AnonymBruker Skrevet 8. november #1 Skrevet 8. november Lurer på om det er mulig å være deprimert uten å være nedstemt, gråte osv daglig? Jeg mistet et kjært familiemedlem for snart 2 år siden, og jeg har etter dette blitt mer og mer apatisk. Jeg savner personen hver dag, fortsatt. Jeg har gradvis sluttet å dra på sosiale sammenkomster, mistet interesse for mat, mistet interesse for å være ute i natur osv. Jeg er ikke nedstemt og jeg har ikke tanker om å skade meg selv, men jeg føler at livet er veldig tomt og at alt går på automatikk. Jeg ivaretar hygiene. Søvn har blitt vanskeligere også. Våkner mye rundt 3-4 tiden. Har noen vært borti det samme? Hva slags behandling eller hjelp kan jeg få? Anonymkode: 39e29...948 2
AnonymBruker Skrevet 8. november #2 Skrevet 8. november Sorg kan bli sykdom. Vil anbefale deg å få hjelp. Jeg har "mistet" min bror da min far døde, han ble alvorlig psykisk syk, og er nå kun hjemme i leiligheten sin trekt for gardiner og alle vil han vondt. Så jo sorg kan virkelig bli sykdom. Anonymkode: 0e665...2d1
AnonymBruker Skrevet 8. november #3 Skrevet 8. november Det er dessverre lite hjelp å få. Jeg mistet et nært familiemedlem for halvannet år siden. Det skjedde brått og dramatisk. Jeg har ikke fått noe hjelp hos fastlege annet en sykemeldinger. Jeg vet ikke hva som må til for å få psykisk helsehjelp annet enn å bli oppfordret til drop in tjenester hos kommunen eller hjelpetelefoner. Jeg går ikke til en drop in time for å snakke om det jeg har opplevd. Kriseteam skulle vært satt inn men det skjedde aldri. Anonymkode: bb3c9...54f 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #4 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg mistet et kjært familiemedlem for snart 2 år siden, kan du snakke med noen andre i familien om det? Kanskje du kan finne deg en selvhjelpgruppe hvor du kan møte forståelse og støtte fra andre i lignende situasjon? Anonymkode: 6e06b...e07
AnonymBruker Skrevet 8. november #5 Skrevet 8. november Sorg kan bli sykdom, men folk som sørger kan også bli deprimerte. Depresjon behøver ikke bety gråt. Det du beskriver høres ut som depresjon for meg. Selv om du ikke hadde sørget lenger ville en time hos fastlegen vært på sin plass nå. Anonymkode: 3945d...0d3
AnonymBruker Skrevet 8. november #6 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Sorg kan bli sykdom, men folk som sørger kan også bli deprimerte. Depresjon behøver ikke bety gråt. Det du beskriver høres ut som depresjon for meg. Selv om du ikke hadde sørget lenger ville en time hos fastlegen vært på sin plass nå. Anonymkode: 3945d...0d3 Dette. Depresjon har mange ansikter, men felles for dem er at de er vanskelige å komme seg ut av. Du tar vare på hygienen? Ja. Du gråter? Nei. Men har du det bra? Nei. Der har du svaret ditt. Anonymkode: 8ca69...8cf
AnonymBruker Skrevet 8. november #7 Skrevet 8. november Sorg kan bli sykdom! Jeg har vært borti det samme. Jeg kan si hva som hjalp for meg. Jeg ble med i en sorggruppe arrangert av en prest i kirken. Jeg ville ikke gå til psykolog, fordi jeg ville ikke ha behandling, jeg trengte bare noen som lyttet på meg. For meg kunne det like gjerne vært en til en samtaler med en sjelesørger. Men det var godt å høre andre som også sto i det samme ❤️ og man trenger ikke være kristen får i bli med på slike ting. Prester er eksperter på sorg! Anonymkode: cfb65...2fb
AnonymBruker Skrevet 9. november #8 Skrevet 9. november Det heter komplisert sorg/forlenget sorglidelse. «En slik diagnose skal ikke anvendes for normal sorg, men for de situasjoner der sorgen kraftig svekker en persons funksjonsevne.» Se under overskriften «Komplisert sorg» lenger ned på siden. https://www.psykologforeningen.no/fag-og-politikk/psykisk-helse/psykologiske-temaer/sorg-og-komplisert-sorg-nar-noen-dor Anonymkode: 09f81...fa8
AnonymBruker Skrevet 9. november #9 Skrevet 9. november Jeg er ikke enig i at dette må være komplisert sorg, men i alle tilfeller er fastlegen rette instans nå i første omgang. Anonymkode: 3945d...0d3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå