TomKrus Skrevet lørdag kl. 15:46 #41 Skrevet lørdag kl. 15:46 Grønnsaksvaffel skrev (5 minutter siden): Det funket helt til det ikke funket. Jeg tar ikke den sjansen. Bare tull ! Det tar en time eller to til den er kald, så dette går helt fint en del timer. Natten over er litt verre, det kan bli for lenge.
Kvist Skrevet lørdag kl. 15:50 #42 Skrevet lørdag kl. 15:50 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg gidder ikke bygge en varde over lasagneformen bare for å avkjøle maten raskere. Anonymkode: 5a29c...7c9 Bare sende han og barna en snap og fortelle at middagen er i steinrøysa på trappa Neida, vi bor med både måker og skjærer og det holder med tett lokk og f.eks en murstein/brostein oppå for sikkerhets skyld. Men hvis du lager ferdig lasagne, uten å steke den, så kan de steke den når de kommer hjem. Min erfaring er at en lasagne som har stått og ventet noen timer har kortere steketid. Siden pastaplatene har trukket til seg noe væske fra sausene. Er det snakk om 2-3 timer hadde jeg bare satt den i kald oven. Evt med lapp til ungene om å sette på ovnen på sånn og sånn om det er de som kommer først hjem. 1
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 15:53 #43 Skrevet lørdag kl. 15:53 TomKrus skrev (4 minutter siden): Bare tull ! Det tar en time eller to til den er kald, så dette går helt fint en del timer. Natten over er litt verre, det kan bli for lenge. Maten blir ikke kald i romtemperatur, den blir romtemperert. Du kan mene hva du vil, men du får ikke overtalt meg til å la kokt pasta stå i romtemperatur i timesvis.
TomKrus Skrevet lørdag kl. 15:59 #44 Skrevet lørdag kl. 15:59 Grønnsaksvaffel skrev (4 minutter siden): Maten blir ikke kald i romtemperatur, den blir romtemperert. Du kan mene hva du vil, men du får ikke overtalt meg til å la kokt pasta stå i romtemperatur i timesvis. Det går helt fint, om du vil noe annet så gjør det. Så har du rett at pasta er litt "skummelt" angående dette, men noen timer går helt fint. Sette det i kjøleskapet før det er kaldt nok lager store problemer for alle andre matvarer i det kjøleskapet. Temperaturen der fyker da opp raskt og forblir alt for høy over for lang tid.
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 16:04 #45 Skrevet lørdag kl. 16:04 TomKrus skrev (3 minutter siden): Det går helt fint, om du vil noe annet så gjør det. Så har du rett at pasta er litt "skummelt" angående dette, men noen timer går helt fint. Sette det i kjøleskapet før det er kaldt nok lager store problemer for alle andre matvarer i det kjøleskapet. Temperaturen der fyker da opp raskt og forblir alt for høy over for lang tid. Nå har jeg skrevet i tråden allerede at jeg setter mat ut på balkongen på denne tiden for å avkjøle raskt. Det er relativt sjelden jeg koker pasta som jeg ikke spiser med en gang.
TomKrus Skrevet lørdag kl. 16:07 #46 Skrevet lørdag kl. 16:07 (endret) Grønnsaksvaffel skrev (3 minutter siden): Nå har jeg skrevet i tråden allerede at jeg setter mat ut på balkongen på denne tiden for å avkjøle raskt. Det er relativt sjelden jeg koker pasta som jeg ikke spiser med en gang. Joda helt greit det, men det tar sin tid det også. Så har jeg ikke vært så bastant ! Har aldri vært utsatt for noe som helst problemer ! Men det må ikke gå for lang tid ! Det er poenget. Man skal riktig nok ha fokus på akkurat det. Koke pasta og la det stå natten over ? Det har jeg aldri gjort, på grunn av faren med "giftstoffer" som kan danne seg. Mat på balkongen er ikke lurt ! Kråker og skjærer er helt vanvittig gale til å hakke det der opp og forsyne seg. De tar også søppelposer og river det i filler om de får sjansen. Da må du være der og følge med hele tiden. Endret lørdag kl. 16:08 av TomKrus
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 16:13 #47 Skrevet lørdag kl. 16:13 TomKrus skrev (4 minutter siden): Joda helt greit det, men det tar sin tid det også. Så har jeg ikke vært så bastant ! Har aldri vært utsatt for noe som helst problemer ! Men det må ikke gå for lang tid ! Det er poenget. Man skal riktig nok ha fokus på akkurat det. Koke pasta og la det stå natten over ? Det har jeg aldri gjort, på grunn av faren med "giftstoffer" som kan danne seg. Mat på balkongen er ikke lurt ! Kråker og skjærer er helt vanvittig gale til å hakke det der opp og forsyne seg. De tar også søppelposer og river det i filler om de får sjansen. Da må du være der og følge med hele tiden. Ærlig talt, jeg setter jo ikke mat åpent for fugler. 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:24 #49 Skrevet lørdag kl. 17:24 Grønnsaksvaffel skrev (2 timer siden): Ikke meg du siterer, men jeg prøver å unngå å bli matforgiftet. Og lar derfor ikke kokt pasta stå i romtemperatur i timesvis. Det er snakk om tre timer, det vil si kanskje 2.5 timer i den temperaturen den ikke bør ha. Det tar i alle fall 4-5 timer med temperatur under 50C før bakteriene begynner å utvikle seg: https://www.aftenposten.no/bolig/i/Vz3gmp/er-det-farlig-aa-la-pasta-staa-i-romtemperatur-ekspert-svarer Anonymkode: 85855...89d 1
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 17:48 #50 Skrevet lørdag kl. 17:48 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er snakk om tre timer, det vil si kanskje 2.5 timer i den temperaturen den ikke bør ha. Det tar i alle fall 4-5 timer med temperatur under 50C før bakteriene begynner å utvikle seg: https://www.aftenposten.no/bolig/i/Vz3gmp/er-det-farlig-aa-la-pasta-staa-i-romtemperatur-ekspert-svarer Anonymkode: 85855...89d Jeg kommer fortsatt ikke til å la kokt pasta stå i romtemperatur i timesvis.
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 17:51 #51 Skrevet lørdag kl. 17:51 Grønnsaksvaffel skrev (2 timer siden): Det funket helt til det ikke funket. Jeg tar ikke den sjansen. Er ingen sjans å ta. Aldri hørt noensinne om noen som ble syk av dette. Anonymkode: caedb...ffb
Grønnsaksvaffel Skrevet lørdag kl. 18:05 #52 Skrevet lørdag kl. 18:05 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Er ingen sjans å ta. Aldri hørt noensinne om noen som ble syk av dette. Anonymkode: caedb...ffb At du ikke har hørt om det betyr ikke at det ikke har skjedd. Faktisk har folk dødd av det. https://www.forskning.no/forskeren-forteller-mat-mat-og-helse/sa-farlig-er-det-a-spise-ris-og-pasta-som-er-lagret-feil/733037
Maleficenta Skrevet søndag kl. 15:45 #53 Skrevet søndag kl. 15:45 Grønnsaksvaffel skrev (21 timer siden): At du ikke har hørt om det betyr ikke at det ikke har skjedd. Faktisk har folk dødd av det. https://www.forskning.no/forskeren-forteller-mat-mat-og-helse/sa-farlig-er-det-a-spise-ris-og-pasta-som-er-lagret-feil/733037 Men da kan hun montere lasagnen og putte den i kjøleskapet eller et annet sted kaldt. Problem solved. 1 1
Grønnsaksvaffel Skrevet søndag kl. 15:57 #54 Skrevet søndag kl. 15:57 Maleficenta skrev (12 minutter siden): Men da kan hun montere lasagnen og putte den i kjøleskapet eller et annet sted kaldt. Problem solved. Ja, det ville jeg gjort. 1
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 16:09 #55 Skrevet søndag kl. 16:09 Ullvott skrev (På 7.11.2025 den 12.26): En lasagne skal jo steke ganske lenge, så jeg synes ikke rådet om å etterlate den ustekt var spesielt godt. Da ville jeg mye heller stekt den ferdig og satt den i kjøleskapet. Stek den heller tidlig nok til at den rekker å kjøle seg litt ned før du må reise. Å etterlate den i ovnen i tre timer etter steking ville jeg definitivt ikke gjort. Ikke bare på grunn av at den blir uttørket, men også fordi det ikke skal veldig mye lengre tid til før man risikerer å bli skikkelig syk. Å sette ting ut kan være et alternativ hvis man har innbruddssikkker emballasje. Avhengig av størrelsen på lasagnen kan en kaketine eller en stor plastboks med lokk brukes hvis lokket kan sikres skikkelig. 20-30 minutter er da virkelig ikke så lenge..? Eller har vi blitt så gærne i denne tiden med sosiale media osv at vi forventer at alt som skjer, skal ta 30 sekunder? Til TS: Hvis du absolutt skal lage lasagne, la de som skal spise den steke/gratinere den Anonymkode: 01228...cc9 2 1
AnonymBruker Skrevet mandag kl. 18:11 #56 Skrevet mandag kl. 18:11 AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 11.22): Her er måkene på umiddelbart. Mulig ikke på denne årstiden, men da tar skjærene den. Lurer på hvor de som kan sette ut mat bor 😅 Anonymkode: 5a29c...7c9 Jeg bor i 1. etg i blokk. Bruker bare kake-tupperwaren min eller plastkasse når jeg må oppbevare noe ute. Anonymkode: 71fa6...35d
Ullvott Skrevet mandag kl. 18:37 #57 Skrevet mandag kl. 18:37 AnonymBruker skrev (På 9.11.2025 den 17.09): 20-30 minutter er da virkelig ikke så lenge..? Eller har vi blitt så gærne i denne tiden med sosiale media osv at vi forventer at alt som skjer, skal ta 30 sekunder? Til TS: Hvis du absolutt skal lage lasagne, la de som skal spise den steke/gratinere den Anonymkode: 01228...cc9 I hovedinnlegget står det 2 - 3 timer. 3 timer kan være lang nok tid til at det dannes giftstoffer. Å varme opp igjen lasagnen hjelper ikke. Joda, bakteriene dør, men giftstoffene som allerede er dannet nøytraliseres ikke.
Maleficenta Skrevet 5 timer siden #58 Skrevet 5 timer siden Ullvott skrev (På 10.11.2025 den 19.37): I hovedinnlegget står det 2 - 3 timer. 3 timer kan være lang nok tid til at det dannes giftstoffer. Å varme opp igjen lasagnen hjelper ikke. Joda, bakteriene dør, men giftstoffene som allerede er dannet nøytraliseres ikke. Sett det i kjøleskapet!!! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå