AnonymBruker Skrevet 7. november #1 Skrevet 7. november Jeg forstår at det er viktig når man blir eldre, for å opprettholde muskulatur og unngå lårbeinsbrudd også videre. Men jeg føler meg sunn og frisk. Spiser sunt og går kun turer. Normalvektig. Jeg har det helt fint, ingen store plager verken psykisk eller psykisk. Er det noen stor helsegevinst for meg å starte å trene før jeg blir ca. 60 år? Anonymkode: 5e58b...6f0
AnonymBruker Skrevet 7. november #2 Skrevet 7. november Vanskeligere å bygge muskler som eldre. Mindre muskler=mindre forbrenning. Ville derfor ha startet nå, før overgangsalderen kommer som jula kasta på kjerringa. Anonymkode: 54837...11e 2 6
AnonymBruker Skrevet 7. november #3 Skrevet 7. november Føle seg vel. Være mindre utsatt for skader og beinskjørhet. Få en deilig kropp. Trenger ikke være veldig veltrent. Anonymkode: e034c...560 1 4
DesmondMiles Skrevet 7. november #4 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg forstår at det er viktig når man blir eldre, for å opprettholde muskulatur og unngå lårbeinsbrudd også videre. Men jeg føler meg sunn og frisk. Spiser sunt og går kun turer. Normalvektig. Jeg har det helt fint, ingen store plager verken psykisk eller psykisk. Er det noen stor helsegevinst for meg å starte å trene før jeg blir ca. 60 år? Anonymkode: 5e58b...6f0 Vel, hvor gammel er du nå da? 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #5 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg forstår at det er viktig når man blir eldre, for å opprettholde muskulatur og unngå lårbeinsbrudd også videre. Men jeg føler meg sunn og frisk. Spiser sunt og går kun turer. Normalvektig. Jeg har det helt fint, ingen store plager verken psykisk eller psykisk. Er det noen stor helsegevinst for meg å starte å trene før jeg blir ca. 60 år? Anonymkode: 5e58b...6f0 Du vet aldri når du blir utsatt for en ulykke eller får en alvorlig sykdom. Dersom du har et bra utgangspunkt (sunn, frisk og sterk kropp) vil du ha større sannsynlighet for å bli frisk/bedre raskere. Jeg ble syk og var da allerede blitt svak i kroppen. For meg er det en stor gåte hvordan jeg skal klare å bli frisk og å bygge meg opp igjen. Det føles ut som en enorm oppgave og det ville mest sannsynlig vært mindre overveldende dersom jeg var i bedre form. Jeg er ikke 40 år en gang og bestefar på 85 er sprekere enn meg nå. Anonymkode: cd2bc...cdd 2 2 3
AnonymBruker Skrevet 7. november #6 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du vet aldri når du blir utsatt for en ulykke eller får en alvorlig sykdom. Dersom du har et bra utgangspunkt (sunn, frisk og sterk kropp) vil du ha større sannsynlighet for å bli frisk/bedre raskere. Jeg ble syk og var da allerede blitt svak i kroppen. For meg er det en stor gåte hvordan jeg skal klare å bli frisk og å bygge meg opp igjen. Det føles ut som en enorm oppgave og det ville mest sannsynlig vært mindre overveldende dersom jeg var i bedre form. Jeg er ikke 40 år en gang og bestefar på 85 er sprekere enn meg nå. Anonymkode: cd2bc...cdd Signerer denne, er selv i starten av 30-åra og har nå vært kronisk syk i 10 år. Kan endelig begynne å trene veldig forsiktig nå, uten å bli dårlig av det. Skulle ønske jeg hadde et bedre utgangspunkt med bedre fysisk form før jeg ble syk. Anonymkode: 40550...d47 2
AnonymBruker Skrevet 7. november #7 Skrevet 7. november Fant nettopp ut at jeg er overvektig nå… 165, 75 kg. Har tenkt det er innafor, føler ikke jeg skiller meg ut rundt folk rundt meg 🙈 Jeg er 41 år. Ser den med sykdom, altså. Jeg er bare så innmari lite motivert til dette med treningsstudio. Jeg hadde anoreksia som ung. Innlagt i mange måneder. Etter at jeg ble frisk, er jeg enda litt redd for å ha for stort fokus på mat og trening. Jeg vet at kondisen er i bånnsiktet nå. Går turer, men ikke langt eller fort Har hatt kreft, og måtte trene meg opp. Gikk derfor på helsestudio i 1 år. Bare det at muskler er ferskvare, må jo trene konstant for å beholde de. Tenkte at etter det året, var jeg tilbake til normalen før kreften, sånn fysisk. Noen tips til hvor jeg kan starte? TS Anonymkode: 5e58b...6f0 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #8 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Fant nettopp ut at jeg er overvektig nå… 165, 75 kg. Har tenkt det er innafor, føler ikke jeg skiller meg ut rundt folk rundt meg 🙈 Jeg er 41 år. Ser den med sykdom, altså. Jeg er bare så innmari lite motivert til dette med treningsstudio. Jeg hadde anoreksia som ung. Innlagt i mange måneder. Etter at jeg ble frisk, er jeg enda litt redd for å ha for stort fokus på mat og trening. Jeg vet at kondisen er i bånnsiktet nå. Går turer, men ikke langt eller fort Har hatt kreft, og måtte trene meg opp. Gikk derfor på helsestudio i 1 år. Bare det at muskler er ferskvare, må jo trene konstant for å beholde de. Tenkte at etter det året, var jeg tilbake til normalen før kreften, sånn fysisk. Noen tips til hvor jeg kan starte? TS Anonymkode: 5e58b...6f0 Du kan jo starte med kun kroppsvekt kanskje. Armhevinger, knebøy, bicep curl med en 1.5 liters vannflaske.. kanskje får du motivasjon til å utvide i om du gjør dette jevnlig over tid Anonymkode: d0290...37f 3 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #9 Skrevet 7. november det er jo viktig uansett hvilken alder man har trenger ikke så høy iq for å kunne skjønne det Anonymkode: 81ac7...334
AnonymBruker Skrevet 7. november #10 Skrevet 7. november Muskler beskytter og støtter opp benbygningen forhindrer slitasje hofte og ryggplager når man blir eldre Anonymkode: f21d6...5e2
AnonymBruker Skrevet 7. november #11 Skrevet 7. november AnonymBruker skrev (3 timer siden): Fant nettopp ut at jeg er overvektig nå… 165, 75 kg. Har tenkt det er innafor, føler ikke jeg skiller meg ut rundt folk rundt meg 🙈 Jeg er 41 år. Ser den med sykdom, altså. Jeg er bare så innmari lite motivert til dette med treningsstudio. Jeg hadde anoreksia som ung. Innlagt i mange måneder. Etter at jeg ble frisk, er jeg enda litt redd for å ha for stort fokus på mat og trening. Jeg vet at kondisen er i bånnsiktet nå. Går turer, men ikke langt eller fort Har hatt kreft, og måtte trene meg opp. Gikk derfor på helsestudio i 1 år. Bare det at muskler er ferskvare, må jo trene konstant for å beholde de. Tenkte at etter det året, var jeg tilbake til normalen før kreften, sånn fysisk. Noen tips til hvor jeg kan starte? TS Anonymkode: 5e58b...6f0 Start med helt enkle øvelser hjemme Du trenger ikke treningssenter for å komme i form. Begynte med styrkeøvelser med egenvekt hjemme for å komme i gang. Når utgangspunktet er som dårligst så kommer fremgangen også fort! Anonymkode: dff69...a85
AnonymBruker Skrevet 8. november #12 Skrevet 8. november Trener 3-5 ganger i uka, men aldri på treningssenter. Varierer mellom jogging i lett kupert terreng, «topptur» til en nærliggende topp og styrkeøvelser hjemme. Fordelen med toppturen er at jeg får en rask treningsøkt hvor det er enkelt å få opp pulsen. Går opp i raskt tempo, jogger ned. Hjemme bruker jeg tabata-musikk for styrketrening. Sangene er delt opp med korte økter og pause mellom hver økt. Da er det en styrkeøvelse for hver sang: armhevinger, situps, diagonal, fotøvelser osv. For min del var armhevinger det vanskeligste å komme i gang med, startet mot et bord til å begynne med. Det tok ikke så veldig lang tid før jeg var blitt sterk nok til å ta de på gulvet. Anonymkode: ae8ce...2c3 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #13 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (13 timer siden): det er jo viktig uansett hvilken alder man har trenger ikke så høy iq for å kunne skjønne det Anonymkode: 81ac7...334 Det går an å svare normalt, uten å ty til fornærmelser. Anonymkode: c1556...bf7 2 2
Elle Melle Skrevet 8. november #14 Skrevet 8. november 60 er for sent, man bør nok helst begynne når man er 40+ Etter det begynner det å gå ganske raskt i feil retning hvis ikke. Alt er bedre enn ingen ting, og man får aller mest gevinst når man går fra ingen trening til litt trening. Kondisjonstrening (kan være raskt gjort med 4x4-metoden til NTNU for eksempel) et par ganger i uken og noe styrketrening av de største muskelgruppene tar ikke all verdens tid og er en god investering i egen helse. Og kan tilpasses personlig form til enhver tid. 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #15 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det går an å svare normalt, uten å ty til fornærmelser. Anonymkode: c1556...bf7 men kjære vene det er helt inna for her inne på kg. sier som kg folk sier såppas må man tåle her inne 😉 Anonymkode: 81ac7...334 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #16 Skrevet 8. november Elle Melle skrev (7 minutter siden): 60 er for sent, man bør nok helst begynne når man er 40+ Etter det begynner det å gå ganske raskt i feil retning hvis ikke. Alt er bedre enn ingen ting, og man får aller mest gevinst når man går fra ingen trening til litt trening. Kondisjonstrening (kan være raskt gjort med 4x4-metoden til NTNU for eksempel) et par ganger i uken og noe styrketrening av de største muskelgruppene tar ikke all verdens tid og er en god investering i egen helse. Og kan tilpasses personlig form til enhver tid. Er det ok å starte når man er 42? Jeg trente en del før, men det var for 10 år siden. Siden da har jeg vært en sofagris. Anonymkode: e5254...2b5
AnonymBruker Skrevet 8. november #17 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (15 timer siden): Få en deilig kropp. Anonymkode: e034c...560 Ordet "deilig" er malplassert her. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er det ok å starte når man er 42? Jeg trente en del før, men det var for 10 år siden. Siden da har jeg vært en sofagris. Anonymkode: e5254...2b5 Selvsagt. Start akkurat nå i dag du, så er du i gang. Anonymkode: 1185c...57f
AnonymBruker Skrevet 8. november #18 Skrevet 8. november AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fant nettopp ut at jeg er overvektig nå… 165, 75 kg. Har tenkt det er innafor, føler ikke jeg skiller meg ut rundt folk rundt meg 🙈 Jeg er 41 år. Ser den med sykdom, altså. Jeg er bare så innmari lite motivert til dette med treningsstudio. Jeg hadde anoreksia som ung. Innlagt i mange måneder. Etter at jeg ble frisk, er jeg enda litt redd for å ha for stort fokus på mat og trening. Jeg vet at kondisen er i bånnsiktet nå. Går turer, men ikke langt eller fort Har hatt kreft, og måtte trene meg opp. Gikk derfor på helsestudio i 1 år. Bare det at muskler er ferskvare, må jo trene konstant for å beholde de. Tenkte at etter det året, var jeg tilbake til normalen før kreften, sånn fysisk. Noen tips til hvor jeg kan starte? TS Anonymkode: 5e58b...6f0 Du må trene for å beholde muskler, men vedlikehold krever mye mindre enn å bygge de opp. Det kan hende at du kan vedlikeholde musklene med bare et sett per øvelse i uka. Du må ikke binde deg til å trene styrke tre timer i uka resten av livet for at treningen skal ha mening. Anonymkode: 1ed1b...0f0
AnonymBruker Skrevet 8. november #19 Skrevet 8. november Tja.. to hovedårsaker... For det første liker jeg det. Løper og tar meg noen kvelder på gymmen med musikk på øret. Elsker den tiden. For det andre: Som mann på 40+, som er glad i å få seg litt hos kvinner rundt om. Da er det gull verdt å ikke ha kulemage og ellers være i ganske grei shape. Man har plutselig et gedigent forsprang på veldig mange andre menn i samme aldersgruppe 😅 Anonymkode: 032ce...ffe 1
AnonymBruker Skrevet 8. november #20 Skrevet 8. november Jeg tenker at all fysisk aktivitet er bra. Og at man ikke bør sammeligne seg med andre sine valg om trening. Noe er bedre enn ingenting. Er man ikke glad i treningsstudio så er det bedre å finne seg en fysisk aktivitet en liker og som lettere kan bli en del av hverdagen. Du skrive at du går tur. Her kan du velge turer med mer motbakke, gå i et raskere tempo, litt mer utfordrete terreng (i skog/mark framfor grusvei hvis det er det du pleier). Det er mulig å trene styrke hjemme med minimalt av utstyr. Strikk feks. Balansetrening er også god trening. Gjør balansetrening foran TV-en eller mens du står på kjøkkenet og følger med på middagen du lager. Litt økt utfordring etter hvert må til etter hvert hvis det skal være noe progresjon. Behøver ikke å være progresjon utseendemessig, men helsemessig. Anonymkode: 4e73d...2b2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå