Gå til innhold

Automat eller manuell?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som har angret på at de tok lappen med automat og ikke manuell?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, har ikke angret i det hele tatt.

Anonymkode: dc30a...c1a

Skrevet

De jeg kjenner som har lappen med automat angrer ikke. Jeg har manuell-lappen, og det har vært nødvendig, bl.a. for å kunne kjøre biler på jobb, men jeg er gammel og tok lappen for veldig mange år siden. 

I dag ville jeg valgt automat, med mindre jeg hadde spesiell interesse av og lyst til å lære å kjøre med manuelt gir. 

Anonymkode: 35914...843

• Liker 1
Skrevet

Begynner å bli sjeldent med manuelle biler nå og de som vil ha, kan nå kjøre opp for det også, er min forståelse. Hvis kjøreskolen i det hele tatt har manuell bil.

Anonymkode: 10d6d...f6b

Skrevet

Vi har 2 barn med automat-lappen. De har aldri hatt behov for noe annet. Selv er det 15 år siden jeg kjørte med manuell gir.

Anonymkode: cfdba...c17

Skrevet

Kjøreskolene her har kun elbiler, så er ikke noe alternativ. Får man kjøpt bil med manuell gir lengre?

Anonymkode: 58af2...2f9

Skrevet

Jeg kjenner noen som angret på å ha kun automat, så de tok manuell i etterkant. 

Den ene mistet mange spennende muligheter i førstegangstjenesten, da militærets kjøretøy krever manuell. Den andre skulle på backpacking i Australia. 

Anonymkode: 45f1c...a81

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kjøreskolene her har kun elbiler, så er ikke noe alternativ. Får man kjøpt bil med manuell gir lengre?

Kjapt finn.no søk ga meg 10.000 biler med manuell til salgs der nå..(46.000 automat )mange bedrifter som ikke bytter biler ofte har også mange manuelle

Skrevet

Motsatt, jeg er veldig glad for at jeg tok manuell. 

Har trengt det når jeg låner bil fra venner/familie. Viktigste var den gangen eldre forelder ble akutt syk og jeg måtte fly inn, da var det veldig greit å bare kunne bruke deres bil. Reiser mye, og får ofte manuell leiebil da automat er uvanlig i en lang rekke land. Da jeg traff mannen hadde han bil, det var veldig greit å kunne kjøre denne. 

Men jeg tror mulig det ikke er noen vits om man uansett går rett til automat Jeg har mange venninner som har kjørt opp på manuell, men som likevel kun kan kjøre automat. 

Anonymkode: f28ea...875

Skrevet

Jeg synes det var nyttig å ta manuell. Det er noen år siden da. Men med manuell lærte jeg også mer om hvordan en bil virker. Synes det er nyttig hvis jeg skulle komme ut for å benytte en manuell bil og det skulle være noe. Men om det er nødvendig nå om dagen er jeg usikker på. En fordel med manuell er vel gjerne det at en får tilgang på enda flere biler og kanskje mulighet for billigere (?) hvis en skal leie bil i andre land på ferie. Ikke alle steder det er like mange elbiler og manuelle biler som her. Men det er selvsagt ikke noe man pleier å drive på med hele tiden uansett.

Anonymkode: e0d96...cda

Skrevet

Jeg angrer litt på at jeg ikke tok manuell. Men det var kjøreskolen som bestemte at det var best for meg å ta med automat. Men for å være ærlig så tror jeg at jeg var den eneste der som ville ta med manuell og at det var lettest for kjøreskolen at jeg tok med automat. 

Anonymkode: cb218...64d

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

10% av nysalg, og mye av import, er fortsatt manuell. 40-50% av bilparken i Norge er fortsatt manuell. Men ferierer du litt i Spania er andelen opp mot 70%. Og enda høyere om du for eksempel er  i Kroatia. 

Anonymkode: f28ea...875

Skrevet

Her kjører de aller fleste opp med manuell. På mine barns kull, som nå er 20 & 23 år, så var det kun ei av de som gikk på vgs her som kjørte opp på automat. Kjøreskolene rundt oss har kun en automatbil hver, resten manuell. 
Ungdommene har gjerne gamle biler og færre automatbiler å velge mellom. Russen bruker som oftest gamle manuelle 8-9-setere til russebiler, VW Caravelle o.l. Mange arbeidsplasser har fremdeles manuellbiler. 

Anonymkode: d7786...7c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Her kjører de aller fleste opp med manuell. På mine barns kull, som nå er 20 & 23 år, så var det kun ei av de som gikk på vgs her som kjørte opp på automat. Kjøreskolene rundt oss har kun en automatbil hver, resten manuell. 
Ungdommene har gjerne gamle biler og færre automatbiler å velge mellom. Russen bruker som oftest gamle manuelle 8-9-setere til russebiler, VW Caravelle o.l. Mange arbeidsplasser har fremdeles manuellbiler. 

I 2025? Da jeg kjørte opp for et par år siden var det også sånn, men nå er det omvendt.

Anonymkode: 34be1...3df

Skrevet

AUTOMATGIR!

Anonymkode: 3727b...bbe

• Liker 1
Skrevet

Tidene har sannelig forandret seg ja. Når jeg tok sertifikatet for 11 år siden spurte jeg kjøreskolen (dette var en veletablert stor kjøreskole) om det var mulig å øve og ta lappen med kun automat. Nei, de lo meg nesten opp i trynet, de hadde ingen biler med automatgir. 
For et par år siden så jeg et intervju med eieren av den samme kjøreskolen i lokalavisa hvor han stolt viste frem bilparken at mesteparten av bilene de hadde var med automatgir. Og messet ut hvor greit det var med automatgir. Dust altså

Anonymkode: afd03...1ee

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

I 2025? Da jeg kjørte opp for et par år siden var det også sånn, men nå er det omvendt.

Anonymkode: 34be1...3df

Ja 😅 Vi henger vel litt etter her på bygda da. Her har nesten all ungdom egen bil fra de er 18 år, da kollektivtrafikk består kun av skolebussen. Ungdommen har ofte ikke råd til annet en gamle biler, som oftere er manuell.
Volvo 240 er også kjempepopulært og har gjort et comeback blant ungdomsgutta. Og jentene må jo kunne kjøre guttenes biler når de trenger sjåfør. 😉

Og hvem skulle kjørt russebilene om alle hadde hatt lappen på kun automat?

Skrevet

Sønnen var veldig glad han tok manuell og ikke hørte på kjøreskolen..for når han begynte som. Lærling hadde de kun manuell og fikk beskjed hadde han kunne for automat så måtte han ordne med ny oppkjøring osv før oppstart.

Var 2 stykk i klassen hans som måtte vente med å starte som lærling fordi de ikke hadde førerkort.

Yngste tar og manuell men det kommer nok mye av interessen for bil. 

Skrevet

Å ikke kunne kjøre manuelt giret bil vil medføre noen begrensninger som er godt belyst i denne tråden.

Det er fortsatt mange manuelle biler der ute og det kommer det til å være lenge. Mange håndverkere har fortsatt manuelt gir på arbeidsbiler. Reiser du utenlands og vil ha leiebil, er det fortsatt vanligst med manuelt gir på de billigste bilene. Vil du ha automatgir, må du ofte opp på dyrere leiebilklasser. 

Som ungdom, ung voksen og student har man kanskje ikke råd til annet enn en eldre bruktbil. Få Finn.no i dag er det bare ca 1/3-del av bilene til under 100 000,- som har automatgir og det gir et begrenset utvalg for de som ikke kan kjøre manuelt. Mange av de billige bilene med automat er i tillegg gamle storbiler som nå har gått langt og er slitne og dyre i drift, eller det er gamle elbiler med slitt batteripakke.

Ta gjerne kun automatlappen dersom du kan leve med de begrensningene det gir, men vil du ha full frihet til å kjøre alle slags biler, må du ta manuell-lappen. Og det er fortsatt mulig. Mange trafikkskoler tilbyr fortsatt det, og når skolene ikke lenger tilbyr opplæring på manuell bil, vil det nok komme endringer i førerkortforskriften som gir nye førere mulighet til å kjøre manuelt gir etter gitte forutsetninger.

• Liker 2
Skrevet

Stort sett gjør det ingenting. Samtidig jævlig irriterende når man ikke kan bidra med kjøring f.eks. på helgeturer med venner eller når man skal leie bil i Hellas og amerikanske turister på once in a lifetime-ferie sørger for at de få automatbilene koster fem ganger så mye som manuelt. 

I 98% av tilfellene går det helt fint. I de siste 2% er det veldig irriterende for deg og/eller andre. 

Anonymkode: bbfea...7a3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...