AnonymBruker Skrevet 8. november #1 Skrevet 8. november Er barnesete blitt populært? I klassen til min eldste var det få som brukte det lenger enn til de var 7-8, og jeg fikk nesten inntrykk av at det var barnemishandling at min satt i det til han var 11 og 140 cm. Nå er yngste blitt 11 og 142 cm, og fremdeles sitter de fleste vennene hans i barnesete. Anonymkode: 464b6...7a4
AnonymBruker Skrevet 8. november #2 Skrevet 8. november Vi vet bedre, derfor gjør vi bedre. Jeg husker mormors bil hadde ikke belte baki. Søsteren min og jeg sklei rundt inni den bilen på nittitallet. Helt katastrofalt å tenke på nå. Anonymkode: 1050e...060 4
mommyaka Skrevet 8. november #3 Skrevet 8. november Min satt til han var 10...da måtte vi slutte da han ble for stor. Vår datter 7 sitter i stol nå ( fremover vendte) og blir nok der til hun er 10
AnonymBruker Skrevet 8. november #4 Skrevet 8. november Håper det. Mine barn er små enda, men jeg vil ha dem bakovervendt til de er 6-7 år. Og i beltestol så lenge som nødvendig for å være iht reglene. Anonymkode: 17f9c...b23 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #5 Skrevet 8. november Det har jo ikke noe med popularitet å gjøre, men flere som har blitt opplyst, heldigvis. Det er vel og letter tilgjengelig informasjon for de som selv ønsker å sette seg inn i hva som er best, feks bilstolvelgeren til trygg trafikk. Fremdeles mange som sikrer dårlig og. Anonymkode: ba008...b18
AnonymBruker Skrevet 8. november #6 Skrevet 8. november Min er 9, han sitter fortsatt i beltestol eller pute. Har siden 1 klasse, ofte hatt med andre barn i bilen, på vei til bursdager og slikt, men ingen er vandt til å sitte på pute eller stol, bare med bilens belte. De har ofte reagert på hvorfor han sitter i stol, vi sier bare at de er tryggest, og at han liker best å sitte sånn. Anonymkode: 111b8...64b
AnonymBruker Skrevet 8. november #7 Skrevet 8. november Ja bedre kunnskap er rart sånn sett. Da gjør man ofte bedre valg Anonymkode: e6bf9...8e8
AnonymBruker Skrevet 8. november #8 Skrevet 8. november Det er heldigvis blitt populært med barnesikring ja. Anonymkode: c4867...44f
AnonymBruker Skrevet 8. november #9 Skrevet 8. november Kommer vel an på hvor man bor. Her vet jeg omtrent ikke om noen som bruker beltestol etter 7-8 år. Vi bor like utenfor Oslo. Ser mange er veldog opptatt av dette på nett, men i virkeligheten er det nok litt ulik praksis. Anonymkode: 7d23b...bd6
AnonymBruker Skrevet 9. november #10 Skrevet 9. november Populært eller ikke. 7 åring her i huset. Sitter i stol og klager ikke. Og har en ekstra pute dersom han skal sitte på med noen hjem fra skole/sfo. Hvis vi skal ha med oss noen andres barn i bil så skal de sitte på pute. Blir det kontroll er det jeg som er ansvarlig for rett sikring på de under 15 år. Ønsker meg ikke smekk på lanken av manglende sikring. ‘Sjåføren har ansvaret for at barn under 15 år er lovlig sikret. Sjåføren vil få forelegg (bot) og to prikker om vedkommende blir tatt i en kontroll. Fører med prøveperiode, får fire prikker.’ Anonymkode: a9f46...70c
AnonymBruker Skrevet 10. november #11 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (På 8.11.2025 den 15.33): Håper det. Mine barn er små enda, men jeg vil ha dem bakovervendt til de er 6-7 år. Og i beltestol så lenge som nødvendig for å være iht reglene. Anonymkode: 17f9c...b23 Bakovervendt til de er 6-7 år?! Altså, min fireåring sitter med knærne i haka dersom han skal sitte i sitt bakovervendte sete nå. Vi har Cybex Anoris T2 med airbag i beltet over magen. Anonymkode: 5b358...c02 1
AnonymBruker Skrevet 10. november #12 Skrevet 10. november AnonymBruker skrev (På 8.11.2025 den 15.33): Håper det. Mine barn er små enda, men jeg vil ha dem bakovervendt til de er 6-7 år. Og i beltestol så lenge som nødvendig for å være iht reglene. Anonymkode: 17f9c...b23 Husk å sjekke vektgrensene på den bakovervendte stolen vs vekten på barnet. Det kan godt hende du må justere målsetningen din. Mine barn satt i beltestol så lenge stolene passet, de var ca 148 cm høye da, ca 9- 10 år gamle. Anonymkode: 4f21c...e78
Rhodiola Skrevet 11. november #13 Skrevet 11. november Tråden er ryddet for brudd på regelen om å utgi seg for å være flere personer i en tråd, tulleinnlegg og tilhørende svar. Rhodiola, adm.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå