Gå til innhold

Svimmel som om jeg har jernmangelanemi, men har det ikke!

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette innlegget blir kanskje aller mest for å sutre og klage, men setter pris på alle delte forslag og erfaringer!

Jeg har slitt en god del med svimmelhet i det siste. Det er noe jeg har opplevd en del før, men det har ikke vært før nå at det har begynt å være en såpass stor plage at det har begynt å gå ut over min evne til å få ting gjort.

Jeg er liksom svimmel på samme måte som man ville vært om jeg skulle hatt jernmangel. Typ at jeg står opp for brått, og mister synet, føles ut som jeg kommer til å svime av. Greia er jo da, som nevnt i tittelen, at jeg dro til legen for det, og fikk ikke akkurat påvist noe jernmangel, eller anemi. Hadde riktignok litt lav vitamin D, og ble bedt om å komme og ta blodprøve om 3 måneder, og jeg gruer meg til å måtte vente!!!

Er ikke engstelig, bekymra eller redd. Tror ikke akkurat at dette er noe livsfarlig og grusomt som kommer til å ta livet av meg, lol. Sliter ikke spesielt mye med stress heller. Men dette er jo sinnsykt plagsomt og irriterende!!! Jeg begynner å gå lei, og jeg blir litt gæren!!!!! Har heldigvis ikke svimt av noensinne, men det føler jo ut som det har vært nære på. Jeg får vanligvis synet tilbake etter noen sekunder, kanskje et halvt minutt, men jeg sitter (vel, teknisk sett står) ofte igjen med å føle meg rar i hodet, fortsatt litt svimmel eller noe følelse av trykk. Det værste er når det begynner å gå ut over min evne til å tenke klart, fy faen. Må liksom sette eller legge meg ned for at det skal gå over. Har heldigvis ikke noen smerter, men det blir jo slitsomt, nærmest utmattende i løpet av dagen. Det er nesten litt flaut, typen min lever med kronisk sykdom også er jeg liksom satt ut av spill oftere enn han (føles det ut som). Kanskje dette egentlig er en sykt vanlig opplevelse og jeg er åndssvak? Aaaaner ikke. Må bare vente de 3 månedene! Eller, gud forby, til om jeg svimer av...😅 Som sagt, jeg setter pris på alle tanker! 

Anonymkode: a4bbe...199

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan jo ha krystall syken...du kan ha problem med øyne..pots...stress og lite mat

Skrevet

Ble blodtrykket målt?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Hedda-78 skrev (2 timer siden):

Ble blodtrykket målt?

Ja, det er innafor normalen, samme med pulsen antar jeg.😶 Har bare blitt målt i sittende stilling, da 

mommyaka skrev (7 timer siden):

Du kan jo ha krystall syken...du kan ha problem med øyne..pots...stress og lite mat

Stress og lite mat tviler jeg litt på:spise::fnise: Å drikke mer vann ville ikke ha skadet derimot... 

Det er interessant at du nevner pots, det virker som det har hatt litt økende "popularitet" på sosiale medier, og har kjent meg litt igjen i symptomene. Men såvidt jeg har skjønt det så kjennetegnes det vel av at pulsen øker etter man står opp? Har ikke kjent noe "off" med pulsen eller hatt hjertebank akkurat... I tillegg så synes jeg det blir så kleint å aktivt mistenke det, føler meg så teit for det, både fordi det er så mye annet som det kan være, og fordi jeg er redd for å virke kronisk online😅

AnonymBruker
Skrevet

Tar du multivitaminer ? Kan være noe annet du mangler, som de ikke oppdaget på blodprøvene. På blodprøver tester de jo ikke for absolutt alt, har du sjekket over prøvesvarene og sett hva de evt ikke testet for ? 

Stramme muskler i skulder og nakke er også ofte årsak til svimmelhet. 

Anonymkode: f24e8...783

AnonymBruker
Skrevet

Du må nok, ts, tilbake til legen raskere enn om 3 måneder. Ja, de har luket ut en del ting det kan være, men så lenge noe går utover din evne til å fungere normalt OG det ikke er utredet fullt ut og funnet en årsak som enten kan behandles eller som du kan (eller må) lære deg å mestre så er lege riktig instans. 

Det kan antas ikke være vitamin-d. Sjekket de markører for stoffskifte? Sjekket de vitamin b12? Har du blitt bitt av flått de siste 3-6 månedene? Sjekket de i så fall for boreliose? 

Jeg vil at du skal søke opp aura-migrene. Jeg tror ikke det er spesielt sannsynlig at det er det, ut fra dine beskrevne symptomer. Men les om dem og sjekk ut at ikke du kjenner deg igjen. Jeg vil også at du slår opp MS. Kjenner du deg igjen i de symptomene? 

Har du vært syk (selv ubetydelig syk) de siste ukene før dette oppstod? Sjekket de ut kyssesyken? 

Anonymkode: d8c36...f5a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som ortostatisk hypotensjon og legen bør konsulteres for å finne ut årsaken til det.

Anonymkode: e3eb1...ecf

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville sjekket om det var krystallsyken. Google noen som jobber med det. Gjerne en klinikk med kiropraktor. Jeg får det jevnlig, og høres veldig likt ut. 

(Har hatt anemi også, og det er ikke samme type svimmelhet)

Anonymkode: 50f2a...79f

AnonymBruker
Skrevet

For lite salt og for mye vann blir man fort svimmel av da blir blodtrykket for lavt er typisk med blå negler og da dette slet jeg med da jeg fulgte vanntrenden å drikke flere  liter vann til dagen. 

Anonymkode: d424b...60b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Som flere har nevnt så tenkte jeg også på krystallsyke da jeg leste innlegget dit. Jeg har opplevd tilsvarende en gang, og det første jeg gjorde var å gå til legen og si at jeg trodde jeg hadde jernmangel, fordi jeg har hatt kraftig jernmangel noen ganger og det kjentes sånn ut. Det eneste var at jeg manglet hodepinen som jeg også har fått ved jernmangel tidligere. Hos meg så var det krystallsyken. 

Men uansett så tenker jeg også at du skal gå til legen raskere enn etter tre måneder. Det kan være flere ting. God bedring!

Anonymkode: 84eb4...318

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det sånn. Er rett og slett blodtrykksfall. Ikke krystallsyke. Og ingen vits i å dra til fastlege for å sjekke krystallsyke heller. Dra til naprapat/kiropraktor som kan krystallsyke. 

Anonymkode: e937d...225

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 12.29):

Dette innlegget blir kanskje aller mest for å sutre og klage, men setter pris på alle delte forslag og erfaringer!

Jeg har slitt en god del med svimmelhet i det siste. Det er noe jeg har opplevd en del før, men det har ikke vært før nå at det har begynt å være en såpass stor plage at det har begynt å gå ut over min evne til å få ting gjort.

Jeg er liksom svimmel på samme måte som man ville vært om jeg skulle hatt jernmangel. Typ at jeg står opp for brått, og mister synet, føles ut som jeg kommer til å svime av. Greia er jo da, som nevnt i tittelen, at jeg dro til legen for det, og fikk ikke akkurat påvist noe jernmangel, eller anemi. Hadde riktignok litt lav vitamin D, og ble bedt om å komme og ta blodprøve om 3 måneder, og jeg gruer meg til å måtte vente!!!

Er ikke engstelig, bekymra eller redd. Tror ikke akkurat at dette er noe livsfarlig og grusomt som kommer til å ta livet av meg, lol. Sliter ikke spesielt mye med stress heller. Men dette er jo sinnsykt plagsomt og irriterende!!! Jeg begynner å gå lei, og jeg blir litt gæren!!!!! Har heldigvis ikke svimt av noensinne, men det føler jo ut som det har vært nære på. Jeg får vanligvis synet tilbake etter noen sekunder, kanskje et halvt minutt, men jeg sitter (vel, teknisk sett står) ofte igjen med å føle meg rar i hodet, fortsatt litt svimmel eller noe følelse av trykk. Det værste er når det begynner å gå ut over min evne til å tenke klart, fy faen. Må liksom sette eller legge meg ned for at det skal gå over. Har heldigvis ikke noen smerter, men det blir jo slitsomt, nærmest utmattende i løpet av dagen. Det er nesten litt flaut, typen min lever med kronisk sykdom også er jeg liksom satt ut av spill oftere enn han (føles det ut som). Kanskje dette egentlig er en sykt vanlig opplevelse og jeg er åndssvak? Aaaaner ikke. Må bare vente de 3 månedene! Eller, gud forby, til om jeg svimer av...😅 Som sagt, jeg setter pris på alle tanker! 

Mange sliter med POTs eller ortostatisk intoleranse etter Covid infeksjon (det kan også ha andre årsaker) men siden du ikke helt skjønner hva det kan komme av så kanskje tenk tilbake om dette er noe som har kommet etter du har et syk av noe slag. Kyssesyke, Covid osv? . Da får man slike symptomer i oppreist stilling feks ved å gå fra sittende/liggende til stående. Da er det noe som gjør at blodårene ikke trekker seg sammen som normal og ikke klarer pumpe  blodet tilstrekkelig tilbake til hjernen. Typisk blir man bedre når man legger seg ned eller at man føler seg bedre liggende generelt . 

Anonymkode: c0f8a...727

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ja, det er innafor normalen, samme med pulsen antar jeg.😶 Har bare blitt målt i sittende stilling, da 

Stress og lite mat tviler jeg litt på:spise::fnise: Å drikke mer vann ville ikke ha skadet derimot... 

Det er interessant at du nevner pots, det virker som det har hatt litt økende "popularitet" på sosiale medier, og har kjent meg litt igjen i symptomene. Men såvidt jeg har skjønt det så kjennetegnes det vel av at pulsen øker etter man står opp? Har ikke kjent noe "off" med pulsen eller hatt hjertebank akkurat... I tillegg så synes jeg det blir så kleint å aktivt mistenke det, føler meg så teit for det, både fordi det er så mye annet som det kan være, og fordi jeg er redd for å virke kronisk online😅

Det finnes flere varianter innenfor paraplyen POTS, så ikke slå det helt fra deg.

Les om subtyper av POTS, her er ok oversikt å begynne med:

https://www.healthline.com/health/pots-syndrome-symptoms#diagnosis

Anonymkode: 87d1b...bd3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det finnes flere varianter innenfor paraplyen POTS, så ikke slå det helt fra deg.

Les om subtyper av POTS, her er ok oversikt å begynne med:

https://www.healthline.com/health/pots-syndrome-symptoms#diagnosis

Og du må få gjort målinger mens du står så legen din ser hva som skjer i kroppen din.

NASA lean test kan enkelt gjøres på legekontoret av fastlegen;

https://batemanhornecenter.org/wp-content/uploads/2016/09/NASA-Lean-Test-Instructions-1.pdf

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 21.08):

Det kan antas ikke være vitamin-d. Sjekket de markører for stoffskifte? Sjekket de vitamin b12?

Yessir, både stoffskifte og b12 var normalt

Har du blitt bitt av flått de siste 3-6 månedene? Sjekket de i så fall for boreliose? 

Har ikke latt en eneste flått bære vitne til meg! Er ordentlig bymenneske:laugh:

Sjekket de ut kyssesyken? 

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Mange sliter med POTs eller ortostatisk intoleranse etter Covid infeksjon (det kan også ha andre årsaker) men siden du ikke helt skjønner hva det kan komme av så kanskje tenk tilbake om dette er noe som har kommet etter du har et syk av noe slag. Kyssesyke, Covid osv?

Tror ikke jeg har hatt kyssesyken noen gang, mer usikker på Covid. Ene gangen da jeg var "skikkelig forskjøla" for noen år tilbake så var jeg dum og testa meg ikke... Huff

Husker iallefall ikke noe om når dette kan ha oppstått, har hatt jernmangel så ofte at det har nærmest vært kronisk, så antok at hver gang jeg ble svimmel så var det derfor. Også er det ikke før nå at jeg finner ut at det ikke nødvendigvis har vært det. Så aner ikke når det kan ha oppstått, bare vet at jeg har opplevd lignende av og på gjennom tenårene, også har det begynt å bli litt værre igjen de siste månedene. Tviler litt på at forverringen er som følge av sykdom, har iallefall ikke vært syk, selv ikke bittelitt. (Typen min har nedsatt immunforsvar og ville med høy sannsynlighet ha blitt smitta av meg, han ville vært litt som en sånn kanarifugl som man pleide å ha i gruver)

Dere har nok et poeng med å burde dra tilbake før de 3 månedene har gått, men er jo også litt bekymra for at legen skal mene at jeg absolutt må vente, og at jeg ville sløst tid og penger på det😪 Hun mente at det var for å utelukke at det var vitamin D-nivåene som førte til symptomene, tross alt.

Leste også litt om krystallsyken siden flere av dere nevnte det, forestiller meg at det er noe litt annet enn det jeg opplever, men det er jo ganske normalt så da skal jeg ikke utelukke at det er det. Virker også mye lettere å behandle enn om det skulle vært f.eks pots eller ortostatisk hypotensjon, som også har gått igjen😅

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...