AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #141 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Sant. Mange som blir friske fra kreft må fortsatt leve med noen begrensninger, det må også mange som blir friske fra ME eller andre langvarige kroniske sykdommer. At det å ha restsymptomer betyr at man skal slå ned alle forslag om ting som kan gjøre grunnlidelsen borte er skummelt. Anonymkode: dce0f...a8e Forskjellen er at hvis man blir "frisk" fra ME kan man få alvorlige tilbakefall. Jeg vet om mange som har fått det. Ei jeg kjenner gikk fra at hun trodde hu var frisk til alvorlig grad over natten! Og der har hun vært i 2 år nå. Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #142 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg har aldri tatt LP-kurs, men har lest bok om å jobbe nevroplastisk. Og det er så mange som sier at dr Fives kurs er «same shit different wrapping» som LP? Stemmer ikke det? Har du tatt LP og kan si noe om forskjellen og ulikheter? Anonymkode: edffd...a3b AnonymBruker skrev (3 timer siden): De Five mener jo at du kan komme ut av utmattelsen på ETT SEKUND bare ved å aktivere sympatisk modus. Ja, hun sier ett sekund. Anonymkode: edffd...a3b Det finnes noen likheter, f.eks at en ser på trygghet som vesentlig for bedring og at en ser sammenheng mellom kropp og sinn. Utover det er det få likheter. LP går på å undertrykke og hoppe bukk over hva som gjør en syk, tenke seg frisk, nevroplastisitet og nervesystemkurs handler om over tid å møte seg selv på en måte som gjør at en finner en dyp trygghet og ofte også reparerer de dyptliggende årsakene til at en er så utrygg i utgangspunktet og medfølgende mønster som har gjort dette. Ingen som jobber nevroplastisk eller har nervesystemkurs påstår at det tar ett sekund, de fleste kurs jeg ser anbefalt sier minst 12 mnd og mellom 12 og 18 måneder. Anonymkode: e1ee9...5c0 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #143 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så skummelt, at du har gjort det som din oppgave i livet å passe på at ingen kommer i nærheten av å føle seg frisk? Er det slik du tror du passer på folk, så de unngår alvorlige tilbakefall? Det er i så fall en avgjørelse du får ta for deg selv, men det er ordentlig stygt gjort å ta fra andre mennesker håp og syn på egen helse på den måten du gjør. Det er forkledd som omsorg, og kommer kanskje fra det, men det er ikke omsorg. Anonymkode: dce0f...a8e Nå drar du det veldig langt her... Jeg er opptatt av at man kan ha god livskvalitet, til og med jobbe, på mild grad. Men det er skummelt hvis man tror man er frisk - for da er risikoen for alvorlige tilbakefall mye større enn om man forstår at man ikke kan pushe seg. Å få et tilbakefall er ikke verdt det. Det er jo enda verre for menneskers håp å si at man er frisk uten å være det, mener jeg da. Det er bedre å være ærlig på at man har kommet til mild grad og fått god livskvalitet. Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #144 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja, nettopp. Jeg har vært gjennom det samme selv, trodde jeg var frisk, bebreidet meg selv MYE og levde et liv som kunne gitt meg alvorlig tilbakefall om jeg ikke tok grep og hoppet av karusellen. Jeg var utslitt etter et kafebesøk med venninner f.eks, men siden det bare varte resten av dagen, ikke mange dager, tenkte jeg at det ikke lenger var ME. Men så begynte det å vare i 2 dager.. og 3 dager…men det tok lang tid før jeg klarte å innse at jeg ikke var frisk av ME likevel. Jeg hadde også mange symptomer jeg bagatelliserte: f.eks at jeg knapt sov. Jeg hadde enorme mengder adrenalin 24/7. Anonymkode: edffd...a3b At du ikke forstår at dette er psykiske mønster er veldig trist. Du kritiserer nervesystemkurs, men det virker virkelig som at du kunne hatt nytte av det. Du beskriver jo her hvordan du over lang tid ignorerte kroppen din. Og så driver du samtidig utstrakt kritikk og demokisering av kurs som nettopp kunne hjulpet folk som deg selv. Anonymkode: e1ee9...5c0 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #145 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det finnes noen likheter, f.eks at en ser på trygghet som vesentlig for bedring og at en ser sammenheng mellom kropp og sinn. Utover det er det få likheter. LP går på å undertrykke og hoppe bukk over hva som gjør en syk, tenke seg frisk, nevroplastisitet og nervesystemkurs handler om over tid å møte seg selv på en måte som gjør at en finner en dyp trygghet og ofte også reparerer de dyptliggende årsakene til at en er så utrygg i utgangspunktet og medfølgende mønster som har gjort dette. Ingen som jobber nevroplastisk eller har nervesystemkurs påstår at det tar ett sekund, de fleste kurs jeg ser anbefalt sier minst 12 mnd og mellom 12 og 18 måneder. Anonymkode: e1ee9...5c0 Takk for svar! Det er utrolig mange som mener det er det samme, og det er jo ikke godt for oss som ikke har tatt LP å vite om er sant eller ikke. Dr Five sier det tar ett sekund å komme ut utmattelse der og da, selvom jeg jo skjønner at hun ikke mener ett sekund å bli frisk. Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #146 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nå drar du det veldig langt her... Jeg er opptatt av at man kan ha god livskvalitet, til og med jobbe, på mild grad. Men det er skummelt hvis man tror man er frisk - for da er risikoen for alvorlige tilbakefall mye større enn om man forstår at man ikke kan pushe seg. Å få et tilbakefall er ikke verdt det. Det er jo enda verre for menneskers håp å si at man er frisk uten å være det, mener jeg da. Det er bedre å være ærlig på at man har kommet til mild grad og fått god livskvalitet. Anonymkode: edffd...a3b Er denne frykten fordi du selv over lang tid LATET som du var frisk og så ble verre, og egentlig et uttrykk for din egen anger for at du lot dine psykologiske mønster av bagatellisering og ignorering av egen kropp få ødelegge så mye for deg? Anonymkode: e1ee9...5c0 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #147 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Forskjellen er at hvis man blir "frisk" fra ME kan man få alvorlige tilbakefall. Jeg vet om mange som har fått det. Ei jeg kjenner gikk fra at hun trodde hu var frisk til alvorlig grad over natten! Og der har hun vært i 2 år nå. Anonymkode: edffd...a3b Man kan da få like alvorlige tilbakefall om man sier "mild ME" også. Tror du det skjer noe magisk ved at man sier order frisk? Eller tenker du at hvis man sier man er frisk så går man over tåleevnen? Det kan man vel gjøre om man sier mild også? Er beskyttelsesfaktoren her å hele tiden huske at man har mild ME, så man konstant går og vurderer om man tåler det man skal gjøre? Hvilken livskvalitet er det? Mennesket må lære seg å lytte til kroppen, uansett om man definerer seg som frisk eller mild eller whatever, fordi vi har ulik tålegrense på mange ulike stadier av livet. Det finnes sikkert noen som har gått fra mild til alvorlig også, eller fra frisk til frisk, du skjønner tegninga. Du virker så innbarka i ME-hodet ditt, at det ikke er plass til noe annet, heller ikke for andre. Anonymkode: dce0f...a8e 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #148 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Takk for svar! Det er utrolig mange som mener det er det samme, og det er jo ikke godt for oss som ikke har tatt LP å vite om er sant eller ikke. Dr Five sier det tar ett sekund å komme ut utmattelse der og da, selvom jeg jo skjønner at hun ikke mener ett sekund å bli frisk. Anonymkode: edffd...a3b Hvem er disse utrolig mange, hvor er de? Kanskje for fremtiden så er det lurt å vite hva en snakker om før en fraråder folk i utstrakt grad fra noe du kan lite om. Anonymkode: e1ee9...5c0 2 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #149 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At du ikke forstår at dette er psykiske mønster er veldig trist. Du kritiserer nervesystemkurs, men det virker virkelig som at du kunne hatt nytte av det. Du beskriver jo her hvordan du over lang tid ignorerte kroppen din. Og så driver du samtidig utstrakt kritikk og demokisering av kurs som nettopp kunne hjulpet folk som deg selv. Anonymkode: e1ee9...5c0 Jeg gjør jo ikke det? Jeg jobber med nervesystemet, men er også klar over at det er mer komplisert med ME enn å regulerere nervesystemet. For andre tilstander er det kanskje nervesystemet hovedårsaken til utmattelsen, men det er ikke det ved ME. Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #150 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvem er disse utrolig mange, hvor er de? Kanskje for fremtiden så er det lurt å vite hva en snakker om før en fraråder folk i utstrakt grad fra noe du kan lite om. Anonymkode: e1ee9...5c0 I ulike fora for ME på facebook, f.eks. Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #151 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Man kan da få like alvorlige tilbakefall om man sier "mild ME" også. Tror du det skjer noe magisk ved at man sier order frisk? Eller tenker du at hvis man sier man er frisk så går man over tåleevnen? Det kan man vel gjøre om man sier mild også? Er beskyttelsesfaktoren her å hele tiden huske at man har mild ME, så man konstant går og vurderer om man tåler det man skal gjøre? Hvilken livskvalitet er det? Mennesket må lære seg å lytte til kroppen, uansett om man definerer seg som frisk eller mild eller whatever, fordi vi har ulik tålegrense på mange ulike stadier av livet. Det finnes sikkert noen som har gått fra mild til alvorlig også, eller fra frisk til frisk, du skjønner tegninga. Du virker så innbarka i ME-hodet ditt, at det ikke er plass til noe annet, heller ikke for andre. Anonymkode: dce0f...a8e Det kan man, men sannsynligheten er mindre enn hvis man tror man er frisk, fordi man forstår at man må stoppe i tide, ta hensyn osv. Forstår du dette selvom du sier du er frisk, så er jo sannsynlighten mindre da også, så klart Anonymkode: edffd...a3b
Mei88 Skrevet 13. november 2025 #152 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 20.12): Vi vet det. Som tidligere ME-syk, jeg forstår ikke hvorfor det er så stor motstand mot håp. Hvis noen gud forby blir friske fra ME, så har de i følge ME-gjengen aldri hatt ME, da var de feildiagnostisert. Hvorfor? Så jævlig sykdom som det er, så skjønner jeg ikke hvorfor motstanden mot hjelp er så stor. Snakker da ikke om de som sier de har litt fatique når de er slitne en dag, men den oppriktige motstanden mot alle som formidler noe som hjelper. Blir du frisk fra ME så blir du mer utstøtt enn av Jehovas vitner, jo. Hva skader det å være litt mer nysgjerrig? Høre på oss som har ligget på et rom i flere år, men nå lever helt normalt? Nevroplastisk kan aldri være livsfarlig. Hvis du blir dausjuk av å tenke tanker der du ligger i senga, så er det bare en større bekreftelse på at plagen er nevroplastisk. Anonymkode: dce0f...a8e Jeg spør fordi jeg lurer. Blir man kvitt ME, altså friskmeldt, eller blir man bare symptomfri med fremdeles har diagnosen?
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #153 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er denne frykten fordi du selv over lang tid LATET som du var frisk og så ble verre, og egentlig et uttrykk for din egen anger for at du lot dine psykologiske mønster av bagatellisering og ignorering av egen kropp få ødelegge så mye for deg? Anonymkode: e1ee9...5c0 Jeg trodde jeg var frisk. Det gikk sakte nedover, som i sakte film, over en periode på 3-4 år, før jeg skjønte at det kommer til å smelle om jeg ikke tar grep her. Det første jeg gjorde var å si opp jobben. Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #154 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg gjør jo ikke det? Jeg jobber med nervesystemet, men er også klar over at det er mer komplisert med ME enn å regulerere nervesystemet. For andre tilstander er det kanskje nervesystemet hovedårsaken til utmattelsen, men det er ikke det ved ME. Anonymkode: edffd...a3b Hva vet du om det? Du har ikke satt deg inn i noe av dette her. Du vet ikke hva LP er, og du tror nevroplastisk handler om å tenke at man er frisk. Mange med ME har blitt friske ved å jobbe nevroplastisk, men da henger du deg opp i at de enten ikke er friske, eller i så fall ikke hadde ME. Hva med å bruke energien på å sette deg inn i feltet i stedet? Hva om din ME kan ligne på noen andres ME, og faktisk hjelpes? Hvordan vet du at du har denne spesielle, ekte ME-typen som ingenting kan hjelpe mot? Og hvorfor jobber du så hardt for å fraråde andre å forsøke metoder, om du selv ikke vil? Anonymkode: dce0f...a8e 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #155 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg gjør jo ikke det? Jeg jobber med nervesystemet, men er også klar over at det er mer komplisert med ME enn å regulerere nervesystemet. For andre tilstander er det kanskje nervesystemet hovedårsaken til utmattelsen, men det er ikke det ved ME. Anonymkode: edffd...a3b Kanskje du skal gå bakover og se skremselspropagandaen din i denne tråden, i en tråd som ikke handler om ME. Synes også det virker som du tror ME og utmattelse etter å ha gjort aktiviteter er verre enn for andre som er utmattet. Mitokondriell dysfunksjon er ikke noe som bare rammer mennesker med ME. Tror du automatisk utmattelse er verre hvis det kommer fra diagnosen ME? AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I ulike fora for ME på facebook, f.eks. Anonymkode: edffd...a3b Ja, da foreslår jeg at du heller starter som en som yter motstand til ekkokammeret, og baserer deg på faktisk informasjon, i stedet for å sirkelrunke og ødelegge for andre (som ikke har ME) med utstrakt skremsel. Kanskje følg et av programmene i et år, kanskje du ville blitt overrasket. Anonymkode: e1ee9...5c0 3 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #156 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan man, men sannsynligheten er mindre enn hvis man tror man er frisk, fordi man forstår at man må stoppe i tide, ta hensyn osv. Forstår du dette selvom du sier du er frisk, så er jo sannsynlighten mindre da også, så klart Anonymkode: edffd...a3b Hva har dette med nevroplastisitet og nervesystemkurs å gjøre? Å late som en er frisk når en ikke er det, å ignorere signal fra kroppen er det motsatte av hva det vil si å kjenne sin egen kropp og signaler. AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg trodde jeg var frisk. Det gikk sakte nedover, som i sakte film, over en periode på 3-4 år, før jeg skjønte at det kommer til å smelle om jeg ikke tar grep her. Det første jeg gjorde var å si opp jobben. Anonymkode: edffd...a3b Jeg skjønner at når du har ignorert deg selv og selv latet som du var frisk at du frykter andre skal gjøre det også. Det er veldig trist at du ignorerte signalene om at du trengte hvile men fortsatte å presse deg. Hvorfor bruker du din egen dårlige erfaring basert på dine psykiske mønster av invalidering av kroppen din til å snakke ned nervesystemkurs og nevroplastisitet som er det motsatte av det som førte deg på en stor smell? Anonymkode: e1ee9...5c0 3 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #157 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva vet du om det? Du har ikke satt deg inn i noe av dette her. Du vet ikke hva LP er, og du tror nevroplastisk handler om å tenke at man er frisk. Mange med ME har blitt friske ved å jobbe nevroplastisk, men da henger du deg opp i at de enten ikke er friske, eller i så fall ikke hadde ME. Hva med å bruke energien på å sette deg inn i feltet i stedet? Hva om din ME kan ligne på noen andres ME, og faktisk hjelpes? Hvordan vet du at du har denne spesielle, ekte ME-typen som ingenting kan hjelpe mot? Og hvorfor jobber du så hardt for å fraråde andre å forsøke metoder, om du selv ikke vil? Anonymkode: dce0f...a8e Mulig jeg blander, men det er så mange som sier at dr Five er det samme som LP. Beklager om jeg tar feil Jeg har lest en bok om å jobbe nevroplastisk, så det vet jeg hva er. Jeg har aldri sagt at jeg. har en form for ME som ingenting kan hjelpe mot. Jeg har jo sagt at jeg har kommet meg opp på god livskvalitet og til og med jobber litt. Jeg tror bare forskjellen er hvordan vi ordlegger oss - og jeg tror det er mer reellt å komme seg opp på mild grad enn frisk. Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #158 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): I ulike fora for ME på facebook, f.eks. Anonymkode: edffd...a3b De som ikke har ME lenger sitter ikke på disse foraene. Kanskje har de like mye kunnskap som deg også, som sitter her og uttaler deg om noe du ikke vet noe om.. Det er lett å være bastant hvis man vil, det betyr ikke at det er sant. Går du inn på en gruppe for barnevern får du høre alt som er jævlig med barnevernet og, alle de som er fornøyde sitter ikke der. Anonymkode: dce0f...a8e 2 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #159 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): De som ikke har ME lenger sitter ikke på disse foraene. Kanskje har de like mye kunnskap som deg også, som sitter her og uttaler deg om noe du ikke vet noe om.. Det er lett å være bastant hvis man vil, det betyr ikke at det er sant. Går du inn på en gruppe for barnevern får du høre alt som er jævlig med barnevernet og, alle de som er fornøyde sitter ikke der. Anonymkode: dce0f...a8e Det er jo sant, men jeg tror jo de som uttaler seg har tatt begge kursene. Men det er jo absolutt ikke sikkert! Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #160 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mulig jeg blander, men det er så mange som sier at dr Five er det samme som LP. Beklager om jeg tar feil Jeg har lest en bok om å jobbe nevroplastisk, så det vet jeg hva er. Jeg har aldri sagt at jeg. har en form for ME som ingenting kan hjelpe mot. Jeg har jo sagt at jeg har kommet meg opp på god livskvalitet og til og med jobber litt. Jeg tror bare forskjellen er hvordan vi ordlegger oss - og jeg tror det er mer reellt å komme seg opp på mild grad enn frisk. Anonymkode: edffd...a3b Hvorfor sprer du slik informasjon da, når du ikke vet? Du gjengir altså hva alle andre, på ME forumet ditt, sier? Anonymkode: dce0f...a8e 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå