Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal begynne å skrive master nå og levere i Mai. Har en krevende jobb med høyt tempo ved siden av og stresser over å ikke klare å kombinere begge deler. Lurer på om noen har tips til hva jeg kan gjøre for å strukturere meg selv det neste halvåret. Tar gjerne imot tips :) 

Anonymkode: 69026...06f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg gjorde var at jeg så på lønna for min jobb med fullført master og opptaksbrevet jeg fikk i posten for masterstudiet. Det hjalp veldig. 

Anonymkode: 6758d...2b8

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg tok helt fri hver lørdag og studerte 8-12 timer på søndag.

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er i sluttfasen av master, har 100% jobb, 3 barn. Har vært mye jobb med master, men har også gått fint. Har i flere perioder jobbet litt hver dag med oppgaven, alt mellom 30 min til noen timer. Søndager har jeg jobbet ekstra med oppgaven. Har lagt opp litt at jeg skriver litt når barna er på aktiviteter, hos venner, har lagt seg, bruker den tiden jeg har. Samtidig gir det meg litt avbrekk fra hverdagen, det gir meg noe å studere. 

Det er gjennomførbart, og som noen nevner over her, økt lønn gir motivasjon for meg 😀 

Anonymkode: 497f4...451

• Nyttig 3
Skrevet

Takk! setter pris på tips

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 10.45):

Jeg skal begynne å skrive master nå og levere i Mai. Har en krevende jobb med høyt tempo ved siden av og stresser over å ikke klare å kombinere begge deler. Lurer på om noen har tips til hva jeg kan gjøre for å strukturere meg selv det neste halvåret. Tar gjerne imot tips :) 

Jeg har avtale med arbeidsgiver om å kunne følge forelesninger og sånn i arbeidstida uten å ta det igjen (annet enn at jeg naturligvis må levere på jobben min, det er ingen andre som gjør den for meg). Og når jeg skriver master, er vi enige om at en dag i uka kan brukes på hjemmekontor der jeg kan gjøre unna mitt, og så skrive. Ellers tror jeg ikke det hadde gått, døgnet har ikke nok timer. 

Men arbeidsgiver vet at jeg er fleksibel og gjør jobben min, og at de er tjent med at jeg får den kompetansen masteren gir. 

Anonymkode: a7c43...0bc

• Nyttig 1
Skrevet

det avhenger mye av hvor stor masteren er. det er ganske enorm forskjell fra en maste rpå 30 poeng til 45 og 60.

Anonymkode: 8ffe5...7bc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg endte opp med å skrive om lag halvparten av masteroppgaven min siste måneden. Da tok jeg ulønnet fri fra jobb for å fokusere 100% på masteroppgaven. Utrolig hva man får gjort på kort tid dersom man har fullt fokus og mulighet til å legge bort alt annet. Jeg måtte det, har to barn, men siste ukene gjorde mannen min alt av husarbeid og oppfølging av dem. 

Anonymkode: b043e...7a4

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

det avhenger mye av hvor stor masteren er. det er ganske enorm forskjell fra en maste rpå 30 poeng til 45 og 60.

Ja, og om man bruker mye tid på å samle inn data selv, eller om det er en litteraturoppgave. 
TS, lag en god plan over hva du skal gjøre når. Strukturer arbeidet. Ikke skriv litt her og litt der, jobb aktivt med å få enkelte deler av oppgaven mest mulig ferdig. Ha orden i referansene fra dag 1 (bruk EndNote eller annet egnet program), ikke legg inn kommentarer eller linker eller tro at du husker det senere. 
Lag et dokument hvor du skriver hva du må ha med i litteraturgjennomgangen, og i hvilken rekkefølge (husk at du skal skrive en historie). Gjør det samme for diskusjonen når du kommer så langt. 
Lag et dokument som er formatert som masteroppgaven med en gang. Legg inn riktige sidetall, linjeavstand, forside, automatisk innholdsfortegnelse, alle kapitlene som skal være med… 

Ha fokus på problemstillingen HELE tiden når du skriver. 
Det jeg ser mange roter det til på, er at de er ustrukturerte og bruker mye tid på tull i starten. De tror de jobber mye, men realiteten er at de timene de legger inn resulterer i lite brukbar tekst fordi de henger seg opp i feil ting. 
Hilsen veileder 

Anonymkode: 61d98...9fc

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, og om man bruker mye tid på å samle inn data selv, eller om det er en litteraturoppgave. 
TS, lag en god plan over hva du skal gjøre når. Strukturer arbeidet. Ikke skriv litt her og litt der, jobb aktivt med å få enkelte deler av oppgaven mest mulig ferdig. Ha orden i referansene fra dag 1 (bruk EndNote eller annet egnet program), ikke legg inn kommentarer eller linker eller tro at du husker det senere. 
Lag et dokument hvor du skriver hva du må ha med i litteraturgjennomgangen, og i hvilken rekkefølge (husk at du skal skrive en historie). Gjør det samme for diskusjonen når du kommer så langt. 
Lag et dokument som er formatert som masteroppgaven med en gang. Legg inn riktige sidetall, linjeavstand, forside, automatisk innholdsfortegnelse, alle kapitlene som skal være med… 

Ha fokus på problemstillingen HELE tiden når du skriver. 
Det jeg ser mange roter det til på, er at de er ustrukturerte og bruker mye tid på tull i starten. De tror de jobber mye, men realiteten er at de timene de legger inn resulterer i lite brukbar tekst fordi de henger seg opp i feil ting. 
Hilsen veileder 

Jeg må presisere at når jeg skriver at man bør jobbe aktivt med å få enkelte deler av oppgaven helt ferdig mener jeg ikke at først skal man skrive introduksjon, så metode, så resultat etc. Det er naturlig at det blir noe overlapp. Men hvis man skriver én setning på side 10, og så to setninger på side 30, og bare går fram og tilbake hele tiden, ender man opp med at alt er halvferdig og kaotisk. Ofte er det lurt å starte med litteratur (fordi du trenger å sette deg godt inn i det først) og metode (for du må vite hva du skal gjøre). Så resultatene. Diskusjon til slutt. Konklusjonen går kjapt å skrive. Og så står det igjen en del småtteri på slutten, som abstract, liste over figurer og slike ting, men det tar ikke så lang tid. Så vil det alltid være sånn at man går tilbake til litteraturdelen (spesielt) og endrer noe underveis, og det er selvsagt helt ok. Men jeg anbefaler å holde fokus hovedsakelig på én del av gangen. Det gir også mestringsfølelse å nå delmål/milepæler underveis.

• Nyttig 1
Skrevet

Det jeg gjorde når jeg skulle skrive var å sette opp 3 timer hver ettermiddag, 5 timer hver lørdag og søndag, for å skrive. Utenom det hadde jeg fri. Opplevde det viktig å ha mulighet til å ha noe fritid uten å ha dårlig samvittighet. 

Og så hadde jeg ikke "lov" å spise snop uten om når jeg skrev.. hadde en stor skuffelse med snop i skrivebordet. Viktig med noen belønninger 😉

Anonymkode: da285...16d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.11.2025 den 22.32):

Jeg er i sluttfasen av master, har 100% jobb, 3 barn. Har vært mye jobb med master, men har også gått fint. Har i flere perioder jobbet litt hver dag med oppgaven, alt mellom 30 min til noen timer. Søndager har jeg jobbet ekstra med oppgaven. Har lagt opp litt at jeg skriver litt når barna er på aktiviteter, hos venner, har lagt seg, bruker den tiden jeg har. Samtidig gir det meg litt avbrekk fra hverdagen, det gir meg noe å studere. 

Det er gjennomførbart, og som noen nevner over her, økt lønn gir motivasjon for meg 😀 

Anonymkode: 497f4...451

Jeg var ferdig med masteren nå i sommer og kombinerte det med 100% stilling i bhg i tillegg til kronisk syk mann og to små barn. Jeg kom i mål, men dessverre økes ikke lønnen i bhg med master og helsa ble svekket som følge av enormt stressnivå over flere år, så jeg angrer på at jeg tok den.
Heier på deg❤️

Anonymkode: 940e4...614

• Hjerte 2
Skrevet

Studere jevnt og trutt. Sette av litt tid hver dag i perioder med innleveringer, har ikke kommet til selve masteren enda. Har barn og jobber 100% turnus. Om jeg må studere på kvelden gjør jeg det etter at barnet er lagt. Det går utover den lille egentiden jeg har, men det går for en periode.

Anonymkode: cafd9...ceb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Den er på 30 studiepoeng 

Skrevet

Enormt takk til alle! Smart det tipset med å lage oppsettet ferdig tidlig 🫶🏻

• Liker 1
Skrevet

Jeg skriver forresten kvalitativ

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...