AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #81 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (På 8.11.2025 den 0.50): Jeg vet veldig godt hva det er, og er selv friskmeldt fra ME. Det er stor forskjell på å presse seg, og å jobbe nevroplastisk. Begge betyr at du må opp av sofaen, men på to ulike måter. Anonymkode: dce0f...a8e Men du skjønner vel at du må ordlegge deg hakket bedre? For en person med ME skal ikke helt ukritisk bare "opp og ut". De fleste av oss har krasjet utrolig mange ganger før vi fikk diagnosen. Opp og ut. Verre for hver krasj fordi vi ikke aktivitetsavpasset riktig. Og i bedringsprosessen må man være forsiktig. Denne prosessen påvirkes av årstider (virus på vinteren, pollen for alle allergikere, varmen på sommeren for de som er varmeintollerante, kulda på vinteren. Jeg reagerer på *drumroll* værskifte🤦🏻♀️), andre sykdommer, familiesituasjon, økonomisk stress osv. Å si opp og ut er ekstremt mangelfullt. Anonymkode: bb4f9...e0f 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #82 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Sannsynligvis postviral tretthet. Men det er poenget, de fleste ME-diagnoser stammer jo fra "noe". Og hvorfor er så mange skeptiske til å forsøke noe som kan gjøre en frisk? Hvorfor dette hatet mot de som blir friske, de hadde ikke "ordentlig" ME? Hva gjør at akkurat din ME er mer ekte enn min? Anonymkode: dce0f...a8e Klart det er en årsak til en form for utmattelse, hos noen er den avklart. Andre ikke, jeg personlig vet hvilke virus jeg var igjennom for eks. Mentalt hjelp er ikke løsningen for meg, men har landet på tilpasset aktivitet etter mange prosjekter. Det farligste jeg har gjort er ikke lytte til symptomer i kroppen ved aktivering, det straffes jeg for enda. Anonymkode: c7cc6...cd7 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #83 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Begynte det med kyssesyke, eller en infeksjon? Eller ved langvarig overbelastning over tid og verking i ledd? Anonymkode: 09e92...e74 Kyssesyken kan gi deg utmattelse i årevis, problemet er at når folk føler seg friske igjen så starter det med full aktivering. Du bør vente 2-3 mndr før du trapper opp fysisk aktivering. Anonymkode: c7cc6...cd7 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #84 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Sannsynligvis postviral tretthet. Men det er poenget, de fleste ME-diagnoser stammer jo fra "noe". Og hvorfor er så mange skeptiske til å forsøke noe som kan gjøre en frisk? Hvorfor dette hatet mot de som blir friske, de hadde ikke "ordentlig" ME? Hva gjør at akkurat din ME er mer ekte enn min? Anonymkode: dce0f...a8e Postviral tretthet er jo noe annet enn ME. Du kan ikke si du er frisk av ME når du hadde en annen utmattelsesdiagnose! Anonymkode: edffd...a3b 3 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #85 Skrevet 11. november 2025 Tobias001 skrev (11 timer siden): Dette sitter bare psykisk. Ta en tur til psykolog, så skal du se at det bedrer seg! Utmattelse kan være rent fysisk eller rent psykisk - eller en kombinasjon. Du kan ikke slå fast at all utmattelse er psykisk. Anonymkode: edffd...a3b 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #86 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Sekkeiagnose eller ikke så settes diagnosen basert på kriterier og disse kriteriene er det samme uavhengig av hva som utløste diagnosen så det blir for dumt å si at at de som har blitt bedre har blitt bedre fordi det som var deres utløsende årsak ikke er det samme som din. Og hvordan kan du vite at alle de som har blitt bedre ikke den samme utløsende årsaken som deg? Og hvorfor er det så ekstremt vanskelig for dere som har ME og akseptere at jo man kan både bli bedre og man kan bli frisk? Det finnes ingen annen «diagnosegruppe» som er så besatt på å hevde at det er helt umulig å bli frisk som bruker så mye energi på å angripe andre som har blitt friske med beskyldninger om at enten så ljuger de om at de har hatt Emma eller så hadde de fått feil diagnose. Jeg lever også med en sykdom som noen blir frisk av og noen ikke blir frisk av. Jeg blir dessverre ikke frisk, men jeg benekter ikke det faktum at man kan bli frisk og jeg går heller ikke til angrep på de som har blitt friske. Anonymkode: ea54b...301 Nei, det er ikke dumt. Mange sier de ble frisk av ME, men det var visst postviral tretthet, eller de er selvdiagnostisert, eller kun fått diagnose av fastlege, eller kun vært syk i kort tid, eller de har andre sykdommer som de får hjelp for og da blir de også frisk fra «ME-symptomene» - eller de har blitt syk av stress og andre er kanskje syk av coronaviruset eller borrelia. Noen har fibro i tillegg, andre har en nakkeskade, osv Man kan heller ikke gi råd som «push deg» hvis man ikke aner om vedkommende har ME eller ikke. ME er jo energisvikt, det er ikke «utmattelse» der man likevel kan jobbe fullt - det er en så ekstremt utmattelse at man ofte ikke engang kan dusje, selvom det er det eneste man gjør hele dagen. Så man må få igang energiproduksjonen i kroppen - DERSOM man har ME. Og da kan man IKKE PUSHE SEG. Man må lirke, ikke pushe. Har man andre utmattelsestilstander er det andre råd som gjelder. Anonymkode: edffd...a3b 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #87 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Postviral tretthet er jo noe annet enn ME. Du kan ikke si du er frisk av ME når du hadde en annen utmattelsesdiagnose! Anonymkode: edffd...a3b Jeg skiller også på dette. ME for meg er en kronisk utmattelse man ikke blir frisk av. Postviral.tretthet er nettopp som beskrevet: https://sml.snl.no/postviralt_tretthetssyndrom Har møtt flere som har kommet nesten helt i mål der, men de har trappet opp veldig sakte på aktivitet. Systematisk, for eks gå 1min hver dag...øke til 2min neste uke...etc... Anonymkode: c7cc6...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #88 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men du skjønner vel at du må ordlegge deg hakket bedre? For en person med ME skal ikke helt ukritisk bare "opp og ut". De fleste av oss har krasjet utrolig mange ganger før vi fikk diagnosen. Opp og ut. Verre for hver krasj fordi vi ikke aktivitetsavpasset riktig. Og i bedringsprosessen må man være forsiktig. Denne prosessen påvirkes av årstider (virus på vinteren, pollen for alle allergikere, varmen på sommeren for de som er varmeintollerante, kulda på vinteren. Jeg reagerer på *drumroll* værskifte🤦🏻♀️), andre sykdommer, familiesituasjon, økonomisk stress osv. Å si opp og ut er ekstremt mangelfullt. Anonymkode: bb4f9...e0f Nei, jeg føler ikke at jeg må det. Jeg har skrevet at det skal jobbes nevroplastisk, og da forventer jeg at den som leser sjekker ut hva det er, og ikke bare hopper opp og ut ukritisk. Som du ser så skriver jeg at det er forskjell på å presse seg og å jobbe nevroplastisk. Hvis du tolker det som å ukritisk hoppe opp og ut så må du lese igjen. Anonymkode: dce0f...a8e 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #89 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Postviral tretthet er jo noe annet enn ME. Du kan ikke si du er frisk av ME når du hadde en annen utmattelsesdiagnose! Anonymkode: edffd...a3b Jeg hadde ME. Sett i ettertid så tror vi at det var postviral tretthet som var årsaken. De fleste med ME er i akkurat samme situasjon, og vil kunne vite om noen år hva som var utløsende. ME etter kyssesyke er også postviral tretthet. Anonymkode: dce0f...a8e
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #90 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde ME. Sett i ettertid så tror vi at det var postviral tretthet som var årsaken. De fleste med ME er i akkurat samme situasjon, og vil kunne vite om noen år hva som var utløsende. ME etter kyssesyke er også postviral tretthet. Anonymkode: dce0f...a8e Som da betyr, hvis jeg må understreke, at var utløsende. Jeg lå fortsatt i flere år, helt ute av stand til noe som helst, og hadde ikke bare "slitenhet etter infeksjon." Derav ME-diagnosen, satt av spesialister etter år i utredning. Anonymkode: dce0f...a8e 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #91 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Som da betyr, hvis jeg må understreke, at var utløsende. Jeg lå fortsatt i flere år, helt ute av stand til noe som helst, og hadde ikke bare "slitenhet etter infeksjon." Derav ME-diagnosen, satt av spesialister etter år i utredning. Anonymkode: dce0f...a8e Og hvor mange år har du vært tilbake i 100 % jobb? Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #92 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg skiller også på dette. ME for meg er en kronisk utmattelse man ikke blir frisk av. Postviral.tretthet er nettopp som beskrevet: https://sml.snl.no/postviralt_tretthetssyndrom Har møtt flere som har kommet nesten helt i mål der, men de har trappet opp veldig sakte på aktivitet. Systematisk, for eks gå 1min hver dag...øke til 2min neste uke...etc... Anonymkode: c7cc6...cd7 Man KAN bli frisk av ME! Det er vel 5 % som blir frisk. Hos 2 % brenner det ut spontant (mener jeg det er) og resten blir frisk på veldig ulike måter. Så det er ikke en løsning for alle. Selv har jeg gått fra sengeliggende til såpass mild at jeg er delvis i jobb, men langt fra frisk. Anonymkode: edffd...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #93 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): All ære til deg som klarer å jobbe 100% med fatigue. Jeg har oppfølging fra lege og revmatolog og tar blodprøver hver 14.dag. Mine plager er nok sammensatt av flere ting, og det er vanskelig å finne ut hva som er årsaken til hva. Ifølge min revmatolog kan man få fatigue av å gå med kroniske smerter for lenge, og om man blir kvitt smertene, så er fatigue det siste som forsvinner. Men det er krevende å leve med kroniske smerter og utmattelse. Jeg har nå 2 dager sykemelding per uke for å forsøke å hente meg inn igjen, men det tar veldig lang tid. Anonymkode: a233f...043 Takk. Jeg er egentlig veldig glad i jobben min, men det har sin pris. Til tider gråter jeg på jobben og jeg jobber med mennesker så det er ikke alltid like lett jobb jeg har. Men all ære til kollegaene mine som ikke går lei av gråtingen min. Anonymkode: 5ea8b...d9e
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #94 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Takk. Jeg er egentlig veldig glad i jobben min, men det har sin pris. Til tider gråter jeg på jobben og jeg jobber med mennesker så det er ikke alltid like lett jobb jeg har. Men all ære til kollegaene mine som ikke går lei av gråtingen min. Anonymkode: 5ea8b...d9e Høres ikke ut som fatigue? Men nå har min fatigue vært pga energisvikt da, så mulig jeg ikke klarer se at det finnes andre varianter. Men har man fatigue så klarer man ikke ta seg sammen og fortsette å jobbe om man er tom for energi. Man kjemper i kvikksand. Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #95 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og hvor mange år har du vært tilbake i 100 % jobb? Anonymkode: edffd...a3b 0. Anonymkode: dce0f...a8e
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #96 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): 0. Anonymkode: dce0f...a8e Hvor frisk er du blitt da? Kan du jobbe? Jeg er symptomfri uten å jobbe, men er jo ikke frisk. Anonymkode: edffd...a3b
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #97 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Alle slike tråder starter med "Har du gått tur" "Har du prøvd yoga?" "har du prøvd grønn te?" Det er alltid folk som ikke aner hva man prater om. Anonymkode: 23de5...830 Du må gjerne vise til alle de innleggene i denne tråden som er i den gata. Anonymkode: ea54b...301
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #98 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei, det er ikke dumt. Mange sier de ble frisk av ME, men det var visst postviral tretthet, eller de er selvdiagnostisert, eller kun fått diagnose av fastlege, eller kun vært syk i kort tid, eller de har andre sykdommer som de får hjelp for og da blir de også frisk fra «ME-symptomene» - eller de har blitt syk av stress og andre er kanskje syk av coronaviruset eller borrelia. Noen har fibro i tillegg, andre har en nakkeskade, osv Man kan heller ikke gi råd som «push deg» hvis man ikke aner om vedkommende har ME eller ikke. ME er jo energisvikt, det er ikke «utmattelse» der man likevel kan jobbe fullt - det er en så ekstremt utmattelse at man ofte ikke engang kan dusje, selvom det er det eneste man gjør hele dagen. Så man må få igang energiproduksjonen i kroppen - DERSOM man har ME. Og da kan man IKKE PUSHE SEG. Man må lirke, ikke pushe. Har man andre utmattelsestilstander er det andre råd som gjelder. Anonymkode: edffd...a3b Og der bekreftet du kommentaren min.🤦🏼♀️ Anonymkode: ea54b...301
AnonymBruker Skrevet 12. november 2025 #99 Skrevet 12. november 2025 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Og der bekreftet du kommentaren min.🤦🏼♀️ Anonymkode: ea54b...301 Javel? Hvorfor er det så ekstremt vanskelig for de som er frisk å fortelle litt mer detaljer annet enn «jeg ble frisk av å jobbe nevroplastisk»? Som: Hvor frisk har du blitt, er du tilbake i full jobb - og hvor lenge? Hva utløste ME hos deg og hadde du tilleggsdiagnoser, evt andre tilstander som du også fikk hjelp med samtidig (som feks oppdaget at du ikke tåler en matvare du kuttet ut). Ofte dukker slike ting opp når vi spør og graver. Jeg vet om ei som ofte har fortalt hvilken behandling som hjalp henne for ME. Men 1: hu er fortsatt ufør og ikke frisk og 2: hos henne er det autisme burnout og traumer, ikke ME. Så hvilken nytte har det for meg? Husk at alle definerer helse og «frisk» ulikt. Jeg sa jeg var frisk av ME i ett par år jeg også.. jeg begynte å jobbe og alt gikk fint i starten, men så ble det sakte for mye for meg… det var som jeg falt i sakte film utfor et stup. Jeg måtte kutte ut jobb helt en periode på 3–4 år, om jeg hadde pushet meg hadde jeg nok vært mye sykere i dag. I dag er jeg ofte symptomfri - men jeg jobber jo bare 10 %. Har lært fra sist og skal øke sakte, sakte. Jeg har aldri jobbet nevroplastisk, selvom jeg har lest boka. Anonymkode: edffd...a3b 1
AnonymBruker Skrevet 12. november 2025 #100 Skrevet 12. november 2025 AnonymBruker skrev (På 11.11.2025 den 8.05): Du er så heldig som klarer å jobbe og trene. Jeg er sengeligge de store deler av døgnet. Kommer meg opp og gjør det jeg klarer. Etter å ha støvsugd huset må jeg hvile. En gang endte jeg på sykehus midt i støvsuginga... jeg drømmer om å klare å trene på ettermiddagene en gang. Hilsen ikke ts. Anonymkode: bb4f9...e0f Det er tøft. Ta godt vare på deg selv ❤️ Anonymkode: 62c48...486
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå