AnonymBruker Skrevet 7. november #1 Skrevet 7. november Det er så mange som enten har mista matlysta eller glemmer å spise. Men hvordan gjøres dette? Anonymkode: 1e595...702
AnonymBruker Skrevet 7. november #2 Skrevet 7. november For min del er jeg så oppslukt i det jeg holder på med at jeg ikke merker at tida går. Og jeg har nesten aldri sultfølelse heller ettersom jeg går på lavkarbo, så jeg spiser etter klokka. Anonymkode: 600f3...e0a 2
AnonymBruker Skrevet 7. november #3 Skrevet 7. november Jeg er av en slik type som kan "glemme" å spise. Dette er en kombo av mange ting. For det første så liker jeg å sitte i ro og mak å spise. Skal jeg først spise må jeg ha matro, hvis ikke dette kriteriet kan bli møtt kan det bare være og jeg utsetter spisingen til dess det er matro. Å stressspise fører ofte til at jeg brekker meg. Dernest så handler det om en kombinasjon av psykologiske, fysiologiske og adferdsmessige faktorer som overstyrer kroppens naturlige sultsignaler Den vanligste grunnen til at jeg (og andre) "glemmer" å spise er relatert til oppmerksomhet og kognitivbelastning som f.eks hyperfoku/flow altså når man er dypt engasjert i en aktivitet, enten det er jobb, studier, et kreativt prosjekt, gaming eller en hobby, kan hjernen komme i en tilstand av "hyperfokus" (spesielt vanlig hos personer med ADHD). I denne tilstanden nedprioriteres inntrykk og signaler som ikke er direkte relevante for oppgaven – inkludert sultfølelsen . Man er så opptatt at tiden flyr, og man overser det fysiske behovet for mat. Hektisk hverdag: en stressende hverdag med mange gjøremål, avtaler og lite rutiner, blir måltidene nedprioritert eller glemt. Fysiologi: Ironisk nok kan det å spise sjeldent føre til at sultfølelsen forsvinner. Dess mer en spiser, dess mer sulten, dess mindre dess mindre sulten. Og hvis man hopper over måltider gjentatte ganger, kan kroppen tilpasse seg. Sultfølelsen (drevet av hormoner som ghrelin) kan bli redusert eller forsinket. Kroppen går over til å bruke lagrede reserver (glukose fra leveren) og demper de sterke signalene. Anonymkode: 3f672...c4f 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. november #4 Skrevet 7. november Å glemme å spise er ubevisst. Travelhet eller tankekaos er vanlig. Å miste matlysten er gjerne psykisk betinget eller betinget i fysisk sykdom, og det er ikke noe å strebe etter. Anonymkode: 0965a...cbe 2
AnonymBruker Skrevet 7. november #5 Skrevet 7. november Har dårlig sult- og tørstfølelse, bare. Når jeg blir slapp og/eller hodepine, er det på tide å spise. Tror ikke det er noe du skal strebe etter... Plutselig blir det full blown migrene fordi mat- og vanninntaket har vært dårlig. Anonymkode: 5135e...2ca
AnonymBruker Skrevet 7. november #6 Skrevet 7. november Men jeg sliter psykisk men mister ikke sult. Jeg har adhd men mister ikke sult. Jeg har Asperger men interessene mine er ikke sånn at jeg glemmer å spise. Så hva gjør jeg galt da? Anonymkode: 1e595...702
kaleidoskop Skrevet 7. november #7 Skrevet 7. november Dette lurer jeg også på. Er det varmt = ikke sulten. Mye å gjøre= ikke sulten. Stress = ikke sulten. Jeg er mottatt og legger på meg.
AnonymBruker Skrevet 7. november #8 Skrevet 7. november I mitt tilfelle: dissosiasjon. Jeg jobber så hardt 23 timer i døgnet med å undertrykke og dissosiere bort sult at det innimellom går litt over stokk og stein og jeg dissosierer det bort for lenge av gangen. Anonymkode: 080de...715
AnonymBruker Skrevet 7. november #9 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men jeg sliter psykisk men mister ikke sult. Jeg har adhd men mister ikke sult. Jeg har Asperger men interessene mine er ikke sånn at jeg glemmer å spise. Så hva gjør jeg galt da? Anonymkode: 1e595...702 Du gjør ikke noe galt... Man må jo spise. Anonymkode: 5135e...2ca
AnonymBruker Skrevet 7. november #10 Skrevet 7. november Jeg har venninner som glemmer å spise, men jeg har ikke opplevd det tidligere. Jeg har vært en "gresser" gjennom livet, en som syns det er ubehagelig å være sulten og fyller på. Men etter at jeg begynte med periodisk faste så har jeg begynt å forstå at det går an å overstyre sultfølelsen. Og at det man tror er sult ikke alltid er ekte sult, men ofte et sug, fordi god mat, spesielt sukkermat fyller andre behov enn reell sult. Det er ofte mer et dopaminsug enn at kroppen, altså fysikken, trenger mat. Så jeg distraherer meg når suget kommer, sier til meg selv at nå har jeg spist det jeg skal, det blir mer mat i morgen, ingen krise. Etter en halvtime er suget borte. Kanskje det kommer igjen, men da gjentar jeg. Etter 3 år med periodisk faste er jeg vant med at det ikke er mer mat etter middag og frem til lunsj neste dag. Kjemper sjeldent mot sulten nå lenger. Anonymkode: 83e4f...a79 2
AnonymBruker Skrevet 7. november #11 Skrevet 7. november Dette har jeg også lurt på, men jeg har i grunn konkludert med at noen må ha mye svakere sultfølelse enn andre. Jeg kan ikke glemme at jeg er sulten, det er lettere å glemme at jeg har sko som gnager. Anonymkode: cc419...d89 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #12 Skrevet 7. november Jeg glemmer å spise hele tiden, men det er jo ikke bevisst. Det kalles vel å la vær. Jeg har adhd og et generelt travelt liv (4 unger, jobb, studier osv), aner ikke hvorfor jeg glemmer det, men er nok bare alltid opptatt og veldig lett distrahert. Anonymkode: 6023f...057
AnonymBruker Skrevet 7. november #13 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har venninner som glemmer å spise, men jeg har ikke opplevd det tidligere. Jeg har vært en "gresser" gjennom livet, en som syns det er ubehagelig å være sulten og fyller på. Men etter at jeg begynte med periodisk faste så har jeg begynt å forstå at det går an å overstyre sultfølelsen. Og at det man tror er sult ikke alltid er ekte sult, men ofte et sug, fordi god mat, spesielt sukkermat fyller andre behov enn reell sult. Det er ofte mer et dopaminsug enn at kroppen, altså fysikken, trenger mat. Så jeg distraherer meg når suget kommer, sier til meg selv at nå har jeg spist det jeg skal, det blir mer mat i morgen, ingen krise. Etter en halvtime er suget borte. Kanskje det kommer igjen, men da gjentar jeg. Etter 3 år med periodisk faste er jeg vant med at det ikke er mer mat etter middag og frem til lunsj neste dag. Kjemper sjeldent mot sulten nå lenger. Anonymkode: 83e4f...a79 Det å overstyre sultfølelsen eller bevisst trykke den ned er noe annet enn å bare glemme det, da. Noen kan glemme å spise selv om de egentlig syns de burde ha spist. Anonymkode: cc419...d89
veronica<3 Skrevet 7. november #14 Skrevet 7. november Kjære trådstarter, Jeg har valgt å stenge tråden på bakgrunn av regelen om at Kvinneguiden ikke tillater tråder som omhandler tanker om spiseforstyrrelser. Selv om vi ikke kan være sikre på om du har faktiske utfordringer relatert til spising, stenges den for å verne om deg og andre som kan befinne seg i en sårbar situasjon. Avgjørelsen tar utgangspunkt i at vi ikke har mulighet til å passe på tråden for å fjerne potensielt skadelige svar, og en annen ting er at vi heller ikke sitter med den nødvendige faglige kunnskapen for å gjøre reelle vurderinger av innkommende tips og råd. Du oppfordres heller til å ta kontakt med Rådgivning Om Spiseforstyrrelser. De har bred erfaring med spiserelaterte utfordringer, og kan kontaktes på chat, e-post eller telefon. Alternativt kan man også kontakte Mental Helse gjennom deres hjelpetelefon på tlf. 116 123, eller nettsiden deres sidetmedord.no. Tjenesten er anonym, kostnadsfri, tilgjengelig hele døgnet og deres medarbeidere har taushetsplikt. Snakk også gjerne med din fastlege for profesjonell oppfølging og/eller svar på spørsmålene dine. Med omtanke og hilsen, veronica<3, mod. 1
Fremhevede innlegg