AnonymBruker Skrevet i går, 07:22 #1 Skrevet i går, 07:22 Jeg har en whippetvalp på 5 måneder som vil løpe absolutt hele tiden, og jeg er litt bekymret siden valper jo egentlig ikke skal løpe så tidlig / mye. Ikke misforstå, han kan også gå pent i bånd og liker selvsagt og snuse her og der. Men det aller gøyeste er å LØPE, rett frem! Jeg skaffet meg han fordi jeg elsker å gå på løpetur, så det passer jo utmerket. Men han er jo ikke utvokst. Har snakket med veterinær som har sagt at han kan løpe så mye han selv vil, og har snakket med andre som har sagt at han ikke kan løpe i bånd ennå i det hele tatt. Noen tanker? Det er jo en lett rase, skapt for løping, så det blir jo litt annerledes enn om jeg hadde løpt med en labradorvalp for eksempel? Anonymkode: 82e4d...77f
AnonymBruker Skrevet i går, 07:24 #2 Skrevet i går, 07:24 Glemte å skrive at han gjerne løper og trekker «skikkelig» også når vi går vanlige gåturer. Jeg avleder med godbiter og trener på å gå pent ved siden av, men etter noen minutter skal han løpe igjen 😅 TS Anonymkode: 82e4d...77f
Tabris Skrevet 12 timer siden #3 Skrevet 12 timer siden Han kan løpe så mye han selv vil, men det kan også være lurt å trene på ro, også ute. Da gjerne med godbitsøk og kontakttrening. Ang gå pent i bånd så er det noe annet enn å gå pent ved siden av. Sistnevnte er mer fot og en lydighetsøvelse. Gå pent i bånd betyr bare at valpen er rolig nok til å klare å gå i slak line. En valp er for ung og umoden til å klare å gjøre det enda, men det er selvsagt lurt å trene på det allerede nå. Da gjerne med øvelser som nevnt - godbitsøk og kontakttrening ute - siden det er med på å roe ned. 1
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #4 Skrevet 11 timer siden Jeg har også whippet valp på 5 mnd, hun får løpe mye løs på jorder. Har venner med aktive hunder som hun elsker å løpe sammen med, hun kjenner selv når hun trenger pause, og legger seg ned eller kommer tilbake til meg. Vi lar henne få løpe fritt 3-4 ganger i uken, ellers blir hun så overivrig på tur. Så lenge hun regelmessig får løpt fra seg syns jeg hun går utmerket fint i bånd, selvfølgelig lett distrahert enda, men drar aldri i båndet. Anonymkode: b0456...e12
AnonymBruker Skrevet 11 timer siden #5 Skrevet 11 timer siden Kjenner meg igjen med vår Whippet. Turer hjalp veldig med rett sele, og ellers var det i følge oppdretter og vetrinær bare å la henne løpe. Anonymkode: ed028...b04
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #6 Skrevet 10 timer siden Myndevalper har et stort behov for å løpe, men oftest må man som eier begrense dem litt. De har ikke godt av å frese rundt dagen lang. De trenger å få løpt fritt (enten i hage eller på egnet, trygt sted) noen ganger i løpet av dagen, helst i sammenheng med lek. Løpe i bånd med eier aka jogging skal unngås inntil hunden er 12 mnd gammel, da kan man begynne den type trening. Det er heller ikke bra for valpen å frese rundt på jorder med voksne hunder. Voksne hunder har mye større utholdenhet enn en valp, og valper kjenner ikke sine egne begrensninger. Resultatet er at de ofte pusher seg selv lenger enn de hadde gjort i lek med jevnaldrende. Anonymkode: aea28...9f2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå