Gå til innhold

Lutefisk og tilbehør

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det er tid for lutefisk! Det er noe jeg ikke har vokst opp med, men jeg ble vel kraftig påvirket av media som omtalte dette sånn en gang på 80-tallet da det var diverse innslag på TV og avisene, kanskje spesiselt i Dagbladet, om hvor vanlig det etter hvert hadde blitt med lutefisklag på restauranter. Siden jeg smakte det selv første gang en gang da, har det blitt min absolutte favoritt førjulsmat. Jeg spiser i alle fall et håndfull måltider med denne retten før jul.. Flest ganger hjemme, noen ganger på restaurant. I sær om det er noen som finner ut at de vil spandere på meg.. 

Men hva med tilbehøret her - det er vanligvis svært tradisjonelt med kokte poteter, grønn ertestuing og bacon. Så er det noen som vil ha sennep (gjerne tørr), lefser og kanskje andre merkellige ting, som brunost. 

Selv er jeg blitt mer og mer glad i selve fisken og varierer tibehøret noe. Synes egentlig kårotstappe er like godt som ertestuing til. Jeg synes også det er vel så godt med ribbefett (finnes i slike ruller i butikken om man ikke har stekt ribbe selv) som bacon. Og skal det være ertestuing, synes jeg en basert på frosne erter er bedre enn den tradisjonelle, som jeg synes blir vel tung. 

I kveld lager jeg det veldig enkelt med mos av kålrot og potet, så har jeg stekt bacon oppå. Kanskje litt sennep. Synes dette holder. 

Tar gjerne imot tips til annet tilbehør - spesielt hvis det er noe som forenkler og kanskje frisker opp litt, uten at selve fisken "forsvinner" i smakene. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På julaften spiser vi den enkle varianten. Lutefisk, lefser og smør. Ellers synes jeg hvit saus, ribbefett m/bacon og kokte poteter gir en veldig god og mettende hverdagsmiddag.

Anonymkode: c527f...435

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

På julaften spiser vi den enkle varianten. Lutefisk, lefser og smør. Ellers synes jeg hvit saus, ribbefett m/bacon og kokte poteter gir en veldig god og mettende hverdagsmiddag.

Ja, ser for meg at det er en fin snack med bare lefser og smør. Det høres ut som en luksuriøs hverdagsmiddag! Men i alle fall-  jeg skal ha noen måltider lutefisk fremover, så kommer til å prøve litt uilke varianter. 

Anonymkode: 3c0ca...fee

Skrevet

Det er så mange som har så mye fjas til lutefisken. Det er mer enn nok med potetmos, sprøstekt bacon, godt smør og lefse. Er enig med deg at lutefisken ikke skal forsvinne 😄

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, ser for meg at det er en fin snack med bare lefser og smør. Det høres ut som en luksuriøs hverdagsmiddag! Men i alle fall-  jeg skal ha noen måltider lutefisk fremover, så kommer til å prøve litt uilke varianter. 

Anonymkode: 3c0ca...fee

Lutefisk med lefser og smør er middag, ikke snack. Langt mer lukseriøst enn når vi ellers spiser lutefisk med mye poteter, erter, bacon og saud.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...