Gå til innhold

Angående savnede barn/ungdom

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange ganger når barn/ungdom blir savnet setter politiet i gang seint spesielt etter de har fylt 12 år. Noen som vet hvorfor.

Der vi bor var en gutt savnet vi som hviste l hvem gutten var, venner og familie leitet i nesten 14 timer før politi begynte, og så satte inn røde kors, sivilforsvar og heimevernet.  Her var det avtalt møtte med foreldre og gutten kom ikke til avtalt tid. 

Nå ser jeg igjen 2 jenter savnet 14 år, der har foreldre fått beskjed det må gå 12 timer før de setter igang noe.

Altså så mange timer fra de blir meldt savnet før det blir satt igang hjelp fra offentlig gjør jo at mye kan gå galt, 

Vært flere ganger jeg har vært borti slikt

Og desverre ene tilfelle fant de den ene død, etter ca 2 døgn etter det ble meldt savnet.

På voksene er det vel 24 timer før politi griper inn.

Syns det er så rart at det er slik.

Anonymkode: c9c4c...78f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Når det gjelder små barn så starter vel leteaksjon umiddelbart. Men det skjønner man jo. Ofte så kan det være at ungdom rømmer hjemmefra å de tar vel ofte kontakt med kjente, så blir foreldrene varslet tidlig av de bekjente.

Skjønner jo at når en ungdom er savnet så vil foreldrene at det settes igang søk med en gang, men mtp at mange rømmer og de fleste kommer fort til rette i god behold, så kan ikke politiet bruke masse ressurser med en gang. Det samme med voksne. Dessverre så går det galt noen ganger, men det er ikke sikkert at en tidlig leteaksjon kunne avverget at det gikk galt. 

Anonymkode: 2419b...b54

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det brukes skjønn når de vurderer hvor raskt det skal settes i gang søk. Husker ikke hvor jeg leste det, men det var en voksen kvinne jeg leste om som de hadde begynt å se etter med en gang de pårørende tok kontakt. Husket ikke om det kan ha vært alder eller noe medisinsk som gjorde at de startet søk med en gang. 

Angående tenåringer så forstår jeg at de ikke bruker mye ressurser 2 timer etter siste kontakt/tidspunkt ungdommen skulle vært hjemme. Men det er også mye å tape i de situasjonene hvor barnet reelt er borte og i fare. Jeg håper de alltid foretar individuelle vurderinger på hver sak. Dersom det er stor sannsynlighet for at en ungdom er falt i vann/elv feks. Eller sett at Lise/Martin var drita full og ble kjørt bort i en ukjent bil. 

Anonymkode: db899...554

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ofte når barn og ungdom rømmer hjemmefra, så er det fordi det er vold og overgrep i hjemmet. Derfor ignorerer jeg alltid når folk etterlyser unge folk på Facebook og lignende. Vi vet aldri grunnen til hvorfor de har valgt å rømme.

Mange folk deler blindt og innser ikke at de kanskje gjør ungen en bjørnetjeneste.

Anonymkode: 00dac...686

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jeg tror det brukes skjønn når de vurderer hvor raskt det skal settes i gang søk. Husker ikke hvor jeg leste det, men det var en voksen kvinne jeg leste om som de hadde begynt å se etter med en gang de pårørende tok kontakt. Husket ikke om det kan ha vært alder eller noe medisinsk som gjorde at de startet søk med en gang. 

Angående tenåringer så forstår jeg at de ikke bruker mye ressurser 2 timer etter siste kontakt/tidspunkt ungdommen skulle vært hjemme. Men det er også mye å tape i de situasjonene hvor barnet reelt er borte og i fare. Jeg håper de alltid foretar individuelle vurderinger på hver sak. Dersom det er stor sannsynlighet for at en ungdom er falt i vann/elv feks. Eller sett at Lise/Martin var drita full og ble kjørt bort i en ukjent bil. 

De bruker nok skjønn ja. Jeg vet om en voksen som ble meldt savnet. Men hn er funksjonshemmet og gikk seg bort på fjellet. Da begynte de letingen med en gang. 

Men som andre skriver, så kan det handle om rus eller vold i hjemmet. Sånt er jo ikke nødvendigvis dødsfarlig. Men er en familie på tur og barnet forsvinner i skogen eller fjellet f.eks så vil de vel sette i gang letingen ganske raskt. 

Anonymkode: 530c4...e7d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ofte når barn og ungdom rømmer hjemmefra, så er det fordi det er vold og overgrep i hjemmet. Derfor ignorerer jeg alltid når folk etterlyser unge folk på Facebook og lignende. Vi vet aldri grunnen til hvorfor de har valgt å rømme.

Mange folk deler blindt og innser ikke at de kanskje gjør ungen en bjørnetjeneste.

Takk for at du er en av de som tenker før du henger deg på privatorganiserte leteaksjoner og deling av etterlysning og bilder på nett.

Hvis ikke politiet bekrefter at noen er meldt savnet kan en etterlysning på facebook eller en uautorisert leteaksjon i verste fall koste den savnede livet hvis de rømte av en grunn. Det kan også være at man ødelegger en sperret adresse-situasjon. Å leve i skjul med politibeskyttelse hjelper ikke en dritt hvis bilder havner på avveie og blir sett av feil person. 

Anonymkode: ca32e...f83

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Takk for at du er en av de som tenker før du henger deg på privatorganiserte leteaksjoner og deling av etterlysning og bilder på nett.

Hvis ikke politiet bekrefter at noen er meldt savnet kan en etterlysning på facebook eller en uautorisert leteaksjon i verste fall koste den savnede livet hvis de rømte av en grunn. Det kan også være at man ødelegger en sperret adresse-situasjon. Å leve i skjul med politibeskyttelse hjelper ikke en dritt hvis bilder havner på avveie og blir sett av feil person. 

Jeg også deler kun savnet-saker hvor jeg ser at det har kommet til mediene og/eller politiet bekrefter at de leter etter vedkommende.  

Det er ikke ulovlig å ville komme vekk fra familien sin. 

Anonymkode: c5f31...278

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Mange ganger når barn/ungdom blir savnet setter politiet i gang seint spesielt etter de har fylt 12 år. Noen som vet hvorfor.

Der vi bor var en gutt savnet vi som hviste l hvem gutten var, venner og familie leitet i nesten 14 timer før politi begynte, og så satte inn røde kors, sivilforsvar og heimevernet.  Her var det avtalt møtte med foreldre og gutten kom ikke til avtalt tid. 

Nå ser jeg igjen 2 jenter savnet 14 år, der har foreldre fått beskjed det må gå 12 timer før de setter igang noe.

Altså så mange timer fra de blir meldt savnet før det blir satt igang hjelp fra offentlig gjør jo at mye kan gå galt, 

Vært flere ganger jeg har vært borti slikt

Og desverre ene tilfelle fant de den ene død, etter ca 2 døgn etter det ble meldt savnet.

På voksene er det vel 24 timer før politi griper inn.

Syns det er så rart at det er slik.Anonymkode: c9c4c...78f

De to jentene ble funnet i god behold i Oslo igår.

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det kan også være konflikt mellom de voksne og ungdommen som gjør at de rømmer, så det trenger ikke å være vold i hjemmet. Husker en periode når vi hadde ungdom boende hjemme, så var det mange ungdom som kom i fosterhjem eller på institusjon, å angdommer rundt fikk vite at BV ungdom fikk endel penger, at de fikk endel penger til klær, møbler osv, også fikk de endel lommepenger - mer enn hva vanlig ungdom fikk hjemme. Da snakket ungdommene våre om at enkelte ungdommer meldte seg inn til BV for å få alle disse pengene, så fant de opp historier om at foreldrene mishandlet dem.

Jeg deler heller ikke disse savnet postene, for man vet ikke hva konsekvensene for den savnede kan være. 

Anonymkode: 2419b...b54

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

De viser overhode ikke skjønn. Kjenner et tilfelle hvor en ung voksen forsvant. Vedkommende ble meldt savnet umiddelbart da familien viste at vedkommende var deprimert med ønsker om å ende livet. Dette ble tydelig formidlet. Alikevel ventet de over 24 før søk og person ble funnet død ikke så langt unna. Hadde de startet å søke da personen ble meldt savnet hadde de kommet i tide.

Anonymkode: db9f7...edc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Men tror du de har det bedre ute alene i samfunnet uten noen omsorgspersoner? Må sove alene ute, på venterom, busstasjoner osv.

Anonymkode: c9522...549

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men tror du de har det bedre ute alene i samfunnet uten noen omsorgspersoner? Må sove alene ute, på venterom, busstasjoner osv.

De søker nok i mange tilfeller havn hos venner/kjente, som kanskje faktisk er bedre omsorgspersoner enn foreldrene er.

Anonymkode: 0bca6...9d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvis de foretrekker det framfor å være hjemme, tror jeg du kan anta at hjemme er temmelig ille. 

Skrevet

De aller fleste kommer heldigvis hjem igjen i god behold.

De som ikke gjør det har som regel valgt å avlsutte sitt eget liv. 

Da har de gjerne vært døde før noen rakk å savne de,
så en nasjonal etterlysning hadde ikke hjulpet,
bare bidratt med mer støy.

Folk vil jo så veldig gjerne hjelpe, men politiet renner jo fort ned av tips som overhode ikke er relevante. 

Hvis en ungdom fra Oslo er savnet så kan du ta deg fa*n på
at det er minst fem Facebook-etterforskere
som påstår å ha sett vedkommende på en buss, eller en bensinstasjon
i Vadsø, Sør-Odal, Kyrksæterøra, Ørstad og i Birtavarre.
Alle i løpet av samme kveld. 

Det skal en del til for at man går ut med fullt navn og bilde. 
Rykteflommen tar jo ikke slutt, selv om vedkommende blir funnet. 
I den digitale tidsalderen lever jo slikt «evig».

Det må være ganske stigmatiserende å leve med i ettertid at man har vært «en rømmer». 
Slikt blir jo hengende ved en. 

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...