AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #1 Skrevet 7. november 2025 Er nå 46 år og finner ikke gleden eller ork til det samme lenger. Er ikke deprimert og klarer fint det jeg må i hverdagen som ansvar for barna og jobb. Er alenemor. Har merket spesielt de 2 siste årene som har kommet gradvis at jeg ikke orker noe særlig utenom lenger. Har lyst på en ny mann å dele livet med, samtidig som jeg ønsker å være alene. Skal så mye mer til før jeg blir tiltrukket av noen enn før og behovet for alenetid er også stort. Blir bedt med til venner og sammenkomster iblant i helgene, men orker nesten ikke det heller, og aktiviteter i ukedagene er også et slit. Er det flere som har hatt det sånn rundt samme alder og gikk det over? Lurer på om det kan ha med perimenopause å gjøre? Har fortsatt regelmessig menstruasjon og ikke hetetokter eller andre typiske symptomer. Anonymkode: adff8...629
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #2 Skrevet 7. november 2025 Trener du? Hvordan er kostholdet? Når vi kvinner bikker 40 må vi legge om livsstilen litt, ellers begynner forfallet. Anonymkode: 63f3c...d45 1 1
Soft mann Skrevet 7. november 2025 #3 Skrevet 7. november 2025 Eg er mann uten såkalt "overgangsalder for menn. fra ca 46 til 52 så svettet eg masse energien forsvant lissom sakte. Nå er eg my lik det du beskriver. Eg er på jobb, for så å gå hjem å der er eg til eg går på jobb igjen, eg vasker og steller her, men orker ikke å gå ut. Kvier meg til julebordet, juleselskaper og andre selskaper. har prøvd og orde slik at eg kunne arbeide 12 timers dager, men det gjekk ikke 1 1
AnonymBruker Skrevet 7. november 2025 #4 Skrevet 7. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Trener du? Hvordan er kostholdet? Når vi kvinner bikker 40 må vi legge om livsstilen litt, ellers begynner forfallet. Anonymkode: 63f3c...d45 Aldri vært noe typisk treningsmenneske, men alltid holdt på med riding og er fortsatt aktiv. Men hobbyer har blitt et tiltak det også. Vil si jeg har et normalt kosthold og er normalvektig. Anonymkode: adff8...629
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #5 Skrevet 8. november 2025 Få målt hormonene dine, og start med behandling hvis du trenger. Jeg er 54, begynte med hormoner i vinter, enorm forskjell Anonymkode: 02a06...590 1
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #6 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er nå 46 år og finner ikke gleden eller ork til det samme lenger. Er ikke deprimert og klarer fint det jeg må i hverdagen som ansvar for barna og jobb. Er alenemor. Har merket spesielt de 2 siste årene som har kommet gradvis at jeg ikke orker noe særlig utenom lenger. Har lyst på en ny mann å dele livet med, samtidig som jeg ønsker å være alene. Skal så mye mer til før jeg blir tiltrukket av noen enn før og behovet for alenetid er også stort. Blir bedt med til venner og sammenkomster iblant i helgene, men orker nesten ikke det heller, og aktiviteter i ukedagene er også et slit. Er det flere som har hatt det sånn rundt samme alder og gikk det over? Lurer på om det kan ha med perimenopause å gjøre? Har fortsatt regelmessig menstruasjon og ikke hetetokter eller andre typiske symptomer. Anonymkode: adff8...629 Typiske symptomer når hormonene begynner tulle. Om du oppsøker gynekolog som spesialiserer seg på perimenopause og menopuse så får du helt sikkert litt hjelp til hva du kan gjøre og tilskudd. Det utgjør veldig forskjell på formen. Ikke vits å gå å «hangle» i flere år om man ikke må. Perimenopause kan starte fra 30 års alder, fra 45 år så skal man tilbys behandling på bakgrunn av historikk og symptomer. Man skal ikke behøve ta blodprøve for under den fasen så svinger hormonene så veldig at det er flaks om det fanges opp i en blodprøve som kun er ett øyeblikksbilde. Anonymkode: 535e4...85e
Elle Melle Skrevet 8. november 2025 #7 Skrevet 8. november 2025 Podcasten som heter Hetebølgen er bra, særlig de episodene med fagfolk. Veldig verd å lytte til når man har rundet noenogførti, så er man forberedt og kan kanskje kjenne igjen ting man ellers ikke ville tenkt på var symptomer på synkende østrogen. Denne episoden for eksempel: https://sphinx.acast.com/p/open/s/62cc1077f93e7c0012f8f911/e/62de9b9815704e00151730b7/media.mp3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #8 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Få målt hormonene dine, og start med behandling hvis du trenger. Jeg er 54, begynte med hormoner i vinter, enorm forskjell Anonymkode: 02a06...590 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Typiske symptomer når hormonene begynner tulle. Om du oppsøker gynekolog som spesialiserer seg på perimenopause og menopuse så får du helt sikkert litt hjelp til hva du kan gjøre og tilskudd. Det utgjør veldig forskjell på formen. Ikke vits å gå å «hangle» i flere år om man ikke må. Perimenopause kan starte fra 30 års alder, fra 45 år så skal man tilbys behandling på bakgrunn av historikk og symptomer. Man skal ikke behøve ta blodprøve for under den fasen så svinger hormonene så veldig at det er flaks om det fanges opp i en blodprøve som kun er ett øyeblikksbilde. Anonymkode: 535e4...85e Elle Melle skrev (21 timer siden): Podcasten som heter Hetebølgen er bra, særlig de episodene med fagfolk. Veldig verd å lytte til når man har rundet noenogførti, så er man forberedt og kan kanskje kjenne igjen ting man ellers ikke ville tenkt på var symptomer på synkende østrogen. Denne episoden for eksempel: https://sphinx.acast.com/p/open/s/62cc1077f93e7c0012f8f911/e/62de9b9815704e00151730b7/media.mp3 Takk for gode råd. Og det var en interessant podcast. Er nå sikker på at det jeg føler er perimenopause. Vært så trøtt og tiltaksløs at jeg dro til legen og tok blodprøver for en tid tilbake. Alt var i orden der og ikke mangel på vitaminer. Også kjent det der med vonde ledd som kommer og går. Plutselig kan jeg ha vondt kne, ankler og armer uten grunn, og som like plutselig går over. Koblet det sammen nå da jeg hørte podcasten, og kjente igjen så mye. Godt å få satt ord på det med forklaring. Anonymkode: adff8...629 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #9 Skrevet 10. november 2025 Jeg er 47 og har det likt som deg. Nettopp tatt blodprøver men de var ok foruten lite jern. Jobber fullt og er alenemor og følger opp ungdommen på idretten sin og prøver å trene selv. Men er utrolig sliten etter jobb. Er egentlig sosial og alltid hatt energi men kjenner også veldig på det med at jeg vil bare være i fred og alene for det meste. Føler meg ikke helt som meg selv lengre og det er kjipt… skal teste meg igjen om noen måneder for jeg håper om jeg får tilskudd at jeg blir bedre form. Har også lagt på meg litt over magen selv om jeg har spist mindre, men orke ikke trene like hardt og ofte som før… Anonymkode: 240ae...926 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #10 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg er 47 og har det likt som deg. Nettopp tatt blodprøver men de var ok foruten lite jern. Jobber fullt og er alenemor og følger opp ungdommen på idretten sin og prøver å trene selv. Men er utrolig sliten etter jobb. Er egentlig sosial og alltid hatt energi men kjenner også veldig på det med at jeg vil bare være i fred og alene for det meste. Føler meg ikke helt som meg selv lengre og det er kjipt… skal teste meg igjen om noen måneder for jeg håper om jeg får tilskudd at jeg blir bedre form. Har også lagt på meg litt over magen selv om jeg har spist mindre, men orke ikke trene like hardt og ofte som før… Anonymkode: 240ae...926 Prioriter tung styrketrening tre ganger i uken. Jeg mener virkelig prioriter. Vi er alle slitne, men helsa må gå foran. Og kutt raske karbohydrater. Jeg kan nesten garantere deg at hormonene stabiliserer seg da. Anonymkode: 63f3c...d45 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #11 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Prioriter tung styrketrening tre ganger i uken. Jeg mener virkelig prioriter. Vi er alle slitne, men helsa må gå foran. Og kutt raske karbohydrater. Jeg kan nesten garantere deg at hormonene stabiliserer seg da. Anonymkode: 63f3c...d45 Ja, styrketrening er kjempeviktig, særlig for voksne kvinner, og det er lurt å kutte raske karbohydrater - men det vil nok ikke stabilisere hormonene til ei som har begynt på overgangsalderen. Anonymkode: f45eb...064 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #12 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ja, styrketrening er kjempeviktig, særlig for voksne kvinner, og det er lurt å kutte raske karbohydrater - men det vil nok ikke stabilisere hormonene til ei som har begynt på overgangsalderen. Anonymkode: f45eb...064 Det vet man ikke før man har prøvd. Jeg kjenner ei som fikk mensen tilbake når hun begynte å spise ketogent, og hun var i utgangspunktet ferdig med overgangsalderen. Anonymkode: 63f3c...d45
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #13 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det vet man ikke før man har prøvd. Jeg kjenner ei som fikk mensen tilbake når hun begynte å spise ketogent, og hun var i utgangspunktet ferdig med overgangsalderen. Anonymkode: 63f3c...d45 Betyr ikke det at kroppen har blitt yngre? Anonymkode: e2837...e9a
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #14 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Betyr ikke det at kroppen har blitt yngre? Anonymkode: e2837...e9a Noen aldringsprosesser spesifikt relatert til hormoner ble i alle fall reversert. Anonymkode: 63f3c...d45 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå