AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:32 #1 Skrevet fredag kl. 10:32 Er det flere som gruer seg til jul her? I do. Jeg skal hjem til familien, og er heldig sånn sett. Ingen drikker for mye, heldig sånn sett også. Får fine gaver, heldig sånn også. Meeeen det blir ei uke med å late som om vi er nære, hvor barna går på nåler og foreldrene glatter over. Ei uke med tradisjoner for syns skyld, tomprat fordi ingen kjenner hverandre godt eller tør å ta i fortiden, ei uke med plikt og skyldfølelse. Ei uke hvor man skal være så forbanna takknemlig og overse alt som ulmer and so on. Ei uke jeg gruer meg til i to måneder før den skjer, og som kommer til å resultere i at jeg må isolere meg halve Januar for å prossessere. Hvordan ser deres kjipe jul ut? Anonymkode: b088b...bc4 5
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:38 #2 Skrevet fredag kl. 10:38 Jeg har en fin jul med de nærmeste, vi er åpne med hverandre og tar hverandre som vi er. Kanskje det kunne gå an at du prøver å endre noe av dynamikken i familien din, snakke om noe av betydning for deg, vært mer som du er ellers? Øve på å ha det bedre sammen med dem? Anonymkode: 55917...5eb 1 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 10:57 #3 Skrevet fredag kl. 10:57 Så hvorfor gjør du det? Det er så teit å klage over noe men ikke ta tak å gjøre noe med det. Hva med å være hjemme med dine barn og lage en koselig hjemmejul for dere? Anonymkode: 22e99...6a4 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 14:06 #4 Skrevet fredag kl. 14:06 Går det an å være der kortere? Sånn at det ikke blir så trykket stemning over lang tid? Eventuelt skape "egne" tradisjoner, der du ikke reiser hjem til jul hvert år? Vet ikke om du har andre du kan feire med? Det å gå oppi noen ei uke høres slitsomt ut, og er ikke for alle. Jeg hadde heller ikke trivdes med det, enda jeg ikke står i den situasjonen du beskriver. Anonymkode: 6b510...bd8
Blue Balloon Skrevet fredag kl. 14:43 #5 Skrevet fredag kl. 14:43 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det flere som gruer seg til jul her? I do. Jeg skal hjem til familien, og er heldig sånn sett. Ingen drikker for mye, heldig sånn sett også. Får fine gaver, heldig sånn også. Meeeen det blir ei uke med å late som om vi er nære, hvor barna går på nåler og foreldrene glatter over. Ei uke med tradisjoner for syns skyld, tomprat fordi ingen kjenner hverandre godt eller tør å ta i fortiden, ei uke med plikt og skyldfølelse. Ei uke hvor man skal være så forbanna takknemlig og overse alt som ulmer and so on. Ei uke jeg gruer meg til i to måneder før den skjer, og som kommer til å resultere i at jeg må isolere meg halve Januar for å prossessere. Hvordan ser deres kjipe jul ut? Anonymkode: b088b...bc4 For min del så blir det omtrentlig samme greia som deg. Men bor ganske nærme, så det blir bare en kveld og ikke ei uke, så gruer meg ikke slik veldig, det går fint. Til dere som sier at man bare må gjøre noe med det: Desverre trenger ikke folk å passe sammen eller vere enkle å prate med, selv om man er familie. Selv så trodde jo jeg lenge at det var meg selv som var problemet, som ikke fikk til å prate skikkelig med familien. Men har merket at det er ikke noe problem å prate om seriøse/vanskelige ting med folk og venner som bare aksepterer at sånn funker hjernen min. Ikke alltid lett med familie om man ikke passer inn, f.eks. om alle er religiøse unntatt du. 3
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 15:03 #6 Skrevet fredag kl. 15:03 Jula er for meg bare vond. Jeg puster alltid lettet ut 1. januar. En gang var jeg glad i jula. Bakte og ordnet. Inviterte til meg. Nå pynter ikke hjemme i det hele tatt. Baker heller ikke. Lager ikke julemiddag. Hvordan jeg feiret har endret seg og det er ingenting jeg kan gjøre. Mennesker som var en viktig del er borte. Knapt noe familie. Bor alene. Jeg blir av og til bedt bort på julaften, men jeg synes det er en stusselig julaften. Folk prater ikke sammen. Ingen spiller spill. De sitter og glor på tven. Drar alltid tidlig hjem. Anonymkode: e4268...644 3
skreppamedleppa Skrevet fredag kl. 16:08 #7 Skrevet fredag kl. 16:08 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så hvorfor gjør du det? Det er så teit å klage over noe men ikke ta tak å gjøre noe med det. Hva med å være hjemme med dine barn og lage en koselig hjemmejul for dere? Anonymkode: 22e99...6a4 Hva var det du ikke forstod med overskriften? Alle har noe vi klager over. Været (som ingen kan gjøre noe med) er det vi klager mest over... Halloween, sommeren, dysfunksjonelle familieforhold, sjefen, barna våre og du selv klager jo (over andre som klager) i dette innlegget ditt. Jeg forstod det slik at dette var en skravletråd for oss som ikke liker julen, så en bør jo rimelig greit skjønne hva denne tråden handler om. Av og til er det helt greit å klage litt... Jeg har vanligvis en veldig grei og rolig jul og priser meg lykkelig for det at jeg slipper kanarifugler, fandens olemødre og unger som klatrer i lysekroner, svigerfamilie som gjør alt "feil" og alt det andre.... Bare meg og mannen, rolig, bedagelig og fredelig. Men julen i seg selv er jo, vel... Jeg synes det kan bli litt "kosemoseoverdose", alle skal ha det så bra og være solskinns lykkelige julealver på sukkerstang skyer. Det er mye matrialisme, og jeg synes nisser har mer tilfelles med pedofile enn katolske prester likevel elsker vi å ha huser fullt av de. Det er de samme sosiale medieopogulpene av nisselue nekting og gudstjeneste nekting som aldri egentlig var nisselue nekting eller gudstjeneste i skolen nekting. Noen tradisjoner er mer lugubre og kleine enn andre men nettopp fordi de er tradisjoner så hører de til, og nåde de som våger å kritisere tradisjon tro i jula.. Det er grusom julemusikk i absolutt alle butikker, selv indiske butikker som spesialiserer seg på frukt og grønt fra India har den hæselige Mariah Carey all i want for christmas is you.. gjerne i en "superfestlig" utgave... 🙄 For mange er det om å gjøre å fake det så en nesten maker det i alle juleselskap en skal igjennom, for i julen skal vi kose oss . Julen får meg nesten til å vurdere sesong medlemsskap i Johovas vitner, men bare nesten.. Og julen er en hellig ku, det går ikke an å kritisere galskapen.. Julen er, vel julen. En kommer ikke unna noen av oss. Jada det blir hva en gjør det til, osv osv osv.. Men for mange er julen sår og vond tid. For meg er den er grei nok, men det er en galskap over det hele og det er helt greit at den tar slutt for å si det sånn, det er jo det beste med det hele. Og ja i og med at en aldri kan kritisere julen uten å gjøre seg til hogg for kommentarer så skriver jeg med vennlig hilsen: 4 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:25 #8 Skrevet fredag kl. 16:25 Jeg føler meg "forpliktet" til å invitere slektninger jeg ikke har noe til felles med, det er foreldrene mine som insisterer. Jeg liker engang ikke disse menneskene. Men i år gidder jeg ikke å invitere noen bare for å være "grei". Jeg ønsker bare en rolig jul sammen med mann og barn. Ikke et gedigent kalas med alle mulige merkelige slektninger. Jeg har siste årene hatt et langbord med totalt 20 mennesker rundt. Det aller verste er at det er ingen som tilbyr seg å hjelpe til. Ingen som tilbyr seg å kjøpe drikke, stille med dessert eller noe som helst. Jeg gidder ikke å være vertinne i år, om de skal fortsette med "storjulefeiring" så får rett og slett noen andre stelle i stand. Jeg skal ha en rolig jul uten huset fult. Anonymkode: 7b4ca...a4a 2 2
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:47 #9 Skrevet fredag kl. 16:47 Jeg har én å feire jul med. En narsissist forelder, ødelegger jula helt, drar på et kort besøk, spiser litt kald julemat mens narsissisten sitter og olmer og olmer til det sprekker, for vedkommende klarer ikke helligdager eller bursdager eller noen glad anledning. Så etter en times tid der reiser jeg hjem og sitter alene og setter pris på freden. Håper bare det er noe brøyting ute hvis det er snø, min erfaring er at de tar det rolig med det på julaften, da er jo folk flest et sted og koser seg. Og ikke kjører rundt som meg, ingen trafikk å bry seg med da. Anonymkode: cd854...808 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 16:49 #10 Skrevet fredag kl. 16:49 skreppamedleppa skrev (41 minutter siden): Det er mye matrialisme, og jeg synes nisser har mer tilfelles med pedofile enn katolske prester Åh den latteren kom dypt fra magan 😂😂 Anonymkode: cd854...808
AnonymBruker Skrevet i går, 09:37 #11 Skrevet i går, 09:37 Julen er bare en kommersiell ensom dritperiode og viss du sier du misliker julen blir folk så lett fornærmet som at det var deres bursdag eller navn eller ennda mer personlig en misliker. Synes folk oppfører seg mer og mer klin kokos jo nærmere julen vi kommer. Slapper mest mulig av og gjør hyggelige stressfrie ting og har ikke kalenderen for full av ting jeg skal eller må, det hjelper for meg. Anonymkode: 8d7e5...5d7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå