AnonymBruker Skrevet fredag kl. 19:13 #1 Skrevet fredag kl. 19:13 Jeg er så lei av utmattelse, ligge på sofaen og være utslitt uten å ha gjort noe. Verk i bein og armer, melkesyre, hjernetåke og det blir bare verre. Hvordan få en bedre hverdag?? Anonymkode: a233f...043 1 21 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:21 #2 Skrevet fredag kl. 23:21 Komme deg opp og ut. Du blir ikke bedre av å ligge i ei seng. Anonymkode: 6f494...6e2 11
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:28 #3 Skrevet fredag kl. 23:28 Det er så leit at du er så dårlig og bare blir verre. Regner med du har vært hos legen. Har du prøvd å rusle noen småturer? Eller prøvd lymfedrenasje ? Anonymkode: 8098a...d4d
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:36 Populært innlegg #4 Skrevet fredag kl. 23:36 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Komme deg opp og ut. Du blir ikke bedre av å ligge i ei seng. Anonymkode: 6f494...6e2 Sagt av noen som ikke har det spor peiling. I det hele tatt. Anonymkode: 60a55...770 43 21
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:38 #5 Skrevet fredag kl. 23:38 Jeg vet.. Er og helt utmattet. Og må late som jeg fungerer. Hver eneste dag. Sånn er livet blitt Anonymkode: b0d26...7b4 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:38 #6 Skrevet fredag kl. 23:38 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Det er så leit at du er så dårlig og bare blir verre. Regner med du har vært hos legen. Har du prøvd å rusle noen småturer? Eller prøvd lymfedrenasje ? Anonymkode: 8098a...d4d Lymfedrenasje er noe folk med lymfødem og sånt får. Det er ikke for folk som ikke har svikt i sirkulasjonen. Ts sine plager blir ikke bedre av det, bare bortkasta penger for hun får det ikke dekket offentlig med de symptomer. Anonymkode: 60a55...770 7 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:40 #7 Skrevet fredag kl. 23:40 Nevroplastisk behandling. Lykke til Anonymkode: dce0f...a8e 9 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:40 #8 Skrevet fredag kl. 23:40 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sagt av noen som ikke har det spor peiling. I det hele tatt. Anonymkode: 60a55...770 Evt har mye peiling, men det må gjøres rett. Anonymkode: dce0f...a8e 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:47 #9 Skrevet fredag kl. 23:47 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Evt har mye peiling, men det må gjøres rett. Anonymkode: dce0f...a8e Det er så åpenbart at du ikke har peiling på hva fatigue er, dine rpd forverrer fatigue. Selvsagt er man ellers så aktiv som det er mulig i mellom fatigue rundene. Til Ts, mitt råd er å smøre deg med tålmodighet, og jobbe med aktivitetsavpassing. Altså balansere aktivitet og hvile, og unngå push krasj. Det har iallefall hjulpet meg. Men tar tid å øære, og tid å virke. I dag 10 år etter er jeg iallefall mer på beina enn liggende. Lever litt saktere. Men gjør stort sett det meste som tidligere. Bare mindre av alt. Det meste annet jeg har prøvd, bla råd som svaret mitt ligger på her, er sånt jeg bare ble værre av Anonymkode: 7ac58...611 7 8
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:49 #10 Skrevet fredag kl. 23:49 Føler med deg. Hatt det sånn i 17 år. Hvert aktiv, fullført skole, jobb, familie og alt som følger med. Nå i en alder av 37 år har jeg ligget i senga i 2 år med minimalt med aktiviteter. Fordi det å bare dusje får meg til å besvime. Har fibromylagi, utmattelsesyndrom og kanskje ME. Jeg har prøvd alt av medsiner, behandling både psykisk og fysisk. Blir bare verre. Anonymkode: 72540...4aa 1 7
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:50 #11 Skrevet fredag kl. 23:50 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er så åpenbart at du ikke har peiling på hva fatigue er, dine rpd forverrer fatigue. Selvsagt er man ellers så aktiv som det er mulig i mellom fatigue rundene. Til Ts, mitt råd er å smøre deg med tålmodighet, og jobbe med aktivitetsavpassing. Altså balansere aktivitet og hvile, og unngå push krasj. Det har iallefall hjulpet meg. Men tar tid å øære, og tid å virke. I dag 10 år etter er jeg iallefall mer på beina enn liggende. Lever litt saktere. Men gjør stort sett det meste som tidligere. Bare mindre av alt. Det meste annet jeg har prøvd, bla råd som svaret mitt ligger på her, er sånt jeg bare ble værre av Anonymkode: 7ac58...611 Jeg vet veldig godt hva det er, og er selv friskmeldt fra ME. Det er stor forskjell på å presse seg, og å jobbe nevroplastisk. Begge betyr at du må opp av sofaen, men på to ulike måter. Anonymkode: dce0f...a8e 5 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 23:59 #12 Skrevet fredag kl. 23:59 Har "fatigue" selv hver dag. Holder ut siste timene på jobb og vil ligge på sofaen når jeg kommer hjem. Vondt i ledda og utmattet både morgen og kveld. Eneste som hjelper er å være i bevegelse og trene på ettermiddagene... Anonymkode: 49765...a9e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:02 #13 Skrevet lørdag kl. 00:02 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg vet veldig godt hva det er, og er selv friskmeldt fra ME. Det er stor forskjell på å presse seg, og å jobbe nevroplastisk. Begge betyr at du må opp av sofaen, men på to ulike måter. Anonymkode: dce0f...a8e Later som å vite... Det der er ikke me eller fatigue. Utbrent kanskje. Ikke fatigue eller me. Da blir du rett og slett dårligere av å presse deg. Det er netopp det som skiller det. Så har du fatigue, skal du holde på som vanlig å legge deg og hvile når du må. Aktivitets avpassing er jo netopp det at du er så aktiv du klarer uten å bli værre. Ikke presse deg opp mer enn du tåler. Å si tio noen ned me og fatigue, at de ikke skal legge seg, men stå opp å holde på mer, er jo det samne som å be de bli sykere. Kjenner mange med både me og fatigue. Og ingen av de heller ble bedre av å vøre mer aktiv enn de tålte. De ble litt bedre når de klarte å akseptere helsa, og aktivitetsavpasse iht det Anonymkode: 7ac58...611 4 10
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:02 #14 Skrevet lørdag kl. 00:02 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg er så lei av utmattelse, ligge på sofaen og være utslitt uten å ha gjort noe. Verk i bein og armer, melkesyre, hjernetåke og det blir bare verre. Hvordan få en bedre hverdag?? Anonymkode: a233f...043 Dette er jo ikke normalt i det hele tatt, dersom man har et sunt kosthold, og en livsstil med nok søvn, lite stress, og ikke sitter på en skjerm dagen lang. Kom deg til lege. Anonymkode: f777d...be3 4
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 00:46 #15 Skrevet lørdag kl. 00:46 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Later som å vite... Det der er ikke me eller fatigue. Utbrent kanskje. Ikke fatigue eller me. Da blir du rett og slett dårligere av å presse deg. Det er netopp det som skiller det. Så har du fatigue, skal du holde på som vanlig å legge deg og hvile når du må. Aktivitets avpassing er jo netopp det at du er så aktiv du klarer uten å bli værre. Ikke presse deg opp mer enn du tåler. Å si tio noen ned me og fatigue, at de ikke skal legge seg, men stå opp å holde på mer, er jo det samne som å be de bli sykere. Kjenner mange med både me og fatigue. Og ingen av de heller ble bedre av å vøre mer aktiv enn de tålte. De ble litt bedre når de klarte å akseptere helsa, og aktivitetsavpasse iht det Anonymkode: 7ac58...611 Dumt å ikke holde seg oppdatert på ny forskning, som har gode resultater for å behandle ME, long covid og fatique. Jeg vet forskjell på me og utbrent, jeg har vært syk i mange år. Forstår ikke den motstanden mot ny forskning, bli glad i stedet for at noe faktisk kan hjelpe. Ingen har sagt man skal presse heller, da blir man dårlig, jeg har sagt jobbe nevroplastisk. Du må opp av sofaen, men det blir ikke å presse. Les deg opp, menneske. Anonymkode: dce0f...a8e 8 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 01:25 #16 Skrevet lørdag kl. 01:25 Jeg har strevd med mye utmattelse/fatigue i 4 år. Første tiden sengeliggende på mørkt rom. Det siste året har jeg blitt mye bedre slik mange blir det, veg hjelp av nevroplastikk og nervesystemkurs. Anbefales veldig! Nå går jeg til og med turer igjen! Livet er virkelig herlig, å kunne komme seg en tur ut når en har vært så stedbunden og livet har vært så fattig gjennom 4 år, knapt snakket med folk på lange tider, og så møte nye mennesker, jeg er overlykkelig av å få livet litt etter litt tilbake. Jeg er langt unna å kunne jobbe igjen enda, men jeg har troen på at store ting kan skje det kommende året. Ved hjelp av samme kurset. Trygghet er helt vesentlig på veien. Masse lykke til! Anonymkode: e1ee9...5c0 11 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 01:45 #17 Skrevet lørdag kl. 01:45 Aktivitetstilpassing som noen andre skrev her. Lær hva du og kroppen din tåler. Du vil selvfølgelig gå på noen smeller, men det er sånn en lærer. Jeg har kun en aktivitet utenfor huset i hverdagene og foretrekker å være hjemme i helgene for å kunne bruke energien min her hjemme. Aktivitet som i å handle eller behandling. Jeg trener fast hos fysioterapeut en gang i uka og har øvelser jeg gjør hjemme så ofte jeg klarer. Det er ikke rare treningen for en som tidligere gikk på treningsstudio, men det er bedre enn ingenting. Hjemme kan jeg spre det utover hele dagen. Sist gikk jeg på en smell etter trening hos fysioterapeuten fordi vi økte vektene. Er ennå ikke på beina drøye uka etter. Gjør jeg husarbeid så holder jeg på i kun femten minutter før jeg hviler. Viktig at du også får inn noe positivt hver dag som gir deg glede. Kan være å ta morgenkaffen ute når det er sol. Noen leser, strikker, gamer eller puslespill. Finn dine ting. Anonymkode: c6158...526 2 3
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 02:20 #18 Skrevet lørdag kl. 02:20 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nevroplastisk behandling. Lykke til Anonymkode: dce0f...a8e Det er det dere kaller det nå, ja. Ok. Anonymkode: 36cac...40b 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:32 #19 Skrevet lørdag kl. 07:32 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Lymfedrenasje er noe folk med lymfødem og sånt får. Det er ikke for folk som ikke har svikt i sirkulasjonen. Ts sine plager blir ikke bedre av det, bare bortkasta penger for hun får det ikke dekket offentlig med de symptomer. Anonymkode: 60a55...770 Jeg har faktisk utstyr for lymffedrenasje hjemme grunnet lipødem, så sirkulasjonen kan jeg bedre, men utmattelsen er like ille. Anonymkode: a233f...043 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 07:33 #20 Skrevet lørdag kl. 07:33 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er så åpenbart at du ikke har peiling på hva fatigue er, dine rpd forverrer fatigue. Selvsagt er man ellers så aktiv som det er mulig i mellom fatigue rundene. Til Ts, mitt råd er å smøre deg med tålmodighet, og jobbe med aktivitetsavpassing. Altså balansere aktivitet og hvile, og unngå push krasj. Det har iallefall hjulpet meg. Men tar tid å øære, og tid å virke. I dag 10 år etter er jeg iallefall mer på beina enn liggende. Lever litt saktere. Men gjør stort sett det meste som tidligere. Bare mindre av alt. Det meste annet jeg har prøvd, bla råd som svaret mitt ligger på her, er sånt jeg bare ble værre av Anonymkode: 7ac58...611 Hva er push krasj? Anonymkode: a233f...043 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå