Gå til innhold

Fatigue - djevelens oppfinnelse

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Utmattelse kan være rent fysisk eller rent psykisk - eller en kombinasjon. Du kan ikke slå fast at all utmattelse er psykisk. 

Anonymkode: edffd...a3b

Dette kjenner jeg meg veldig igjen i. Jeg har jobbet ekstremt mye med det psykiske. Var overbevist om at når det kom på plass så skulle det bli så mye bedre, og det skulle endelig gå min vei...

Den gang ei dessverre. Det er ikke alt man klarer og styre selv om man vil det aldri så mye....

Anonymkode: 62c48...486

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Meg over. Mye av grunnen til at jeg er skeptisk til de som sier at de er frisk, er fordi mange av dem er ikke engang tilbake i jobb. Hvordan vet du at du er frisk da?

Jeg møtte ei som sa hu også hadde hatt ME, men hun var frisk Men så kom det frem at hu ofte hvilte unormalt mye, hadee ofte migrene osv, selvom hu kunne gjøre ting - som gå tur, dusje, husarbeid, handle mat osv.  Vi fant ut at helsen vår egentlig var veldig lik, men jeg sa jeg hadde mild ME og hun sa frisk. Hun har begynt å si mild grad ME istedet nå.

Jeg har hatt flere slike opplevelser. Ei venninne var på LP-kurs og sendte meg melding at hu kjente hvordan energien strømmet inn i kroppen hennes, det var ikke måte på hvor fantastisk det var - og hu var blitt helt frisk, og det kurset måtte jeg bare ta. Jeg spurte hva hun gjorde hver dag..  nei, lå på sofaen og prøve å samle energi til å hente i bhg… Å ja… mange år senere: hu er fortsatt ufør og har ikke vært i jobb en dag..

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Javel? Hvorfor er det så ekstremt vanskelig for de som er frisk å fortelle litt mer detaljer annet enn «jeg ble frisk av å jobbe nevroplastisk»?

Som: Hvor frisk har du blitt, er du tilbake i full jobb - og hvor lenge? Hva utløste ME hos deg og hadde du tilleggsdiagnoser, evt andre tilstander som du også fikk hjelp med samtidig (som feks oppdaget at du ikke tåler en matvare du kuttet ut). Ofte dukker slike ting opp når vi spør og graver. Jeg vet om ei som ofte har fortalt hvilken behandling som hjalp henne for ME. Men 1: hu er fortsatt ufør og ikke frisk og 2: hos henne er det autisme burnout og traumer, ikke ME. Så hvilken nytte har det for meg?

Husk at alle definerer helse og «frisk» ulikt. Jeg sa jeg var frisk av ME i ett par år jeg også.. jeg begynte å jobbe og alt gikk fint i starten, men så ble det sakte for mye for meg… det var som jeg falt i sakte film utfor et stup. Jeg måtte kutte ut jobb helt en periode på 3–4 år, om jeg hadde pushet meg hadde jeg nok vært mye sykere i dag. I dag er jeg ofte symptomfri - men jeg jobber jo bare 10 %. Har lært fra sist og skal øke sakte, sakte.  Jeg har aldri jobbet nevroplastisk, selvom jeg har lest boka. 

Denne tråden handler ikke om ME. TS har skrevet at hun ikke har ME, men at hun har et nervesystem kronisk i fight or flight-modus.

Det er helt sprøtt for meg å se hvordan en tråd som handler om utmattelse og fatigue, et symptom som kjennetegner SÅ mange ulike tilstander, blir kapret av mennesker med ME som slår ned det andre sier har fungert for dem, fordi det ikke handler om ME. Det er også helt absurd synes jeg at noen som ikke har forsøkt en strategi blir så sint og slår den så hardt ned når de ikke vet hva det handler om. 

Jeg håper TS fikk noe ut av dette før noen av dere med ME, som er forbannet for at noe fungerer for andre mennesker tar helt av. 

Anonymkode: e1ee9...5c0

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Meg over. Mye av grunnen til at jeg er skeptisk til de som sier at de er frisk, er fordi mange av dem er ikke engang tilbake i jobb. Hvordan vet du at du er frisk da?

Jeg møtte ei som sa hu også hadde hatt ME, men hun var frisk Men så kom det frem at hu ofte hvilte unormalt mye, hadee ofte migrene osv, selvom hu kunne gjøre ting - som gå tur, dusje, husarbeid, handle mat osv.  Vi fant ut at helsen vår egentlig var veldig lik, men jeg sa jeg hadde mild ME og hun sa frisk. Hun har begynt å si mild grad ME istedet nå.

Jeg har hatt flere slike opplevelser. Ei venninne var på LP-kurs og sendte meg melding at hu kjente hvordan energien strømmet inn i kroppen hennes, det var ikke måte på hvor fantastisk det var - og hu var blitt helt frisk, og det kurset måtte jeg bare ta. Jeg spurte hva hun gjorde hver dag..  nei, lå på sofaen og prøve å samle energi til å hente i bhg… Å ja… mange år senere: hu er fortsatt ufør og har ikke vært i jobb en dag..

Dere tar altså kaka.

Hvis ME er helt definert ukurerbart som dere påstår,, hvorfor skal du på død og liv realitetsorientere alle de som føler seg bedre til å være i din virkelighet? Kan ikke venninna di få lov å føle seg frisk, selv om hun hviler unormalt mye og ikke er i jobb? Hvis hun uansett ikke kan bli frisk, i følge dere, så er det vel bedre livskvalitet enn å gå og føle seg syk? Du fremstiller det som en seier at hun nå har begynt å si mild grad ME. Really... Om hun ikke er i jobb, hviler unormalt mye, men føler at hun er frisk, kan hun ikke få lov til det?????

Anonymkode: dce0f...a8e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Javel? Hvorfor er det så ekstremt vanskelig for de som er frisk å fortelle litt mer detaljer annet enn «jeg ble frisk av å jobbe nevroplastisk»?

Som: Hvor frisk har du blitt, er du tilbake i full jobb - og hvor lenge? Hva utløste ME hos deg og hadde du tilleggsdiagnoser, evt andre tilstander som du også fikk hjelp med samtidig (som feks oppdaget at du ikke tåler en matvare du kuttet ut). Ofte dukker slike ting opp når vi spør og graver. Jeg vet om ei som ofte har fortalt hvilken behandling som hjalp henne for ME. Men 1: hu er fortsatt ufør og ikke frisk og 2: hos henne er det autisme burnout og traumer, ikke ME. Så hvilken nytte har det for meg?

Husk at alle definerer helse og «frisk» ulikt. Jeg sa jeg var frisk av ME i ett par år jeg også.. jeg begynte å jobbe og alt gikk fint i starten, men så ble det sakte for mye for meg… det var som jeg falt i sakte film utfor et stup. Jeg måtte kutte ut jobb helt en periode på 3–4 år, om jeg hadde pushet meg hadde jeg nok vært mye sykere i dag. I dag er jeg ofte symptomfri - men jeg jobber jo bare 10 %. Har lært fra sist og skal øke sakte, sakte.  Jeg har aldri jobbet nevroplastisk, selvom jeg har lest boka. 

Kanskje greit å stoppe før du fortsetter å grave din egen grav dypere dypere:

Anonymkode: ea54b...301

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Denne tråden handler ikke om ME. TS har skrevet at hun ikke har ME, men at hun har et nervesystem kronisk i fight or flight-modus.

Det er helt sprøtt for meg å se hvordan en tråd som handler om utmattelse og fatigue, et symptom som kjennetegner SÅ mange ulike tilstander, blir kapret av mennesker med ME som slår ned det andre sier har fungert for dem, fordi det ikke handler om ME. Det er også helt absurd synes jeg at noen som ikke har forsøkt en strategi blir så sint og slår den så hardt ned når de ikke vet hva det handler om. 

Jeg håper TS fikk noe ut av dette før noen av dere med ME, som er forbannet for at noe fungerer for andre mennesker tar helt av. 

Anonymkode: e1ee9...5c0

Det var jo fordi det kom svar fra folk som sa de var frisk av ME i denne tråden.. uten å gi mer detaljer enn at de hadde jobber nevroplastisk

Skrevet

Konklusjonen for meg er at ME i dag er en sekkediagnose der menneske med forskjellige lidelser havner. Flått, utbrent, post.viralt etc....

Så da kan såklart noen bli friske igjen: utfra fra som egentlig feilet de.

Anonymkode: c7cc6...cd7

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Dere tar altså kaka.

Hvis ME er helt definert ukurerbart som dere påstår,, hvorfor skal du på død og liv realitetsorientere alle de som føler seg bedre til å være i din virkelighet? Kan ikke venninna di få lov å føle seg frisk, selv om hun hviler unormalt mye og ikke er i jobb? Hvis hun uansett ikke kan bli frisk, i følge dere, så er det vel bedre livskvalitet enn å gå og føle seg syk? Du fremstiller det som en seier at hun nå har begynt å si mild grad ME. Really... Om hun ikke er i jobb, hviler unormalt mye, men føler at hun er frisk, kan hun ikke få lov til det?????

Men de ER jo ikke frisk. Man er ikke frisk om man har mild ME og må ta hensyn til helsa. Mange sier de er frisk fordi de sammenligner med hvor syke de var før eller de føler skam for at de er syk. Jeg har mye kontakt med de som sa de var frisk og de har sagt de er så glad for at de skjønte at de har mild ME, for de bebreidet seg selv mye da de sa de var frisk, men de klarte ikke leve som frisk. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kanskje greit å stoppe før du fortsetter å grave din egen grav dypere dypere:

Anonymkode: ea54b...301

😅 Javel. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at jeg har MINE erfaringer, som inkluderer andres erfaringer. Jeg vet bl.a om ei som var friskmeldt fra Long Covid og jobbet 100 % i over ett år før hu fikk et grusomt tilbakefall. Hu var altså ikke frisk, hu trodde hu var det. Så det gjør dette veldig vanskelig. Vi VET jo at bare 5 % blir frisk. 

• Liker 1
Skrevet

Denne tråden er nok en påminnelse hvor viktig det er at TS kommer med nok detaljer i første innlegg. For her svarer de som har vært så utmattet at de har ligget på et mørkt rom - og de som jobber 100 % og er utslitt. Med alle variabler av sykdommer, psykisk eller fysisk. Folk svarer utfra sin egen erfaring. For meg er utmattelse å ikke ha energi til å dra på Kiwi engang. For andre er det å jobbe 100 %. Sier seg selv at vi har to ulike sykdommer som gir ulik utmattelse - og hvem vet hva slags sykdom TS har. Har du diagnose TS?

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vet bl.a om ei som var friskmeldt fra Long Covid og jobbet 100 % i over ett år før hu fikk et grusomt tilbakefall. Hu var altså ikke frisk, hu trodde hu var det.  

Tror jeg vet hvem du tenker på der ❤️ Hun gjør en kjempejobb for alle andre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tror jeg vet hvem du tenker på der ❤️ Hun gjør en kjempejobb for alle andre.

Det er mulig! Hun advarte meg da jeg skrev i en gruppe på facebook at jeg tror ofte jeg er frisk! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er mulig! Hun advarte meg da jeg skrev i en gruppe på facebook at jeg tror ofte jeg er frisk! 

Ta en dag om gangen, tilpass den ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dere tar altså kaka.

Husk at de som tar noen av disse kursene skal si at de er friske - selvom de ikke er det. Derfor spør vi. Om noen blir frisk er det selvsagt fantastisk. Det som er skummelt er når folk sier de er frisk uten at de er det. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Husk at de som tar noen av disse kursene skal si at de er friske - selvom de ikke er det. Derfor spør vi. Om noen blir frisk er det selvsagt fantastisk. Det som er skummelt er når folk sier de er frisk uten at de er det. 

Se her: https://www.nrk.no/nyttig/forsokte-selvmord-etter-me-kurs-1.7891470

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.11.2025 den 22.24):

Avpasse aktivitet og kognitiv atferdsterapi er mine beste tips. 

Har du fått sjekket diverse blodprøver? Jeg har en autoimmun sykdom som gjør at jeg har ulike variasjoner av fatigue. Den verste fatiguen er egentlig den som alltid er der, og som hindrer meg i å være 100% i god form. Jeg er alltid trøtt, uansett hvor mye jeg sover, og må ofte hvile meg opp etter jobb for å kunne være i stand til aktivitet senere på ettermiddagen eller på kveldstid. 

Nei, det er det ikke. Hvis man blir liggende får man muskelsvinn til slutt. 

Det stemmer på en prikk.

Anonymkode: acf5e...afb

Det stemmer ikke på me at man går muskelsvinn. Har ligget i flere  mnd selv i alvorlig  grad. Og helt merkelig nok var det minimalt muskel svinn.  Når jeg måtte ligge 3 mnd for å ikke miste baby, da mistet  jeg masse muskler. 

Iht kun fatigue er jeg usikker. Men tenker at der kan man miste mye muskler.

Her er vi en med bare fatigue, som klarer å drive på som før, og er ganske sterk. Men må hvile  sove minst en gang pr dag og intil 6 ganger pr,dag. Akkurat som om det er en max grense på energi bruk. 

Mens jeg har både PEM  pga me og fatigue. PEM  slår hardere inn, med mer symptomer . Kjenner stor forskjell  på fatigue utmattelse, og PEM " utmattelse" selv om ved beskrivelse er ganske  likt forklart. Kjenner en til med pem og fatigue, og ser forskjell 

Anonymkode: 7ac58...611

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ta en dag om gangen, tilpass den ❤️

Åh, takk! 🥹❤️ Og i lige måde! Jeg klarer meg fint, har kommer opp på mild grad og jobber bare 10 %, men det er jo en drøm sammenlignet med alle år jeg ikke engang kunne dusje uten hjelp..🙏Men det er mye jeg velger vekk for å klare det jeg klarer.  Håper dagene går greit for deg også! ❤️

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer ikke på me at man går muskelsvinn. Har ligget i flere  mnd selv i alvorlig  grad. Og helt merkelig nok var det minimalt muskel svinn.  Når jeg måtte ligge 3 mnd for å ikke miste baby, da mistet  jeg masse muskler. 

Iht kun fatigue er jeg usikker. Men tenker at der kan man miste mye muskler.

Her er vi en med bare fatigue, som klarer å drive på som før, og er ganske sterk. Men må hvile  sove minst en gang pr dag og intil 6 ganger pr,dag. Akkurat som om det er en max grense på energi bruk. 

Mens jeg har både PEM  pga me og fatigue. PEM  slår hardere inn, med mer symptomer . Kjenner stor forskjell  på fatigue utmattelse, og PEM " utmattelse" selv om ved beskrivelse er ganske  likt forklart. Kjenner en til med pem og fatigue, og ser forskjell 

Anonymkode: 7ac58...611

Enig i dette. Jeg lå i 2 år på er mørkt rom uten å få muskelsvinn, liggesår eller å få vann i kroppen. ME er rare greier. Grusom sykdom, men likevel bedre å ikke få muskelsvinn, liggesår osv enn å få det på toppen av alt!

Så igjen: SÅ viktig med rett diagnose, for ulik sykdom = ulike råd. 

Skrevet

Men nå er altså nevroplastisk arbeid noe ganske annet enn LP. Bare å se på tidsaspektet det: LP lovet gull og grønne skoger på noen få dager, å jobbe nevroplastisk går over lang tid.

Er det i det hele tatt noen som driver med LP lenger??

Anonymkode: 43805...082

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...