AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:55 #1 Skrevet lørdag kl. 15:55 Ser dere enkelt hvilken foreldre er uskyldig eller er det vannskelig? At de snakker sant. Anonymkode: 745ae...eb9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:11 #2 Skrevet lørdag kl. 16:11 Nei. Baserer kartlegginger og analyser på innkomne opplysninger, dokumentasjon, observasjoner, barnas selvrapportering mm. Jeg er åpen for at begge foreldre kan snakke sant, at noe kan være sant, at begge lyver eller at noe er løgn. Men det spiller ingen rolle. Foreldrenes historie er kun en liten del av kartleggingen og hvordan deres stemme(r) vektes i analysen varierer. Anonymkode: 91eb5...fd5 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:18 #3 Skrevet lørdag kl. 16:18 Hvis er barn inrømmer å ha løyet tror dere det kan være foreldre som har bedt om det eller at barnet fakktisk har løyet Anonymkode: 745ae...eb9
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:52 #4 Skrevet lørdag kl. 16:52 Jeg bruker sjelden tenke på foreldre på den måten. Det blir for sort-hvitt. Alle foreldre har gjort noe feil, nesten alle foreldre elsker barna sine og vil dem vel. Så er det uendelig mye kompleksitet involvert i hvordan de gjør det og i hvilken grad det de gjør er godt for barna. Veldig mange "lyver" i noen grad fordi de er redde, mange presenterer noe de opplever som sant selv om andre kanskje ville forstått det på en helt annen måte osv. Om du tenker på volds- og overgrepssaker, så nei - jeg kan ikke vite hvem som direkte lyver når de benekter straffbare handlinger. Det er absolutt tilfeller der folk fremstår ekstremt troverdige og beviser tilsier noe annet. Anonymkode: a9a7f...58e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:53 #5 Skrevet lørdag kl. 16:53 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Hvis er barn inrømmer å ha løyet tror dere det kan være foreldre som har bedt om det eller at barnet fakktisk har løyet Anonymkode: 745ae...eb9 Det varierer. Anonymkode: a9a7f...58e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:13 #6 Skrevet lørdag kl. 17:13 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvis er barn inrømmer å ha løyet tror dere det kan være foreldre som har bedt om det eller at barnet fakktisk har løyet Anonymkode: 745ae...eb9 Er 1 av 3: - Barnet ble instruert til å lyve - Barnet ble instruert til å si at utsagnet var løgn - Barnet snakket usant uten å ha blitt påvirket og innrømte det, uten å ha blitt påvirket Anonymkode: 91eb5...fd5
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:31 #7 Skrevet lørdag kl. 20:31 Det er ikke slik at foreldre nødvendigvis lyver, de forteller gjerne sin sannhet og slik de oppfatter situasjonen. Mange har også litt selektiv hukommelse, og husker situasjoner slik de ønsker at de var. Og så er det klart at det er visse ting de prøver å skjule for oss, naturlig nok, i frykt for å miste omsorgen for barna sine. Jeg har ofte en magefølelse, basert på at jeg har jobber i barneverntjenesten i mange år og snakket med veldig mange foreldre. Man lærer mye av det. Men jeg er uansett helt avhengig av å få informasjon og dokumentasjon fra familien og instanser rundt, samt observasjoner av familien sammen, før jeg gjør meg opp noen meninger. Anonymkode: c5b38...4b3
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 02:32 #8 Skrevet søndag kl. 02:32 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det er ikke slik at foreldre nødvendigvis lyver, de forteller gjerne sin sannhet og slik de oppfatter situasjonen. Mange har også litt selektiv hukommelse, og husker situasjoner slik de ønsker at de var. Og så er det klart at det er visse ting de prøver å skjule for oss, naturlig nok, i frykt for å miste omsorgen for barna sine. Jeg har ofte en magefølelse, basert på at jeg har jobber i barneverntjenesten i mange år og snakket med veldig mange foreldre. Man lærer mye av det. Men jeg er uansett helt avhengig av å få informasjon og dokumentasjon fra familien og instanser rundt, samt observasjoner av familien sammen, før jeg gjør meg opp noen meninger. Anonymkode: c5b38...4b3 I barnevernet er man skyldig til det motsatte er bevist. I straffesaker er man uskyldig til det motsatte er bevist. Anonymkode: 19265...db5
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 02:50 #9 Skrevet søndag kl. 02:50 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ser dere enkelt hvilken foreldre er uskyldig eller er det vannskelig? At de snakker sant. Anonymkode: 745ae...eb9 Umulig å si hvem som lyver og ikke. Oftest handler det om at man har en totalt forskjellig oppfatning av virkeligheten. Ingen foreldre går inn for å være dårlige foreldre. Noen voksne blir bare aldri helt voksne. De forstår ikke rollen sin som forelder så de ender oppmed å behandle barnet sitt som en bestevenninne, hobbypsykolog, osv. Barna blir dratt med inn i foreldrenes voksenverden med høye topper og dype daler. Folk lyver gjerne om sitt eget alkohol- og rusmisbruk. Forstår ikke konsekvensene. Oppatter andre som moralpoliti, «ute etter å ta nettopp dem». Underdriver volden, hvis de i det hele tatt innrømmer det. Hjemme kan dører være ødelagt etter å ha blitt sparket inn. Det kan være store krater i veggen etter knyttneveslag. Pasientjournalen til kjæreste/moren/kona kan være full av sprukne lepper, knekt nese, knekt kjeve, knekte kinnbein, brist på hodeskallen, ribbeinsbrudd, kvelningsmerker på halsen, hårløse flekker på hodet, osv. «Men det var ikke sånn» «Det har vært en misforståelse» og «Det ser mye verre ut enn hva det egentlig er» Anonymkode: f19ff...85a
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 03:35 #10 Skrevet søndag kl. 03:35 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Umulig å si hvem som lyver og ikke. Oftest handler det om at man har en totalt forskjellig oppfatning av virkeligheten. Ingen foreldre går inn for å være dårlige foreldre. Noen voksne blir bare aldri helt voksne. De forstår ikke rollen sin som forelder så de ender oppmed å behandle barnet sitt som en bestevenninne, hobbypsykolog, osv. Barna blir dratt med inn i foreldrenes voksenverden med høye topper og dype daler. Folk lyver gjerne om sitt eget alkohol- og rusmisbruk. Forstår ikke konsekvensene. Oppatter andre som moralpoliti, «ute etter å ta nettopp dem». Underdriver volden, hvis de i det hele tatt innrømmer det. Hjemme kan dører være ødelagt etter å ha blitt sparket inn. Det kan være store krater i veggen etter knyttneveslag. Pasientjournalen til kjæreste/moren/kona kan være full av sprukne lepper, knekt nese, knekt kjeve, knekte kinnbein, brist på hodeskallen, ribbeinsbrudd, kvelningsmerker på halsen, hårløse flekker på hodet, osv. «Men det var ikke sånn» «Det har vært en misforståelse» og «Det ser mye verre ut enn hva det egentlig er» Anonymkode: f19ff...85a Da ser man gjerne et mønster hvis noen har alt dette, og ser da på helheten. At det er folk som drar barna sine inn i sine mørke tanker eller bruker barna som våpen mellom foreldre er forferdelig, men jeg tror ikke disse foreldrene er det selv. Kjenner ei mor som gjør det foran sine barn. Hun forstår ikke hva barna trenger. Hun gir de mat og klær (så vidt) men belastninger og bruker barnas samvittighet. Det er psykisk vold. Hun mora er svært kort, og har ikke gått skole eller jobb siden ungdomsskolen. Hun lever i sin verden. Vokste opp med omsorgssvikt selv. Jeg tror hun er for dum til å ta til seg råd og veiledning også. Hun hater barnevern og er med i slike grupper på fb. barna hennes er voksne og noen straks voksne. Noen har klart seg mens andre ikke. Bv har vært inne siden de var små. hun har snakket seg ut av det hele tiden. Kjenner noen som er tett på henne, og det er helt forkastelig Anonymkode: 19265...db5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå