Gå til innhold

NAV-ansatt har snoket i journalen min - hva nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (7 minutter siden):

Tipper at det her blir snakk om grov tjenestefeil, særlig hvis det kommer frem av saken at det gjelder flere enn «bare» TS.

Brudd på FVL §13, og kan straffes etter Straffeloven §209.

Grov tjenestefeil kan straffes etter Straffeolven §172.

Har den NAV-ansatte tatt bilder eller skjermbilder av journalen, printet ut innhold, notert seg innholdet selv, eller lagret innholdet på egen mobiltelefon eller datamaskin så blir det fort et brudd på GDPR/ Personopplysningsloven.

Disse paragrafene gjelder taushetsplikt - har slektningen til ts brutt taushetsplikten?

Anonymkode: 941fd...d7f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Disse paragrafene gjelder taushetsplikt - har slektningen til ts brutt taushetsplikten?

Uautorisert innsyn kan være å regne som et brudd på taushetsplikten, selv om hun ikke sprer informasjonen videre.

Den grove tjenestefeilen kommer i tillegg siden det opplagt er gjort med forsett, og saksbehandleren er fullstendig klar over at hun ikke har lov til å snoke i journalen til folk hun kjenner.

Hun har visst at det blir loggført, men har sikkert tatt sjansen på at ingen ville komme til å sjekke det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noe galt med meg som driter fullstendig i hvem som har sett min journal? Jeg vil bare ha hjelp fortest mulig jeg. Sliter psykisk. 

Anonymkode: 647d5...88b

AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (2 minutter siden):

Uautorisert innsyn kan være å regne som et brudd på taushetsplikten, selv om hun ikke sprer informasjonen videre.

Den grove tjenestefeilen kommer i tillegg siden det opplagt er gjort med forsett, og saksbehandleren er fullstendig klar over at hun ikke har lov til å snoke i journalen til folk hun kjenner.

Hun har visst at det blir loggført, men har sikkert tatt sjansen på at ingen ville komme til å sjekke det.

Det blir ikke ansett som brudd på taushetsplikten der jeg jobber.

Det andre du skriver er antagelser fra din side, så det forholder jeg meg ikke til.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes din historie viser at systemet virker. 

Anonymkode: 29999...a1f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det blir ikke ansett som brudd på taushetsplikten der jeg jobber.

Øh…

Ja, ok…?

Forvaltningsloven er Forvaltningsloven, uansett. 🙂

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du skriver om hendelsen til statsforvalteren.  De tar saken videre. Vurder politianmeldelse. Datatilsynet kan også varsles.

Jeg har gjort dette pga journalsnoking.  Saken pågår nå.

Er snokingen graverende, anmeld til politiet!

Anonymkode: 810f7...b4a

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (5 minutter siden):

Øh…

Ja, ok…?

Forvaltningsloven er Forvaltningsloven, uansett. 🙂

Det er ikke Forvaltningsloven som gjelder for min taushetsplikt.

For å bryte taushetsplikten hos oss må man gi noen tilgang til taushetsbelagte opplysninger.

AnonymBruker
Skrevet
Romkom skrev (8 timer siden):

Posten mistet pakken min her om dagen så jeg har også mistet all tillit til helsevesenet. Om det er noen trøst.

Klarer du virkelig ikke å dra noen paralleller mellom NAV og helsevesenet? 

Ok, da skal jeg forklare for deg. Begge deler håndterer helse- og personopplysninger, og diskuterer gjerne pasienter/brukere i lunsjen. Jeg kommer fra en mellomstor by hvor alle kjenner eller kjenner til noen som jobber i helsevesenet eller NAV, så det er potensielt ganske mange i denne byen som kan ha tilgang til hele eller deler av mine journaler. Jeg har tydeligvis vært naiv som har tenkt at jeg ikke er interessant nok til at det er verdt å risikere jobben sin for, men der tok jeg åpenbart feil. Derfor har jeg ikke lenger tillit til at kjente, bekjente eller folk som bare vet hvem jeg er, faktisk holder seg unna journalene mine. Det er litt forskjell på helseopplysninger og pakker sendt i posten, eller? 

Jeg vet ikke om familiemedlemmet mitt har brutt taushetsplikten sin, men jeg synes det er fryktelig ubehagelig å ikke vite. Dette handler ikke bare om meg, men også om blant annet andre familiemedlemmer som er nevnt i journalene mine.

Jeg har ikke så lyst til å si så mye mer detaljer om dette, men tusen takk til alle som har gitt meg gode svar og klarer å forstå at dette er en ubehagelig situasjon å være i. 

Anonymkode: 4308c...4b6

• Liker 3
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er det noe galt med meg som driter fullstendig i hvem som har sett min journal? Jeg vil bare ha hjelp fortest mulig jeg. Sliter psykisk. 

Anonymkode: 647d5...88b

Du får ikke raskere hjelp av at noen sitter på NAV (eller andre steder) og uberettiget leser journalen din som underholdning. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva nå? Arbeidsgiveren til den ansatte tar hånd om dette. Og tro meg, det vil få konsekvenser. Du vil ikke få vite noe (med mindre det viser seg at den ansatte har gjort mange grove overtramp, og det blir rettsak og medieomtale av det). 

Anonymkode: b3b87...80b

Det er riktig at arbeidsgiver tar hånd om det som gjelder arbeidsforhold. Oppsigelse, advarsel etc.

Men det er politiet som ser på lovbrudd. TS bør anmelde 

Anonymkode: 88e21...7d4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Klarer du virkelig ikke å dra noen paralleller mellom NAV og helsevesenet? 

Ok, da skal jeg forklare for deg. Begge deler håndterer helse- og personopplysninger, og diskuterer gjerne pasienter/brukere i lunsjen. Jeg kommer fra en mellomstor by hvor alle kjenner eller kjenner til noen som jobber i helsevesenet eller NAV, så det er potensielt ganske mange i denne byen som kan ha tilgang til hele eller deler av mine journaler. Jeg har tydeligvis vært naiv som har tenkt at jeg ikke er interessant nok til at det er verdt å risikere jobben sin for, men der tok jeg åpenbart feil. Derfor har jeg ikke lenger tillit til at kjente, bekjente eller folk som bare vet hvem jeg er, faktisk holder seg unna journalene mine. Det er litt forskjell på helseopplysninger og pakker sendt i posten, eller? 

Jeg vet ikke om familiemedlemmet mitt har brutt taushetsplikten sin, men jeg synes det er fryktelig ubehagelig å ikke vite. Dette handler ikke bare om meg, men også om blant annet andre familiemedlemmer som er nevnt i journalene mine.

Jeg har ikke så lyst til å si så mye mer detaljer om dette, men tusen takk til alle som har gitt meg gode svar og klarer å forstå at dette er en ubehagelig situasjon å være i. 

Nei, det er en søkt sammenligning og vitner mer om en PF enn noe annet. For det første må det være noen i spesialisthelsetjenesten som skulle søkt opp journalen din, for det andre har du selv løpende oversikt i helse norge over hvem som har vært i journalen din. 

Jeg mister ikke tilliten til staten Norge fordi kommunedirektøren i fjottfjord gir en jobb til nevøen sin.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

For å bryte taushetsplikten hos oss må man gi noen tilgang til taushetsbelagte opplysninger.

Hvis man slår opp på og leser taushetsbelagt informasjon om en person uten tjenstlig behov (f.eks et familie medlem, en man kjenner eller en offentlig kjent person) så har man gitt seg selv tilgang til taushetsbelagte opplysninger. "Seg selv" er også "noen".

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
what_no2000 skrev (3 minutter siden):

Hvis man slår opp på og leser taushetsbelagt informasjon om en person uten tjenstlig behov (f.eks et familie medlem, en man kjenner eller en offentlig kjent person) så har man gitt seg selv tilgang til taushetsbelagte opplysninger. "Seg selv" er også "noen".

Dokumentasjon?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva folk tjener, hva de har i formue og hva de betaler i skatt er offentlig tilgjengelig informasjon. 

Det er ikke sensitive personopplysninger.

Hvis du jobber i Skatteetaten så har du tilgang på folks personnummer, arbeidsgiverforhold, trygdebetalinger, registrert bostedsadresse, hvem som bor husstanden, sivilstatus +++. 
Du vil kunne få tilgang på informasjon du ellers ikke ville kunne hatt tilgang på. 

Misbruker du da din stilling blir det vel fort et brudd på FVL og tjenestefeil etter STRL.

NAV, BVT, tannleger og ansatte i helsevesenet har tilgang på svært sensitive helseopplysninger. 

Det er mer alvorlig å lese naboens epikrise fra DPS, eller vedtak gjort av BVT, enn å sjekke om naboen har betalt sin skatt. 

Men brudd er brudd.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvor jobber du? Hvilken lov gjelder for taushetsplikten din? 

Anonymkode: 14c48...3ca

• Liker 1
Skrevet (endret)
what_no2000 skrev (1 time siden):

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dokumentasjon?

Hvis spørsmålet er veldig generelt, så gjelder Personopplysningsloven for behandling av personopplysninger:

Artikkel 4, punkt 2 definerer «behandling» som

Sitat

enhver operasjon eller rekke av operasjoner som gjøres med personopplysninger, enten automatisert eller ikke, f.eks. innsamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, tilpasning eller endring, gjenfinning, konsultering, bruk, utlevering ved overføring, spredning eller alle andre former for tilgjengeliggjøring, sammenstilling eller samkjøring, begrensning, sletting eller tilintetgjøring,

Å søke opp personopplysninger i et datasystem er dermed "behandling" siden det er "gjenfinning".

Artikkel 6 omhandler lovligheten av behandling av personopplysninger, og sier følgende:

Sitat

Artikkel 6. Behandlingens lovlighet
1. Behandlingen er bare lovlig dersom og i den grad minst ett av følgende vilkår er oppfylt:
a.    den registrerte har samtykket til behandling av sine personopplysninger for ett eller flere spesifikke formål,
b.    behandlingen er nødvendig for å oppfylle en avtale som den registrerte er part i, eller for å gjennomføre tiltak på den registrertes anmodning før en avtaleinngåelse,
c.    behandlingen er nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse som påhviler den behandlingsansvarlige,
d.    behandlingen er nødvendig for å verne den registrertes eller en annen fysisk persons vitale interesser,
e.    behandlingen er nødvendig for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse eller utøve offentlig myndighet som den behandlingsansvarlige er pålagt,
f.    behandlingen er nødvendig for formål knyttet til de berettigede interessene som forfølges av den behandlingsansvarlige eller en tredjepart, med mindre den registrertes interesser eller grunnleggende rettigheter og friheter går foran og krever vern av personopplysninger, særlig dersom den registrerte er et barn.

Enhver behandling av personopplysninger må altså være enten etter samtykke eller nødvendig.

Konklusjon: Det er derfor ulovlig i henhold til Personopplysningsloven å søke opp personopplysninger hvis et av disse vilkårene ikke er oppfylt, uavhengig om man deler det videre. Ingen av disse vilkårene er oppfylt fordi den som søker er nysgjerrig av personlige grunner.

For hele loven se: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-38 

Hvis spørsmålet gjelder trådstarters situasjon konkret (Nav og andre der Forvaltningsloven gjelder):

Nav-loven § 7. Taushetsplikt sier at forvaltningsloven "§§ 13 til 13 e og 13 g" gjelder.

Forvaltningsloven § 13 beskriver hvem som kan få tilgang til opplysninger uten at det regnes som brudd på taushetsplikten, punkt 3 sier at andre tjenestemenn (enn de som i utgangspunktet har fått opplysningene) må ha en tjenstlig behov:  

Sitat

§ 13 b. 3. at opplysningene er tilgjengelig for andre tjenestemenn innen organet eller etaten i den utstrekning som trengs for en hensiktsmessig arbeids- og arkivordning, bl.a. til bruk ved vegledning i andre saker,

For hele loven se: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2006-06-16-20 og https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10

Hvis spørsmålet gjelder steder der forvaltningsloven ikke gjelder:

Så gjelder uansett Personopplysningsloven.

I tillegg kan det gjelde andre mer spesifikke lover, for helsepersonell gjelder f.eks Helsepersonelloven som sier det veldig klart:

Sitat

§ 21. Hovedregel om taushetsplikt

Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell.

§ 21 a. Forbud mot urettmessig tilegnelse av taushetsbelagte opplysninger

Det er forbudt å lese, søke etter eller på annen måte tilegne seg, bruke eller besitte opplysninger som nevnt i § 21 uten at det er begrunnet i helsehjelp til pasienten, administrasjon av slik hjelp eller har særskilt hjemmel i lov eller forskrift.

For hele loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64/ 

Spørsmål tilbake:

Da er jeg veldig spent på at du opplyser om hvilken type virksomhet du jobber i, og dokumenterer hvilke lovbestemmelse som gir deg lov til å slå opp ("gjenfinne") og tilegne deg personopplysninger om familiemedlemmer, bekjente og offentlige personer som du er nysgjerrig på uten tjenstlig behov.

Endret av what_no2000
  • Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (1 time siden):

Hva folk tjener, hva de har i formue og hva de betaler i skatt er offentlig tilgjengelig informasjon. 

Det er ikke sensitive personopplysninger.

Hvis du jobber i Skatteetaten så har du tilgang på folks personnummer, arbeidsgiverforhold, trygdebetalinger, registrert bostedsadresse, hvem som bor husstanden, sivilstatus +++. 
Du vil kunne få tilgang på informasjon du ellers ikke ville kunne hatt tilgang på. 

Misbruker du da din stilling blir det vel fort et brudd på FVL og tjenestefeil etter STRL.

NAV, BVT, tannleger og ansatte i helsevesenet har tilgang på svært sensitive helseopplysninger. 

Det er mer alvorlig å lese naboens epikrise fra DPS, eller vedtak gjort av BVT, enn å sjekke om naboen har betalt sin skatt. 

Men brudd er brudd.

Nei, taushetsplikten for ansatte i skatteetaten er regulert i skatteforvaltningsloven.

AnonymBruker
Skrevet
what_no2000 skrev (43 minutter siden):

Hvis spørsmålet er veldig generelt, så gjelder Personopplysningsloven for behandling av personopplysninger:

Artikkel 4, punkt 2 definerer «behandling» som "enhver operasjon eller rekke av operasjoner som gjøres med personopplysninger, enten automatisert eller ikke, f.eks. innsamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, tilpasning eller endring, gjenfinning, konsultering, bruk, utlevering ved overføring, spredning eller alle andre former for tilgjengeliggjøring, sammenstilling eller samkjøring, begrensning, sletting eller tilintetgjøring,"

Å søke opp personopplysninger i et datasystem er dermed "behandling" siden det er "gjenfinning".

Artikkel 6 omhandler lovligheten av behandling av personopplysninger, og sier følgende:

"Artikkel 6. Behandlingens lovlighet
1. Behandlingen er bare lovlig dersom og i den grad minst ett av følgende vilkår er oppfylt:
a.    den registrerte har samtykket til behandling av sine personopplysninger for ett eller flere spesifikke formål,
b.    behandlingen er nødvendig for å oppfylle en avtale som den registrerte er part i, eller for å gjennomføre tiltak på den registrertes anmodning før en avtaleinngåelse,
c.    behandlingen er nødvendig for å oppfylle en rettslig forpliktelse som påhviler den behandlingsansvarlige,
d.    behandlingen er nødvendig for å verne den registrertes eller en annen fysisk persons vitale interesser,
e.    behandlingen er nødvendig for å utføre en oppgave i allmennhetens interesse eller utøve offentlig myndighet som den behandlingsansvarlige er pålagt,
f.    behandlingen er nødvendig for formål knyttet til de berettigede interessene som forfølges av den behandlingsansvarlige eller en tredjepart, med mindre den registrertes interesser eller grunnleggende rettigheter og friheter går foran og krever vern av personopplysninger, særlig dersom den registrerte er et barn."

Enhver behandling av personopplysninger må altså være enten etter samtykke eller nødvendig.

Konklusjon: Det er derfor ulovlig i henhold til Personopplysningsloven å søke opp personopplysninger hvis et av disse vilkårene ikke er oppfylt, uavhengig om man deler det videre. Ingen av disse vilkårene er oppfylt fordi den som søker er nysgjerrig av personlige grunner.

For hele loven se: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-38 

Hvis spørsmålet gjelder trådstarters situasjon konkret (Nav og andre der Forvaltningsloven gjelder):

Nav-loven § 7. Taushetsplikt sier at forvaltningsloven "§§ 13 til 13 e og 13 g" gjelder.

Forvaltningsloven § 13 beskriver hvem som kan få tilgang til opplysninger uten at det regnes som brudd på taushetsplikten, punkt 3 sier at andre tjenestemenn (enn de som i utgangspunktet har fått opplysningene) må ha en tjenstlig behov:  

"§ 13 b. 3. at opplysningene er tilgjengelig for andre tjenestemenn innen organet eller etaten i den utstrekning som trengs for en hensiktsmessig arbeids- og arkivordning, bl.a. til bruk ved vegledning i andre saker,"

For hele loven se: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2006-06-16-20 og https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10

Hvis spørsmålet gjelder steder der forvaltningsloven ikke gjelder:

Så gjelder uansett Personopplysningsloven.

I tillegg kan det gjelde andre mer spesifikke lover, for helsepersonell gjelder f.eks Helsepersonelloven som sier det veldig klart:

"§ 21. Hovedregel om taushetsplikt

Helsepersonell skal hindre at andre får adgang eller kjennskap til opplysninger om folks legems- eller sykdomsforhold eller andre personlige forhold som de får vite om i egenskap av å være helsepersonell.

§ 21 a. Forbud mot urettmessig tilegnelse av taushetsbelagte opplysninger

Det er forbudt å lese, søke etter eller på annen måte tilegne seg, bruke eller besitte opplysninger som nevnt i § 21 uten at det er begrunnet i helsehjelp til pasienten, administrasjon av slik hjelp eller har særskilt hjemmel i lov eller forskrift."

For hele loven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-07-02-64/ 

Spørsmål tilbake:

Da er jeg veldig spent på at du opplyser om hvilken type virksomhet du jobber i, og dokumenterer hvilke lovbestemmelse som gir deg lov til å slå opp ("gjenfinne") og tilegne deg personopplysninger om familiemedlemmer, bekjente og offentlige personer som du er nysgjerrig på uten tjenstlig behov.

Hvor har jeg skrevet at jeg har rett til å slå opp og tillegne meg opplysninger om personer uten tjenestlig behov?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...