Gå til innhold

Hvilken by er verdens mest kriminelle og farlige?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Altså hvor det er flest ran, tyveri, drap etc. Men ikke krigsområde.

Noen som har tips her? Lyst å dra på badass-ferie. Som er en trend nå. 

Anonymkode: b72e3...ad9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tijuana, Mexico.

Anonymkode: 9b9ab...156

AnonymBruker
Skrevet

Pietermaritzburg eller Tijuana.

San Pedro Sula er også høyt på statistikken, og det er det riktig hyggelig. 

Anonymkode: 85fd3...82c

Skrevet

Hver sin lyst. Men OK, Port Moresby i Papua New Guinea er nok det skumleste og mest ekstreme jeg kan tenke meg. Byen, og egentlig hele landet, er klin kokos – og du er f... meg på vakt hele tiden. Reiser du dit bør du ha ordnet testamente og alle formaliteter før du reiser hjemmefra, og nå tøyser jeg ikke.

Oddsen for at du blir utsatt for noe alvorlig kriminelt er skyhøy. Og dét er den store forskjellen mellom denne byen/dette landet og all andre byer og steder i verden som regnes som farlige: Mens byer som f.eks. Port-au-Prince i Haiti eller Johannesburg i Sør-Afrika scorer skyhøyt på alle kriminalitetsstatistikker, så er de alvorlige tilfellene der primært knyttet til visse geografiske områder i byen og mellom deler av innbyggerne. Du kan stort sett føle deg trygg hvis du tar forholdsregler og hører på rådene du får. Slik er det ikke på Papua New Guinea. Det er next level danger zone, og du er på vakt hele f..ing tiden.

Jeg føler jeg har vært mange shady og skumle steder i verden, men det kunne ikke ramle meg inn å reise til et sted med din begrunnelse. Hva er hensikten? For å legge ut TikTok-videoer som viser hvor tøff en er som våger? Det er idiotisk på så mange nivåer.

God tur, og lykke til. Ikke reis hjemmefra og ha noe usagt til noen her hjemme.

Anonymkode: 87015...250

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Hver sin lyst. Men OK, Port Moresby i Papua New Guinea er nok det skumleste og mest ekstreme jeg kan tenke meg. Byen, og egentlig hele landet, er klin kokos – og du er f... meg på vakt hele tiden. Reiser du dit bør du ha ordnet testamente og alle formaliteter før du reiser hjemmefra, og nå tøyser jeg ikke.

Oddsen for at du blir utsatt for noe alvorlig kriminelt er skyhøy. Og dét er den store forskjellen mellom denne byen/dette landet og all andre byer og steder i verden som regnes som farlige: Mens byer som f.eks. Port-au-Prince i Haiti eller Johannesburg i Sør-Afrika scorer skyhøyt på alle kriminalitetsstatistikker, så er de alvorlige tilfellene der primært knyttet til visse geografiske områder i byen og mellom deler av innbyggerne. Du kan stort sett føle deg trygg hvis du tar forholdsregler og hører på rådene du får. Slik er det ikke på Papua New Guinea. Det er next level danger zone, og du er på vakt hele f..ing tiden.

Jeg føler jeg har vært mange shady og skumle steder i verden, men det kunne ikke ramle meg inn å reise til et sted med din begrunnelse. Hva er hensikten? For å legge ut TikTok-videoer som viser hvor tøff en er som våger? Det er idiotisk på så mange nivåer.

God tur, og lykke til. Ikke reis hjemmefra og ha noe usagt til noen her hjemme.

Tusen takk! Port Moresby høres kjempespennede ut. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tusen takk! Port Moresby høres kjempespennede ut. 

Heftig reiseråd fra UDI når det gjelder kjøring i trafikken. 
Blir du involvert i trafikkulykker hvor det ikke er fare for liv eller helse, bør du straks kjøre videre til nærmeste politistasjon og be om assistanse, da større ansamlinger, som kan bli voldelige, fort oppstår. Unngå å stanse ved "veisperringer" med mindre du er helt sikker på at den er satt opp av politiet. Hvis ikke, snu og kjør en alternativ rute.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Heftig reiseråd fra UDI når det gjelder kjøring i trafikken. 
Blir du involvert i trafikkulykker hvor det ikke er fare for liv eller helse, bør du straks kjøre videre til nærmeste politistasjon og be om assistanse, da større ansamlinger, som kan bli voldelige, fort oppstår. Unngå å stanse ved "veisperringer" med mindre du er helt sikker på at den er satt opp av politiet. Hvis ikke, snu og kjør en alternativ rute.

Veisperringer, enten det er borgervern eller landeveisrøvere er det nok av på Papua New Guinea...

Samme råd vedr trafikkulykker fikk vi også i flere land i (sentrale) Afrika. Det var rått og brutalt, og ganske vondt absurd etter vår (og enhver normal) målestokk: Kjørte du på et menneske så var det bare å komme seg til hel..te vekk derfra, og helst krysse nærmeste grense. Gatejustisen kan være nådeløs, spesielt hvis resultatet er fatalt. Kjørte en på budskap så kjørte en til nærmeste større by og oppsøkte politiet.

Skjedde heldigvis aldri noe.

• Nyttig 1
Skrevet

Du vil nok ta deg en tur til Honduras. 

Eventuelt Venezuela. 

For ekstra spenning reiser du selvsagt til Sudan, Kongo eller Afghanistan. Afghanistan er ikke nødvendigvis farlig i form av garantien om vold fra innfødte, men om du vil ta en fottur i fjellene så vil det garantert finnes en og annen stamme der, som fint slakter deg før middag. 

Anonymkode: b5b61...4d8

• Liker 1
Skrevet

Oslo, spesielt østkanten 🚩

Anonymkode: e6703...f61

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tijuana, Mexico.

Anonymkode: 9b9ab...156

Jeg har vært der, det gikk heldigvis helt fint!

Anonymkode: b6382...4c3

Skrevet

Mange «utrygge» byer er også kjedelige. Som Johannesburg og Port Moresby. Jeg har vært i Montevideo i Uruguay, og det føltes ikke særlig trygt, selv om det sies å være det. 

Anonymkode: d2063...47d

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Finnes statistikk på sånt. Her har du Ranking of the most dangerous cities in the world in 2025, by crime rate per 100,000 inhabitants

https://www.statista.com/statistics/243797/ranking-of-the-most-dangerous-cities-in-the-world-by-murder-rate-per-capita/?srsltid=AfmBOopT2263_Fsc42HtAniv9bZZnNEJ_6b2Gl8okNDJPEf5JlznGaPo

Anonymkode: 21056...a8a

Ifølge den listen kan man vel trygt slå fast at Sør Afrika med 5 av de 10 farliste byene er et farlig land ja.

Forbauser meg at Memphis er USAs farligste by. Ville trodd at byer som New Orleans, Detroit og Gary ville vært på topp

Skrevet
Blikket skrev (28 minutter siden):

Forbauser meg at Memphis er USAs farligste by. Ville trodd at byer som New Orleans, Detroit og Gary ville vært på topp

Memphis er ekstremt delt er min erfaring. Vi bodde noen dager i en anbefalt del av byen i fjor og opplevde det som særdeles trygt og fint. Men du skal ikke mange gatene utenfor før det er som å komme til en annen verden. En verden du ikke vil oppholde deg i for å si det sånn.

Anonymkode: 43122...0b1

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Oslo, spesielt østkanten 🚩

Anonymkode: e6703...f61

Statistisk sett en av verdens tryggeste "stor"byer.

Anonymkode: 08180...513

• Nyttig 5
Skrevet

Hva kunne du tenke deg, å bli voldtatt, drept eller ranet? Du kan jo velge byen etter type forbrytelse også.

Anonymkode: eeaac...e94

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Memphis er ekstremt delt er min erfaring. Vi bodde noen dager i en anbefalt del av byen i fjor og opplevde det som særdeles trygt og fint. Men du skal ikke mange gatene utenfor før det er som å komme til en annen verden. En verden du ikke vil oppholde deg i for å si det sånn.

Jeg synes at amerikanere generelt liker å overdrive ting, spesielt når det gjelder kriminalitet. Folk sier at man ikke skal stole på det media skriver når det gjelder kriminalitet i f.eks. Oslo fordi de vil "skremme" folk, men jeg føler at amerikanere ofte gjør akkurat det samme uten å ha opplevd noe farlig selv.

En venn av meg som bor i Southaven sier det samme. Men det finnes utrygge deler av byen, som Parkland Village. 

Skrevet
Blikket skrev (2 timer siden):

Ifølge den listen kan man vel trygt slå fast at Sør Afrika med 5 av de 10 farliste byene er et farlig land ja.

Det har nok også noe å gjøre med hvor god oversikt man har over kriminaliteten. Sør-Afrika har et rimelig oppegående politi- og justisvesen, det kan du ikke nødvendigvis si om mange av de andre landene på kontinentet. Det handler ikke bare om hvor mye kriminalitet som skjer, men også om hvor mye som blir rapportert og registrert.

Anonymkode: bfabd...6af

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det har nok også noe å gjøre med hvor god oversikt man har over kriminaliteten. Sør-Afrika har et rimelig oppegående politi- og justisvesen, det kan du ikke nødvendigvis si om mange av de andre landene på kontinentet. Det handler ikke bare om hvor mye kriminalitet som skjer, men også om hvor mye som blir rapportert og registrert.

Anonymkode: bfabd...6af

Skikkelig oppegående ja, når de ikke gidder å samarbeide med norsk politi om et mulig drap: https://www.vg.no/nyheter/i/kwRKL6/kripos-henlegger-sak-av-savnet-nordmann-i-soer-afrika

Anonymkode: eeaac...e94

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.11.2025 den 16.41):

Jeg synes at amerikanere generelt liker å overdrive ting, spesielt når det gjelder kriminalitet.

Det kan godt hende. Jeg har dog vært mye og mange ganger i USA og Memphis er eneste stedet jeg har følt meg utrygg.

Hun ene vi var sammen med ble blant annet voldtatt på en parkeringsplass ca 100 meter fra festivalinngangen. Tidligere samme dag ble vi flasha med skytevåpen på gata.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...