Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ønsker hjelp siden jeg sitter i en veldig vanskelig situasjon. jeg sliter mye med noe som har med belastning og overbelastning som gjør at kroppen min blir funksjonelt dårlig og jeg blir verre når ting går utover meg psykisk. min forlovede har sinneproblemer delux han kan bli sinna for bare og miste noe på gulvet eller bare at noe er i veien på gulvet eller spillet hans kræsjer. det er ikke bare ting som skjer eller at noen sier noe som irriterer han nok til han han smeller i bordet og kaster ting rundt og sparker ting rundt. det går ekstremt utover meg og han sier han går på kurs for traumene  sine men det er ikke et sinnekurs det er mer for og forstå hva som skjer i kroppen  når du har traumer. han sier han jobber med sinnet sitt men han blir ikke et hakk bedre. jeg elsker han og alt annet i forholdet er perfekt så jeg vil det skal funke. hvordan kan jeg lære meg og ignorere sinnet hans og kan skjerme meg vekk fordi jeg blir både psykisk og fysisk dårlig at dette og jeg føler meg ikke rolig eller følelse av ro i hjemme for jeg venter bare på neste bombe. jeg vet at noen har bare mer sinne en andre og jeg forstår det er et problem som ikke bare lett løser seg. men jeg elsker han og vil ikke at hans lille toleranse før han blir sint skal ta fra oss alt vi har sammen. men jeg trenger tips og hjelp til og få det bedre med og skjerme. er det innafor at hver gang jeg merker han er irritert at jeg kaster han ut av stua og gir han tid på rommet altså timeout at han ikke får lov og være hos meg hvis han har roet seg helt ned. eller er det bare jeg som hele tia må gå på rommet selv fordi jeg kan jo ikke bestemme over han heller. håper noen kan hjelpe meg fordi jeg er psykisk veldig frustrert over dette og det går utover følelsen min og ville være rundt han like mye som jeg ville før. jeg har noen ganger lyst og flykte noe jeg gjør denne helgen hos mine foreldre. fordi jeg begynner og bli syk av det. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror du bør flytte og bryte forholdet. 

Anonymkode: 6150c...342

• Liker 9
  • Nyttig 15
Skrevet
Jimin Natalie skrev (2 minutter siden):

Jeg ønsker hjelp siden jeg sitter i en veldig vanskelig situasjon. jeg sliter mye med noe som har med belastning og overbelastning som gjør at kroppen min blir funksjonelt dårlig og jeg blir verre når ting går utover meg psykisk. min forlovede har sinneproblemer delux han kan bli sinna for bare og miste noe på gulvet eller bare at noe er i veien på gulvet eller spillet hans kræsjer. det er ikke bare ting som skjer eller at noen sier noe som irriterer han nok til han han smeller i bordet og kaster ting rundt og sparker ting rundt. det går ekstremt utover meg og han sier han går på kurs for traumene  sine men det er ikke et sinnekurs det er mer for og forstå hva som skjer i kroppen  når du har traumer. han sier han jobber med sinnet sitt men han blir ikke et hakk bedre. jeg elsker han og alt annet i forholdet er perfekt så jeg vil det skal funke. hvordan kan jeg lære meg og ignorere sinnet hans og kan skjerme meg vekk fordi jeg blir både psykisk og fysisk dårlig at dette og jeg føler meg ikke rolig eller følelse av ro i hjemme for jeg venter bare på neste bombe. jeg vet at noen har bare mer sinne en andre og jeg forstår det er et problem som ikke bare lett løser seg. men jeg elsker han og vil ikke at hans lille toleranse før han blir sint skal ta fra oss alt vi har sammen. men jeg trenger tips og hjelp til og få det bedre med og skjerme. er det innafor at hver gang jeg merker han er irritert at jeg kaster han ut av stua og gir han tid på rommet altså timeout at han ikke får lov og være hos meg hvis han har roet seg helt ned. eller er det bare jeg som hele tia må gå på rommet selv fordi jeg kan jo ikke bestemme over han heller. håper noen kan hjelpe meg fordi jeg er psykisk veldig frustrert over dette og det går utover følelsen min og ville være rundt han like mye som jeg ville før. jeg har noen ganger lyst og flykte noe jeg gjør denne helgen hos mine foreldre. fordi jeg begynner og bli syk av det. 

Livet blir bedre med komma, stor forbokstav og linjeskift.

Ellers:
gå fra den sinna mannen.

Anonymkode: 5abf3...399

• Liker 10
  • Nyttig 7
Skrevet

Det var litt tungt å lese innlegget, TS, med så lange setninger og uten avsnitt.

Men tror også dere bør ta en pause fra hverandre. Hvis dere fortsatt vil være sammen, hva med særbo for en periode? Til han får jobbet med sinnet sitt.

Anonymkode: 9b98e...4a6

• Liker 2
Skrevet

Kom deg vekk før han faktisk skader deg fysisk! Denne mannen kommer aldri til å endre seg. Det blir bare verre, og du taper uansett.

Anonymkode: 6fbaa...8bb

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg skjønner at du ikke ønsker å kaste bort alt dere har sammen, men det blir dessverre helt feil at du skal tilpasse deg.

Noen mennesker tåler godt andres sinne, det går ikke inn på dem. Det er ikke noe man skal lære seg, enten er man sånn eller så er man ikke sånn. Dessuten kan også disse menneskene bli påvirket/kuet av andres sinne og bli sånn som deg og meg, som blir påvirket av dette. Så selv om du tenker at det er en konstruktiv løsning at du skal øve deg på dette (for det hadde unektelig vært deilig å være uanfektet) så er det ikke mulig, ikke rettferdig og ikke sunt.

Det er bare han som kan gjøre noe med dette. Han må ta tak i sinnet sitt. Han må innse hva dette gjør med de rundt seg, og ha ønske om endring. Du skal ikke tilpasse deg og finne praktiske løsninger for å løse et problem som utelukkende er hans ansvar å fikse. Jeg skjønner at det for deg virker enklere, men du må nok innse at du ikke kan fikse dette.

Hvis han ikke gjør noe med dette selv, må du bestemme deg for om du vil leve som i dag eller ikke. Det er de to valgene du har.

Anonymkode: 9e55e...6c9

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Du begynner å bli syk av forholdet, du beskriver en flukt hos foreldrene dine som flukt, han kaster og sparker ting rundt seg i sinne, og du klarer ikke kjenne på ro hjemme fordi du bare venter på neste bombe. Du spør også om du kan sende mannen din på rommet som en timeout. 

Du sier også at «alt annet i forholdet er perfekt», men det vitner for meg bare om hvor ødelagt kompasset ditt på hva et godt forhold er er. Når du ikke føler på ro hjemme fordi mannen er så sint at du enten vil rømme eller sende minst en av dere på rommet, og han sparker og slår ting over bagateller, er forholdet deres uansett enormt skadelig for deg. 

Løp. Jeg vet du neppe gjør det i denne omgang, men det kommer ikke til å bli bedre. Du bare kommer til å finne deg i mer og mer. Så vær så snill å vurdere det å bryte av. Det er det eneste fornuftige. 

Anonymkode: 34eb6...220

• Liker 5
  • Nyttig 9
Skrevet

Begynn å sende han på rommet, til han har blitt glad igjen.

Hvis ikke det fungerer må du nesten bare gå.

Anonymkode: 2434a...d6d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du begynner å bli syk av forholdet, du beskriver en flukt hos foreldrene dine som flukt,

En helg, mener jeg selvfølgelig. 

Skrevet

Ts du skal ikke finne en måte å ignorere sinneutbrudd!

Dere reagerer helt forskjellig på stress. Den sinte får en plutselig utladning av følelser – de reagerer eksplosivt og ytre. Den sensitive parten får en innadrettet reaksjon – kroppen går i alarmmodus, men du holder det inne og blir mer stille, redd eller utmattet.

Resultatet er at den ene slipper ut alt, mens den andre tar inn alt. Det blir ubalanse – og du som den sensitive parten betaler prisen med psykisk og fysisk stress.

Kjærlighet alene er ikke nok. Uansett om «alt annet er perfekt.” Og det kan være sant — men sinne og trygghet kan ikke eksistere samtidig. Selv om 90 % av forholdet er bra, vil de 10 % med eksplosivt sinne overskygge alt det gode hvis du lever i konstant beredskap.

Du kan ikke få ham til å endre seg. Han må selv:

Innse at sinnet skader dere begge.

Ta ansvar for å søke riktig hjelp (for eksempel sinnemestringskurs eller terapi med fokus på affektregulering).

Ville forandre seg, ikke bare forklare hvorfor han er slik.

Du kan bare velge hva du aksepterer og hvordan du beskytter deg selv. Ta deg selv og dine reaksjoner på alvor ❤️

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Du kan i hvert fall ikke få barn med denne mannen.

Du kan velge å ødelegge ditt eget liv, men du er direkte ond hvis du utsetter et uskyldig barn for dette. 

Anonymkode: 604f2...be3

• Liker 4
  • Nyttig 11
Skrevet

Sånn skal ingen trenge leve. Men hvis du velger å se forbi det og holde ut sp få iallfall ikke barn med han.

Jeg er oppvokst ned en slikt pappa og det har ikke hatt positiv innvirkning på livet mitt akkurat.

Anonymkode: 2f195...06b

• Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Sånn skal ingen trenge leve. Men hvis du velger å se forbi det og holde ut sp få iallfall ikke barn med han.

Jeg er oppvokst ned en slikt pappa og det har ikke hatt positiv innvirkning på livet mitt akkurat.

vi har bare hund sammen ingen barn jeg og han er enige om at det ikke skal være noe barn 

Skrevet
Jimin Natalie skrev (35 minutter siden):

Anonymkode: 46e60...76a

Skrevet

Du er  utsatt for psykisk vold. Det er ikke du som skal håndtere dette. Det eneste du kan gjøre er å komme deg bort. Skal han ta dette på alvor kan han ikke være i en relasjon før han klarer å håndtere sinnet sitt. Det er ingen andres ansvar. Du blir syk av dette i lengden. 

Krisesenter gir råd og veiledning i slike situasjoner. 

Anonymkode: 46e60...76a

• Nyttig 5
Skrevet
Jimin Natalie skrev (8 minutter siden):

vi har bare hund sammen ingen barn jeg og han er enige om at det ikke skal være noe barn 

Hunden merker det også og blir påvirket av dette. Forlat han. Jeg forlot også en sint mann. Beste man kan gjøre for helsa. Når du lever med å stadig måtte gå på eggeskall, blir kroppen syk. Høyr kortisol pga stress gir veldig uheldige virkninger på både kropp og utseende. Ta vare på deg selv, ikke lev med en voksen mann som oppfører seg som en apekatt. 

Anonymkode: c2c9a...116

• Nyttig 5
Skrevet

å nei! Hunder er veldig vàr på sånt! Ikke utsett et uskyldig dyr for det der. 

Be mannen ta seg sammen, begynne med boksetrening hvor man lærer å håndtere sinne, gi en frist og ta konsekvenser hvis han ikke bedrer seg 

Anonymkode: 36578...d18

• Nyttig 5
Skrevet
Jimin Natalie skrev (15 minutter siden):

En hund er ikke bare, de merker stemninger enda bedre enn mennesker. Så når du merker uroen har hunden kjent det en stund allerede. 

• Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hunden merker det også og blir påvirket av dette. Forlat han. Jeg forlot også en sint mann. Beste man kan gjøre for helsa. Når du lever med å stadig måtte gå på eggeskall, blir kroppen syk. Høyr kortisol pga stress gir veldig uheldige virkninger på både kropp og utseende. Ta vare på deg selv, ikke lev med en voksen mann som oppfører seg som en apekatt. 

Anonymkode: c2c9a...116

han er jo villig til og jobbe med det og jeg prøver nå og finne tilbud som parterapi. jeg trenger han han er den eneste som virkelig har vært der mest for meg når det gjelder sykdommene mine. han bryr seg utrolig mye og er sur på seg selv for at det går utover meg. han tror at det er nok og jobbe med et traume kurs og det er ikke direkte for sinnemestring men mer for hvordan kroppen reagerer på ting. men jeg har lyst og kjempe for dette forholdet for livet mitt klarer jeg ikke uten en som han som faktisk er der for meg. jeg tror mye av grunnen til at han også blir så lett sinna kan være fordi han blir sliten av og pleie meg og hjelpe meg gjennom sykdommen og det blir mye for han også. jeg tror vi begge bare trenger ordentlig veiledning og hjelp for og forstå hvor mye det går på begge to. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

En hund er ikke bare, de merker stemninger enda bedre enn mennesker. Så når du merker uroen har hunden kjent det en stund allerede. 

det er en hund på 5 uker nå i morgen 6 uker og vi har vært veldig rolig rundt hunden jeg prøver og si at smelling i ting og irritasjon vil gå utover hunden og han sier han er klar over det og tenker på det og vil jobbe med det. jeg tror bare at det holder ikke med et traumekurs han må både på sinnemestringskurs og parterapi hvis dette skal gå 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...