AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #121 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men nå er altså nevroplastisk arbeid noe ganske annet enn LP. Bare å se på tidsaspektet det: LP lovet gull og grønne skoger på noen få dager, å jobbe nevroplastisk går over lang tid. Er det i det hele tatt noen som driver med LP lenger?? Anonymkode: 43805...082 Jeg har aldri tatt LP-kurs, men har lest bok om å jobbe nevroplastisk. Og det er så mange som sier at dr Fives kurs er «same shit different wrapping» som LP? Stemmer ikke det? Har du tatt LP og kan si noe om forskjellen og ulikheter? Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #122 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Men nå er altså nevroplastisk arbeid noe ganske annet enn LP. Bare å se på tidsaspektet det: LP lovet gull og grønne skoger på noen få dager, å jobbe nevroplastisk går over lang tid. Er det i det hele tatt noen som driver med LP lenger?? Anonymkode: 43805...082 De Five mener jo at du kan komme ut av utmattelsen på ETT SEKUND bare ved å aktivere sympatisk modus. Ja, hun sier ett sekund. Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #123 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 8.48): Meg over. Mye av grunnen til at jeg er skeptisk til de som sier at de er frisk, er fordi mange av dem er ikke engang tilbake i jobb. Hvordan vet du at du er frisk da? Jeg møtte ei som sa hu også hadde hatt ME, men hun var frisk Men så kom det frem at hu ofte hvilte unormalt mye, hadee ofte migrene osv, selvom hu kunne gjøre ting - som gå tur, dusje, husarbeid, handle mat osv. Vi fant ut at helsen vår egentlig var veldig lik, men jeg sa jeg hadde mild ME og hun sa frisk. Hun har begynt å si mild grad ME istedet nå. Jeg har hatt flere slike opplevelser. Ei venninne var på LP-kurs og sendte meg melding at hu kjente hvordan energien strømmet inn i kroppen hennes, det var ikke måte på hvor fantastisk det var - og hu var blitt helt frisk, og det kurset måtte jeg bare ta. Jeg spurte hva hun gjorde hver dag.. nei, lå på sofaen og prøve å samle energi til å hente i bhg… Å ja… mange år senere: hu er fortsatt ufør og har ikke vært i jobb en dag.. Anonymkode: edffd...a3b Man er vel ikke frisk fra ME dersom man fremdeles ikke kan jobbe pga ME-symptomer? At man lever et ganske ok liv med de begrensningene er jo noe helt annet enn å være FRISK. Anonymkode: bb4f9...e0f
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #124 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Man er vel ikke frisk fra ME dersom man fremdeles ikke kan jobbe pga ME-symptomer? At man lever et ganske ok liv med de begrensningene er jo noe helt annet enn å være FRISK. Anonymkode: bb4f9...e0f Ja, nettopp. Jeg har vært gjennom det samme selv, trodde jeg var frisk, bebreidet meg selv MYE og levde et liv som kunne gitt meg alvorlig tilbakefall om jeg ikke tok grep og hoppet av karusellen. Jeg var utslitt etter et kafebesøk med venninner f.eks, men siden det bare varte resten av dagen, ikke mange dager, tenkte jeg at det ikke lenger var ME. Men så begynte det å vare i 2 dager.. og 3 dager…men det tok lang tid før jeg klarte å innse at jeg ikke var frisk av ME likevel. Jeg hadde også mange symptomer jeg bagatelliserte: f.eks at jeg knapt sov. Jeg hadde enorme mengder adrenalin 24/7. Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #125 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Men de ER jo ikke frisk. Man er ikke frisk om man har mild ME og må ta hensyn til helsa. Mange sier de er frisk fordi de sammenligner med hvor syke de var før eller de føler skam for at de er syk. Jeg har mye kontakt med de som sa de var frisk og de har sagt de er så glad for at de skjønte at de har mild ME, for de bebreidet seg selv mye da de sa de var frisk, men de klarte ikke leve som frisk. Anonymkode: edffd...a3b Det har du nok, og de får nok mye validering av deg i hvor syke de er, og stadige bekreftelser på at de aldri, aldri kan bli friske. Hva med å møte dem på en annen måte? Så fint at de føler seg friske, og at de må leve livet slik som de greier å leve det, ikke slik de tror det må leves? Kunne det vært et alternativ? At man ikke må jobbe 100%, sitte i FAU, være på alle kamper og dugnader og elske storbyhelger og store selskap? At man er frisk nok, bra nok, til det livet man ønsker å leve? Det er nok større livskvalitet å innse at man kan velge livet selv, enn å gå inn i "mild-ME" derfor gjør jeg ikke alt jeg egentlig ikke vil, selv om det er noe man må si nettopp på grunn av sånne som deg. Anonymkode: dce0f...a8e 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #126 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): De Five mener jo at du kan komme ut av utmattelsen på ETT SEKUND bare ved å aktivere sympatisk modus. Ja, hun sier ett sekund. Anonymkode: edffd...a3b Nei, det sier hun ikke. Anonymkode: dce0f...a8e
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #127 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (På 8.11.2025 den 0.36): Sagt av noen som ikke har det spor peiling. I det hele tatt. Anonymkode: 60a55...770 veeel, jeg har flere kroniske diagnoser der fatiuge er en del av sykdomsbildet og det er noe sannhet i at man ikke blir bedre av å ikke gjøre noe men å bukke under for utmattelsen, jeg sier ikke det er slik for alle men for MEG hjelper det å bruke energi på frisk luft og å klarne hodet selv om det betyr at jeg ikke har energi til å dusje for eksempel. Forskjellen ligger i hva man prioriterer, og å prioritere aktivitet er en bra ting både fysisk og psykisk. Anonymkode: af4a1...5e4 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #128 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det har du nok, og de får nok mye validering av deg i hvor syke de er, og stadige bekreftelser på at de aldri, aldri kan bli friske. Hva med å møte dem på en annen måte? Så fint at de føler seg friske, og at de må leve livet slik som de greier å leve det, ikke slik de tror det må leves? Kunne det vært et alternativ? At man ikke må jobbe 100%, sitte i FAU, være på alle kamper og dugnader og elske storbyhelger og store selskap? At man er frisk nok, bra nok, til det livet man ønsker å leve? Det er nok større livskvalitet å innse at man kan velge livet selv, enn å gå inn i "mild-ME" derfor gjør jeg ikke alt jeg egentlig ikke vil, selv om det er noe man må si nettopp på grunn av sånne som deg. Anonymkode: dce0f...a8e Nei, nå misforstår du. Jeg har jo skrevet i denne tråden at man KAN bli frisk. Men det er forskjell på å ha mild grad ME, som noen oppfatter som frisk, og å være frisk. Å ha mild grad ME, men tro man er frisk, er faktisk veldig frustrerende og man bebreider seg selv mye. Det går an å ha god livskvalitet med mild grad ME og samtidig erkjenne at man har mild grad ME. Det er også større sannsynlighet for å komme på mild grad enn å bli frisk. Jeg har det mye bedre meg meg selv nå enn da jeg trodde jeg var frisk, selvom jeg nok har like mye energi. Det samme gjelder de jeg har snakket med. Det er ikke sånn at de sier de er frisk og jeg svarer "nei, det er du nok ikke"... Samtalen er jo mye lenger, ofte over lang tid også. De forteller at de er frisk, jeg spør noe tilbake ... det kommer frem etterhvert at de har innsett at de ikke er frisk. Dette kan ta uker eller måneder. Og da kommer det også frem hvor mye bebreidet seg selv da de trodde de var frisk, for alt de ikke fikk til. Du kan gjerne si at du er frisk, du. Men det er noe annet å si det på et forum som dette. Da er det mer realt å si at man har kommet seg opp på mild ME, og at man har god livskvalitet! For det er jo fantastisk å ha mild ME, sammenlignet med moderat, alvorlig eller svært alvorlig. Men det må også være lov å si at man HAR mild ME. Jeg kan gjøre mye jeg, men det er enkelte ting som sender meg rett i PEM og/eller insomnia osv, og da unngår jeg å gjøre det - fordi jeg har en nevrologisk sykdom - selvom jeg kan jobbe litt, trene og leve relativt normalt sammenlignet med de første årene jeg var syk. Og det må være greit å si, tenker jeg. Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #129 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Nei, det sier hun ikke. Anonymkode: dce0f...a8e Jo, det sier hun faktisk. Google "Dr Five kronisk utmattelse er en FRYS tilstand" så får du opp en reel der hun sier det tar ett sekund Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #130 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det har du nok, og de får nok mye validering av deg i hvor syke de er, og stadige bekreftelser på at de aldri, aldri kan bli friske. Hva med å møte dem på en annen måte? Så fint at de føler seg friske, og at de må leve livet slik som de greier å leve det, ikke slik de tror det må leves? Kunne det vært et alternativ? At man ikke må jobbe 100%, sitte i FAU, være på alle kamper og dugnader og elske storbyhelger og store selskap? At man er frisk nok, bra nok, til det livet man ønsker å leve? Det er nok større livskvalitet å innse at man kan velge livet selv, enn å gå inn i "mild-ME" derfor gjør jeg ikke alt jeg egentlig ikke vil, selv om det er noe man må si nettopp på grunn av sånne som deg. Anonymkode: dce0f...a8e Du må også huske på at fordi man har ulik oppfatning av hva det å være frisk er, vil en si at man er frisk og en annen vil si at man har kommet seg opp på mild ME - selvom de begge to kanskje har nøyaktig likt funksjonsnivå. Men vi vet jo, bl.a fordi det føres statistikk på diagnoser som gir uførhet og hvem som ikke lenger trenger trygden, at kun 5 % blir frisk av ME. Men langt flere får god livskvalitet ved mild ME. Så jeg mye mer opptatt av å hjelpe andre opp på mild grad enn at man på død og liv skal bli frisk, noe de færreste jo blir med egeninnsats (kun 3 %, og mange av disse ble jo friske fordi de var med i studier om ME). Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #131 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du må også huske på at fordi man har ulik oppfatning av hva det å være frisk er, vil en si at man er frisk og en annen vil si at man har kommet seg opp på mild ME - selvom de begge to kanskje har nøyaktig likt funksjonsnivå. Men vi vet jo, bl.a fordi det føres statistikk på diagnoser som gir uførhet og hvem som ikke lenger trenger trygden, at kun 5 % blir frisk av ME. Men langt flere får god livskvalitet ved mild ME. Så jeg mye mer opptatt av å hjelpe andre opp på mild grad enn at man på død og liv skal bli frisk, noe de færreste jo blir med egeninnsats (kun 3 %, og mange av disse ble jo friske fordi de var med i studier om ME). Anonymkode: edffd...a3b Du fremstår mer opptatt av å fortelle noen som føler seg frisk at de har for lite funksjonsnivå til å være frisk, så du blir fornøyd når de sier "mild ME." Du virker også mye mer opptatt av å slå ned alle forslag, og gå i bresjen for å kverulere, fremfor å høre på andres erfaringer og heie på de som føler de blir hjulpet. Anonymkode: dce0f...a8e 1 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #132 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du fremstår mer opptatt av å fortelle noen som føler seg frisk at de har for lite funksjonsnivå til å være frisk, så du blir fornøyd når de sier "mild ME." Du virker også mye mer opptatt av å slå ned alle forslag, og gå i bresjen for å kverulere, fremfor å høre på andres erfaringer og heie på de som føler de blir hjulpet. Anonymkode: dce0f...a8e Enig, her har det nok låst seg for vedkommende. Noen blir friske fra kreft også, og da står man ikke på sidelinja og presser på at de har mild kreft, fordi "det er for godt til å være sant". Anonymkode: f777d...be3 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #133 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ja.. her er en annen artikkel hvor det kommer frem at man skal si man er frisk: https://www.me-foreningen.no/gjestebloggen-min-erfaring-med-lp/ Anonymkode: edffd...a3b Jeg synes helt ærlig det holder med skremseselspropagandaen din. Lightning Process og nervesystemkurs eller nevroplastisk tilnærming er overhodet ikke det samme. Du har nå også fått høre at dette ikke handler om ME. Anonymkode: e1ee9...5c0 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #134 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du fremstår mer opptatt av å fortelle noen som føler seg frisk at de har for lite funksjonsnivå til å være frisk, så du blir fornøyd når de sier "mild ME." Du virker også mye mer opptatt av å slå ned alle forslag, og gå i bresjen for å kverulere, fremfor å høre på andres erfaringer og heie på de som føler de blir hjulpet. Anonymkode: dce0f...a8e Synd du oppfatter det sånn, for det er ikke sånn jeg er. Men jeg vet hvor skummelt det er å tro at man er frisk, for så å få et alvorlig tilbakefall. Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #135 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jo, det sier hun faktisk. Google "Dr Five kronisk utmattelse er en FRYS tilstand" så får du opp en reel der hun sier det tar ett sekund Anonymkode: edffd...a3b Der viser du bare hvor opptatt du er av å slå ned alle forslag. Nervesystemet slår seg av og på på et sekund, det betyr ikke at kronisk utmattelse er borte på ett sekund. Men det skjønte du vel? Enten har du hørt podcastene, så forstår du det, eller så har du ikke hørt de, og vil argumentere for å slå ned. Anonymkode: dce0f...a8e 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #136 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enig, her har det nok låst seg for vedkommende. Noen blir friske fra kreft også, og da står man ikke på sidelinja og presser på at de har mild kreft, fordi "det er for godt til å være sant". Anonymkode: f777d...be3 Jeg tror ikke det har låst seg for meg, men jeg har levd med ME i mange år og vet at man kan tro man er frisk uten å være det - og det er skummelt, for man kan bli ekstremt syk i igjen. Men om noen blir frisk så er det selvsagt fantastisk! Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #137 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Enig, her har det nok låst seg for vedkommende. Noen blir friske fra kreft også, og da står man ikke på sidelinja og presser på at de har mild kreft, fordi "det er for godt til å være sant". Anonymkode: f777d...be3 Sant. Mange som blir friske fra kreft må fortsatt leve med noen begrensninger, det må også mange som blir friske fra ME eller andre langvarige kroniske sykdommer. At det å ha restsymptomer betyr at man skal slå ned alle forslag om ting som kan gjøre grunnlidelsen borte er skummelt. Anonymkode: dce0f...a8e 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #138 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Der viser du bare hvor opptatt du er av å slå ned alle forslag. Nervesystemet slår seg av og på på et sekund, det betyr ikke at kronisk utmattelse er borte på ett sekund. Men det skjønte du vel? Enten har du hørt podcastene, så forstår du det, eller så har du ikke hørt de, og vil argumentere for å slå ned. Anonymkode: dce0f...a8e Det er jo det hun sier. Jeg er veldig opptatt av nervesystemet selv og jobber aktivt med det, men jeg vet at man ikke kommer ut av utmattelse (ved ME) på ett sekund ved å aktivere sympatisk modus - som er det hun sier. Andre former for utmattelse, det kan hende, men det gjelder ikke ME. Anonymkode: edffd...a3b 2
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #139 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Synd du oppfatter det sånn, for det er ikke sånn jeg er. Men jeg vet hvor skummelt det er å tro at man er frisk, for så å få et alvorlig tilbakefall. Anonymkode: edffd...a3b Så skummelt, at du har gjort det som din oppgave i livet å passe på at ingen kommer i nærheten av å føle seg frisk? Er det slik du tror du passer på folk, så de unngår alvorlige tilbakefall? Det er i så fall en avgjørelse du får ta for deg selv, men det er ordentlig stygt gjort å ta fra andre mennesker håp og syn på egen helse på den måten du gjør. Det er forkledd som omsorg, og kommer kanskje fra det, men det er ikke omsorg. Anonymkode: dce0f...a8e 2 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2025 #140 Skrevet 13. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er jo det hun sier. Jeg er veldig opptatt av nervesystemet selv og jobber aktivt med det, men jeg vet at man ikke kommer ut av utmattelse (ved ME) på ett sekund ved å aktivere sympatisk modus - som er det hun sier. Andre former for utmattelse, det kan hende, men det gjelder ikke ME. Anonymkode: edffd...a3b I rest my case. Anonymkode: dce0f...a8e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå