AnonymBruker Skrevet 8. november #41 Skrevet 8. november skreppamedleppa skrev (8 timer siden): Vi forbrukere har mer kontroll og makt og slipper å forholde oss til andre sine utvalg, åpningstider Mener du dette alvorlig? Mannen min bodde i utlandet der de nesten ikke brukte kontanter. Banken hadde stor makt. Høye gebyrer og pris på kort var latterlig. Var vanskelig å betale med kontanter noen steder. Så man ble avhengig av banken. Samme med mobilen. Vil du greie å ta tog og komme deg rundt uten mobil? Jeg synes det er skremmende at man er låst til mob og har man en viss IT kunnskap vet man også hvor lite forbrukermakt du har. Annonsene er tilpasset deg når du går inn på Google eller Instagram. Algoritmene styres av valgene du tar foran pc'en og informasjonen selger vi videre til folk som tjener på å ha infoen om deg. Og vær sikker, den blir videresolgt derifra igjen. Anonymkode: b0a08...71f 3
AnonymBruker Skrevet 8. november #42 Skrevet 8. november Så enig med deg. Savner tiden før digitaliseringen. Skulle ønske at jeg levde på 50 og 60 tallet eller var voksen på 70 tallet for å slippe dagens samfunn Anonymkode: 552bf...cec 4
AnonymBruker Skrevet 8. november #43 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg merker det best i menneskelige relasjoner. Folk detter av en samtale kjappere enn før, får et merkelig "saueblikk", kanskje litt typ det som blir kallet Gen Z stare? Hjernen deres er vant med større mengder dopamin enn de får i en normal samtale lenger. De blir utålmodige, og kan finne på å ta opp mobiltelefonen med én gang de kjeder seg. De mister evnen til å være i øyeblikket, og det er egentlig veldig ekkelt og skummelt å bevitne. Spesielt hos foreldre som fortsatt har små barn. Anonymkode: 65b14...d24 Ja flere lærere som sier det samme om barneskolebarn som har foreldre som lar de sitte flere timer foran mobil hver dag. Så trist å se hvordan slike barn blir. Anonymkode: b0a08...71f 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #44 Skrevet 8. november Synes det er gått for langt. føler meg fanget i det. Og jeg tror samfunnet er meget sårbart for terrorisme, hvis det rammer disse systemene. Anonymkode: 7e21e...855 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #45 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er i tidlig 20-årene og føler meg så mett på all skjermbruken. Jeg føler jeg blir dummere og matt av å hele tiden falle i fella og ende opp med å scrolle dagen lang. Den kreative strømmen min kortslutter hver gang jeg tar opp telefonen og jeg ender opp med å ikke få gjort enkle ting jeg har lyst til å gjøre. Det sosiale behovet mitt blir dekket gjennom telefonen min og jeg ender opp med å treffe færre folk, og vennskap falmer sakte men sikkert. Føler meg heldig som er bevist på dette, men det hjelper ikke stort når alt er lagt opp til at man blir avhengig. Får ikke til å stoppe det uten å måtte sette tidsbestemte grenser. synes synd i alt potensiale vi mister som enkeltindivider i denne store bobla som godtar at vi ikke kan se hverandre i øynene lenger. Anonymkode: 8befd...e36 Det har vel blitt bevist også. Man blir dummere opp mer tid man bruker på sosiale medier. Anonymkode: b0a08...71f 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #46 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja vi er forskjellige og det er jo forsåvidt bra det. Du er etter det jeg leser en helt annen personlighetstype enn meg og dette var ikke en tråd jeg laget bare for at folk skulle være enige med meg så jeg respekterer dine synspunkter. Men jeg synes det er slitsomt og jeg blir sliten av det. Det er jo bra for deg at du navigerer deg rundt så bra (ikke ironisk eller nedsettende til deg altså). Men jeg tror det også er veldig forskjell på folk som er født på 70-tallet som meg, siden jeg er i slutten av 40åra og folk som deg som er født på 80-tallet og er i begynnelsen av 40åra. Jeg har pratet med mange kjente om det og ser og har lagt merke til at det er vesentlige forskjeller på å være 40 kontra (nesten) 50 så kanskje det er noe der. Men takk for ditt innspill. Hilsen T Anonymkode: e9dd5...be9 Jeg er selv født på starten av 70 tallet,men kjenner meg ikke igjen. Selv er jeg veldig glad for den digitale utviklingen hvor det går raskere å få informasjon. Ikke minst er det mye lettere å bestille timer hos leger eller å fornye resepter. Men ventetiden for legetime er ikke gått noe ned. Anonymkode: 3600f...abc
AnonymBruker Skrevet 8. november #47 Skrevet 8. november Ja jeg er snart 40 og jeg er så dritt lei alt av apper. Jeg er ikke imot teknologi og syns raskt internett og gaming og digitalisering er gøy og bra. Men det er dette med alle de helvetes appene som gjør at jeg må ha en forbanna smarttelefon på meg hele dagen. Apper for å få tilbud i matbutikk, har vel 2 eller 3 apper jeg må ha for jobben (2-faktor innnlogging, timeplan, etc). Bussrutene er ikke å få fysiske lengre, så der må jeg ha en app. Taxiselskapene her vil helst at du bruker en app, så nå får du ikke snakke med noen på telefon lengre, du må snakke høyt og tydelig til en robot. Så er det vel 3 eller 4 forskjellige parkerings-apper her i byen. Ingen fysisk gule sider/ditt distrikt med telefonnummer til firmaer rundt i kommunen, så må sitte på 1881 eller lete via sosiale medier og nettsider og google for å finne firmaer og den slags. Det er et helvete å ønske å kutte ned telefonbruk og skjermtid, når det nesten er umulig å få legge fra seg telefonen fordi alt er så avhengig av den skjiten. Anonymkode: 7764b...eeb 4
AnonymBruker Skrevet 8. november #48 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan jeg spørre hva du mener med at du ikke klarer å stoppe det uten å måtte sette tidsbestemte grenser? Hvor er det du scroller, er det en frivillig app? Anonymkode: 65b14...d24 Hei, det er det meste. Instagram, snapchat, facebook, nettaviser, youtube. Problemet er som regel ikke én app, men når jeg er lei av den ene går jeg over til den andre. Anonymkode: 8befd...e36 2
AnonymBruker Skrevet 8. november #49 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vet ikke om dette er riktig forum, men det handler jo om helse så jeg poster det her. Jeg kjenner meg bare så sliten jeg og at jeg er født på helt feil tid. Er i slutten av 40årene og tar meg i å sitte å dagdrømme meg tilbake 30årish da jeg fremdeles måtte ta opp noe på VHS hvis jeg skulle ta opp noe, ringe fasttelefon og svarte de ikke så var de ikke hjemme, gå innom banken/posten hvis jeg trengte hjelp med noe der. Jobbet i en jobb som å sitte å gjøre manuelt arbeid. Kunne kjøpe bussbillett og togbillett, Hadde tjukk datamaskin og tv like så og det tikket og gikk og vi fikk sett det vi ville se og det var aviser og dagsrevyen så man fikk med seg de mest kritiske nyhetene. Nå har tv-leverandøren min gjort den 3 oppdateringen dette året som man må sette seg inn i (og som ikke har blitt til det bedre), datamaskinen min har hatt 3 oppdateringer den siste uken (heller ikke til det bedre), folk kan bare screene samtaler/mld og sier at de glemte det, å få kundeservice noe som helst sted kan man jo bare glemme, posten/banken finnes jo ikke lenger og ellers så tenker jeg på 4 ukers ventetid på legekontor, ventetider på "kundeservice"tlf hos alt fra NAV til tv-leverandør til Ikea som ikke kan kalles kundeservice. Jobben jeg hadde som var så fin (har sluttet der for lengst, men vet dette) har gått fra å være en avdeling på 25 ansatte til at det er 3 ansatte igjen som jobber hver for seg skift slik at maskinen som nå gjør jobben går hele døgnet 7/24/365. Buss/togpersonell kan omtrent ikke hjelpe deg hvis du ikke har en app eller to. Jeg er så sliten av dette. Er vi flere? Jeg er så sliten av alle disse oppdateringen som ikke gjør noe vettugt, ventetider overalt, kundeservice som ikke kan hjelpe, å bli kasteball fra den ene avdelingen til den andre hvis du har noe du lurer på uansett hvem du kontakter, nyheter overalt hele tiden. Jeg har ikke IG, FB, X, SC eller noe som helst SoMe, så jeg beskytter meg så gått jeg kan der. Er det flere enn meg som føler seg overveldet av alle disse unødvendige oppdateringene, informasjonsflyten som føles ut som man blir bombardert, hvis man trenger noe hjelp så skal man være jæxx heldig hvis man får det osv osv.. Og Norge er faktisk det mest digitaliserte landet i verden. Jeg kan selvfølgelig legge vekk telefonen mer, ikke skru på tv, ikke slå på pc osv, men man må jo det også så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. Eneste jeg føler det som er at jeg er født i feil tidsepoke og kunne gjerne skrevet 8 foran der det nå står 4 på hvor gammel jeg er for å ha "kommet lenger ut i løypa". Vet ikke om noen har orket å lese hele dette, vet heller ikke hva jeg vil med dette, men håper kanskje å høre fra noen andre at det ikke bare er jeg som føler at jeg blir "gal" av verden vi lever i idag, hvor alt skal gå fort, hvor "kaldt"/kynisk det har blitt og at jeg føler bare nå at jeg eksisterer i en sånn rar tilværelse som man bare må prøve å henge med så godt man kan. Hilsen T Anonymkode: e9dd5...be9 Vi er mange ts! Anonymkode: ae089...8c8 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #50 Skrevet 8. november Jeg er på samme alder og elsker den digitale hverdagen min. Smarthjem, appstyring, mulighetene - alt. Hvor effektivt AI har vært både på jobb og privat. Jeg har en oppriktig nysgjerrighet når det kommer noe nytt. Og synes det er gøy å utforske og ta i bruk. Har riktignok aldri hatt et avhengighetsforhold til noe. Har alt av SoMe, men kan gå dager mellom når jeg er innom enkelte ting. Har ikke noe problem med å underholde meg selv om det ikke er wifi. Og tar innimellom en joggetur uten telefonen. Og ofte ligger den i et helt annet rom. Anonymkode: 1b76d...909 4
Boetica Skrevet 8. november #51 Skrevet 8. november (endret) Jeg er litt både og. Setter pris på at jeg kan sitte i sofaen og betale regninger, bestille ting på nett mm. Men jeg er enig med det at informasjonsstrømmen er overveldende, og her må vi som ikke liker dette, være flinke til å skjerme oss. Jeg har heller ikke SOME, ikke betalbare strømmetjenester. Trenger den mentale roen det gir å lese en bok, gå i skogen, ta frem symaskina og sy, strikke osv. Men jeg velger ut det jeg setter pris på ved den digitale hverdagen. F.eks. å lese litt på KG, høre podcaster etc. Jeg tror det krever av oss at vi er litt bevisste i bruken. Endret 8. november av Boetica 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #52 Skrevet 8. november Ja.. Er helt utslitt av å være tilgjengelig 24/7. Avhengig av å scrolle på den dumme telefonen. Savner tiden før. Anonymkode: 2319f...576 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #53 Skrevet 8. november Jeg tenker det er veldig ulikt fra person til person hva man føler seg plaget av. Jeg er like gammel som deg og blir ikke stresset av at jeg må laste ned en app eller gjøre en oppdatering, så lenge det virker som det skal etterpå. Det er mye enklere å omfavne slikt enn å prøve å stritte imot. Det koster mindre energi. Jeg er veldig glad for at jeg slipper å reise til butikken, for nok en gang å finne ut at de er helt tom for alle de mest vanlige størrelsene av det jeg trenger. Herlighet så mye tid jeg kastet bort på det før i tiden. Jeg kan bestille apotekvarer hjem, jeg kan flytte boliglånet fra sofaen på hytten. Jeg trenger ikke å stå i en evig lang kø på Trafikanten for å fornye månedskortet mitt, eller i kø for å hente studielånet og en ny kø for å få det inn på konto. (Ikke det at jeg henter studielån lenger, men poenget er det samme) Vi kastet bort uhorvelige mengder med tid på tull som bare var slitsomt. Og så er jeg utrolig glad for alt jeg kan lære og finne ut av og sette meg inn i. Før måtte man ha venner eller bekjente med kunnskap for å finne ut av ting. Ville du lære å flette pariserflette, måtte du ha en venninne som kunne det. Ville du finne ut hvordan du laget en spesiell kake, måtte du få oppskriften av noen. All uformell kunnskap var utilgjengelig for de uten nettverk. Nå kan det hende at du er uvanlig mye i kontakt med digitale løsninger og kundeservice rund om, men hvor ofte trenger man egentlig å kontakte bedrifter? Jeg er like gammel som deg og gjør det utrolig sjelden. Og så finnes det jo mennesker med like ønsker og verdier som deg som lever mer fysiske og mindre digitalt styrte liv Mange kunstnere, steinerskolefolk, personer som driver med alle typer tradisjonelle håndverk, folk som sanker, er mye i naturen osv kan ofte være mer slik som du liker, man må bare finne sine folk. Anonymkode: 593c0...40c 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #54 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja.. Er helt utslitt av å være tilgjengelig 24/7. Avhengig av å scrolle på den dumme telefonen. Savner tiden før. Anonymkode: 2319f...576 Men hvorfor må du være tilgjengelig 24/7? Det er ikke verre enn å skru av alle varsler mellom klokken 22 og 08? Anonymkode: 593c0...40c 5
skreppamedleppa Skrevet 8. november #55 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Mener du dette alvorlig? Mannen min bodde i utlandet der de nesten ikke brukte kontanter. Banken hadde stor makt. Høye gebyrer og pris på kort var latterlig. Var vanskelig å betale med kontanter noen steder. Så man ble avhengig av banken. Samme med mobilen. Vil du greie å ta tog og komme deg rundt uten mobil? Jeg synes det er skremmende at man er låst til mob og har man en viss IT kunnskap vet man også hvor lite forbrukermakt du har. Annonsene er tilpasset deg når du går inn på Google eller Instagram. Algoritmene styres av valgene du tar foran pc'en og informasjonen selger vi videre til folk som tjener på å ha infoen om deg. Og vær sikker, den blir videresolgt derifra igjen. Anonymkode: b0a08...71f Ja jeg mener alvor og kom med veldig mange eksempler det er vanskelig å si imot i det innlegget. Hvorfor i huleste skulle jeg ta tog uten mobilen Er det noe vits? Det blir som å si: kommer du deg rundt på landet uten bil? Ja en gjør det men det det er tungvint, en går 100 år tilbake i tid men for all del, om en liker slikt. Mange som klagde på bilen også... Jeg bruker some (du også ser jeg i og med at du er på kg som er some). Annonsene, ja og? Jeg bruker Instagram på kjipe dager og det er så mye godt inn på some, som kan få en hver ræva dag til å bli knall bra og jeg kan le så jeg rister, at det dukker opp en og annen annonsen med f.eks klær som jeg liker eller interiør, ja hva så? At du legger mer vekt på dette kontra at kollektiv transport, butikker osv opplever mindre ran f.eks så tenker iallefall jeg annonser på Instagram eller kg er en bagatel. Men dog jeg er ikke så veldig konspirasjonsteoretisk av meg. Jeg har bare aldri vært det og om noen tjener penger på at jeg ser på julekjoler av hell bunny på Instagram innimellom humoristiske videoer så går det faktisk helt greit.
AnonymBruker Skrevet 8. november #56 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Ja.. Er helt utslitt av å være tilgjengelig 24/7. Avhengig av å scrolle på den dumme telefonen. Savner tiden før. Anonymkode: 2319f...576 Det velger du jo selv. Jeg har en veldig krevende jobb på toppen av at det er mye privat. Men ser ikke på det digitale som annet enn et viktig hjelpemiddel i hverdagen. På vei hjem fra jobbreise i går så jeg youtube på flyet, sjekket mail og tok en telefon da jeg landet, hørte på spotify og tok en telefon til i taxien. Kom hjem, la fra meg telefonen i gangen. Var med familien, lagde mat, spiste ved bordet, så på Forræder. Sjekket kort telefonen, men åpnet ikke mail og slik (har ikke på push) - skrudde på alarm (app) og tok opp screens (app). Kl 23 - 6 går telefonen i "ikke forstyrr modus". Våknet i dag tidlig, lå bare tett inntil mannen en stund, tok opp telefonen - satt på stekovnen (app) og kaffemaskinen (app), skummet raskt jobbmailen og så det var noe jeg burde svare ut. Brukte en halvtime på hjemmekontoret mens brødet stekte og mannen gjorde klar resten av frokosten. Vi spiste ved bordet - uten noe elektronikk. Nå har jeg gått over handleliste for neste uke (digitalt) og linket noen oppskrifter. Surfet litt, sjekket instagram, sitter litt her. Men vi skal ut på fjelltur i dag - telefonen blir med - men tas nok neppe opp av sekken på hele turen. Etter det er det mulig jeg legger meg i badekaret og ser tiktok. Anonymkode: 1b76d...909 3
AnonymBruker Skrevet 8. november #57 Skrevet 8. november Tech er jo det man vil ha det til. Selv elsker jeg ting som PS5, Spotify, Netflix, nyheter, banktjenester, email og generell info. Har aldri hatt apper som fb, insta, snap og slikt vas som ikke er nyttig for meg. Anonymkode: d7404...6dc 3
AnonymBruker Skrevet 8. november #58 Skrevet 8. november Jeg er enig. Jeg er dessverre avhengig av mobilen og internett. Men jeg prøver å legge bort mobilen. Har også begynt å sitte og se på mennesker og slikt observere det som skjer rundt meg både på kollektiv, på kjøpesentrene, på legekontor, tannlege etc. De fleste stirrer inn i mobilskjermen og de få som ikke gjør det er eldre mennesker eller foreldre med små barn. Folk står jo også rett opp og ned med mobilen så man nesten ikke kommer seg forbi. Andre sykle mens de stirrer på mobilen og ikke minst dem som sjekker mobilen mens de kjører bil. Jeg har en person jeg kjenner som gjør det, så jeg har sluttet å sendte vedkommende noe som helst fordi jeg ikke vil være skyld i at vedkommende havner i en ulykke. Jeg ser også når jeg kjører bil at folk går med ansiktet i mobilen og plutselig går de rett ut i veien og jeg må bråbremse. Heldigvis kjører jeg saktere forbi mennesker nå siden dette blir mer vanligere at det skjer. Da jeg var barn så ble jeg mobbet på skolen og på skoleveien. Men hjemme kunne jeg grave meg ned i bøker uten noe form for digital mobbing slik barna i dag opplever. Det er såpass at de på småtrinnet utestenger hverandre på Roblox og på mellomtrinnet er det andre apper og ungdomsskolen er det sosiale medier. De får aldri fred fra mobbingen og det har jo vært barn og ungdom som har tatt selvmord siden de blir så mobbet igjennom mobil og sosiale medier. Noen foreldre velger heller mobil og sosiale medier enn å være sammen med barna og det er også endel foreldre som gir barna sine en mobil eller nettbrett så barna kan se på den og foreldrene trenger ikke å underholde barna sine. Mange barn mister mye av samspillet barn får av å være sammen med andre og lærer seg om kroppsspråket fordi de bare vil være hjemme og spille. Det er ikke rart det blir en kald samfunn der alle sitter på sosiale medier og mobber hverandre. Ikke rart at det er så lett å bli hjernevasket i dag. Det flommer over av informasjon som gjør vi mister evnen til å ha kritiske tanker og stiller spørsmål. Nei, jeg savner 80-tallet og føler meg mer og mer deprimert fordi jeg har selv blitt avhengig av mobilen og sosiale medier. Anonymkode: bab4a...b7a 2
AnonymBruker Skrevet 9. november #59 Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (På 8.11.2025 den 9.23): Ja.. Er helt utslitt av å være tilgjengelig 24/7. Avhengig av å scrolle på den dumme telefonen. Savner tiden før. Anonymkode: 2319f...576 Akuratt dét er jo noe du kan styre helt selv. Anonymkode: f9f58...01e 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå