AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #1 Skrevet 8. november 2025 Hei, vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Men jeg har en mamma som er 61år som ikke tar vare på seg selv. Jeg er bekymret for henne, da hun blør nedentil og har gjort dette allerede i noen år. Hun har ikke vært hos gynokolog , kun lege som hun dro til for 1 år siden, da måtte vi nesten tvinge henne for at hun skulle dra da hun har en angstlidelse også som er en utfordring for henne og oss. Hun hadde da andre plager også og tok MR. Vet ikke hva MR undersøkelsen viser da hun ikke sier noe annet enn at hun må komme tilbake å ta ny MR om noen år, for å se endringer. Legen har sagt hun burde dra til gynokolog, om hun vil. 🤷♀️ Dette er 1 år siden og hun har ikke vært hos gynokolog fortsatt, hun har ubehag enda og blør. Hun vil ikke dra til lege og virker som hun ikke bryr seg. Er kreft i familien og jeg er overbevist at hun har en form for kreft og sikkert vet mer enn hun sier. Hun sier selv at hun tror ikke hun blir så gammel. Men det er så frustrerende at ikke hun har et ønske om å bli bedre selv, og ta vare på seg selv. Men på en annen side forstår jeg utfordring ved å ha en angstlidelse. Vet ikke hva jeg kan gjøre for henne lengre. Anonymkode: d65b8...ed2 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #2 Skrevet 8. november 2025 Hva med å dra sammen med henne til legen? Høres litt rart at hun har blødd i flere år og legen bare sier hun kan oppsøke gynekolog hvis hun vil. Kanskje hun ikke forteller hele historien, til verken deg eller legen. Dessverre så har hun rett til å nekte å ta imot hjelp så lenge hun er samtykkekompetent. Men ting er vanskelig med angstlidelser, får hun hjelp for det? Anonymkode: 548c0...278
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #3 Skrevet 8. november 2025 Hvordan kan hun leve om hun har blødd non stop i et år fra underlivet? Det går jo ikke an, TS? Anonymkode: 4490f...3e5
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #4 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvordan kan hun leve om hun har blødd non stop i et år fra underlivet? Det går jo ikke an, TS? Anonymkode: 4490f...3e5 Selvfølgelig går det an. Hun fossblør vel ikke? Anonymkode: 27722...2ef
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #5 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Selvfølgelig går det an. Hun fossblør vel ikke? Anonymkode: 27722...2ef Hun bruker vanlig bind, så antar at set ikke er så voldsomt. Anonymkode: d65b8...ed2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #6 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hva med å dra sammen med henne til legen? Høres litt rart at hun har blødd i flere år og legen bare sier hun kan oppsøke gynekolog hvis hun vil. Kanskje hun ikke forteller hele historien, til verken deg eller legen. Dessverre så har hun rett til å nekte å ta imot hjelp så lenge hun er samtykkekompetent. Men ting er vanskelig med angstlidelser, får hun hjelp for det? Anonymkode: 548c0...278 Jeg og min søster dro med henne for 1 år siden, jeg måtte bestille time til henne og min søster ble med henne inn en av gangene. Hun fikk MR rønken men avbestile timen da jeg ikke var tilstede før vi skulle dra. 2 uker etter fikk hun ny time og dro med en venninne til MR. For ca litt 10 år siden gikk hun til Psykolog, det gjør hun ikke lenger. Når jeg var i ungdomsårene hadde hun spiseforstyrrelser også. Ja hun har rett å nekte. Og hun sa for 1 år siden at hun bestemmer selv. 😮💨 Problemet er at hun stenger oss ute og ser i veggen da vi konfrontere henne om hjelp osv. Anonymkode: d65b8...ed2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #7 Skrevet 8. november 2025 Fikk vondt av å lese dette 😔 Håper moren din forstår at hun må ha hjelp og at hun får den hjelpen hun trenger. Kan jeg spørre om hun har blitt utsatt for overgrep i sitt liv? Grunnen til at jeg spørr er fordi jeg selv han en i familien som har det. Og hun vil heller unngå å be om hjelp/lide i stillhet/dø enn å havne på sykehus, bli behandlet av lege, narkose osv. Det verste for henne er gynekologisk undersøkelse, det er et mareritt for henne. Anonymkode: be3dd...387
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #8 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Fikk vondt av å lese dette 😔 Håper moren din forstår at hun må ha hjelp og at hun får den hjelpen hun trenger. Kan jeg spørre om hun har blitt utsatt for overgrep i sitt liv? Grunnen til at jeg spørr er fordi jeg selv han en i familien som har det. Og hun vil heller unngå å be om hjelp/lide i stillhet/dø enn å havne på sykehus, bli behandlet av lege, narkose osv. Det verste for henne er gynekologisk undersøkelse, det er et mareritt for henne. Anonymkode: be3dd...387 Ja, hun ble utsatt for overgrep for rundt 13 år siden på fest 😑😕 Anonymkode: d65b8...ed2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #9 Skrevet 8. november 2025 Dette er en vanskelig situasjon... Det høres ut for meg som om det er viktig at hun får kommet seg til undersøkelse. Det går an å få medisiner som gjør undersøkelse lettere, for eksempel beroligende. Dette kan hun få av fastlegen. Kunne du fått til å bli med til fastlegen og snakket om dette? Angsten og blødningene? Hvis mamma kan få beroligende til undersøkelsen vil det bli mye lettere for henne å gjennomføre. Hvis hun har mye angst til vanlig også går det an å vurdere antidepressiva, så hun kan få litt bedre livskvalitet... ❤️ Klem til dere, dette er ikke enkelt. Anonymkode: f47f9...ce2
sollyset Skrevet 8. november 2025 #10 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Dette er en vanskelig situasjon... Det høres ut for meg som om det er viktig at hun får kommet seg til undersøkelse. Det går an å få medisiner som gjør undersøkelse lettere, for eksempel beroligende. Dette kan hun få av fastlegen. Kunne du fått til å bli med til fastlegen og snakket om dette? Angsten og blødningene? Hvis mamma kan få beroligende til undersøkelsen vil det bli mye lettere for henne å gjennomføre. Hvis hun har mye angst til vanlig også går det an å vurdere antidepressiva, så hun kan få litt bedre livskvalitet... ❤️ Klem til dere, dette er ikke enkelt. Anonymkode: f47f9...ce2 Vi har prøvd dette, hun bor i et annet fylke enn oss så er ikke alt vi får gjort heller. Hun vil ikke ha antidepressiva 🙄
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå