AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #61 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kommer med mange stråmenn, det bruker jeg ikke tid på, vil du lære hva nevroplastisk tilnærming er finnes det mye informasjon der ute. Det handler ikke om at problemet handler om at en er redd i utgangspunktet, jeg sier at trygghet bidrar til å bli bedre. Det handler om å trene opp hjernen. Dette er veldig forståelig, vil du ha en enkel innføring anbefaler jeg Ellen Flø Skagen med "Den nevroplastiske nøkkelen". Vet ikke om disse har publisert noe fagfellevurdert enda, men det er noen som driver en norsk studie nå om long covid og mind-body reprogerammerings terapi, her er en lenke om en sak om det. https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2024as11ae-Mind-Body-ReprogrammeringsTerapi-MBRT-ny-behandling-for-long-covid Anonymkode: e1ee9...5c0 I får være enige og og være uenige. Jeg setter min Litt til fagfolk, som faktisk evner å å forstå at en ikke vet alt om hvilke skader virussykdommer forårsaker. Det er en komplekst system, som det tilbys lettvinte løsninger på. Den artikkelen du linker til er full av feilaktige påstander om long covid. Det påstås at det ikke er biomedisinsk funn som kan forklare symptomene, som hopper da på at det da kan forklares, med at symptomene oppstår i hjernen i hjerne og opprettholdes av hjernen. Disse folkene har ikke en biomedisinsk forståelse til å kunne avfeie komplekse biomedisinske skader. Noe artikkelen til de grader viser. https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2025as02ae-Mind-Body-ReprogrammeringsTerapi-er-misledende Her mener vi det svikter for Reme og Jacobsen, som selektivt viser til én artikkel fra 2022 med kun 309 deltakere, og bruker denne som belegg for at det ikke finnes biologiske årsaker bak PCC. Men de ser bort fra det som nå har blitt et enormt forskningsfelt, med mer enn 17.000 forskningsartikler publisert om PCC til nå (NCBI/NLM Computational Biology Branch), inkludert kohortstudier med hundretusener av deltakere, omfattende litteraturgjennomganger og tusenvis av artikler som beskriver mangfoldige, men konsistente funn av cellebiologiske, immunologiske og fysiologiske forandringer i forskjellige organsystemer ved PCC, på tvers av design og studiepopulasjon https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2024as12ae-Feilaktig-fremstilling-av-kunnskapsgrunnlaget-for-post-covid-condition-long-covid- Anonymkode: 054e8...da9 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #62 Skrevet 10. november 2025 Jeg sliter med fatigue og har dessverre gjort det i mer enn 10 år. Jobber 100% men hvor lenge jeg klarer det vet jeg ikke. Har ikke energi til noe etter jobb, men jeg vil ikke tilbake til nav så dermed jobber jeg. Ts burde sjekke vitaminer og særlig b12. Ikke ta B-vitaminer før du har sjekket det. Jeg har pernisiøs anemi og mangel på b12-vitamin kan gi deg fatigue og andre diffuse plager. Jeg må leve med senskader siden jeg gikk for lenge med pernisiøs anemi før jeg fikk behandling for det. Det er livslang behandling og uten det vil jeg bli verre og senil til slutt. Anonymkode: 5ea8b...d9e 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #63 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kommer med mange stråmenn, det bruker jeg ikke tid på, vil du lære hva nevroplastisk tilnærming er finnes det mye informasjon der ute. Det handler ikke om at problemet handler om at en er redd i utgangspunktet, jeg sier at trygghet bidrar til å bli bedre. Det handler om å trene opp hjernen. Dette er veldig forståelig, vil du ha en enkel innføring anbefaler jeg Ellen Flø Skagen med "Den nevroplastiske nøkkelen". Vet ikke om disse har publisert noe fagfellevurdert enda, men det er noen som driver en norsk studie nå om long covid og mind-body reprogerammerings terapi, her er en lenke om en sak om det. https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2024as11ae-Mind-Body-ReprogrammeringsTerapi-MBRT-ny-behandling-for-long-covid Anonymkode: e1ee9...5c0 Jeg har lest den boka, og jo, det handler om frykt for symptomer, eller at man forventer symptomer fordi man tidligere har fått symptomer av det samme. Jeg tror ofte jeg er frisk (har gått fra alvorlig til veldig mild grad uten å jobbe nevroplastisk) og kan tåle ting jeg tror jeg skal få PEM av - og bli så syk at jeg tror jeg skal dø av ting jeg er helt sikkert på at jeg tåler helt fint. Jeg kjenner meg ikke igjen i at jeg forventer symptomer - jeg tror jeg er frisk hver gang jeg er litt bedre. Anonymkode: edffd...a3b 4 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #64 Skrevet 10. november 2025 «Jacobsen og Reme hevder at symptomer som utmattelse og smerte er resultat av hjernens feilaktige prediksjoner, basert på psykologiske modeller som klassisk betinging og prediktiv prosessering. Men de gir ingen plausible forklaringer på hvorfor slike feilaktige prediksjoner primært oppstår etter visse virusinfeksjoner, som Covid-19 eller Epstein-Barr-virus. Hvordan kan symptomer som dukker opp etter en mild infeksjon, og som ofte ikke engang ligner på symptomene i den akutte fasen, være «lært» gjennom klassisk betinging? Og en enda mer påfallende ting de ikke tilbyr forklaring på: Hvorfor skulle hjernens «alarmsystem» gå amok kun etter visse infeksjoner, som Covid-19 eller Epstein-Barr-viruset, men ikke etter andre alvorlige påkjenninger som skader eller andre sykdommer? Denne mangelen på kausal forklaring gjør teorien intellektuelt svak og lite overbevisende» https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2025as02ae-Mind-Body-ReprogrammeringsTerapi-er-misledende Nettopp…. Anonymkode: 054e8...da9 3
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #65 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): «Jacobsen og Reme hevder at symptomer som utmattelse og smerte er resultat av hjernens feilaktige prediksjoner, basert på psykologiske modeller som klassisk betinging og prediktiv prosessering. Men de gir ingen plausible forklaringer på hvorfor slike feilaktige prediksjoner primært oppstår etter visse virusinfeksjoner, som Covid-19 eller Epstein-Barr-virus. Hvordan kan symptomer som dukker opp etter en mild infeksjon, og som ofte ikke engang ligner på symptomene i den akutte fasen, være «lært» gjennom klassisk betinging? Og en enda mer påfallende ting de ikke tilbyr forklaring på: Hvorfor skulle hjernens «alarmsystem» gå amok kun etter visse infeksjoner, som Covid-19 eller Epstein-Barr-viruset, men ikke etter andre alvorlige påkjenninger som skader eller andre sykdommer? Denne mangelen på kausal forklaring gjør teorien intellektuelt svak og lite overbevisende» https://www.psykologtidsskriftet.no/artikkel/2025as02ae-Mind-Body-ReprogrammeringsTerapi-er-misledende Nettopp…. Anonymkode: 054e8...da9 Dette er å starte i helt feil ende. I studien utviklet musene som var injisret med blod fra paisneter som var smittet med long covid ulike symptomer som muskelsvakhet og forandringer i hjernen Kanskje musene også har feilkoblinger i hjernen? IBlant musene som viste atferdsendringer, identifiserte forskerne hvilke pasienter antistoffene deres kom fra og hvilke symptomer de hadde opplevd. Interessant nok, av musene som viste økt smerte, mottok 85 % antistoffer fra pasienter som rapporterte smerte som et av deres lange COVID-symptomer. I tillegg hadde 89 % av musene som hadde vist tap av balanse og koordinasjon på rotarod-testen mottatt antistoffer fra pasienter som rapporterte svimmelhet. Videre fikk 91 % av musene som viste redusert styrke og muskelsvakhet antistoffer fra pasienter som rapporterte hodepine og 55 % fra pasienter som rapporterte tinnitus. https://www.yalemedicine.org/news/antibodies-from-long-covid-patients-provide-clues-to-autoimmunity-hypothesis Anonymkode: d7629...dc5 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #66 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sliter med fatigue og har dessverre gjort det i mer enn 10 år. Jobber 100% men hvor lenge jeg klarer det vet jeg ikke. Har ikke energi til noe etter jobb, men jeg vil ikke tilbake til nav så dermed jobber jeg. Ts burde sjekke vitaminer og særlig b12. Ikke ta B-vitaminer før du har sjekket det. Jeg har pernisiøs anemi og mangel på b12-vitamin kan gi deg fatigue og andre diffuse plager. Jeg må leve med senskader siden jeg gikk for lenge med pernisiøs anemi før jeg fikk behandling for det. Det er livslang behandling og uten det vil jeg bli verre og senil til slutt. Anonymkode: 5ea8b...d9e All ære til deg som klarer å jobbe 100% med fatigue. Jeg har oppfølging fra lege og revmatolog og tar blodprøver hver 14.dag. Mine plager er nok sammensatt av flere ting, og det er vanskelig å finne ut hva som er årsaken til hva. Ifølge min revmatolog kan man få fatigue av å gå med kroniske smerter for lenge, og om man blir kvitt smertene, så er fatigue det siste som forsvinner. Men det er krevende å leve med kroniske smerter og utmattelse. Jeg har nå 2 dager sykemelding per uke for å forsøke å hente meg inn igjen, men det tar veldig lang tid. Anonymkode: a233f...043 1
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #67 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): All ære til deg som klarer å jobbe 100% med fatigue. Jeg har oppfølging fra lege og revmatolog og tar blodprøver hver 14.dag. Mine plager er nok sammensatt av flere ting, og det er vanskelig å finne ut hva som er årsaken til hva. Ifølge min revmatolog kan man få fatigue av å gå med kroniske smerter for lenge, og om man blir kvitt smertene, så er fatigue det siste som forsvinner. Men det er krevende å leve med kroniske smerter og utmattelse. Jeg har nå 2 dager sykemelding per uke for å forsøke å hente meg inn igjen, men det tar veldig lang tid. Anonymkode: a233f...043 Om man pusher seg med fatigue kan man bli svært, svært syk. Så vær forsiktig.. Anonymkode: edffd...a3b 1 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #68 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (På 8.11.2025 den 0.36): Sagt av noen som ikke har det spor peiling. I det hele tatt. Anonymkode: 60a55...770 Jeg har dessverre peiling, og det er virkelig ikke noe dumt råd. Man blir ikke bedre av å bare ligge. Ambisjoner trenger ikke å være høye, men en kort tur hver dag er bra når man har det slik. Og mye vann med sitron og ingefær. Det renser kroppen. Anonymkode: 0f61d...740 2
Tobias001 Skrevet 10. november 2025 #69 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 20.13): Jeg er så lei av utmattelse, ligge på sofaen og være utslitt uten å ha gjort noe. Verk i bein og armer, melkesyre, hjernetåke og det blir bare verre. Hvordan få en bedre hverdag?? Anonymkode: a233f...043 Dette sitter bare psykisk. Ta en tur til psykolog, så skal du se at det bedrer seg!
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #70 Skrevet 10. november 2025 AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 20.13): Jeg er så lei av utmattelse, ligge på sofaen og være utslitt uten å ha gjort noe. Verk i bein og armer, melkesyre, hjernetåke og det blir bare verre. Hvordan få en bedre hverdag?? Anonymkode: a233f...043 Avpasse aktivitet og kognitiv atferdsterapi er mine beste tips. AnonymBruker skrev (På 8.11.2025 den 8.36): Har oppfølging fra lege. Fått melatonin nå i håp om bedre og jevnere søvn sånn at det kanskje skal bidra til mindre utmattelse. Delvis sykemeldt, burde nok vært helt sykemeldt en periode for å koble skikkelig av, men også greit å være på jobb litt. Anonymkode: a233f...043 Har du fått sjekket diverse blodprøver? Jeg har en autoimmun sykdom som gjør at jeg har ulike variasjoner av fatigue. Den verste fatiguen er egentlig den som alltid er der, og som hindrer meg i å være 100% i god form. Jeg er alltid trøtt, uansett hvor mye jeg sover, og må ofte hvile meg opp etter jobb for å kunne være i stand til aktivitet senere på ettermiddagen eller på kveldstid. Kålrota skrev (På 8.11.2025 den 8.57): Det er direkte feil. Nei, det er det ikke. Hvis man blir liggende får man muskelsvinn til slutt. AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg ser mange reagerer på dette rådet, men det er uansett korrekt. Kroppen brytes ned ved overdreven hvile. Man MÅ opp og ut, sånn er det bare. Men som andre allerede har nevnt: Aktivitet må utøves med varsomhet, elles kan man bli verre. Men aktivitet likefullt. Opp og ut! Anonymkode: 95f6d...fe0 Det stemmer på en prikk. Anonymkode: acf5e...afb 2
AnonymBruker Skrevet 10. november 2025 #71 Skrevet 10. november 2025 Tobias001 skrev (22 minutter siden): Dette sitter bare psykisk. Ta en tur til psykolog, så skal du se at det bedrer seg! Og dette fant du ut helt av deg selv 🤔 Tenker du dette også kun er psykisk ? LongCOVID-pasienter med kognitiv dysfunksjon gjennomgikk FDG PET-skanninger og EEG-tester som viste redusert hjernemetabolisme og redusert elektrisk aktivitet, spesielt i frontale regioner knyttet til fokus og hukommelse. Disse funnene bidrar til å forklare det nevrologiske grunnlaget for «hjernetåke» og støtter ideen om at kognitiv nedgang etter COVID har påviselige hjernesignaturer https://www.nature.com/articles/s41598-025-04815-6 kanskje en idé å lese seg litt opp på ME long covid m m og forskning bak dette før man er for bastant Anonymkode: d7629...dc5 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #72 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Du ble frisk av ME skriver du, men problemet er jo hva som egentlig feilet deg. Som ga deg den diagnosen. Er jo det alt handler om; hva som egentlig feilet deg. Om det var mentalt, eller om du hadde en postviral.tretthet. For eks. ME er jo en sekkediagnose, selv har jeg en postviral.tretthet. Ikke klart å komme meg i mål på 4år etter å ha prøvd mye forskjellig; så nå har jeg store ettervirkninger av div forsøk. Så må leve dag for dag tilpasset, var godt i gang høst 2024. Men kroppen klarte ikke er plutselig. Anonymkode: c7cc6...cd7 Sekkeiagnose eller ikke så settes diagnosen basert på kriterier og disse kriteriene er det samme uavhengig av hva som utløste diagnosen så det blir for dumt å si at at de som har blitt bedre har blitt bedre fordi det som var deres utløsende årsak ikke er det samme som din. Og hvordan kan du vite at alle de som har blitt bedre ikke den samme utløsende årsaken som deg? Og hvorfor er det så ekstremt vanskelig for dere som har ME og akseptere at jo man kan både bli bedre og man kan bli frisk? Det finnes ingen annen «diagnosegruppe» som er så besatt på å hevde at det er helt umulig å bli frisk som bruker så mye energi på å angripe andre som har blitt friske med beskyldninger om at enten så ljuger de om at de har hatt Emma eller så hadde de fått feil diagnose. Jeg lever også med en sykdom som noen blir frisk av og noen ikke blir frisk av. Jeg blir dessverre ikke frisk, men jeg benekter ikke det faktum at man kan bli frisk og jeg går heller ikke til angrep på de som har blitt friske. Anonymkode: ea54b...301 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #73 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 20.13): Jeg er så lei av utmattelse, ligge på sofaen og være utslitt uten å ha gjort noe. Verk i bein og armer, melkesyre, hjernetåke og det blir bare verre. Hvordan få en bedre hverdag?? Anonymkode: a233f...043 Er det kronisk eller har du skrevet ned dagene det er slik og funnet et mønster? Etter et halvt år med dagbok fant jeg ut at det ikke skjedde hver måned, men at når det dukker opp er det alltid 7-10 dager før mens. Altså hormonelt styrt. Jeg får også fatigue ifm med og i flere uker i etterkant av virusinfeksjoner. Ifm Corona har jeg det gjerne i 6-8 uker etterpå. Kommer og går. Lyset hos meg er at det ikke er kronisk. At jeg kan ha lange gode perioder og de dagene virkelig nyter jeg og kjenner jeg elsker livet. Dager med fatigue gjør meg svært nedstemt og deprimert. Så skjønner godt mange leger forveksler fatigue med depresjon. Anonymkode: 4994b...0ac
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #74 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Er det kronisk eller har du skrevet ned dagene det er slik og funnet et mønster? Etter et halvt år med dagbok fant jeg ut at det ikke skjedde hver måned, men at når det dukker opp er det alltid 7-10 dager før mens. Altså hormonelt styrt. Jeg får også fatigue ifm med og i flere uker i etterkant av virusinfeksjoner. Ifm Corona har jeg det gjerne i 6-8 uker etterpå. Kommer og går. Lyset hos meg er at det ikke er kronisk. At jeg kan ha lange gode perioder og de dagene virkelig nyter jeg og kjenner jeg elsker livet. Dager med fatigue gjør meg svært nedstemt og deprimert. Så skjønner godt mange leger forveksler fatigue med depresjon. Anonymkode: 4994b...0ac Nå for tiden er det «kronisk». Det er nok sammensatt. Startet på immundempende medisiner i høst, og da ble det verre enn tidligere. Stress på jobb, kroniske smerter og dårlig søvn har nok bidratt til det også. Tidligere har jeg hatt gode perioder. I sommer var det ganske bra, og fatiguen var sporadisk. Ja, det er helt fortvilende når selv det å gå opp trappa hjemme føles som en nærmest uoverkommelig ting…. Anonymkode: a233f...043 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #75 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Nå for tiden er det «kronisk». Det er nok sammensatt. Startet på immundempende medisiner i høst, og da ble det verre enn tidligere. Stress på jobb, kroniske smerter og dårlig søvn har nok bidratt til det også. Tidligere har jeg hatt gode perioder. I sommer var det ganske bra, og fatiguen var sporadisk. Ja, det er helt fortvilende når selv det å gå opp trappa hjemme føles som en nærmest uoverkommelig ting…. Anonymkode: a233f...043 Regner med du sikkert ihvertfall er sykemeldt da? Så kan du utelukke stress på jobb og ikke nok hvile/søvn. Utbrenthet kan jo føre til fatigue som ofte reduseres eller forsvinner etter å få hentet seg inn eller bytte av jobb. Om du går på immundempende medisiner kan disse gjøre deg trøtt, men autoimmun sykdom fører jo også ofte til fatigue. Jeg ble utredet i 2020 og de fant ingenting. Stod da igjen med ME, men så gikk det plutselig over i lang tid før det dukket opp igjen i fjor og jeg har nå altså funnet ut det i stor grad er hormonelt, men at mange ting spiller inn. Stress og lite søvn setter seg rett i leddene mine og gir smerter, etterfulgt av fatigue. Uken før mens kan føles som å subbe rundt full av sovemedisiner. Kan legge meg på sofaen for å hvile og sovne med det samme jeg lukker øynene feks. Selv om det er midt på dagen. Anonymkode: 4994b...0ac
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #76 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Ingen her som har sagt man blir bedre av overdrevet hvile. Selvfølgelig blir du dårlig av å ikke være så aktiv du kan. Men har du ne og eller fatigue da blir du også sykere av å presse deg utover egne tålegrenser. Så opp og ut er ikke bare feil råd, det er også et farlig råd, om ikke rådet er på induviduellt nivå, og at rådet er basert på åpenbart bevegelse angst. Noe som er noe helt annet. Igjen aktivitetsavpassing er å være så aktiv man kan uten å bli sykere av aktiviteten man ikke tåler. Det er også litt forskjell på fatiugue, og PEM . Selv om det er ganske så likt. Anonymkode: 7ac58...611 Heller ingen her som har sagt at man skal presse seg utover egne tålegrenser. Anonymkode: 95f6d...fe0 2 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #77 Skrevet 11. november 2025 Alle slike tråder starter med "Har du gått tur" "Har du prøvd yoga?" "har du prøvd grønn te?" Det er alltid folk som ikke aner hva man prater om. Anonymkode: 23de5...830 3
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #78 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (På 8.11.2025 den 0.59): Har "fatigue" selv hver dag. Holder ut siste timene på jobb og vil ligge på sofaen når jeg kommer hjem. Vondt i ledda og utmattet både morgen og kveld. Eneste som hjelper er å være i bevegelse og trene på ettermiddagene... Anonymkode: 49765...a9e Du er så heldig som klarer å jobbe og trene. Jeg er sengeligge de store deler av døgnet. Kommer meg opp og gjør det jeg klarer. Etter å ha støvsugd huset må jeg hvile. En gang endte jeg på sykehus midt i støvsuginga... jeg drømmer om å klare å trene på ettermiddagene en gang. Hilsen ikke ts. Anonymkode: bb4f9...e0f 2
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #79 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Alle slike tråder starter med "Har du gått tur" "Har du prøvd yoga?" "har du prøvd grønn te?" Det er alltid folk som ikke aner hva man prater om. Anonymkode: 23de5...830 Eller kom deg opp og ut 🙄🙄🙄 Anonymkode: bb4f9...e0f 1
AnonymBruker Skrevet 11. november 2025 #80 Skrevet 11. november 2025 AnonymBruker skrev (På 8.11.2025 den 0.49): Føler med deg. Hatt det sånn i 17 år. Hvert aktiv, fullført skole, jobb, familie og alt som følger med. Nå i en alder av 37 år har jeg ligget i senga i 2 år med minimalt med aktiviteter. Fordi det å bare dusje får meg til å besvime. Har fibromylagi, utmattelsesyndrom og kanskje ME. Jeg har prøvd alt av medsiner, behandling både psykisk og fysisk. Blir bare verre. Anonymkode: 72540...4aa Begynte det med kyssesyke, eller en infeksjon? Eller ved langvarig overbelastning over tid og verking i ledd? Anonymkode: 09e92...e74
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå