Gå til innhold

Sukkeravhengighet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er helt avhengig av sukker, spesielt sjokolade. Tenker på det hele tiden. Spiser fort 200g sjokolade om dagen og sliter veldig med å slutte. Prøvd Godtestopp flere ganger, men sprekker alltid og da er det tilbake til fråtsing. Noen som har vært borti det samme, hva funket for dere?

Anonymkode: 67158...b08

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Måtte kutte det ut. Rett og slett. Du har tatt første skritt, forstått at det dreier seg om avhengighet. Neste skritt er å søke hjelp. Sukker fungerer på samme måte som dop.

Anonymkode: 4fea9...ce6

• Liker 2
Skrevet

krom-tabletter skal hjelpe mot søtsug. Har jeg hørt. 

Anonymkode: 1f84e...b08

Skrevet

Samme her. Det jeg gjør nå er litt sjokolade nesten hver dag.  Å slutte helt har jeg prøvd utallige ganger uten hell.

Skrevet

Sukkerstopp var det som hjalp. 

Da hadde jeg forsøkt alt, over mange år. Men så lenge kroppen var vant med å få noe var cravingen der. 

Det var bare å stå i det - med god hjelp og støtte fra mannen. Det er over 10 år siden nå. 

Nå slår aldri tanken på å spise noe søtt meg. Det står litt rester fra Halloween på benken, og det frister null å ta noe. Jeg tenker i det hele tatt aldri på å spise med mindre jeg er sulten. Det føles surrealistisk å tenke på at jeg for 15 år siden ville syntes det var utenkelig å sette seg ned og se Maskorama uten å også "kose meg" med snacks - for nå slår ikke tanken meg en gang. 

Anonymkode: 0a338...163

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hva skje brøt du kjøper inn sunne mellommåltider du synes er godt og rett og slett ikke har noe annet enn det i hus? F.eks valgfritt melkeprodukt og bær.

Anonymkode: 38b65...ea0

Skrevet

*Hva skjer hvis 

Anonymkode: 38b65...ea0

Skrevet

Jeg synes periodisk faste hjalp på sukkercravingen. 

Anonymkode: 373de...a29

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Er helt avhengig av sukker, spesielt sjokolade. Tenker på det hele tiden. Spiser fort 200g sjokolade om dagen og sliter veldig med å slutte. Prøvd Godtestopp flere ganger, men sprekker alltid og da er det tilbake til fråtsing. Noen som har vært borti det samme, hva funket for dere?

Periodisk faste først og fremst. Var veldig avhengig. Men når insulinnivåene ble normale hadde det den uheldige effekt at jeg blir kvalm og uvel av melkesjokolade. Så, nå spiser jeg bare 70% versjonene, orker en halv plate, da er det stopp. Men føler meg helt ok da og får ikke cravings. Jeg har ikke sluttet å spise store sjokoladeplater (!) - jeg bare orker ikke fordi jeg føler meg så crap etterpå. Så, nå velger jeg å la være.

Anonymkode: 243cf...4e5

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har det også slik, spesielt sjokolade. Kunne spist sjokolade til alle måltider.

Jeg kan ikke ha det hjemme. For å forhindre at jeg drar til butikken å kjøper det likevel, prøver jeg å ha noen alternativer. Sukkerfri gelé, sukkerfri brus, ananas på boks, pære, jordbær, te med honning. Det hjelper ofte.

Prøver også å holde meg mett gjennom dagen. Spiser 3 store måltider om dagen. Spiser en del grønnsaker. Det hjelper også litt.

Men hvis noen har en mirakelkur for sjokoladeavhengighet, trenger jeg den!

Anonymkode: f44ec...73b

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 7.55):

Hva med en nedtrapping på mørkere og mørkere skokolade , da kan det være lettere å spise mindre og mindre også. Periodisk faste er også smart. Hopp over frokost flere ganger i uka.

Endret av I Grosny
  • 4 uker senere...
Skrevet

Får veldig sug på sjokolade når jeg har mangel på magnesium. Har hjulpet å ta tilskudd av det, krom kan også være til hjelp. Men hva spiser du ellers? Ofte må man legge om kostholdet for å slippe cravings, spiser du nok av ordentlig mat? Jeg raider skapet de dagene jeg har spist mye karbo og ferdigmat🥵

Anonymkode: e10d4...fc1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...