Gå til innhold

Trenger tips til fargekombinasjon på veggene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal male stua i Fiolinfiken FR2596. Ved siden av stua har vi en åpning inn til et litt mindre rom, der samboeren min tror det kan bli pent med lys lilla type Colibri FR1202. 

Jeg er veldig usikker på den siste fargen… kan godt være lilla, men vet ikke om akkurat den blir helt riktig. Er det noen som har noen gode tips?

Anonymkode: c199f...4d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig tror jeg det blir vel heftig med lilla ved siden av skarp grønn.

Hvis du ser på Farrow and Balls sider har de mange fargeforslag til alle sine nyanser. Finn en knall grønn farge og se hva de foreslår. Eller søk på nettet, bruk AI eventuelt, for gode forslag til sammensetninger. Fargevalg til vegg kommer også mye an på lyset i rommet.

Anonymkode: 9bbbf...941

Skrevet

Har ikke noen konkrete tips ettersom jeg ikke synes lillatoner passer godt til knallgrønn. Men anbefaler dere å ta maleprøver både i stua og dette rommet for å se fargene live. Du skriver lys lilla men Colibri er ikke en lys farge? 😊 Farger blir alltid mye mer intense når de kommer på hele vegger/rom

Skrevet

Anbefaler deg å gå inn på https://www.fargerike.no/

De har en funksjon hvor du kan ta bilde av rommene dine, søke opp farger og sammenligne.

Anonymkode: 7a40a...da1

Skrevet
Sniff76 skrev (1 time siden):

Har ikke noen konkrete tips ettersom jeg ikke synes lillatoner passer godt til knallgrønn. Men anbefaler dere å ta maleprøver både i stua og dette rommet for å se fargene live. Du skriver lys lilla men Colibri er ikke en lys farge? 😊 Farger blir alltid mye mer intense når de kommer på hele vegger/rom

Lysere enn for eksempel Drue eller Syrin, jeg mener ikke lys som i blek. 

Anonymkode: c199f...4d7

Skrevet

Aldri gitt dette svaret før, men er du helt sikker på en SÅ intenst grell og brølende farge som Fiolinfiken? 

Jeg er fan av grønt, men denne fargen vil jo folk plages av. 

Colibri var og en enormt intens og nesten grell lilla.

Dette blir et horribelt resultat - begge fargene er grelle, støyende og roper med caps lock. 

Selvsagt skal man trives i eget hjem, men velg nå en grønn og kontrastfarge som folk ikke blir visuelt utslitt av. 

• Nyttig 4
Skrevet

Jeg synes begge disse fargene var veldig intense, og krever sitt interiør for å ikke bli helt krasj, både alene og med hverandre. 

Jeg hadde i hvert fall ikke hatt de sammen. Skal dere male alle vegger med disse fargene, og hvordan er resten av både huset og interiøret? Det er jo noen som klarer å få dette til, men det krever da en del. 

Skrevet

Dette er farger jeg forbinder mer med barnerom og lekerom, ikke stue. 

Og jeg liker farger altså. Jeg har rustrøde vegger på kjøkken, stue er i ulike blågrønne farger, og soverom i blått. 

For å få en behagelig stue med så kraftige farger, så skal man ha veldig rolig interiør. Jeg hadde en veldig skarp lys himmelblåfarge tidligere, egentlig feilvalgt i butikk, men likte fargen. Litt som blåfargen på himmelen på en fin sommerdag. Fargen var superfin på veggen. Men alt av interiør kræsjet. Og da jeg skulle pynte til jul og andre sesonger ble det bare rot. 

Anonymkode: 3fa13...55d

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Dette er farger jeg forbinder mer med barnerom og lekerom, ikke stue. 

Og jeg liker farger altså. Jeg har rustrøde vegger på kjøkken, stue er i ulike blågrønne farger, og soverom i blått. 

For å få en behagelig stue med så kraftige farger, så skal man ha veldig rolig interiør. Jeg hadde en veldig skarp lys himmelblåfarge tidligere, egentlig feilvalgt i butikk, men likte fargen. Litt som blåfargen på himmelen på en fin sommerdag. Fargen var superfin på veggen. Men alt av interiør kræsjet. Og da jeg skulle pynte til jul og andre sesonger ble det bare rot. 

Anonymkode: 3fa13...55d

Ville holdt dem unna barne og lekerom og, jeg da.

Det er jo mer traktor og Felleskjøpetdressen gjort kanonskarp. 

Fin mørk grønn er feks Jotuns Northern Mystic eller noe i den gata.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde en lignende farge der jeg bodde tidligere. Veldig stilig med riktig interiør og styling. I det tilstøtende rommet hadde vi en gulbeige, Det kan ha vært Cashmere eller Raw Canvas fra Jotun. Lilla kan fungere dersom dere bor i en typisk gammel bygårdsleilighet, men da ville jeg valgt en mørkere og mindre skarp en.

Anonymkode: 94cc6...d65

Skrevet

Med mindre dere har en veldig maksimalistisk stil tror jeg dette blir fullstendig krasj.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...