Gå til innhold

Burde ta influensavaksinen, men noe holder meg igjen.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er i den kategori som bør ta vaksinen, jeg har aldri trengt det tidligere, men jeg har alvorlig astma nå. 
Jeg må få gjort det, men noe holder meg igjen. 
Jeg har flere kroniske lidelser, er mye syk fra jobb. Nå er jeg endelig i jobb og er redd for bivirkninger som mild feber og generell sykdomsfølelse. 
Min far tok vaksinen nå å hadde feber i en uke, astmaen hans ble mye verre og han var syk. 
Jeg er en som får mye bivirkninger av medikamenter. 
Har du tatt vaksinen? Fikk du noen bivirkninger? 
Og jeg vet at jeg kan bli mer alvorlig syk av influensa, mer borte fra jobb. Så det er ikke det at hjernen ikke virker, men jeg sliter litt med dette. 

Anonymkode: b855f...b87

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tatt den årlig siden 2009 (eller hvilket år det nå var vi hadde svineinfluensaen), aldri fått noe som helst bivirkninger. Men man er jo forskjellig.

Anonymkode: 48ddb...ab7

• Liker 3
Skrevet

Har tatt,  ingen bivirkninger. 

Tar hvert år, hender jeg blir litt varm og litt øm i armen. Ikke i år.

Anonymkode: 6f75b...bd9

• Liker 2
Skrevet

Du tenker å la være å ta vaksinen fordi du er litt redd for bivirkningene? 

Tror du angrer raskt om du får influensa, da er det liksom litt verre enn to dager med stiv arm og kroppsubehag.

Du får spørre legen.

Anonymkode: 78a5f...ce9

• Liker 8
Skrevet

Tar hvert år grunnet arbeid i helsevesenet. Har selv kroniske sykdommer, men annet enn forkjølelsessymptomer og litt øm arm noen år, går det fint for min del.

Anonymkode: 0f83c...aee

• Liker 2
Skrevet

Tar den hvert år,ingen bivirkninger. Jeg er, som deg, lungesyk. I fjor vinter var jeg innlagt noen dager på lungesengepost av andre grunner, men brorparten av de innlagte hadde influensa. Det var ikke bare pasienter i aldersgruppen 70 + heller.

Anonymkode: 8f12a...550

• Liker 3
Skrevet

Hvis du er mer redd for bivirkninger en influensa, så lar du være å ta den. Du bestemmer over eget liv

Anonymkode: 7bd82...277

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du er mer redd for bivirkninger en influensa, så lar du være å ta den. Du bestemmer over eget liv

Anonymkode: 7bd82...277

Jeg er enig i dette, men akkurat ved vaksiner så er det ikke bare et egoistisk valg. 

Jo flere som er vaksinert, jo tryggere er det for de som ikke kan ta vaksinen, og det blir også færre syke (og også færre døde….)

Anonymkode: 78a5f...ce9

• Liker 5
Skrevet

Jeg er også en sånn som pleier å få bivirkninger og reagerer på alt mulig, jeg ble veldig dårlig av covid-vaksinene og fikk nevrologiske problemer etter svineinfluensavaksinen. 

Jeg tok den vanlige influensavaksinen i fjor og i år, og ingen reaksjon noen av gangene utenom at jeg var litt trøttere enn vanlig og hadde litt vondt i armen. 

Jeg blir ekstremt syk av influensa, sånn at det vurderes innleggelse på sykehuset. Så jeg tar heller sjansen på vaksinen. 

Anonymkode: f95cf...e36

• Liker 1
Skrevet

Alvorlig astma her også - bare få det gjort.

Ble en anelse slapp dagen etter, men null sykdomsfølelse og ingen utslag på pusten.

Var innlagt på inhalasjon ei ukes tid før jul i fjor pga astmaforverring, og har definitivt ikke lyst til å oppleve det med influensa på toppen 😕 

Det skal godt gjøres å få så kraftig reaksjon på vaksinen at du ikke kan gå på jobb. Er du bekymret for det, så få den satt på en fredag så har du helgen på deg.

Dette fikser du! 👍

Anonymkode: b1546...220

• Liker 3
Skrevet

Og husk at influensaen er på vei oppover landet alt - og det tar rundt to uker før du har full beskyttelse.

Det er ikke noe å vente på.

Anonymkode: b1546...220

• Liker 6
Skrevet

Jeg har også astma og tar vaksinen hvert år. Har blitt skikkelig syk av virusinfeksjon to ganger, og det synes jeg var veldig skummelt når det satte seg på pusten. Husk at om symptomer oppstår rett etter vaksinen, så betyr det ikke at det var forårsaket av vaksinen. Jeg har for øvrig aldri blitt dårlig av en vaksine og jeg har tatt mange de siste 10 årene. 

Anonymkode: 8da2e...efb

• Liker 3
Skrevet

Jeg må også ta alle vaksiner pga. helseproblemer og jeg reagerer som regel litt med mild feber, vondt i armen og en dårlig natt etter at jeg har fått dem. Det jeg gjør er å få det gjort på fredagene. Da rekker jeg hjem fra jobb før jeg begynner å merke noe og har helgen å komme meg på. Føler jeg meg skikkelig dårlig tar jeg en Paracet. Planlegging er alfa og omega!

Anonymkode: a0d72...fbe

• Liker 2
Skrevet

Har tatt den i mange år og aldri fått bivirkninger. Hvis du vil være forsiktig: ikke ta flere vaksiner samtidig. Ta influensavaksinen først. Den haster antakelig mest fordi det ser ut til å bli tidlig utbrudd i år. Deretter bestiller du heller nye timer til å ta covidvaksine og pneumokokkvaksine, hvis du trenger dem også. 

Anonymkode: 1f6f2...7d7

• Liker 3
Skrevet

Tar den hvert år. Første gang jeg tok den fikk jeg lett feber en kveld. Etter det har jeg ikke merket noe til den, sikkert fordi jeg tar den årlig. Får ikke engang stølhet i armen.

Hvis man har feber en uke, er det ikke pga vaksinen, men fordi man har fått et annet virus. 

Barnet mitt tok den også for første gang for 1 mnd siden og hadde ingen bivirkninger, og han har fått feber samme kveld av andre vaksiner tidligere. Jeg tenker at hvis du er redd for mild feber en kveld forstår du kanskje ikke hvor alvorlig syk du kan bli hvis du får influensa. 

Anonymkode: 1994b...1ae

• Liker 3
Skrevet

Influensa er ikke en så vanlig sykdom som mange tror. Mange går et helt liv uten å få det. Selv har jeg kun hatt det en gang i 2009 og jeg har aldri vaksinert meg. Noen heftige forkjølelser har jeg imidlertid hatt, men det er noe annet. 

Anonymkode: 25d83...64b

• Liker 2
Skrevet

Fikk grusom hoste som varte over en måned i fjor, så i år tok jeg vaksinen. Veldig enkel vaksine med ingen bivirkninger. 

Anonymkode: a8912...275

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Influensa er ikke en så vanlig sykdom som mange tror. Mange går et helt liv uten å få det. Selv har jeg kun hatt det en gang i 2009 og jeg har aldri vaksinert meg. Noen heftige forkjølelser har jeg imidlertid hatt, men det er noe annet. 

I snitt har man influensa hvert 7. År. Så de fleste har det noen gang ila livet. Har man f.eks astma kan man få respirasjonssvikt av influensa. Det er ikke så stas å ligge på intensiven med pustehjelp. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

I snitt har man influensa hvert 7. År. Så de fleste har det noen gang ila livet. Har man f.eks astma kan man få respirasjonssvikt av influensa. Det er ikke så stas å ligge på intensiven med pustehjelp. 

De fleste forveksler influensa med forkjølelse. Man kan bli ganske slått ut av det også :) 

• Liker 2
Skrevet

Har tatt den nå fem år på rad. Har også astma som er velregulert når jeg er frisk, men som lager ekstremt mye trøbbel med en gang jeg får en luftveisinfeksjon. Da snakker vi forstøver, Prednisolon, innleggelser osv...

Har ikke hatt en eneste annen bivirkning av disse influensavaksinene enn en litt øm arm.

Anonymkode: b51cf...9e1

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...