AnonymBruker Skrevet 7. november #1 Skrevet 7. november Vet ikke om dette er riktig forum, men det handler jo om helse så jeg poster det her. Jeg kjenner meg bare så sliten jeg og at jeg er født på helt feil tid. Er i slutten av 40årene og tar meg i å sitte å dagdrømme meg tilbake 30årish da jeg fremdeles måtte ta opp noe på VHS hvis jeg skulle ta opp noe, ringe fasttelefon og svarte de ikke så var de ikke hjemme, gå innom banken/posten hvis jeg trengte hjelp med noe der. Jobbet i en jobb som å sitte å gjøre manuelt arbeid. Kunne kjøpe bussbillett og togbillett, Hadde tjukk datamaskin og tv like så og det tikket og gikk og vi fikk sett det vi ville se og det var aviser og dagsrevyen så man fikk med seg de mest kritiske nyhetene. Nå har tv-leverandøren min gjort den 3 oppdateringen dette året som man må sette seg inn i (og som ikke har blitt til det bedre), datamaskinen min har hatt 3 oppdateringer den siste uken (heller ikke til det bedre), folk kan bare screene samtaler/mld og sier at de glemte det, å få kundeservice noe som helst sted kan man jo bare glemme, posten/banken finnes jo ikke lenger og ellers så tenker jeg på 4 ukers ventetid på legekontor, ventetider på "kundeservice"tlf hos alt fra NAV til tv-leverandør til Ikea som ikke kan kalles kundeservice. Jobben jeg hadde som var så fin (har sluttet der for lengst, men vet dette) har gått fra å være en avdeling på 25 ansatte til at det er 3 ansatte igjen som jobber hver for seg skift slik at maskinen som nå gjør jobben går hele døgnet 7/24/365. Buss/togpersonell kan omtrent ikke hjelpe deg hvis du ikke har en app eller to. Jeg er så sliten av dette. Er vi flere? Jeg er så sliten av alle disse oppdateringen som ikke gjør noe vettugt, ventetider overalt, kundeservice som ikke kan hjelpe, å bli kasteball fra den ene avdelingen til den andre hvis du har noe du lurer på uansett hvem du kontakter, nyheter overalt hele tiden. Jeg har ikke IG, FB, X, SC eller noe som helst SoMe, så jeg beskytter meg så gått jeg kan der. Er det flere enn meg som føler seg overveldet av alle disse unødvendige oppdateringene, informasjonsflyten som føles ut som man blir bombardert, hvis man trenger noe hjelp så skal man være jæxx heldig hvis man får det osv osv.. Og Norge er faktisk det mest digitaliserte landet i verden. Jeg kan selvfølgelig legge vekk telefonen mer, ikke skru på tv, ikke slå på pc osv, men man må jo det også så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. Eneste jeg føler det som er at jeg er født i feil tidsepoke og kunne gjerne skrevet 8 foran der det nå står 4 på hvor gammel jeg er for å ha "kommet lenger ut i løypa". Vet ikke om noen har orket å lese hele dette, vet heller ikke hva jeg vil med dette, men håper kanskje å høre fra noen andre at det ikke bare er jeg som føler at jeg blir "gal" av verden vi lever i idag, hvor alt skal gå fort, hvor "kaldt"/kynisk det har blitt og at jeg føler bare nå at jeg eksisterer i en sånn rar tilværelse som man bare må prøve å henge med så godt man kan. Hilsen T Anonymkode: e9dd5...be9 13 10 2
Illuminatum Skrevet 7. november #2 Skrevet 7. november Sikkert noen som tenker som deg, men ikke jeg. Er 60 og er kjempefornøyd med den digitale hverdagen, 3
Abra Skrevet 7. november #3 Skrevet 7. november Jeg liker at ting går fort. Savner ikke 56k modemet mitt akkurat. 4
AnonymBruker Skrevet 7. november #4 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Vet ikke om dette er riktig forum, men det handler jo om helse så jeg poster det her. Jeg kjenner meg bare så sliten jeg og at jeg er født på helt feil tid. Er i slutten av 40årene og tar meg i å sitte å dagdrømme meg tilbake 30årish da jeg fremdeles måtte ta opp noe på VHS hvis jeg skulle ta opp noe, ringe fasttelefon og svarte de ikke så var de ikke hjemme, gå innom banken/posten hvis jeg trengte hjelp med noe der. Jobbet i en jobb som å sitte å gjøre manuelt arbeid. Kunne kjøpe bussbillett og togbillett, Hadde tjukk datamaskin og tv like så og det tikket og gikk og vi fikk sett det vi ville se og det var aviser og dagsrevyen så man fikk med seg de mest kritiske nyhetene. Nå har tv-leverandøren min gjort den 3 oppdateringen dette året som man må sette seg inn i (og som ikke har blitt til det bedre), datamaskinen min har hatt 3 oppdateringer den siste uken (heller ikke til det bedre), folk kan bare screene samtaler/mld og sier at de glemte det, å få kundeservice noe som helst sted kan man jo bare glemme, posten/banken finnes jo ikke lenger og ellers så tenker jeg på 4 ukers ventetid på legekontor, ventetider på "kundeservice"tlf hos alt fra NAV til tv-leverandør til Ikea som ikke kan kalles kundeservice. Jobben jeg hadde som var så fin (har sluttet der for lengst, men vet dette) har gått fra å være en avdeling på 25 ansatte til at det er 3 ansatte igjen som jobber hver for seg skift slik at maskinen som nå gjør jobben går hele døgnet 7/24/365. Buss/togpersonell kan omtrent ikke hjelpe deg hvis du ikke har en app eller to. Jeg er så sliten av dette. Er vi flere? Jeg er så sliten av alle disse oppdateringen som ikke gjør noe vettugt, ventetider overalt, kundeservice som ikke kan hjelpe, å bli kasteball fra den ene avdelingen til den andre hvis du har noe du lurer på uansett hvem du kontakter, nyheter overalt hele tiden. Jeg har ikke IG, FB, X, SC eller noe som helst SoMe, så jeg beskytter meg så gått jeg kan der. Er det flere enn meg som føler seg overveldet av alle disse unødvendige oppdateringene, informasjonsflyten som føles ut som man blir bombardert, hvis man trenger noe hjelp så skal man være jæxx heldig hvis man får det osv osv.. Og Norge er faktisk det mest digitaliserte landet i verden. Jeg kan selvfølgelig legge vekk telefonen mer, ikke skru på tv, ikke slå på pc osv, men man må jo det også så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. Eneste jeg føler det som er at jeg er født i feil tidsepoke og kunne gjerne skrevet 8 foran der det nå står 4 på hvor gammel jeg er for å ha "kommet lenger ut i løypa". Vet ikke om noen har orket å lese hele dette, vet heller ikke hva jeg vil med dette, men håper kanskje å høre fra noen andre at det ikke bare er jeg som føler at jeg blir "gal" av verden vi lever i idag, hvor alt skal gå fort, hvor "kaldt"/kynisk det har blitt og at jeg føler bare nå at jeg eksisterer i en sånn rar tilværelse som man bare må prøve å henge med så godt man kan. Hilsen T Anonymkode: e9dd5...be9 Støttes! Anonymkode: e5646...812 4 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. november #5 Skrevet 7. november Ja er deprimerende Anonymkode: 4fd9b...494 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. november #6 Skrevet 7. november Alt var så mye mer givende og simpelt før selv om det trengtes mer fokus og handlekraft. nå er alt stress overfladisk kalds og kjedeligt pågrunn av overstimuli og sammenligning vi lever ikke i vår egen lille hverdagslige boble lenger i vår egen identitet vi lever i mediaen i andres identitet full av hat og negativitet og narsisisme Anonymkode: 4fd9b...494 3 2 2
AnonymBruker Skrevet 7. november #7 Skrevet 7. november En viktig del av menneskeheten har dødt ut i sosialemediaer. Empati, medmenneskelighet samhold være komfortabel og fredfull i nuet, kreativitet, drivkraft. Sosiale medier forbruk har gjort oss til kalde engstelige roboter. Anonymkode: 4fd9b...494 6 2
skreppamedleppa Skrevet 7. november #8 Skrevet 7. november Jeg er i begynnelsen av 40 årene og er helt i motsatte retning enn deg ts. Nå har vi hatt digitale verktøy lenge og vel, det er ikke noe som begynte i går og for de aller fleste er det blitt en langt enklere hverdag, så kan en jo alltids male fanden på veggen og se spøkelser på høylys dag om det er det en foretrekker.. Ting går fortere og enklere i folk sin hverdag nå enn det gjorde på 80 tallet. Vi forbrukere har mer kontroll og makt og slipper å forholde oss til andre sine utvalg, åpningstider og tid, dette er et +, ting går fortere nå, vi har vipps, nettbank osv og slipper å sitte på sidelinjen mens bankbussen kjører rundt i bygdene en gang i uken eller en må stikke ut i lunsjen for et fysisk oppmøte i bankene, dette er et +, det skjer mindre fysiske ran i butikker, kollektiv transport som en følge av mindre kontanter +. Det har aldri vært så mye enkel tilgjengelig kunnskap og innformasjon og en kan ordne det meste hjemmefra enkelt når det passer deg. Ta helsenorge f.eks. I dag er det enklere for pasienter å faktisk benytte seg av den retten de har til å sjekke sin egen pasientjournal, før måtte en gå å spørre om noen kunne printe den ut til deg, ofte hadde de ikke verken tid eller lyst. Vi kan enkelt bestille timer både her og der. Vi forbrukere av tjenestene har en helt annen kontroll enn før, så nei jeg kjenner meg på ingen måte igjen i dette "kald/kynisk" elementet du skriver om. Et annet eksempel er fra byggesaksfeltet som viser at digitale søknader kan få svar på få sekunder, sammenlignet med 10-12 uker for en vanlig søknad. Jeg skulle søke lån hos banken for 2 år siden, det tok meg knappe 5 minutter fra sofaen, kontra ukesvis og fysisk oppmøte og lang behandlingstid før. Jeg tar helst det første alternativet og fatter virkelig ikke at noen kan savne alternativ 2. Å benytte digitale verktøy når en har møtevirksomhet er tidsbesparende, miljøposetivt og økonomisk. Digitalisering er en hjørnestein i samfunnet vårt, og jeg er sjeleglad jeg lever i en tid hvor den digitale hverdagen gjør det så enkelt. Under covid var digitale hjelpemidler virkelig livreddende for ekstremt mange kanskje spesielt for sårbare grupper. Og ja noen henger etter: kanskje spesielt de eldre, slik mange av de eldre heller ikke snakker så godt engelsk f.eks fordi mangen trodde det bare var sprøyt å skulle lære seg engelsk når de bodde i Norge. Så feil kan en ta! En trenger å kunne engelsk i dag til mye og en trenger å lære seg å leve i en digital verden. En må forholde seg til virkeligheten og oppdatere kartet så det stemmer med terrenget. Vi har gradvis gått mer og mer over til det digitale fra seint 90 tallet da Internett ble allemannseie til nå, så det har jo ikke skjedd over natten heller. 5 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #9 Skrevet 7. november Illuminatum skrev (28 minutter siden): Sikkert noen som tenker som deg, men ikke jeg. Er 60 og er kjempefornøyd med den digitale hverdagen, Hvis kjønn på nicket ditt stemmer her så kan det kanskje være noe i det. At dere menn "takler" og synes denne utvilingen er mer spennende og interessant enn oss damer. Men det er jo bra at du får hverdagen din til å fungere optimalt for deg (ikke ironi), jeg skulle ønske at jeg greide det samme. Hilsen T Anonymkode: e9dd5...be9 2
AnonymBruker Skrevet 7. november #10 Skrevet 7. november Abra skrev (29 minutter siden): Jeg liker at ting går fort. Savner ikke 56k modemet mitt akkurat. Hvis kjønn på nicket ditt stemmer her så kan det kanskje være noe i det. At dere menn "takler" og synes denne utvilingen er mer spennende og interessant enn oss damer. Men det er jo bra at du får hverdagen din til å fungere optimalt for deg (ikke ironi), jeg skulle ønske at jeg greide det samme. Hilsen T Anonymkode: e9dd5...be9 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #11 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Støttes! Anonymkode: e5646...812 Godt å se at jeg ikke er alene ☺️ Hilsen T Anonymkode: e9dd5...be9 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #12 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ja er deprimerende Anonymkode: 4fd9b...494 Godt å se at jeg ikke er alene ☺️ Hilsen T Anonymkode: e9dd5...be9 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #13 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Alt var så mye mer givende og simpelt før selv om det trengtes mer fokus og handlekraft. nå er alt stress overfladisk kalds og kjedeligt pågrunn av overstimuli og sammenligning vi lever ikke i vår egen lille hverdagslige boble lenger i vår egen identitet vi lever i mediaen i andres identitet full av hat og negativitet og narsisisme Anonymkode: 4fd9b...494 Godt å se at jeg ikke er alene og jeg er enig med deg☺️ Hilsen T Anonymkode: e9dd5...be9 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #14 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (24 minutter siden): En viktig del av menneskeheten har dødt ut i sosialemediaer. Empati, medmenneskelighet samhold være komfortabel og fredfull i nuet, kreativitet, drivkraft. Sosiale medier forbruk har gjort oss til kalde engstelige roboter. Anonymkode: 4fd9b...494 Godt å se at jeg ikke er alene og jeg er enig med deg☺️ Hilsen T Anonymkode: e9dd5...be9 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #15 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Vet ikke om dette er riktig forum, men det handler jo om helse så jeg poster det her. Jeg kjenner meg bare så sliten jeg og at jeg er født på helt feil tid. Er i slutten av 40årene og tar meg i å sitte å dagdrømme meg tilbake 30årish da jeg fremdeles måtte ta opp noe på VHS hvis jeg skulle ta opp noe, ringe fasttelefon og svarte de ikke så var de ikke hjemme, gå innom banken/posten hvis jeg trengte hjelp med noe der. Jobbet i en jobb som å sitte å gjøre manuelt arbeid. Kunne kjøpe bussbillett og togbillett, Hadde tjukk datamaskin og tv like så og det tikket og gikk og vi fikk sett det vi ville se og det var aviser og dagsrevyen så man fikk med seg de mest kritiske nyhetene. Nå har tv-leverandøren min gjort den 3 oppdateringen dette året som man må sette seg inn i (og som ikke har blitt til det bedre), datamaskinen min har hatt 3 oppdateringer den siste uken (heller ikke til det bedre), folk kan bare screene samtaler/mld og sier at de glemte det, å få kundeservice noe som helst sted kan man jo bare glemme, posten/banken finnes jo ikke lenger og ellers så tenker jeg på 4 ukers ventetid på legekontor, ventetider på "kundeservice"tlf hos alt fra NAV til tv-leverandør til Ikea som ikke kan kalles kundeservice. Jobben jeg hadde som var så fin (har sluttet der for lengst, men vet dette) har gått fra å være en avdeling på 25 ansatte til at det er 3 ansatte igjen som jobber hver for seg skift slik at maskinen som nå gjør jobben går hele døgnet 7/24/365. Buss/togpersonell kan omtrent ikke hjelpe deg hvis du ikke har en app eller to. Jeg er så sliten av dette. Er vi flere? Jeg er så sliten av alle disse oppdateringen som ikke gjør noe vettugt, ventetider overalt, kundeservice som ikke kan hjelpe, å bli kasteball fra den ene avdelingen til den andre hvis du har noe du lurer på uansett hvem du kontakter, nyheter overalt hele tiden. Jeg har ikke IG, FB, X, SC eller noe som helst SoMe, så jeg beskytter meg så gått jeg kan der. Er det flere enn meg som føler seg overveldet av alle disse unødvendige oppdateringene, informasjonsflyten som føles ut som man blir bombardert, hvis man trenger noe hjelp så skal man være jæxx heldig hvis man får det osv osv.. Og Norge er faktisk det mest digitaliserte landet i verden. Jeg kan selvfølgelig legge vekk telefonen mer, ikke skru på tv, ikke slå på pc osv, men man må jo det også så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre jeg. Eneste jeg føler det som er at jeg er født i feil tidsepoke og kunne gjerne skrevet 8 foran der det nå står 4 på hvor gammel jeg er for å ha "kommet lenger ut i løypa". Vet ikke om noen har orket å lese hele dette, vet heller ikke hva jeg vil med dette, men håper kanskje å høre fra noen andre at det ikke bare er jeg som føler at jeg blir "gal" av verden vi lever i idag, hvor alt skal gå fort, hvor "kaldt"/kynisk det har blitt og at jeg føler bare nå at jeg eksisterer i en sånn rar tilværelse som man bare må prøve å henge med så godt man kan. Hilsen T Anonymkode: e9dd5...be9 JA. Enkelte dager får jeg lyst å kaste mobilen i havet. Sammen med alle duste appene. Anonymkode: 127a5...149 3
AnonymBruker Skrevet 7. november #16 Skrevet 7. november skreppamedleppa skrev (8 minutter siden): Jeg er i begynnelsen av 40 årene og er helt i motsatte retning enn deg ts. Nå har vi hatt digitale verktøy lenge og vel, det er ikke noe som begynte i går og for de aller fleste er det blitt en langt enklere hverdag, så kan en jo alltids male fanden på veggen og se spøkelser på høylys dag om det er det en foretrekker.. Ting går fortere og enklere i folk sin hverdag nå enn det gjorde på 80 tallet. Vi forbrukere har mer kontroll og makt og slipper å forholde oss til andre sine utvalg, åpningstider og tid, dette er et +, ting går fortere nå, vi har vipps, nettbank osv og slipper å sitte på sidelinjen mens bankbussen kjører rundt i bygdene en gang i uken eller en må stikke ut i lunsjen for et fysisk oppmøte i bankene, dette er et +, det skjer mindre fysiske ran i butikker, kollektiv transport som en følge av mindre kontanter +. Det har aldri vært så mye enkel tilgjengelig kunnskap og innformasjon og en kan ordne det meste hjemmefra enkelt når det passer deg. Ta helsenorge f.eks. I dag er det enklere for pasienter å faktisk benytte seg av den retten de har til å sjekke sin egen pasientjournal, før måtte en gå å spørre om noen kunne printe den ut til deg, ofte hadde de ikke verken tid eller lyst. Vi kan enkelt bestille timer både her og der. Vi forbrukere av tjenestene har en helt annen kontroll enn før, så nei jeg kjenner meg på ingen måte igjen i dette "kald/kynisk" elementet du skriver om. Et annet eksempel er fra byggesaksfeltet som viser at digitale søknader kan få svar på få sekunder, sammenlignet med 10-12 uker for en vanlig søknad. Jeg skulle søke lån hos banken for 2 år siden, det tok meg knappe 5 minutter fra sofaen, kontra ukesvis og fysisk oppmøte og lang behandlingstid før. Jeg tar helst det første alternativet og fatter virkelig ikke at noen kan savne alternativ 2. Å benytte digitale verktøy når en har møtevirksomhet er tidsbesparende, miljøposetivt og økonomisk. Digitalisering er en hjørnestein i samfunnet vårt, og jeg er sjeleglad jeg lever i en tid hvor den digitale hverdagen gjør det så enkelt. Under covid var digitale hjelpemidler virkelig livreddende for ekstremt mange kanskje spesielt for sårbare grupper. Og ja noen henger etter: kanskje spesielt de eldre, slik mange av de eldre heller ikke snakker så godt engelsk f.eks fordi mangen trodde det bare var sprøyt å skulle lære seg engelsk når de bodde i Norge. Så feil kan en ta! En trenger å kunne engelsk i dag til mye og en trenger å lære seg å leve i en digital verden. En må forholde seg til virkeligheten og oppdatere kartet så det stemmer med terrenget. Vi har gradvis gått mer og mer over til det digitale fra seint 90 tallet da Internett ble allemannseie til nå, så det har jo ikke skjedd over natten heller. Ja vi er forskjellige og det er jo forsåvidt bra det. Du er etter det jeg leser en helt annen personlighetstype enn meg og dette var ikke en tråd jeg laget bare for at folk skulle være enige med meg så jeg respekterer dine synspunkter. Men jeg synes det er slitsomt og jeg blir sliten av det. Det er jo bra for deg at du navigerer deg rundt så bra (ikke ironisk eller nedsettende til deg altså). Men jeg tror det også er veldig forskjell på folk som er født på 70-tallet som meg, siden jeg er i slutten av 40åra og folk som deg som er født på 80-tallet og er i begynnelsen av 40åra. Jeg har pratet med mange kjente om det og ser og har lagt merke til at det er vesentlige forskjeller på å være 40 kontra (nesten) 50 så kanskje det er noe der. Men takk for ditt innspill. Hilsen T Anonymkode: e9dd5...be9 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #17 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (8 minutter siden): JA. Enkelte dager får jeg lyst å kaste mobilen i havet. Sammen med alle duste appene. Anonymkode: 127a5...149 Hehe, så enig så enig.. og ikke bare mobilen, men pc, tv, ipad, dekodere, modem.. ALT.. og bare løpe ut i skogen å lage meg ei granbarhytte og spise mose 😂 Jeg virkelig hater apper 🤮 Godt å se at jeg ikke er alene☺️ Hilsen T Anonymkode: e9dd5...be9 1 4
AnonymBruker Skrevet 7. november #18 Skrevet 7. november Jeg er i tidlig 20-årene og føler meg så mett på all skjermbruken. Jeg føler jeg blir dummere og matt av å hele tiden falle i fella og ende opp med å scrolle dagen lang. Den kreative strømmen min kortslutter hver gang jeg tar opp telefonen og jeg ender opp med å ikke få gjort enkle ting jeg har lyst til å gjøre. Det sosiale behovet mitt blir dekket gjennom telefonen min og jeg ender opp med å treffe færre folk, og vennskap falmer sakte men sikkert. Føler meg heldig som er bevist på dette, men det hjelper ikke stort når alt er lagt opp til at man blir avhengig. Får ikke til å stoppe det uten å måtte sette tidsbestemte grenser. synes synd i alt potensiale vi mister som enkeltindivider i denne store bobla som godtar at vi ikke kan se hverandre i øynene lenger. Anonymkode: 8befd...e36 2 2 5
AnonymBruker Skrevet 7. november #19 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja vi er forskjellige og det er jo forsåvidt bra det. Du er etter det jeg leser en helt annen personlighetstype enn meg og dette var ikke en tråd jeg laget bare for at folk skulle være enige med meg så jeg respekterer dine synspunkter. Men jeg synes det er slitsomt og jeg blir sliten av det. Det er jo bra for deg at du navigerer deg rundt så bra (ikke ironisk eller nedsettende til deg altså). Men jeg tror det også er veldig forskjell på folk som er født på 70-tallet som meg, siden jeg er i slutten av 40åra og folk som deg som er født på 80-tallet og er i begynnelsen av 40åra. Jeg har pratet med mange kjente om det og ser og har lagt merke til at det er vesentlige forskjeller på å være 40 kontra (nesten) 50 så kanskje det er noe der. Men takk for ditt innspill. Hilsen T Anonymkode: e9dd5...be9 Jeg er over 60 og synes også digitalisering har gjort hverdagen lettere. Ingen behov for å stp i kø i banken for å ta ut penger. Ingen behov for å sende sjekker til postgiro for å betale mange regninger på postgiro. Ingen behov for å møte opp tidlig på stasjonen for å rekke å kjøpe månedskort før toget kom. Mye lettere å holde kontakt med venner rundt i landet enn den tiden vi måtte sende brev og prøve å få tak i folk på telefon på et tidspunkt vi begge var hjemme. Ingen grunn til å bruke store deler av arbeidsdagen på å få tak i folk på telefon. Rask og enkel saksbehandling, fra byggesak til NAV. Internett er blitt mye raskere enn det jeg hadde i 1999. Www har i tillegg gjort nettet nyttig. Anonymkode: 6f530...c28 4
Ronaldo85 Skrevet 7. november #20 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Hvis kjønn på nicket ditt stemmer her så kan det kanskje være noe i det. At dere menn "takler" og synes denne utvilingen er mer spennende og interessant enn oss damer. Men det er jo bra at du får hverdagen din til å fungere optimalt for deg (ikke ironi), jeg skulle ønske at jeg greide det samme. Hilsen T Anonymkode: e9dd5...be9 Jeg støtter det du sier og er MANN. Tar meg ofte i å savne enklere tider. På noen måter mer tungvinne tider, men desto bedre. Man tok ikke ting for gitt. Vokste opp uten internett og jeg var så heldig at jeg ikke hadde dette i eget hjem før 2007 (!). Tro det eller ei. Men det var aldri et savn. Men nå får jeg panikk om nettet forsvinner. Fordi man blir helt avhengig av det. Som barn brukte jeg kun TV som skjerm, til filmer og tv-spill. Men definitivt mer begrenset bruk enn barn i dag. Mobil hadde jeg ikke før jeg var 18. Utviklingen skulle stoppet før smarttelefoner og sosiale medier. Digitaliseringen har ført til en rekke uheldige utviklinger i samfunnet. Vi lukker oss mer inne, er mindre sosiale. Det har aldri vært flere single. Det har datingapper ført til, de virker mot sin hensikt. Eller kanskje hensikten er at folk skal forbli single. For kvinner er det ubegrenset tilgang, for menn virker det mer håpløst enn noensinne å komme gjennom nåløyet. Alt er fokusert på utseende. Det er utrolig skummelt nå med AI hvor det blir vanskeligere å skille mellom fakta og oppspinn. Jeg er virkelig glad jeg ikke er barn i dag. Det ideelle hadde vært om jeg ble født rundt 1945 og var på tampen av livet nå. Da hadde jeg opplevd de beste tiårene. Tror det bare går nedover fra nå av. Fremtiden er dyster. 1 2 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå