AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #1 Skrevet 3 timer siden Jeg har i noen år mistenkt fibromyalgi. Formen går meget opp og ned med meg, og jeg sliter enormt med utmattelse og vondt i hode og kropp. Nå er jeg i en sånn periode igjen og de siste tre ukene har vært helt forferdelige for meg. Jeg er så sliten så jeg klarer ikke sette ord på det engang. Bare det å sminke meg gjør at jeg må ta pustepauser fordi det er oppriktig slitsomt. Og jeg har så sår hud at jeg kan ikke bruke bh, og jeg orker ikke ligge på ryggen fordi det føles som at hele ryggen min står i flammer. Dette er selvsagt ikke hele symptomforløpet mitt, men det vil jeg heller ikke ha utover kg så det går fint.. jeg fikk tidligere i uka konstatert at jeg har fibromyalgi, det var det ingen tvil om. Og jeg vet ikke hvorfor men jeg føler meg så DRIT, både fordi jeg fikk diagnosen men også fordi jeg er oppriktig plaga om dagen. men det jeg lurer på er hvor syk er/kan man bli/føle seg av fibro? Jeg føler at jeg har blitt påkjørt av en buss hver dag i tre uker.. og det er flaut å si. Jeg er så ung og skal jo egentlig være så frisk og grei, og så er jeg bare pudding… er det psyken som spiller kroppen et puss når man får fibro sånn, eller er det en reell sykdom? grunnen for at jeg lurer er fordi jeg har hørt så mange si det… at fibro «får man bare når man klager og det ikke finnes feil», men ting føles jo veldig feil! Anonymkode: f421c...c44 1
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #2 Skrevet 1 time siden Jeg har hatt fibromyalgi i 15 år. Var veldig dårlig da jeg fikk diagnosen. Men så måtte jeg blir bedre til å si nei. Jeg er nesten ikke sosial lengere. Jobber 100% og trenger mye hvile. Har også lært meg å ikke stresse. Stress er gift for kroppen. Kan du snakke med fastlegen og å få gå på ett kurs? Jeg gikk på ett kurs med trening og lærte også mindfullnes der. Jeg har også dårligere dager og perioder. Men jeg trener på ett senter som heter feelgood. Det er trening som er lett for kroppen. Det hjelper meg mye Håper du finner noe som kan hjelpe deg Anonymkode: c4c82...b34 1
AlexandraX Skrevet 1 time siden #3 Skrevet 1 time siden Jeg har også ryggplager. Klarer å jobbe mener for tiden sykemelt og hadde vært deilig å slippe stress på jobb. Lær deg å håndtere stress. Stress er noe vi kan ikke unngå, men vi kan kontrollere hvordan vi håndterer stress.
AnonymBruker Skrevet 1 time siden #4 Skrevet 1 time siden Fibro er omgitt av stigma, ja, en del på grunn av eia, og flere meningsbærere bærer det videre med spydigheter. Og de som rammed av det bærer selv stigmaet videre fordi de er rammet av stigma. Fibro har ofte også med psyken å gjøre, men ikke utelukkende som jeg forstår det. Jeg tipper de etter hvert vil kunne påvise det. Problemet ligger i det du selv skriver: du spør om det bare er psyken ELLER om det er en ekte sykdom. DET er stigmaet. Det som måtte spille inn av psyke i fibro, blir mistenkeliggjort som falskt, også av de som har det selv, og det er også stigmatisert som en falsk og svak kvinnesykdom. Fibro skal for øvrig stilles av lege. Det sier sitt at jeg ble glad for å vite at jeg hadde leddgikt og ikke fibro. Det er nettopp på grunn av stigmaet, som jeg da slapp å rammes av. Dette er utrolig synd for de som har fibro. Anonymkode: f8671...b9a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå