Gå til innhold

I dag lærte jeg at det er lov å skyte ekorn som "rekreasjon"! Helt sprøtt!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, i dag på Dagsnytt 18 lærte jeg at fra 1. november og ut mars er det lov å skyte ekorn, begrunnet med menneskers behov for rekreasjon! Jeg ble faktisk helt sjokkert! Så det er lov å gå rundt og skyte dyr i skog og fjell, bare for å få frisk luft. Ikke spiser man ekorn, ikke er de til plage for noen eller noe. Men å plaffe dem ned med begrunnelsen "Jeg er ute og nyter naturen", det er altså lov.

Altså - hvor galt kan det gå når politikere tar avgjørelser om hva som er lov og ikke??

• Liker 19
  • Nyttig 11
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så det samme 😯Og synes det er helt forferdelig! 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
MorTil2 skrev (21 minutter siden):

Ja, i dag på Dagsnytt 18 lærte jeg at fra 1. november og ut mars er det lov å skyte ekorn, begrunnet med menneskers behov for rekreasjon! Jeg ble faktisk helt sjokkert! Så det er lov å gå rundt og skyte dyr i skog og fjell, bare for å få frisk luft. Ikke spiser man ekorn, ikke er de til plage for noen eller noe. Men å plaffe dem ned med begrunnelsen "Jeg er ute og nyter naturen", det er altså lov.

Altså - hvor galt kan det gå når politikere tar avgjørelser om hva som er lov og ikke??

Verden er syk!!! 

• Liker 8
Skrevet

Hm, å drepe små dyr for gøy, er det ikke et tidlig stadie for de som senere ikke burde ferdes i åpent samfunn? Med andre ord ikke noe folk med sjel og hjerne i vater vanligvis gjør. Utrolig merkelig tillatelse. 

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet

Det skytes mange typer vilt som er lite mat i. 

Ikke noe galt i å like jakt, selv om ekorn er søte.

• Liker 2
Skrevet

Faens lystmordere😡

• Liker 7
  • Nyttig 5
Skrevet
Virrevirrevapp skrev (18 minutter siden):

Men dette har ikke annen hensikt enn rekreasjon, det er hverken for mat eller pels, bare fordi en fikk lyst. 

• Liker 5
  • Nyttig 9
Skrevet (endret)

Hadde en mann på tinder fortalt han likte å drepe dyr uten at det ga verken skin eller mat, tror jeg at jeg hadde blit red for å møte han...... Hadde også blit forbana om jeg så noen som skjøt ekorn ved hyta mi for eksempel. For 20 år siden var skogen der full av ekorn, men nå er det år siden jeg har set et der. Så de forsvinner jo selv om ingen skyter på de, hadde ikke blit glad om noen hjalp til med å tøme skogen for dyreliv!!! (Men vet ikke om jeg hadde turt å si noe, for det høres jo ikke ut som stabile folk)

Endret av Pippi Lotta
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

1. Ekorn kan og gjøre skadde på hus osv

2. Det med at en bare kan skytte i vilden sky som en del tror, det virker som du mener stemmer ikke, strenge krav

3. Selv jaktet i 25 år. Ingen av de jeg jakter med uten om 2 stykk vet jeg har tatt ekorn. Og de 2 jeg vet om har tatt det pga krigen. De jaktet ekorn til mat under krigen og litt etter krigen og som de sier det smaker en blanding av kylling og kanin.

5. Du vet det er lov å jakt og på eks gjedde med hagle ? Eller eks bever,  mink, rev også blir ikke brukt kjøtt,men en del bruker skinn til ting

• Liker 3
Skrevet

Hvor har du det fra at ingen spiser ekorn? Ekorn er helt vanlig å spise, kanskje ikke så mye som skrives om det her i landet, men søker du på "squirrel recipe" får du veldig mange treff fra for eksempel USA. Pelsen er også en veldig fin ressurs som jeg vet at mange benytter. (I gamle dager var dette priset så høyt at man kunne få en veldig god inntekt bare ved å drive med ekornjakt.)

• Liker 1
Skrevet
moomino skrev (1 minutt siden):

5. Du vet det er lov å jakt og på eks gjedde med hagle ? Eller eks bever,  mink, rev også blir ikke brukt kjøtt,men en del bruker skinn til ting

Bever blir brukt til mat, beverkjøtt er nydelig mat. Du finner kanskje en og annen som ikke bruker kjøttet, men de fleste jeg kjenner spiser bever når de skyter det.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det var jo akkurat det som ble fremhevet i Dax18 i går, at det var kun i rekreasjonsøyemed 🤮

"Ekornet har en tett vinterpels, som en gang i tiden ble regnet som svært verdifull. Da var jakt på ekorn vanlig. Nå har imidlertid skinnet liten verdi. Pelsverket kalles gråverk."

Ekorn – Wikipedia

Ekornjakt - for moro skyld? - Naturvernforbundet

Endret av enkefru
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
strilamann skrev (3 minutter siden):

Bever blir brukt til mat, beverkjøtt er nydelig mat. Du finner kanskje en og annen som ikke bruker kjøttet, men de fleste jeg kjenner spiser bever når de skyter det.

Kjenner kun en som har tatt bever han spiste det ikke men er nok som du sier en del spiser. 

Skrevet

Er så sykt at dette fortsatt er lov. I Sverige er det slutt. Nå jobber Noah dyrebeskyttelsen med en kampanje håper flest mulig signerer så denne galskapen tar slutt. Hatt ekorn rundt oss i 40 år på hytta . Aldri gjort noe skade der🐿️❤️

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
moomino skrev (3 minutter siden):

Kjenner kun en som har tatt bever han spiste det ikke men er nok som du sier en del spiser. 

Da kan du si til ham at det var en tabbe å kaste kjøttet. Jeg har ikke mye erfaring, kun skutt 3, men alle ble spist. Kjøttet er nydelig mat, mye bedre enn feks Hare, men bruk det i en viltgryte eller lignende. 

• Liker 3
Skrevet
moomino skrev (12 minutter siden):

1. Ekorn kan og gjøre skadde på hus osv

2. Det med at en bare kan skytte i vilden sky som en del tror, det virker som du mener stemmer ikke, strenge krav

3. Selv jaktet i 25 år. Ingen av de jeg jakter med uten om 2 stykk vet jeg har tatt ekorn. Og de 2 jeg vet om har tatt det pga krigen. De jaktet ekorn til mat under krigen og litt etter krigen og som de sier det smaker en blanding av kylling og kanin.

I følge linken fra naturvernforbundet så jo, en kan "jakte i vilden sky", det er ikke begrensninger på antall og de blir i praksis som en levende blink de bare går fra. 

Jakt for rekreasjon, det er diskusjonen, trenger folk jakttilatelse som kos på skogturen? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi har et ekorn rundt huset som spiser nøtter fra vrihasslene våre. Skyte den søte lille?! 
Ikke faen i helvete. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
Skrevet

En kan vel skyte alle dyr å gå i fra det. De fleste gjør ikke det. Ekorn kan spises og skinnet brukes. 

Rekreasjonselementet ved jakt er nok ganske stort. En skal finne igjen dyret, få tak til å skyte, ta vare på det bringe det hjem og tilberede det.

Skrevet
Virrevirrevapp skrev (54 minutter siden):

Det er ikke oppegående mennesker med et ok verdisyn som tar liv for moro skyld. 

• Liker 10
  • Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...