stå, dessverre. Akkurat nå føles det som jeg ikke kommer til å mestre noe.  Helsevesenet kan selvfølgelig være relevant, men er ikke det også veldig tøft? Kanskje skole ja, jeg vet ikke. 
Takk

Hormoner for overgangsalderen. 
Både skole, SFO og bolig kan være aktuelt. Eller BPA. 

Anonymkode: 3b2da...480

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 9.06):

Ser at tittelen ble litt feil. Kan legge til at jeg har dysleksi og skole i min alder nå ikke er aktuelt. 
Takk 

Det å ha dysleksi er ikke nødvendigvis negativt som fagarbeider i skolen. Det gjør at du kan relatere til og sikkert også hjelpe elever som sliter med det samme. Som fagarbeider i skolen har du ikke ansvar for det faglige og jeg har opplevd at lærer gjerne kan gi litt tips til hvordan du kan hjelpe elevene. Det er gjerne det å få assistanse til mer praktiske ting lærere trenger, ikke nødvendigvis at du skal kunne hjelpe elever med rettskriving. I tillegg vil jo jobben innebære SFO som er mest lek og aktivitet. 

Dersom du liker å jobbe med ungdom kan jo det være aktuelt å se mot ungdomsklubber ol. 

Anonymkode: bd7de...0d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...