Gå til innhold

Hvor vondt er EMG?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal ta EMG. Hvor vondt er det? Kan jeg pøse på med maksdose Paracet?

Anonymkode: 0c8c1...609

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min erfaring er at det er veldig vondt når man har skikkelige nerveskader og ikke så ille når man ikke har så store nerveskader  . Men,det er til å holde ut,altså.  Tror forresten ikke paracet tar slike type smerter. 

Anonymkode: 077a5...056

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det føles som ren tortur. Hver nål som presses inn i muskelen sender en dyp, brennende smerte som sprer seg utover, som om kjøttet rives opp innenfra. Når de ber deg spenne muskelen, eksploderer smerten — det river, brenner og hugger samtidig. Du kjenner strømmen slå inn, kroppen rykker ukontrollert, og du må kjempe mot refleksen til å skrike. Det er en intens, nådeløs smerte, uten pause, uten lindring — bare rå, elektrisk pine som setter seg i hele kroppen.

Man kan be legen bruke tynnere nåler, ta pauser mellom målingene, eller unngå enkelte muskler hvis det blir for ille. Noen ganger hjelper det å puste rolig og holde kroppen avslappet, for spenning gjør smerten verre. Du kan også spørre på forhånd om de kan bruke lavere strømstyrke under nerveprøven, eller be om at de forklarer hvert steg slik at du vet hva som kommer. Smerten forsvinner raskere hvis du er forberedt — men det gjør likevel vondt.

• Nyttig 1
Skrevet

Det var helt uproblematisk, smerte 2/10.

Anonymkode: cdc23...458

Skrevet

Det gikk veldig fint, tok både med elektrode-nål i muskelen og vanlige elektroder langs beinene. 
var litt støl i beinet noen dager etter bare. Tror det skal gå helt fint for deg også 😊

Anonymkode: 36fc1...4e9

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tok EMG av armene. Jeg opplevde det ikke som vondt. Mer ubehagelig og man fikk bevegelser som man ikke kunne kontrollere selv. Jeg fikk derimot mer smerte i armene de påfølgende dagene. Jeg var der pga. smerte i arm.

Anonymkode: c2b3c...f95

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det var helt uproblematisk, smerte 2/10.

Anonymkode: cdc23...458

Enig. Den ene foten var litt vondere en den andre, så kanskje 3/10.

Anonymkode: 7bd89...377

Skrevet
Tobias001 skrev (1 time siden):

Det føles som ren tortur. Hver nål som presses inn i muskelen sender en dyp, brennende smerte som sprer seg utover, som om kjøttet rives opp innenfra. Når de ber deg spenne muskelen, eksploderer smerten — det river, brenner og hugger samtidig. Du kjenner strømmen slå inn, kroppen rykker ukontrollert, og du må kjempe mot refleksen til å skrike. Det er en intens, nådeløs smerte, uten pause, uten lindring — bare rå, elektrisk pine som setter seg i hele kroppen.

Man kan be legen bruke tynnere nåler, ta pauser mellom målingene, eller unngå enkelte muskler hvis det blir for ille. Noen ganger hjelper det å puste rolig og holde kroppen avslappet, for spenning gjør smerten verre. Du kan også spørre på forhånd om de kan bruke lavere strømstyrke under nerveprøven, eller be om at de forklarer hvert steg slik at du vet hva som kommer. Smerten forsvinner raskere hvis du er forberedt — men det gjør likevel vondt.

Alle andre beskriver den som "litt smertefull", så da tenker jeg vi kan legge dette innlegget i trollebunken. Men jeg må virkelig anbefale deg å får deg en annen hobby. Tenk å skrive et innlegg bare for å skremme andre. Det er dårlig gjort ass.

Anonymkode: 70664...0e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Alle andre beskriver den som "litt smertefull", så da tenker jeg vi kan legge dette innlegget i trollebunken. Men jeg må virkelig anbefale deg å får deg en annen hobby. Tenk å skrive et innlegg bare for å skremme andre. Det er dårlig gjort ass.

Jeg beskriver hvordan JEG opplevde det. Mulig det er forskjellig for person til person

Skrevet

Jeg synes akupunktur var mer smertefullt.

Det svir litt i det nålen går inn, slik som når man tar vaksiner etc. Men jeg synes også vaksiner er mer ubehagelig mtp trykket som følger.
Bare ikke stram muskelen, så tenker jeg det går helt fint.

(Forbehold: Jeg hadde ikke nerveskader eller noe som påvirket nervenes kommunikasjon, så det kan sikkert være verre for de som har dét)

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ikke ta noe du ikke har avtalt med legen! 

Opplevd smerte varier fra person til person men det er ikke unormalt at man tidvis opplever det som noe smertefullt, men ikke mer enn hva de fleste tolerer. Treffes spesielt vonde punkt kan legen flytte litt på nålen for å forsøke å minske ubehaget. 

Legen vil føre en konstant dialog med deg under testen og hele tiden fortelle hva han gjør, noe som gjør at de fleste tolererer evt smerte bedre. 

Det aller fleste som gjennomgår tester greier det helt fint! (Hilsen en som jobber i helse og vært tilstede på utallige emg tester). 

Anonymkode: 48f48...efe

• Nyttig 1
Skrevet
Tobias001 skrev (7 timer siden):

Jeg beskriver hvordan JEG opplevde det. Mulig det er forskjellig for person til person

Du hjelper i alle fall ingen med innlegget ditt når du malende beskriver en undersøkelse som helvete på jord, det må du jo skjønne selv.

Skrevet

Jeg ble undersøkt med EMG i forbindelse med utredning for nakkedystoni og evt. behandling med botox.

I forbindelse med det opplevde jeg veldig lite smerte. Jeg hadde ikke tatt noe i forkant for å dempe evt. smerte.

Anonymkode: 722dd...c5f

Skrevet

Mer ubehagelig enn smertefullt. Tannrens hos tannlegen er mye verre for min del, for å sammenligne med noe.

Anonymkode: 5c58a...773

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Du hjelper i alle fall ingen med innlegget ditt når du malende beskriver en undersøkelse som helvete på jord, det må du jo skjønne selv.

Jeg tror ts spør for å få ett ærlig svar, ikke for at man skal lyve. Ja jeg kan jo si at det er som en spa behandling, men det ville jo vært ren løgn

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 1.09):

Har du gjort det ?

Når Oslo Universitetssykehus skriver følgende "EMG undersøkelsen gjøres av en lege og det brukes en tynn nål som registrerer elektrisk aktivitet fra muskelen. Undersøkelsen kan være litt smertefull" er det ikke helt uten grunn vil jeg tro.. Men det betyr ikke at alle har samme opplevelse, greit å vise respekt for at det oppleves forskjellig. 

Helsevesenet er generelt tilbakeholdne med å bruke ordet smerte/smertefullt om behandlinger. De bruker stort sett ord som at "undersøkelsen kan av enkelte oppleves som noe ubehagelig" eller "det er ikke unormalt å føle noe ubehag under undersøkelsen".

Anonymkode: 4077c...184

Skrevet

Meket ikke så mye til det. Ikke noe å grue seg til. Eg tok i armer og ben

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 9.02):

Ikke ta noe du ikke har avtalt med legen! 

Opplevd smerte varier fra person til person men det er ikke unormalt at man tidvis opplever det som noe smertefullt, men ikke mer enn hva de fleste tolerer. Treffes spesielt vonde punkt kan legen flytte litt på nålen for å forsøke å minske ubehaget. 

Legen vil føre en konstant dialog med deg under testen og hele tiden fortelle hva han gjør, noe som gjør at de fleste tolererer evt smerte bedre. 

Det aller fleste som gjennomgår tester greier det helt fint! (Hilsen en som jobber i helse og vært tilstede på utallige emg tester). 

Anonymkode: 48f48...efe

Du si "de aller fleste greier det fint" så da finnes det de som syns dette er smertefullt. Kansje til og med må avbryte forsøkene.

Anonymkode: 723d9...f74

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg hadde heller ville hørt sannheten å forbredt meg på det verste. Enn å blitt servert løgn å fått skikkelig smerte sjokk.Da hadde jeg avbrutt behandling å kommet meg bort i fra der.

Anonymkode: 723d9...f74

Skrevet

Tok EMG av begge armene for et år siden. Kjente ubehag, ikke smerter. 

Dette går fint.... 

Anonymkode: 4d74c...a76

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...