AnonymBruker Skrevet 8. november #21 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Takk for svar. Har sjekket på kommunens side der hun bor, å de har demenskoordinator. Faren er at hun jager de hvis de kommer hjem til henne eller nekter å snakke med de på tlf. Men det hadde absolutt vært greit å kunne informere en koordinator, for tilstanden har endret seg siden samtalen med legen, å de er nok enklere å få kontakt med enn legen. Anonymkode: b0c96...28f Ta en samtale med dem. Tror ikke det er slik at de oppsøker henne, sånn uten videre. Har aldri vært tema hos oss. Anonymkode: 237cc...757 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #22 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Og ps. Demenskoordinator er lavterskeltilbud og gratis. Her har de telefontid et par ganger i uka. Tjenesten kan også hete «hukommelsesteam». Anonymkode: 237cc...757 Takk Jeg må også si at det sitter ganske langt inne å kontakte både lege og noen i kommunen, for hva om vi tar feil? Også får vi henne stemplet som dement både hos lege og kommune, også kommer hun til å være sur på oss for evig og alltid. Anonymkode: b0c96...28f
AnonymBruker Skrevet 8. november #23 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ta en samtale med dem. Tror ikke det er slik at de oppsøker henne, sånn uten videre. Har aldri vært tema hos oss. Anonymkode: 237cc...757 Ok, får høre med de andre hva de sier. De var helt imot det når jeg snakket med legen hennes, men så har de også sett utviklingen nå de siste mnd. Jeg har hatt mistanke i noen år. Anonymkode: b0c96...28f
makkapakka Skrevet 8. november #24 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Takk for svar. Har sjekket på kommunens side der hun bor, å de har demenskoordinator. Faren er at hun jager de hvis de kommer hjem til henne eller nekter å snakke med de på tlf. Men det hadde absolutt vært greit å kunne informere en koordinator, for tilstanden har endret seg siden samtalen med legen, å de er nok enklere å få kontakt med enn legen. Anonymkode: b0c96...28f Mulig de ikke skal presentere seg som demenskoordinator når de møter opp eller ringer. Demente blir fort sinte, det er fordi de ikke forstår lenger eller ser en annen person enn personen som står der, eks en i familien.
AnonymBruker Skrevet 8. november #25 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk Jeg må også si at det sitter ganske langt inne å kontakte både lege og noen i kommunen, for hva om vi tar feil? Også får vi henne stemplet som dement både hos lege og kommune, også kommer hun til å være sur på oss for evig og alltid. Anonymkode: b0c96...28f Dere tar ikke feil, det kan du bare glemme. Når andre, utenforstående spør dere om hun er dement og du har sett tegn i et par år, da er det ikke sannsynlig at det ikke er demens. Eventuelt en annen sykdom som påvirker det kognitive. Min erfaring er at det er veldig vanskelig å få noe demens-stempel, så den bekymringen er ubegrunnet. Den eneste indirekte bekreftelsen vi fikk fra helsevesenet på at noe var galt var at personen ble fratatt førerkortet etter at noen sendte bekymringsmelding til fastlegen. Ut over det måtte personen nesten bli pleietrengende før vi opplevde at helsepersonell brukte ordet demens. Hun kan jo si nei til at du skal være med til legen, men du kan jo også forsøke å insistere? Eventuelt kan du prøve å ta en rolig samtale og fortelle hva du har sett de siste årene. At hun har blitt ukritisk med penger, at andre merker det og stiller spørsmål. Du behøver ikke nødvendigvis bruke ordet demens, men si at det er viktig å få utelukket alvorlige sykdommer (f.eks. svulst på hjernen, slag o.l.) Anonymkode: 0f8ae...db1 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #26 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (2 timer siden): Godkjennes nå i november. Anonymkode: 237cc...757 Fortsatt ikke godkjent. Ullevål har startet med pilotprosjekt. Dessuten fins det flere typer demens. Anonymkode: 5fd31...ef4
AnonymBruker Skrevet 8. november #27 Skrevet 8. november makkapakka skrev (55 minutter siden): Mulig de ikke skal presentere seg som demenskoordinator når de møter opp eller ringer. Demente blir fort sinte, det er fordi de ikke forstår lenger eller ser en annen person enn personen som står der, eks en i familien. Husker bestemoren vår ble fort sint når hun ble dement. AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Dere tar ikke feil, det kan du bare glemme. Når andre, utenforstående spør dere om hun er dement og du har sett tegn i et par år, da er det ikke sannsynlig at det ikke er demens. Eventuelt en annen sykdom som påvirker det kognitive. Min erfaring er at det er veldig vanskelig å få noe demens-stempel, så den bekymringen er ubegrunnet. Den eneste indirekte bekreftelsen vi fikk fra helsevesenet på at noe var galt var at personen ble fratatt førerkortet etter at noen sendte bekymringsmelding til fastlegen. Ut over det måtte personen nesten bli pleietrengende før vi opplevde at helsepersonell brukte ordet demens. Hun kan jo si nei til at du skal være med til legen, men du kan jo også forsøke å insistere? Eventuelt kan du prøve å ta en rolig samtale og fortelle hva du har sett de siste årene. At hun har blitt ukritisk med penger, at andre merker det og stiller spørsmål. Du behøver ikke nødvendigvis bruke ordet demens, men si at det er viktig å få utelukket alvorlige sykdommer (f.eks. svulst på hjernen, slag o.l.) Anonymkode: 0f8ae...db1 Ja, her må vi bare finne ut hvem av oss som er mest egnet til å ta en prat med henne og få overtalt henne til å gå til legen. Anonymkode: b0c96...28f
AnonymBruker Skrevet 8. november #28 Skrevet 8. november Ved demens kan en ta kognitive tester for å sjekke hukommelse, reaksjonstid osv. gjøres ofte når en skal vurdere om pas kan fortsatt ha førerkort. ved demens utredning tar en ofte CT av hodet for å se hvor i hjernen som er rammet. På CT kan man se om det er vaskulær demens som ofte kommer av slag, altså fra årer. Alzheimer vises ofte med flekker og prikker på bildet. Dette for å vite hvilke type demens, også forløp og behandling. Usikker på om de kan varsle pårørende, ved demens er de ofte ikke samtykke kompetente. Legen klarer sjelden å vurdere det etter en legetime. Altså merke det selv. Da pasienter med demens virker helt vanlig. Det er de som ser en over tid og snakker med de som merker endringene. Om en pasient forteller legen om en båttur med familien så er det ingen grunn til at legen betviler det. Men familien og de nære ser jo at det ikke stemmer. ofte kan legen kalle inn en pasient for en rutinekontroll hvis de har fått bekymringsmeldinger fra pårørende. Da har legen mer å gå på når han vil teste og samtale med pasienten. Ofte vet ikke de demente at de er demente. Og mange i startfasen prøver skjule det. Anonymkode: 2900f...444 1
Grüner Skrevet 9. november #29 Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (4 timer siden): Pårørende blir ikke varslet med mindre pas ikke er samtykkekompetent. Demens er veldig vanskelig! Det er glidende overganger, kan ta lang tid å diagnostisere. Min mor er helt klart dement etter to hjerneslag men har ikke fått diagnose. Hun roter med tid, har funksjonstap som feks greier ikke betale regninger/betjene nettbank, orientere seg i butikken, husler ikke om hun har spis/hva hun har spist til middag. Formen varierer svært mye. For folk som ikke kjenner henne, framstår hun normal. Vi har sendt bekymringsmelding til fastlegen, men de vil gjerne observere pasienten over tid, før diagnosen eventuelt stilles. 1 år er ikke uvanlig. Gode tanker til deg. Ps. Sjekk ut podkasten «ikke lett å glemme». Anonymkode: 237cc...757 Men det du nevner her kan jo like gjerne skyldes slagene som demens.
AnonymBruker Skrevet 9. november #30 Skrevet 9. november Hos moren min startet det med språket. Jeg merket at det var «noe», hun begynte å lete etter ord, men vi bodde langt fra hverandre og snakket ikke så ofte. Jeg ble etter hvert kontaktet av legen hennes, som hadde fått godkjennelse til å ringe meg. Jeg fortalte hva jeg hadde merket meg, og omtrent hvor lenge det hadde pågått (1-2 år på det tidspunktet). Hun fikk ganske kort tid etter dette ny lege, som tok fra henne lappen på dagen (hun ble, og er, veldig sint for dette, men det var nok rett avgjørelse). Legen gjorde noen enklere tester (klokketest ol.) som viste kognitiv svikt. Hun ble henvist videre til min by ettersom hun uansett skulle flytte dit. Hun ble utredet på geriatrisk klinikk, og de tok til slutt en ryggmargsprøve. Hun fikk en diagnose, afasi, som kunne være frittstående, eller knyttet til Alzheimer, ryggmargsrefleksprøven viste det siste. Hun får nå bremsemedisin av hjemmesykepleien daglig. Hun får også næringssupplement da hun har gått mye ned i vekt, uten at de vet hvorfor. Hun er tydelig redusert, legen har anbefalt at jeg går inn som verge nå (vi har heldigvis fremtidsfullmakt skrevet lenge før hun ble syk). Det er ett år siden diagnosen, 3-4 år siden vi begynte å merke noe. Hun klarer seg alene mht. mat og hygiene, men sliter med det meste av tekniske ting, jeg tar meg av legetimer, økonomi etc. Å forklare noe som helst er en prøvelse pga. den reduserte språkforståelsen (spesielt tid/sted). Hun er på dagsenter tre dager i uka heldigvis. Anonymkode: 748a5...8c6 1
AnonymBruker Skrevet 9. november #31 Skrevet 9. november makkapakka skrev (9 timer siden): Mulig de ikke skal presentere seg som demenskoordinator når de møter opp eller ringer. Demente blir fort sinte, det er fordi de ikke forstår lenger eller ser en annen person enn personen som står der, eks en i familien. Det er ikke nødvendigvis slik at de moter opp. Dette er en veiledningssamtale for pårørende, først og fremst. Anonymkode: 237cc...757
AnonymBruker Skrevet 9. november #32 Skrevet 9. november Dere må dessverre forberede dere på at dette vil ta lang, lang tid. Flere år. Det er steintøft å være pårørende når det er åpenbart at det er kognitiv svikt, men diagnosen ikke er satt. Personen kan fungere bra i perioder og demens er svært forskjellig fra person til person. Noen er litt surrete og glemmer, andre deperimerte, noen mister kritisk sans, andre blir mistenksomme, noen får angst, andre blir sinte og aggressive, noen mister matlysten, andre greier ikke personlig hygiene og noen går seg bort. For andre er det «bare» mange småting som »skurrer». Det beste er kanskje om dere kan snakke med henne selv. Merker hun at ting er annerledes? Hvordan har du det? Hvordan kan vi hjelpe deg? demenskoordinator kan veilede dere før dere snakker med henne. Anonymkode: 237cc...757
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå