AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #21 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er jo ikke normalt i det hele tatt, dersom man har et sunt kosthold, og en livsstil med nok søvn, lite stress, og ikke sitter på en skjerm dagen lang. Kom deg til lege. Anonymkode: f777d...be3 Har oppfølging fra lege. Fått melatonin nå i håp om bedre og jevnere søvn sånn at det kanskje skal bidra til mindre utmattelse. Delvis sykemeldt, burde nok vært helt sykemeldt en periode for å koble skikkelig av, men også greit å være på jobb litt. Anonymkode: a233f...043
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #22 Skrevet 8. november 2025 Lider av det samme, etter virusinfeksjon. Tilpasser hver dag, går minst mulig, Men lufter meg mye utendørs...bruker sykkel til å forflytte meg da. Minst mulig krefter. Ellers pauser mellom hver ting, frokost - pause - lufting ute - pause til lunsj - lage lunsj - pause til middag - lage middag - hvile resten av dagen...lufte meg litt. Ikke stimulere meg mye med skjerm/lyd. Holdt på i 4år. Anonymkode: c7cc6...cd7 1 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #23 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Komme deg opp og ut. Du blir ikke bedre av å ligge i ei seng. Anonymkode: 6f494...6e2 Uff.. det er så tragisk at folk som ikke er prøvd i utmattelse uttaler seg. Du vet tydeligvis ikke hva fatigue er. Anonymkode: edffd...a3b 4 10
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #24 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Uff.. det er så tragisk at folk som ikke er prøvd i utmattelse uttaler seg. Du vet tydeligvis ikke hva fatigue er. Anonymkode: edffd...a3b Klassisk den, folk vet ikke noe før de opplever det selv. "På seg selv kjenner man ingen andre..." Nyttig lesing: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/men-du-ser-ikke-syk-ut-9788202705268 Anonymkode: c7cc6...cd7 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #25 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Klassisk den, folk vet ikke noe før de opplever det selv. "På seg selv kjenner man ingen andre..." Nyttig lesing: https://www.ark.no/produkt/boker/hobbyboker-og-fritid/men-du-ser-ikke-syk-ut-9788202705268 Anonymkode: c7cc6...cd7 Ja, det tør jeg å stå i. Den kommentaren jeg kommenterte på er et råd som kan gjøre utmattede mye, mye sykere. Det er helt sinnsykt hvor syk man kan bli. Man kan bli så syk at man blir pleietrengende i et mørkt rom i åresvis! Anonymkode: edffd...a3b 4 3
Kålrota Skrevet 8. november 2025 #26 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Komme deg opp og ut. Du blir ikke bedre av å ligge i ei seng. Anonymkode: 6f494...6e2 Det er direkte feil. 4 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #27 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Dette er jo ikke normalt i det hele tatt, dersom man har et sunt kosthold, og en livsstil med nok søvn, lite stress, og ikke sitter på en skjerm dagen lang. Kom deg til lege. Anonymkode: f777d...be3 Selvsagt har folk gått til lege…! Men det finnes ikke medisin eller kur for utmattelse/energisvikt. Man kan bli bedre, men det tar tid. Hvile er faktisk med å hjelpe, siden mitokondriene ofte produserer energi når man hviler, mens de fungerer unormalt i aktivitet (derfor mye melkesyre) Anonymkode: edffd...a3b 1 4
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #28 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har oppfølging fra lege. Fått melatonin nå i håp om bedre og jevnere søvn sånn at det kanskje skal bidra til mindre utmattelse. Delvis sykemeldt, burde nok vært helt sykemeldt en periode for å koble skikkelig av, men også greit å være på jobb litt. Anonymkode: a233f...043 Lytt til dr Five sine podcaster der du hører podcast, hun har mye nyttig å komme med! Anonymkode: a4ed8...640
veronica<3 Skrevet 8. november 2025 #29 Skrevet 8. november 2025 Tråden er ryddet for innlegg som omhandler dosering, samt innlegg tilknyttet dette. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 8. november 2025 #30 Skrevet 8. november 2025 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dumt å ikke holde seg oppdatert på ny forskning, som har gode resultater for å behandle ME, long covid og fatique. Jeg vet forskjell på me og utbrent, jeg har vært syk i mange år. Forstår ikke den motstanden mot ny forskning, bli glad i stedet for at noe faktisk kan hjelpe. Ingen har sagt man skal presse heller, da blir man dårlig, jeg har sagt jobbe nevroplastisk. Du må opp av sofaen, men det blir ikke å presse. Les deg opp, menneske. Anonymkode: dce0f...a8e Dessverre så er det så vanlig blant de som har ME at om noen sier at de har blitt bedre så blir de automatisk beskyldt for at da var det ikke syke i utgangspunktet ordnet så hadde de feil diagnose. Anonymkode: ea54b...301 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #31 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (På 8.11.2025 den 1.46): Dumt å ikke holde seg oppdatert på ny forskning, som har gode resultater for å behandle ME, long covid og fatique. Jeg vet forskjell på me og utbrent, jeg har vært syk i mange år. Forstår ikke den motstanden mot ny forskning, bli glad i stedet for at noe faktisk kan hjelpe. Ingen har sagt man skal presse heller, da blir man dårlig, jeg har sagt jobbe nevroplastisk. Du må opp av sofaen, men det blir ikke å presse. Les deg opp, menneske. Anonymkode: dce0f...a8e Problemet er jo hva en "ME" diagnose betyr, mange får den av ulike grunner. Noen har fått flått for eks, andre postvirale ting. Noen kan trene seg sakte opp igjen over lang tid, mens andre så vil ikke kroppen respondere. Psykoterapi er sjelden en løsning for de som virkelig har postviral.tretthet, som for de fleste er kronisk. Nervoplastisk kan være livsfarlig for noen, som igjen gjør at man blir enda sykere. Anonymkode: c7cc6...cd7 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #32 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Problemet er jo hva en "ME" diagnose betyr, mange får den av ulike grunner. Noen har fått flått for eks, andre postvirale ting. Noen kan trene seg sakte opp igjen over lang tid, mens andre så vil ikke kroppen respondere. Psykoterapi er sjelden en løsning for de som virkelig har postviral.tretthet, som for de fleste er kronisk. Nervoplastisk kan være livsfarlig for noen, som igjen gjør at man blir enda sykere. Anonymkode: c7cc6...cd7 Hvor tar du det fra, at nevroplastisk opptrening kan være livsfarlig? Anonymkode: e1ee9...5c0 2 2
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #33 Skrevet 9. november 2025 Du bør snakke med lege istedenfor å få mange dume svar her inne Anonymkode: 0a437...236 1
Knocks Skrevet 9. november 2025 #34 Skrevet 9. november 2025 (endret) Hvis man ikke finner noe årsak til utmattelsen kan det, hvis det vedvarer over tid, være verdt å sjekke ut behandling hvor man omprogrammerer hjernen. ME er en fysisk sykdom, man har ikke tenkt seg syk men kroppen kan ha kjørt seg fast i et feil spor. Det har hjulpet mange fra virkelig forferdelige tilstander og jeg ville nok støttet meg mer på muligheter der enn å vente på en medisin eller at det går over. Når det er sagt kan det godt hende det også går over av seg selv også. Sender en stor klem og masse god bedring. Endret 9. november 2025 av Knocks 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #35 Skrevet 9. november 2025 Jeg tror ikke at jeg har ME, men jeg tror egentlig det er sammensatt av flere ting. Har over lengre tid hatt et nervesystem som er i konstant «fight or flight» modus. Dette skyldes blant annet mye stress på jobb, men også andre sykdommer. Men det er helt forferdelig når det blir så ille som det er nå. Jeg har også store problemer med å justere aktivitetsnivået, selv om jeg skjønner at jeg må det. Jeg har jo lyst til å gjøre så mye, ikke føle meg som Olga på 90…. Denne helga har jeg klart å gjøre lite. Hjemme fredag og lå stort sett på sofaen bortsett fra en tur på butikken og laget middag. I går ble det en liten tur ut å gå - mye kortere enn normalt, men hei - alt er bedre enn ingenting. Samt at jeg laget mat på kvelden. I dag har jeg gjort minimalt, og nå føler jeg ikke at beina mine har løpt maraton lengre. Jeg vet at jeg må jobbe med det, at jrg har brukt lang tid på å komme dit jeg er, og at det vil ta minst like lang tid å komme seg ut av det. Men jeg blir ganske fortvila når det står på. Også blir jeg litt redd - for tenk om det egentlig er noe alvorlig som ligger bak?? Anonymkode: a233f...043 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #36 Skrevet 9. november 2025 Her er det mange som IKKE har peiling!!! På hva fatigue er og hvordan den herjer løs på kropp og sinn Anonymkode: ce036...808 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #37 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her er det mange som IKKE har peiling!!! På hva fatigue er og hvordan den herjer løs på kropp og sinn Anonymkode: ce036...808 Vi vet det. Som tidligere ME-syk, jeg forstår ikke hvorfor det er så stor motstand mot håp. Hvis noen gud forby blir friske fra ME, så har de i følge ME-gjengen aldri hatt ME, da var de feildiagnostisert. Hvorfor? Så jævlig sykdom som det er, så skjønner jeg ikke hvorfor motstanden mot hjelp er så stor. Snakker da ikke om de som sier de har litt fatique når de er slitne en dag, men den oppriktige motstanden mot alle som formidler noe som hjelper. Blir du frisk fra ME så blir du mer utstøtt enn av Jehovas vitner, jo. Hva skader det å være litt mer nysgjerrig? Høre på oss som har ligget på et rom i flere år, men nå lever helt normalt? Nevroplastisk kan aldri være livsfarlig. Hvis du blir dausjuk av å tenke tanker der du ligger i senga, så er det bare en større bekreftelse på at plagen er nevroplastisk. Anonymkode: dce0f...a8e 3 1 5
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #38 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor tar du det fra, at nevroplastisk opptrening kan være livsfarlig? Anonymkode: e1ee9...5c0 Det er kanskje ikke livsfarlig, men det å overse symptomer, kan føre syke ut i langvarig PEM og forverring av sykdomsbilde . Det å tro at endret tankesett og økt forståelse for at symptomene ikke er farlige skal bygge nye nervebaner er kun en et nytt navn på metoder som har blitt brukt, som en kur mot ME/CFS pasienter i mer enn to tiår. Kognitive strategier er til nytte for de fleste og er spesielt nyttige for folk med angst og de som møter veggen. Men det å tro at dette er metoder som kan gjøre folk med ME/ CFS og LC friske blir helt feil. Heldigvis er det nå så mye forskning som viser biomedisinsk skader og mer er på vei. En vet at mitrokondrine ikke produsere tilstrekkelig med energi. En vet at LC er preget av multiorgan affeksjon, nevroinflamasjon, hjerte og kar skader osv. Det ser ut som en har en sårbarhet i genmaterialet og at immunforsvaret spiller en stor rolle. For ME/ CFC berørte er det endelig økt fokus på disse sykdommene, nettopp fordi LC har blitt for omfattende og gjør at samfunnsøkonomisk er svært kostbart. Så nei, endret tankemønster vil ikke helbrede karskader, Microblodpropper eller forstyrrelser i cellenes energi. Det må biomedisinsk forskning til. Og her kommer er det evidens, så på daglig basis. . Jeg har til gode å se evidens for at nevtoplasitet virker mot sykdommer som ME/CFC og LC. Dette er teoretisk metoder, Det vil kunne kurere de med angst som opprettholder symptomene eller generell utmattede men har ingen kur for biomedisinsk skader. Anonymkode: 054e8...da9 1 3
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #39 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Hvis du blir dausjuk av å tenke tanker der du ligger i senga, så er det bare en større bekreftelse på at plagen er nevroplastisk. Anonymkode: dce0f...a8e Tenke tanker? Det handler om hvordan kroppen tåler aktivering; ikke tanker. Anonymkode: c7cc6...cd7 1
AnonymBruker Skrevet 9. november 2025 #40 Skrevet 9. november 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er kanskje ikke livsfarlig, men det å overse symptomer, kan føre syke ut i langvarig PEM og forverring av sykdomsbilde . Det å tro at endret tankesett og økt forståelse for at symptomene ikke er farlige skal bygge nye nervebaner er kun en et nytt navn på metoder som har blitt brukt, som en kur mot ME/CFS pasienter i mer enn to tiår. Kognitive strategier er til nytte for de fleste og er spesielt nyttige for folk med angst og de som møter veggen. Men det å tro at dette er metoder som kan gjøre folk med ME/ CFS og LC friske blir helt feil. Anonymkode: 054e8...da9 Helt riktig, dette har jeg egen erfaring med. Var dum å hadde troen. Anonymkode: c7cc6...cd7 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå