Gå til innhold

I dag lærte jeg at det er lov å skyte ekorn som "rekreasjon"! Helt sprøtt!!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Flintis skrev (Akkurat nå):

En kan vel skyte alle dyr å gå i fra det. De fleste gjør ikke det. Ekorn kan spises og skinnet brukes. 

Rekreasjonselementet ved jakt er nok ganske stort. En skal finne igjen dyret, få tak til å skyte, ta vare på det bringe det hjem og tilberede det.

Hvor mange er det som faktisk gjør det, tror du?

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ekorn er søte de. Jakt for rekreasjon og sport det er for dumt ja.

Samtidig har jeg slekt som er plaget med ekorn i hagen. Haugevis, som faktisk tar fugleegg. De tar og fugleunger. De er et rovdyr, som kan være med på å redusere bestanden av småfugl i noen områder. Vedkommende gjør en innsats for grågås og har masse kasser i skogen sin til det. Ekorn tar ofte egg og ungene, i så stor grad at knapt er unger igjen. De jeg kjenner går ikke på noen form for jakt, så det er ingen våpen i huset. Men det burde blitt redusert bestanden rundt huset der ihvertfall. Derfor må det være lov med ekornjakt. 

Men ja, for rekreasjon? Den er tynn.. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fjollefyr skrev (8 minutter siden):

Samtidig har jeg slekt som er plaget med ekorn i hagen. Haugevis, som faktisk tar fugleegg. De tar og fugleunger. De er et rovdyr, som kan være med på å redusere bestanden av småfugl i noen områder. Vedkommende gjør en innsats for grågås og har masse kasser i skogen sin til det. Ekorn tar ofte egg og ungene, i så stor grad at knapt er unger igjen. De jeg kjenner går ikke på noen form for jakt, så det er ingen våpen i huset. Men det burde blitt redusert bestanden rundt huset der ihvertfall. Derfor må det være lov med ekornjakt. 

I dette tilfellet så har det en virkning og et formål, så dette blir noe annet, ja. 

• Nyttig 3
Skrevet
Fjollefyr skrev (10 minutter siden):

Ekorn hjelpen kan sikkert hjelpe de og gi råd. 

Skrevet
Virrevirrevapp skrev (1 time siden):

Det skytes mange typer vilt som er lite mat i. 

Ikke noe galt i å like jakt, selv om ekorn er søte.

Idioti.Man trenger ikke drepe selv om man er syk og liker det

• Liker 5
Skrevet
Adrenalina1 skrev (1 time siden):

Faens lystmordere😡

Håper slike folk får turbo kreft

• Liker 1
Skrevet
moomino skrev (51 minutter siden):

1. Ekorn kan og gjøre skadde på hus osv

2. Det med at en bare kan skytte i vilden sky som en del tror, det virker som du mener stemmer ikke, strenge krav

3. Selv jaktet i 25 år. Ingen av de jeg jakter med uten om 2 stykk vet jeg har tatt ekorn. Og de 2 jeg vet om har tatt det pga krigen. De jaktet ekorn til mat under krigen og litt etter krigen og som de sier det smaker en blanding av kylling og kanin.

5. Du vet det er lov å jakt og på eks gjedde med hagle ? Eller eks bever,  mink, rev også blir ikke brukt kjøtt,men en del bruker skinn til ting

Diskusjonen går på hva som er rett i Norge i dag, ikke hva som er rett under krig. Mye som kan aksepteres i en unntakstilstand, som vi aldri ville mene var rett i dagens Norge uten krig.

Rotter kan også skade hus, men så vidt jeg vet er det kun lov å drepe de når slik skade er konstatert. Bekjempelse kan derimot kun skje på egen eiendom, ikke fritt ute i naturen. Disse stakkars ekornene som flyr rundt i trærne, uten å være i nærheten av et hus de potensielt kan skade, kan altså skytes bare fordi de står på en liste. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Flintis skrev (36 minutter siden):

Rekreasjonselementet ved jakt er nok ganske stort. En skal finne igjen dyret, få tak til å skyte, ta vare på det bringe det hjem og tilberede det.

Så det er ikke tilstrekkelig rekreasjon å gå i skogen og høre på naturens lyder og se livet skje? En må helst skyte det livet, for å ha en god tur?? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet

Klarer man virkelig å skyte små, raske ekorn med ett skudd? Eller skal de pines til døde etter skadeskudd? :(( 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
MorTil2 skrev (4 minutter siden):

Diskusjonen går på hva som er rett i Norge i dag, ikke hva som er rett under krig. Mye som kan aksepteres i en unntakstilstand, som vi aldri ville mene var rett i dagens Norge uten krig.

Rotter kan også skade hus, men så vidt jeg vet er det kun lov å drepe de når slik skade er konstatert. Bekjempelse kan derimot kun skje på egen eiendom, ikke fritt ute i naturen. Disse stakkars ekornene som flyr rundt i trærne, uten å være i nærheten av et hus de potensielt kan skade, kan altså skytes bare fordi de står på en liste. 

Derfor jeg skriver av alle jeg kjenner som jakter et det kun 2 stykk som har drevet med det, og det var da for maten sins skyld. Derfor tror jeg ikke problemet er så stort som media ska ha det til.

For å si det slik katter tar mer ekorn en hva eks jegere tar

Skrevet

Det er mye av rekreasjon, lyst og spenningsmomenter i jakt tydeligvis.  Det er såpass at det finnes arrangører som står for våpen og ammunisjons og lar utrente få leke Rambo på bjørnejakt. 

Det finnes oppdrett av geparder, løver etc hvor målet er at høyt betalende kunder kan få lov til å plaffe de ned etterpå. Dyrene står nærmest stille når de blir skutt for de har ingen drift av jakt eller frykt for mennesker siden de er født i fangenskap..(Wow, så tøffe de er, jeg blir så jævlig imponert.)

Personlig synes jeg det hadde vært langt mer rekreasjon/spenning ved å få være leiemorder. Kanskje jeg kunne være så heldig å få blåse topplokket av en drittsekk av et menneske. En som virkelig fortjener det.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Maiken2025 skrev (1 time siden):

Er så sykt at dette fortsatt er lov. I Sverige er det slutt. Nå jobber Noah dyrebeskyttelsen med en kampanje håper flest mulig signerer så denne galskapen tar slutt. Hatt ekorn rundt oss i 40 år på hytta . Aldri gjort noe skade der🐿️❤️

Underskriftskampanjen ligger på siden til Noah.  Jeg har signert. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet
strilamann skrev (1 time siden):

Hvor har du det fra at ingen spiser ekorn? Ekorn er helt vanlig å spise, kanskje ikke så mye som skrives om det her i landet, men søker du på "squirrel recipe" får du veldig mange treff fra for eksempel USA. Pelsen er også en veldig fin ressurs som jeg vet at mange benytter. (I gamle dager var dette priset så høyt at man kunne få en veldig god inntekt bare ved å drive med ekornjakt.)

Dette gjelder nok store grå ekorn, ikke de små røde som vi har her i landet. 

• Liker 5
Skrevet
strilamann skrev (4 timer siden):

Bever blir brukt til mat, beverkjøtt er nydelig mat. Du finner kanskje en og annen som ikke bruker kjøttet, men de fleste jeg kjenner spiser bever når de skyter det.

Nei bever blir ikke typisk spist. Jeg har bare hørt fra en jeger som spiste en bever han hadde skutt når han var ung og uerfaren og han sa kjøttet ikke var noe godt. Akkurat som heller ingen spiser rev selv om ganske mange jakter det. Det er vel til og med de færreste som bruker pelsen en gang til revene de skyter. På jegerprøve kurs blir det oppfordret til å skyte rovdyr selv om man ikke spiser de fordi de er konkurrenter til jegerene.

Og når det gjelder å drepe smådyr så er katter den suverent største synderen her. Så katteeiere som klager på at folk jakter for rekreasjon burde ta seg en liten titt i speilet. Katter liker også å plage byttet sitt og regelrett torturere det til døde over en lang periode.

Norsk Ornitologisk Forening (nå BirdLife Norge) anslår at norske huskatter dreper rundt 7 millioner småfugler hvert år.

• Nyttig 1
Skrevet
Fjollefyr skrev (4 timer siden):

De er et rovdyr

Ekorn betegnes ikke som rovdyr, men altetende.

• Liker 4
Skrevet
Hvitstrietapet skrev (5 timer siden):

Men dette har ikke annen hensikt enn rekreasjon, det er hverken for mat eller pels, bare fordi en fikk lyst. 

En kan absolutt bruke pelsen. Jeg har selv produkter som inneholder ekornpels. Jeg håper da at folk utnytter det de kan når de skyter et dyr eller en fugl. 

Skrevet
LeveMannen skrev (14 minutter siden):

Og når det gjelder å drepe smådyr så er katter den suverent største synderen her.

Katter drives av instinkt. Og fordi om jeg er enig i at det er ille at det går med så mange fugler pga av katter, så kan ikke kattens instinkt sammenlignes med et menneske som skyter et ekorn for atspredelsens skyld.

Anbefaler deg å lese teksten som følger Noah sin underskriftskampanje. Den gjorde ihvertfall ikke min mening om dette mindre ilter.

• Liker 5
Skrevet
Vibelator skrev (4 timer siden):

Idioti.Man trenger ikke drepe selv om man er syk og liker det

Det er jeg åpenbart uenig i. Jeg er for jakt på ikke-truet bestand, og dessuten at man bruker det som blir skutt.

Skrevet
MorTil2 skrev (2 minutter siden):

Katter drives av instinkt. Og fordi om jeg er enig i at det er ille at det går med så mange fugler pga av katter, så kan ikke kattens instinkt sammenlignes med et menneske som skyter et ekorn for atspredelsens skyld.

Anbefaler deg å lese teksten som følger Noah sin underskriftskampanje. Den gjorde ihvertfall ikke min mening om dette mindre ilter.

Folk har katter for moro skyld. Katter dreper alt de får tak i.

Så man er indirekte skyldig som person.

• Liker 1
Skrevet

Ekorn gjemmer nøtter som igjen gjør at nye trær vokser opp. Det er flere dyr som tar fugleunger og egg. At det jaktes på ekorn i 2025 er helt sykt. Skogene våres blir bare tristere og tristere. Før så jeg litt ekorn flere steder. Mange dyr som du nesten ikke ser mere. Skulle vært en stor gjennomgang av listen over dyr og jakt i Norge . Skulle også vært ulike regler i Norge . Noen steder er det sikkert mere enn andre områder. 🐿️🐇🦫🦡

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...