Gå til innhold

Kan nesten hvem som helst få jobb i helsevesenet?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min jobb må du ha utdannelse som sykepleier eller helsesekretær. Her ansettes ingen ufaglærte, ei heller urelevant helsefaglig utdannelse for arbeidsplassen. F.eks. helsefagarbeider eller vernepleier. 

Anonymkode: 5cfaf...3fb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

En tidligere narkoman ruser seg jo ikke.

Er vel fler sykepleiere som blir tatt og dømt for rusbruk, enn det er tilfeller av tidligere narkomane som tar medisiner. Hvor ble det av den etiske refleksjonen?

Anonymkode: a5ddd...799

Fordommene sitter løst her på kg må du huske på, dessverre.

I dag utdanner KBT fagskole over 100 studenter som erfaringskonsulenter innenfor rus og psykisk helse i året Mennesker som er ressurser på arbeidsplasser og som skal ut i jobb i psykiatrien og innenfor rusfeltet.

Det er en politisk satsning og de skal jobbe på lik linje som alle andre på arbeidsplassen,  og all forskning (imotsettning til fordommer) tyder på at de er en real, ærlig yrkesgruppe som bidrar med refleksjoner og ressurser som gjør en forskjell på arbeidsplassen og for mennesker som de jobber med.

Jeg har jobbet sammen med 4 erfaringskonsulenter som alle hadde erfaing innenfor rus. På det ene lavterskel tilbudet jeg har jobbet på en kort periode ble det, om ikke ofte så iallefall innimellom funnet forskjellige typer stoff som våre brukere hadde mistet. Dette hadde vi strenge rutiner på hvorden vi skulle håndere. De to erfaringskonsulentene som jobbet hos oss hatet når dette skjedde fordi de visste (eller de tenkte) at om det forsvant før vi hadde fått destruert det var de redd for at alle skulle mistenker de. Ingenting ble selvfølgelig stjelt eller tatt nettopp fordi som du sier:

"En tidligere rusmisbrukere ruser seg ikke"

At sykepleiere som er tatt for å stjele medisiner er det mange eksempler på, det kan et kjapt Google søk bekrefte. Nå er det ikke min mening å sette noen yrker opp mot hverandre men alle kan bli rusavhengige, sykepleiere også og det å komme med slike kommentarer som vedkommende du siterte skreiv viser bare at refleksjonene ikke er av det høyeste nivået for å si det mildt.

Anonymkode: 00d7b...c27

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som ringevikar får man lett jobb ja, og da selvfølgelig ikke oppgaver med mye ansvar. Jobber i hjemmesykepleien og der jeg jobber ansetter de bare faglærte i faste stillinger.

Ufaglærte vikarer får ikke lister som innebærer mye ansvar og de sykeste pasientene. Mer lette oppgaver som stell, støttestrømper, lage mat osv. De er til stor hjelp og letter mye av hverdagen.

Anonymkode: bfcd5...391

Problemet som oppstår mange steder er at ufaglærte krever stillinger via fagforbundet, og arbeidsgiver plikter da å ansette ufaglærte i faste stillinger… og siden det ikke opprettes nye stillinger så innebærer det at det blir færre stillinger til helsefag og sykepleiere. 
Jippi for fagforbundet 👏🏼

Anonymkode: aedcc...021

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

På sykehjem og hjemmesykepleie kreves det ikke mye mer enn at du har to armer og to bein. Snakker du ikke norsk? Null problem, du lærer av pasientene. Har du ingen kunnskaper om stell, pleie, helse, medisin? Nei, men pasientene her har ikke så lenge igjen, så det går bra. Er du tidligere narkoman? Du skjønner sikkert at du ikke har lov til å ta pasientenes medisiner, så vi stoler på deg. Mangler du alt av evne til etisk refleksjon? Passer fint, for det er du ikke alene om. Du får to opplæringsvakter og så kan du gå alene til multisyke Gudrun på nitti som egentlig hadde trengt kompetent tverrfaglig hjelp. Du vet vel hvordan du kler på noen og skjenker opp kaffe. 

Anonymkode: f1737...3d8

Dagens minst løsningsorienterte.

Anonymkode: 1003b...878

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nå tenker jeg først og fremst på sykepleiere og helsefagarbeidere. Er det eneste kravet at man har utdanning? Eller hvordan vurderes det om man skal ansette? Ut fra personlige egenskaper i tillegg? Er bare nysgjerrig på dette, pga. at helsevesenet er såpass «skakkjørt» flere steder i landet nå. Det snakkes om at det er stor mangel på helsepersonell og at rekruttering av sykepleiere er vanskelig. Derfor lurer jeg på om de bare må ansette alle søkerne de får?

Hva med ufaglærte, er det andre krav enn politiattest? 

Mulig sat.t litt på spissen. 

Anonymkode: f987e...7f7

Det er vel som med alle andre jobber, folk vil ha de som er utdannet og har erfaring og dessuten fantastisk personlighet. 

Og om de ikke får alle tre, så kanskje to

Endret av Virrevirrevapp
Skrevet

Poenget er vel at en med erfaring og utdannelse er bedre egnet til å identifisere alvorlig sykdom, også på kort tid. I noen tilfeller kan det utgjøre forskjellen på liv og død for pasienten. Jeg tror ikke at poenget var å diskutere verken frostrier eller sepsis spesifikt, men at disse ble brukt som eksempler på situasjoner hvor utdannelse/erfaring kan være avgjørende.

Anonymkode: 7523b...e6b

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Lette oppgaver kan fort bli noe mer. Assistenten som knapt klarer å uttale «støttestrømper» kommer om kvelden for å varme Fjordland til Gudrun. Men hun ligger til sengs og hvisker frem at hun ikke orker middag. Nei vel, sier assistenten fornøyd og drar videre uten å tenke. Fem minutter spart, da blir det tid til en tur innom 7-11 også! Neste morgen blir Gudrun funnet død i sengen. Årsaken er sepsis, som kunne vært oppdaget og behandlet hvis assistenten hadde hatt kunnskap til å skjønne at hun burde ha undersøkt videre og tilkalt hjelp. Det er ingenting som heter lette oppgaver i denne bransjen. 

At man blir ansatt som tilkallingsvikar betyr ikke at man blir satt til jobb alene uten tilstrekkelig opplæring, kjennskap til rutiner, veiledning og konstant tilgang på faglig støtte på tlf.

Å forlate en hviskende pasient som ligger i senga uten å se nærmere til vedkommende og ikke tilkalle nødvendig kompetanse ved mistanke og tegn på sykdom er ikke en del av rutinene og er fullstendig uforsvarlig. Utover det så må arbeidsoppgaver alltid stå i forhold til kompetanse.

• Liker 1
Skrevet

Før i tiden var det familien som tok seg av eldre og syke, og ingen av dem hadde hverken fagbrev, bachelorgrad eller mastergrad. 

Når jeg leser denne tråden blir jeg redd for å dra på kaffe til naboen på 83. Tenk om hun brenner seg på kaffen og dør av sjokk.

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Knirke skrev (7 minutter siden):

Før i tiden var det familien som tok seg av eldre og syke, og ingen av dem hadde hverken fagbrev, bachelorgrad eller mastergrad. 

Nei, men de brydde seg sannsynligvis litt mer om den gamle enn det visse pleiere ser ut til å gjøre. Jeg tror ikke et ufaglært barnebarn ville latt bestemor ligge og riste i smerter eller spy blod uten å tilkalle kompetent hjelp. Her i tråden? Nei, jeg har ikke bachelorgrad (eller: nei, dette lærte jeg ikke om da jeg faktisk tok bachelorgraden)  så det er ikke mitt ansvar, hadet! 

• Liker 2
Skrevet

Nå tenker jeg først og fremst på sykepleiere og helsefagarbeidere. 

Er det eneste kravet at man har utdanning?

Helsefagarbeidere har to år VGS + to år praksis m/fagprøve.

De må bestå praksis og fagprøve.

For å komme inn på sykepleierutdanningen må man ha minimum 3 i matematikk, og mange steder må man ha rundt 4.5 i snitt for å komme inn.

På studier er det en rekke obligatorisk undervisning. 
Legemiddelregning og anatomien er fag man må bestå.

Det er veldig mye praksis igjennom hele studiet som man må bestå. 
De som blir ansett som uegnet blir strøket, eller meldt til skikkethetsvurdering i skikkethetsnemnda.

Når man er ferdig utdannet får man en autorisasjon.

Den kan man miste ved grove feil eller overtredelser.

Mister man den så kan man ikke jobbe som sykepleier i Norge.

Eller hvordan vurderes det om man skal ansette?

Ut fra personlige egenskaper i tillegg?

Man ansetter gjerne de søkerne med det høyeste snittet, og de som gir et best inntrykk på intervju.

Er bare nysgjerrig på dette, pga. at helsevesenet er såpass «skakkjørt» flere steder i landet nå.

Sitter du i en båt som har et stort hull i bunnen så hjelper det selvsagt å øse ut litt av vannet med ei ause. 
Da blir det litt mindre vann i båten, men hullet er der fremdeles. 

Det snakkes om at det er stor mangel på helsepersonell og at rekruttering av sykepleiere er vanskelig.

Derfor lurer jeg på om de bare må ansette alle søkerne de får?

Ingen må ansette «hvem som helst», men mange av de flinkeste folka slutter.

Da har de gjerne brukt flere år på å få til en endring, men må gi opp kampen.

Så da tar de seg en bedre betalt jobb, med bedre vilkår og uten turnus, et annet sted

Mulig satt litt på spissen. 

Alle som jobber med sårbare pasienter må levere en politiattest. 

Mange arbeidsplasser slurver med fornyelser av slike.

Man kan ha en gammel dom på seg og likevel få jobb, men grov vold, grovt tyveri og sedelighetsforbrytelser er nok direkte diskvalifiserende.

Skrevet

Ts dessverre er mangelen på fagfolk grunnen til at gud og hvermann får jobb i helse. Jeg har jobbet både på legevakt og akuttmottak og sett flere horrible hendelser som er en konsekvens av mangelnde kompetanse hos ansatte på sykehjem spesielt. At infeksjonstegn overses er desvverre en av dem, manglende forståelse av ernæring og hydrering er en annen, så er det de som ikke forstår konsekvensene av å fore diabetikere med medisin men ikke inntsk av vått eller tørt, ligge sår, 

Anonymkode: 09a0a...49f

• Liker 3
Skrevet

Postet visst før jeg var ferdig over; liggesår, ikke forstå forskjell på kateter og kateterpose, ikke gjenkjenne symptomer på slag eller hjerteinfarkt, ikke forstå eller kunne bidra til elementør hygiene, og manglende kommunikasjonsegensksper så pasienten har gitt beskjed ørten ganger om hva som plager dem, men det kommer ikke vider til kompetente folk. Det er livsfarlig, og det kommer ikke til å bli bedre med det første.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Postet visst før jeg var ferdig over; liggesår, ikke forstå forskjell på kateter og kateterpose, ikke gjenkjenne symptomer på slag eller hjerteinfarkt, ikke forstå eller kunne bidra til elementør hygiene, og manglende kommunikasjonsegensksper så pasienten har gitt beskjed ørten ganger om hva som plager dem, men det kommer ikke vider til kompetente folk. Det er livsfarlig, og det kommer ikke til å bli bedre med det første.

Jeg kan skrive under på hvert eneste ord. Hvordan ble det slik i verdens rikeste land? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

På sykehjem og hjemmesykepleie kreves det ikke mye mer enn at du har to armer og to bein. Snakker du ikke norsk? Null problem, du lærer av pasientene. Har du ingen kunnskaper om stell, pleie, helse, medisin? Nei, men pasientene her har ikke så lenge igjen, så det går bra. Er du tidligere narkoman? Du skjønner sikkert at du ikke har lov til å ta pasientenes medisiner, så vi stoler på deg. Mangler du alt av evne til etisk refleksjon? Passer fint, for det er du ikke alene om. Du får to opplæringsvakter og så kan du gå alene til multisyke Gudrun på nitti som egentlig hadde trengt kompetent tverrfaglig hjelp. Du vet vel hvordan du kler på noen og skjenker opp kaffe. 

Er redd det er litt sånn,ja. Helt utrolig egentlig. Bare å glede seg til en blir gammel. Ikke at de med utdanning er noe bedre. De sitter bare på vaktrommet  og slarver mens klokkene ringer. Og det vet jeg etter å ha jobbet på sykehjem. 

Anonymkode: a1dab...37a

Skrevet

Gidder ikke å lese hele tråden da det ser ut som den inneholder en del drittslenging.

Det @Rødvinsfilosofen sier over om krav og kompetanse er helt korrekt. 
Det som har forverret seg i det siste er at det ikke er nok helsepersonell til å dekke behovet. Det gjelder helt ned på ufaglært nivå, og er et globalt problem. Globalt er mismatch mellom det vi kan få gjort i helsevesenet og tilgangen på mennesker til å gjøre det en utfordring. Eldrebølgen er global…
Tidligere var det enklere å få rekruttert helsefag-og sykepleier vikarier fra fex Sverige og andre land (har tom vært borti svenskspråklige ufaglært-vikarer flydd inn, det sier litt!) men nå blir de hjemme pga svak krone og bedrede arbeidsforhold i hjemlandet. 
Og så har du den norske befolkningen da. Det krever god helse å jobbe fex med demens, utagering dagen lang. Og det har ikke det norske folk. Jeg har ikke tall på hvor mange sykepleierstudenter og helsefaglærlinger som har vært innom og som jeg ærlig talt ikke aner hvorfor har begynt på fex sykepleien. 
Det er typ hun på 50 som har måttet slutte i kontorjobb pga vond rygg og som NAV har rådet til å begynne på sykepleie (!)

-Unge folk med alvorlige kroniske sykdommer el skavanker som er uforenlig med et tungt yrke i turnus (de ender opp på NAV)

Du har alenemødre med 4 barn som ikke kan komme før kl 09 når vakta starter 07 osv.

Gudene vet hvor de blir av alle sammen men forsvinner, det gjør de. 

Og så har du noen sykehjemsavdelinger da, som bemannes av snart pensjonister og faktiske pensjonister, gode gamle hjelpepleiere. Ære være de. Hva som skjer når disse er ute av dansen om 5-6 år tør jeg ikke tenke på.

• Liker 2
Skrevet

Det håper jeg for all del ikke 

Anonymkode: 50978...467

Skrevet
Rødvinsfilosofen skrev (24 minutter siden):

Når man er ferdig utdannet får man en autorisasjon.

Den kan man miste ved grove feil eller overtredelser.

Mister man den så kan man ikke jobbe som sykepleier i Norge.

Det samme gjelder helsefagarbeider. Eller misforstod jeg det egentlige poenget ditt om å nevne disse utdanningene hver for seg? En helsefagarbeider må også ha autorisasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Nå tenker jeg først og fremst på sykepleiere og helsefagarbeidere. Er det eneste kravet at man har utdanning? Eller hvordan vurderes det om man skal ansette? Ut fra personlige egenskaper i tillegg? Er bare nysgjerrig på dette, pga. at helsevesenet er såpass «skakkjørt» flere steder i landet nå. Det snakkes om at det er stor mangel på helsepersonell og at rekruttering av sykepleiere er vanskelig. Derfor lurer jeg på om de bare må ansette alle søkerne de får?

Mulig satt litt på spissen. 

Vet om flere steder som er kresne selv om de mangler folk. Handler om et arbeidsmiljø med mange forskjellige individer. Ikke alle folk passer ikke inn.

En gyldig politiattest for helsepersonell må ikke være eldre enn tre måneder. Den skal vise om vedkommende er siktet, tiltalt eller dømt for:

-Seksualforbrytelser.

-Forbrytelser mot liv, legeme og helbred.

-Ran.

-Tyveri og underslag.

-Enkelte narkotikaforbrytelser.

Attesten er en uttømmende politiattest for å beskytte sårbare pasienter og brukere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det samme gjelder helsefagarbeider. Eller misforstod jeg det egentlige poenget ditt om å nevne disse utdanningene hver for seg? En helsefagarbeider må også ha autorisasjon.

Beklager forglemmelsen! 

Ramser opp de tre fordi det er de som er nevnt. 

Skrevet

Virket ikke som egnethet var så viktig ved ansettelse der jeg har erfaring fra. Dessverre. Men det var heldigvis flest flinke folk, noe som gir mening all den tid de fleste folk er allrighte. Er bare de dårlige eggene som ødelegger hele omeletten og gir et dprlig totalinntrykk.

Anonymkode: 5e653...d51

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...