Gå til innhold

Fatigue - djevelens oppfinnelse

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo sant, men jeg tror jo de som uttaler seg har tatt begge kursene. Men det er jo absolutt ikke sikkert! 

Anonymkode: edffd...a3b

Det tror nok de som leser tråder her at du har gjort og, som du uttaler deg. Så viser deg seg at du har ikke tatt noen av de.

Anonymkode: dce0f...a8e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kanskje du skal gå bakover og se skremselspropagandaen din i denne tråden, i en tråd som ikke handler om ME. 

Synes også det virker som du tror ME og utmattelse etter å ha gjort aktiviteter er verre enn for andre som er utmattet. Mitokondriell dysfunksjon er ikke noe som bare rammer mennesker med ME. Tror du automatisk utmattelse er verre hvis det kommer fra diagnosen ME? 

Ja, da foreslår jeg at du heller starter som en som yter motstand til ekkokammeret, og baserer deg på faktisk informasjon, i stedet for å sirkelrunke og ødelegge for andre (som ikke har ME) med utstrakt skremsel. Kanskje følg et av programmene i et år, kanskje du ville blitt overrasket. 

Anonymkode: e1ee9...5c0

Jeg vet i alle fall hvor syk man kan bli av ME, og at det kan ta tiår å få en liten bedring. Jeg sier ikke at noen sykdommer er verre enn andre, men jeg vet hvor syk man kan bli dersom man pusher seg ved ME. Det første rådet som kom om nevroplastisk trening var jo at man må opp og ut, noe som kan være skummelt dersom det er ME! Slike råd må i alle fall ordlegges bedre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kanskje du skal gå bakover og se skremselspropagandaen din i denne tråden, i en tråd som ikke handler om ME. 

Synes også det virker som du tror ME og utmattelse etter å ha gjort aktiviteter er verre enn for andre som er utmattet. Mitokondriell dysfunksjon er ikke noe som bare rammer mennesker med ME. Tror du automatisk utmattelse er verre hvis det kommer fra diagnosen ME? 

Ja, da foreslår jeg at du heller starter som en som yter motstand til ekkokammeret, og baserer deg på faktisk informasjon, i stedet for å sirkelrunke og ødelegge for andre (som ikke har ME) med utstrakt skremsel. Kanskje følg et av programmene i et år, kanskje du ville blitt overrasket. 

Jeg vet i alle fall hvor syk man kan bli av ME, og at det kan ta tiår å få en liten bedring. Jeg sier ikke at noen sykdommer er verre enn andre, men jeg vet hvor syk man kan bli dersom man pusher seg ved ME. Det første rådet som kom om nevroplastisk trening var jo at man må opp og ut, noe som kan være skummelt å råde til dersom det er ME, fordi å pushe seg kan gjøre sykere! Slike råd må i alle fall ordlegges bedre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vet i alle fall hvor syk man kan bli av ME, og at det kan ta tiår å få en liten bedring. Jeg sier ikke at noen sykdommer er verre enn andre, men jeg vet hvor syk man kan bli dersom man pusher seg ved ME. Det første rådet som kom om nevroplastisk trening var jo at man må opp og ut, noe som kan være skummelt å råde til dersom det er ME, fordi å pushe seg kan gjøre sykere! Slike råd må i alle fall ordlegges bedre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det tror nok de som leser tråder her at du har gjort og, som du uttaler deg. Så viser deg seg at du har ikke tatt noen av de.

Men det første du rådet til var å komme seg opp og ut. Du kunne ordlagt deg bedre. Har man en uttalt utmattelse, som det kom frem i senere innlegg at TS ikke har, så er det jo skummelt å pushe seg,  det kan føre til forverring. Du kunne skrevet det bedre i første innlegg, enn at man skal opp og ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 8.25):

Men du skjønner vel at du må ordlegge deg hakket bedre? For en person med ME skal ikke helt ukritisk bare "opp og ut". De fleste av oss har krasjet utrolig mange ganger før vi fikk diagnosen. Opp og ut. Verre for hver krasj fordi vi ikke aktivitetsavpasset riktig. Og i bedringsprosessen må man være forsiktig. Denne prosessen påvirkes av årstider (virus på vinteren, pollen for alle allergikere, varmen på sommeren for de som er varmeintollerante, kulda på vinteren. Jeg reagerer på *drumroll* værskifte🤦🏻‍♀️), andre sykdommer, familiesituasjon, økonomisk stress osv. 

Å si opp og ut er ekstremt mangelfullt.

Anonymkode: bb4f9...e0f

Opp og ut kan også være å bestemme seg for å dusje og sminke seg, gå og hente posten, gå ut med søppel, gå ut og gå 200 meter før man setter seg ned på en benk ute. Det var slike mål jeg satte meg, og det hjalp bedre enn å ligge hele dagen. 

Jeg hadde trent i mange år før jeg fikk dette, og det var faktisk på trening jeg først merket noe galt. Jeg måtte ta på lettere og lettere vekter, og ble likevel utslitt på måter jeg aldri hadde opplevd tidligere. Til slutt kunne jeg knapt løfte stangen uten vekter på, og jeg sluttet på treningssenteret jeg hadde trent i mange år, fordi det var så pinlig å slite slik der hvor folk var vant til å se meg løfte tungt. Jeg klarte ikke lenger å le bort at jeg plukket av vekter, og likevel slet. 

Nedgangen fortsatte på nytt senter, og så var det umulig å trene. Umulig å komme meg dit. Trodde jeg kunne konsentrere meg om å hvile en god stund, og la kroppen få helt ro, men ble bare verre. 

Bedre ble jeg ikke igjen før jeg skjønte at jeg måtte opp og ut, men med svært små mål hver dag. Jeg skrev dagbok for å finne ut hva som påvirket meg hvordan, og det ble fort klart at jeg ikke ble bedre av å ligge hele tiden. Samtidig måtte målene hver dag være så begrenset som nevnt innledningsvis. Det måtte ligge på lav puls, men likevel å ikke bare ligge. Lå jeg hele dagen var det som kroppen ble ytterligere forgiftet. For det var slik det føltes, som at kroppen min var forgiftet. Av seg selv på et vis. 

Ved å sette små mål jeg klarte å gjennomføre gikk det stadig bedre, men utrolig langsomt. Jeg måtte vokte meg vel for å dra det for langt. 

Uansett, der var absolutt ingen fremgang så lenge jeg bare ble liggende. Det var opp og ut som var nødvendig, men rolig og forsiktig. Ingen store ambisjoner. 

Anonymkode: 0f61d...740

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er jo sant, men jeg tror jo de som uttaler seg har tatt begge kursene. Men det er jo absolutt ikke sikkert! 

På samme måte som du uttaler deg men verken har prøvd LP eller nervesystemkurs eller ledet kurs med noen som driver med nevroplastisitet, eller?

Du har lest en bok om nevroplastisitet sier du, hvilken og hva var det der som virket så farlig for deg? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

👆 Dette med å trene på lav puls, som ..740 sier, er superviktig. Jeg fulgte med på pulsen på hver gåtur - og fra å ikke tåle høy puls overhodet, tåler jeg nå høy puls helt fint. Fordi jeg trente (gikk turer, forsiktig styrketrening) med lav puls over tid. Høy puls ga meg PEM. Nå gjør det ikke det!

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet i alle fall hvor syk man kan bli av ME, og at det kan ta tiår å få en liten bedring. Jeg sier ikke at noen sykdommer er verre enn andre, men jeg vet hvor syk man kan bli dersom man pusher seg ved ME. Det første rådet som kom om nevroplastisk trening var jo at man må opp og ut, noe som kan være skummelt dersom det er ME! Slike råd må i alle fall ordlegges bedre.

Eller så kan du stole på at folk greier å avgjøre hvilke råd som passer dem eller ikke. Folk kommer til å si veldig mye, og hvis du forsøker å kontrollere hva folk skal si så er det ikke rart du er utslitt. 

Jeg har aldri hatt ME, men jeg vet hvor utslitt jeg har vært av den fatigue jeg erfarte, og jeg vet hvor syk jeg ble da jeg pushet meg, det unner jeg ikke min verste fiende. Jeg tror du hadde hatt godt av å slutte å sette ME på en slik pidestall. 

• Liker 4
Skrevet

På samme måte som du uttaler deg men verken har prøvd LP eller nervesystemkurs eller ledet kurs med noen som driver med nevroplastisitet, eller?

Du har lest en bok om nevroplastisitet sier du, hvilken og hva var det der som virket så farlig for deg? 

Har ikke sagt boka var så farlig, men når dr Five sier man kan komme ut av utmattelsen på ett sekund ved å aktivere sympatisk modus, bli redd eller sint, så er jo det direkte feil når det kommer til ME. Er man utslitt og møter en bjørn i skogen, så glemmer man at man er sliten. Men det gjelder ikke ME-syke som ligger på et mørkt rom. De brenner inne, om det begynner å brenne.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.11.2025 den 0.21):

Komme deg opp og ut. Du blir ikke bedre av å ligge i ei seng. 

Anonymkode: 6f494...6e2

Sier du det  til de som er sengeliggende med kreft også?

Anonymkode: 4c398...6bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men det første du rådet til var å komme seg opp og ut. Du kunne ordlagt deg bedre. Har man en uttalt utmattelse, som det kom frem i senere innlegg at TS ikke har, så er det jo skummelt å pushe seg,  det kan føre til forverring. Du kunne skrevet det bedre i første innlegg, enn at man skal opp og ut. 

Mine første innlegg:

Anbefalte nevroplastisk behandling. Deretter skrev jeg 

"Jeg vet veldig godt hva det er, og er selv friskmeldt fra ME.

Det er stor forskjell på å presse seg, og å jobbe nevroplastisk. Begge betyr at du må opp av sofaen, men på to ulike måter. "

og neste

"Dumt å ikke holde seg oppdatert på ny forskning, som har gode resultater for å behandle ME, long covid og fatique. 

Jeg vet forskjell på me og utbrent, jeg har vært syk i mange år.

Forstår ikke den motstanden mot ny forskning, bli glad i stedet for at noe faktisk kan hjelpe. Ingen har sagt man skal presse heller, da blir man dårlig, jeg har sagt jobbe nevroplastisk. Du må opp av sofaen, men det blir ikke å presse. Les deg opp, menneske. "

HVOR her finner du at man ukritisk skal hoppe opp og ut, og å presse seg?

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet

👆 Dette med å trene på lav puls, som ..740 sier, er superviktig. Jeg fulgte med på pulsen på hver gåtur - og fra å ikke tåle høy puls overhodet, tåler jeg nå høy puls helt fint. Fordi jeg trente (gikk turer, forsiktig styrketrening) med lav puls over tid. Høy puls ga meg PEM. Nå gjør det ikke det!

Du beskriver bare mer og mer en tilstand som høres ut som du hadde hatt godt av et av disse kursene du er i mot. Hva er det som gjør denne endringen tror du? At kroppen din lærte at å være i bevegelse ikke er farlig. Høy puls gav deg "PEM" (det høres veldig usikkert ut om du har denne ekte-ME-varianten) fordi kroppen din var redd for det. 

Hva tror du ellers er grunnen til at det du omtaler som strukturelle skader plutselig ikke reagerte likt på samme stimuli? 

• Liker 4
Skrevet

Eller så kan du stole på at folk greier å avgjøre hvilke råd som passer dem eller ikke. Folk kommer til å si veldig mye, og hvis du forsøker å kontrollere hva folk skal si så er det ikke rart du er utslitt. 

Jeg har aldri hatt ME, men jeg vet hvor utslitt jeg har vært av den fatigue jeg erfarte, og jeg vet hvor syk jeg ble da jeg pushet meg, det unner jeg ikke min verste fiende. Jeg tror du hadde hatt godt av å slutte å sette ME på en slik pidestall. 

Jeg setter da ikke ME på en pidestall, men jeg har kontakt med veldig mange med ME. En ligger på et mørkt rom på 11.året... fordi han pushet seg. Det er ikke til å fatte...

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

HVOR her finner du at man ukritisk skal hoppe opp og ut, og å presse seg?

Ditt første innlegg, som var svar på å komme seg opp og ut

AnonymBruker skrev (På 8.11.2025 den 0.40):

Evt har mye peiling, men det må gjøres rett.

Skrevet

Du beskriver bare mer og mer en tilstand som høres ut som du hadde hatt godt av et av disse kursene du er i mot. Hva er det som gjør denne endringen tror du? At kroppen din lærte at å være i bevegelse ikke er farlig. Høy puls gav deg "PEM" (det høres veldig usikkert ut om du har denne ekte-ME-varianten) fordi kroppen din var redd for det. 

Hva tror du ellers er grunnen til at det du omtaler som strukturelle skader plutselig ikke reagerte likt på samme stimuli? 

Hvorfor mener du det er usikkert om jeg hadde den "ekte ME" pga dette? Det er vel kjent at mange med ME ikke tåler høy puls. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Enig, her har det nok låst seg for vedkommende. Noen blir friske fra kreft også, og da står man ikke på sidelinja og presser på at de har mild kreft, fordi "det er for godt til å være sant".

Anonymkode: f777d...be3

Eller hevder at de kan umulig har blitt frisk av kreften så lenge de ikke er fullt tilbake på jobb.

Anonymkode: ea54b...301

• Liker 2
Skrevet

Jeg setter da ikke ME på en pidestall, men jeg har kontakt med veldig mange med ME. En ligger på et mørkt rom på 11.året... fordi han pushet seg. Det er ikke til å fatte...

Men nervesystemkurs og å jobbe nevroplastisk handler ikke om å pushe seg. Hvor mange ganger må noen si det, før du slutter å bruke det som stråmann? 

Min opplevelse er at du setter ME på en pidestall, at dere tror at dere er de som er lengst syke og mest syke, og at utmattelsen andre har ikke er like ille. At andre kan bli bedre, men ikke folk med ME. Og det kan godt hende at noen har årsaker til sin ME som gjør at de faktisk ikke kan bli bedre, men jeg tror det gjelder et fåtall. Og med tanke på din egen fremgang tror ikke jeg du er en av dem. Det er veldig trist at din egen psykiske destruktivitet som gjorde at du presset deg for langt i årevis nå gjør at du ikke ser at det finnes mulighet for å bli helt frisk, mest sannsynlig, også for deg. Men jeg forstår jo at du er redd. Det er bare veldig, veldig dumt at du bruker den frykten til å skremme andre fra å forsøke det som mest sannsynlig ville hjulpet dem. Og ikke bare ME-syke, du skremmer folk som ikke har ME i det hele tatt. Fordi DU har psykiske mønster som gjør at du i lang tid bagatelliserte kroppen din sine signaler. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvorfor mener du det er usikkert om jeg hadde den "ekte ME" pga dette? Det er vel kjent at mange med ME ikke tåler høy puls. 

Ja, og så skrev du at du nå gjør det... Så hvorfor det tror du? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Eller hevder at de kan umulig har blitt frisk av kreften så lenge de ikke er fullt tilbake på jobb.

Anonymkode: ea54b...301

Nå kan noen jobbe fullt med Mild ME, så det blir jo feil sammenligning i og med at ME sier noe om funksjonsnivå. De fleste med mild ME kan jobbe noe, opp mot full stilling, 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...