AnonymBruker Skrevet 7. november #1 Skrevet 7. november Jeg har jobbet i samme virksomhet i bortimot tjue år, først på gulvet og nå som leder. Har aldri hatt medarbeidersamtale, men nå har jeg blitt kontaktet av personalkonsulenten som vil ha medarbeidersamtale. Aner ikke hvorfor og om det er med alle, i hvert fall med samme stilling som meg, det vil jeg prøve å finne ut av. Settes av mye tid til samtalen, ikke bare en halvtime. Vet ikke om det er så mye å snakke om. Jeg blir sikkert spurt om hvordan det går og hva jeg synes om samarbeidet med de andre i teamet. Det går greit, men det er litt forskjellsbehandling på bagatellnivå, litt ignorering, halvspydige kommentarer og jeg blir tidvis sett på som en assistent i den forstand at jeg blir bedt om å gjøre ting som personen åpenbart burde gjort selv. Jeg bør kanskje ikke si for mye i medarbeidersamtalen, men kanskje jeg kan gi noen slike stikkord uten å gå i detaljer og ikke si hvem det gjelder. Hva tenker dere om det, dumt å nevne slikt om man ikke har tenkt å utdype? Anonymkode: 305ba...228
Grønnsaksvaffel Skrevet 7. november #2 Skrevet 7. november Skal personalkonsulenten ha medarbeidersamtale med deg? Jeg har aldri opplevd at noen annen enn min nærmeste leder har medarbeidersamtale med meg. 6
AnonymBruker Skrevet 7. november #3 Skrevet 7. november Grønnsaksvaffel skrev (46 minutter siden): Skal personalkonsulenten ha medarbeidersamtale med deg? Jeg har aldri opplevd at noen annen enn min nærmeste leder har medarbeidersamtale med meg. Vi har kanskje en litt spesiell struktur. Vi er et lederteam og en av de andre i teamet har det overordnede operative ansvaret, kan kanskje kalle vedkommende en teamleder, men vi har samme stillingsnavn så vidt jeg vet. Det er denne personen som gir instrukser og som tar visse avgjørelser. Så har vi personalkonsulenten som tilsynelatende er over oss. Vi i lederteamet, personalkonsulenten og arbeiderne på gulvet utgjør egentlig avdelingen, i hvert fall i praksis. Så har vi en avdelingsleder som ansatte meg i lederstillingen, men han er bare innom uten å være særlig delaktig i det vi driver med, han har fått mer IT-ansvar og vi forholder oss lite til ham utenom tekniske problemer som krever hans tilgang og kompetanse. Han ville neppe giddet å ha medarbeidersamtaler med mindre han må. Anonymkode: 305ba...228
AnonymBruker Skrevet 7. november #4 Skrevet 7. november Medarbeidersamtale har man 1 gang i året. Trudde dette var et krav jeg? Anonymkode: 01d47...29b 2 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #5 Skrevet 7. november Noe jeg kom til å tenke på nå er at en av de andre i lederteamet har vært sykmeldt i over en måned nå, som kan ha med arbeidsplassen å gjøre, trivsel, noe mentalt. Håper ikke at det er årsaken til medarbeidersamtalen. Jeg har et ganske greit forhold til vedkommende, men det er denne personen som har vært litt halvspydig og man må være svært forsiktig med hva man sier. Man kan nesten ikke komme med tips, påminnelser eller si noe som tyder på at man følger litt med på det personen gjør og ikke gjør. Anonymkode: 305ba...228
AnonymBruker Skrevet 7. november #6 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg bør kanskje ikke si for mye i medarbeidersamtalen, men kanskje jeg kan gi noen slike stikkord uten å gå i detaljer og ikke si hvem det gjelder. Hva tenker dere om det, dumt å nevne slikt om man ikke har tenkt å utdype? Anonymkode: 305ba...228 Om det er relevant i ditt tilfelle. Det går an å utdype uten å henge ut noen om det er det du er redd for. F.eks kommentere hendelser og navn, men si at du tror dette problemet kan løses ved bedre kommunikasjon. At du ikke tror det er noe vondt ment fra kollegaene. Svært ofte så kan jo disse probelmene løses ved bedre kommunikasjon. Anonymkode: d9727...6b3
AnonymBruker Skrevet 7. november #7 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Medarbeidersamtale har man 1 gang i året. Trudde dette var et krav jeg? Anonymkode: 01d47...29b Aldri hatt som sagt. Det eneste jeg har vært borti som er i nærheten av å snakke om hvordan det går er følgende: 1) Jeg ble kalt inn på et rom for å rangere ulike aspekter ved arbeidsplassen, gi poeng på en måte. Ble ikke sagt noe utover det at jeg skulle rangere, ingenting om hvorfor jeg rangerte som jeg gjorde 2) Samtale med ekstern person i forbindelse med sertifisering eller noe. Skulle snakke med en erfaren ansatt og en ny og så ble jeg bedt om å svare som den erfarne. 3) Noe lignende punkt 2, men det var internt, snakket med to stykker fra en annen avdeling om ting og tang. Alle disse situasjonene var før jeg ble leder. Anonymkode: 305ba...228
AnonymBruker Skrevet 9. november #8 Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 22.39): Jeg har jobbet i samme virksomhet i bortimot tjue år, først på gulvet og nå som leder. Har aldri hatt medarbeidersamtale, men nå har jeg blitt kontaktet av personalkonsulenten som vil ha medarbeidersamtale. Aner ikke hvorfor og om det er med alle, i hvert fall med samme stilling som meg, det vil jeg prøve å finne ut av. Settes av mye tid til samtalen, ikke bare en halvtime. Vet ikke om det er så mye å snakke om. Jeg blir sikkert spurt om hvordan det går og hva jeg synes om samarbeidet med de andre i teamet. Det går greit, men det er litt forskjellsbehandling på bagatellnivå, litt ignorering, halvspydige kommentarer og jeg blir tidvis sett på som en assistent i den forstand at jeg blir bedt om å gjøre ting som personen åpenbart burde gjort selv. Jeg bør kanskje ikke si for mye i medarbeidersamtalen, men kanskje jeg kan gi noen slike stikkord uten å gå i detaljer og ikke si hvem det gjelder. Hva tenker dere om det, dumt å nevne slikt om man ikke har tenkt å utdype? Anonymkode: 305ba...228 Var det en grunn for til at du fikk bli leder etter så mange år «på gølve»? Har du personalansvar? Hva slags spydigheter er det snakk om? Anonymkode: 6e19a...821
AnonymBruker Skrevet 9. november #9 Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (19 timer siden): Var det en grunn for til at du fikk bli leder etter så mange år «på gølve»? Har du personalansvar? Hva slags spydigheter er det snakk om? Anonymkode: 6e19a...821 Jeg søkte ikke da lederstillingen ble utlyst. Da jeg fikk stillingen ble jeg oppfordret til å søke. Har et visst personalansvar, men er personalkonsulenten som håndterer misnøye, innvilger permisjon, har øverste ansvaret for ansettelser, gjennomfører drøftelsesmøter etc. Det kan være kommentarer av typen "hva tror du?" på et vennlig spørsmål, eller noe om at jeg har blitt glemsk, og da er det veldig spesielt at sånt kommer fra den som tåler desidert minst. Anonymkode: 305ba...228
bare innom en tur Skrevet 9. november #10 Skrevet 9. november (endret) AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Det kan være kommentarer av typen "hva tror du?" på et vennlig spørsmål, eller noe om at jeg har blitt glemsk, og da er det veldig spesielt at sånt kommer fra den som tåler desidert minst. Anonymkode: 305ba...228 Det er ofte de som tåler minst som gjør ting mot andre som de ville blitt såret av selv. Endret 9. november av bare innom en tur 1
NiceOrNothing Skrevet 9. november #11 Skrevet 9. november AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 23.51): Noe jeg kom til å tenke på nå er at en av de andre i lederteamet har vært sykmeldt i over en måned nå, som kan ha med arbeidsplassen å gjøre, trivsel, noe mentalt. Håper ikke at det er årsaken til medarbeidersamtalen. Jeg har et ganske greit forhold til vedkommende, men det er denne personen som har vært litt halvspydig og man må være svært forsiktig med hva man sier. Man kan nesten ikke komme med tips, påminnelser eller si noe som tyder på at man følger litt med på det personen gjør og ikke gjør. Anonymkode: 305ba...228 Hvis denne personen er sykmeldt pga mistrivsel , håper du vel å bli orientert om det? Som leder har du en plikt til å tilrettelegge for at folk ønsker å stå i jobb . Tips , påminnelser ( sikkert i beste mening ) er micro -managing og en veldig ubehagelig lederstil .
NiceOrNothing Skrevet 9. november #12 Skrevet 9. november bare innom en tur skrev (8 minutter siden): Det er ofte de som tåler minst som gjør ting mot andre som de ville blitt såret av selv. Word !
AnonymBruker Skrevet 9. november #13 Skrevet 9. november NiceOrNothing skrev (3 timer siden): Hvis denne personen er sykmeldt pga mistrivsel , håper du vel å bli orientert om det? Som leder har du en plikt til å tilrettelegge for at folk ønsker å stå i jobb . Tips , påminnelser ( sikkert i beste mening ) er micro -managing og en veldig ubehagelig lederstil . Helt feil, det er heller viktig å si i fra når det oppdages feil og man må også kunne gi en hjelpende hånd når noen åpenbart har mistet kontrollen/oversikten over det som foregår. Jeg "må" dessverre bare holde kjeft når jeg oppdager slikt og så er spørsmålet om jeg skal gå til "teamlederen" med dette. Anonymkode: 305ba...228
AnonymBruker Skrevet 10. november #14 Skrevet 10. november Medarbeidersamtaler er ofte mye fjas, tenk de konferansetimene man hadde på skolen og det ligner. Forskjellen er at på skolen har det nok noe for seg med tanke på elevens utvikling. Anonymkode: 57fb2...bf7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå