thricane Skrevet 7. november #1 Skrevet 7. november Samme med exit-skatten. https://www.finansavisen.no/energi/2025/11/06/8305593/esa-gransker-norgespris-ordningen-strider-mot-regelverket https://e24.no/norsk-oekonomi/i/Jbzdp7/ulovlige-emigrasjonsregler Hva tror dere om utfallet her?
Tiuren Skrevet 7. november #2 Skrevet 7. november Jeg tenker at dette var kalkulert av regjeringen, for å vinne valget, tviler på at de kommer til å kjempe med "nebb&klør" for å beholde norgesprisen sin.... 3 1
MorTil2 Skrevet 7. november #3 Skrevet 7. november Tiuren skrev (3 timer siden): Jeg tenker at dette var kalkulert av regjeringen, for å vinne valget, tviler på at de kommer til å kjempe med "nebb&klør" for å beholde norgesprisen sin.... Som så mye annet, har det vist seg.... Norgespris er en veldig dyr ordning, betalt av skattebetalerne. Så om den skrotes, så helt ok for meg. Men helst ikke før enn mars/april 2026....
Perine Skrevet 7. november #4 Skrevet 7. november Det er nok for godt til å vare, tror jeg, selv om jeg føler at det er mer rettferdig at vi i sør ikke må betale mer enn dobbelt så mye som andre. 2
thricane Skrevet 8. november Forfatter #5 Skrevet 8. november MorTil2 skrev (9 timer siden): Som så mye annet, har det vist seg.... Norgespris er en veldig dyr ordning, betalt av skattebetalerne. Så om den skrotes, så helt ok for meg. Men helst ikke før enn mars/april 2026.... Kan lure på hvordan de brukte 4 år på å komme frem til noe som potensielt må skrotes 🤔
thricane Skrevet 8. november Forfatter #6 Skrevet 8. november Perine skrev (2 timer siden): Det er nok for godt til å vare, tror jeg, selv om jeg føler at det er mer rettferdig at vi i sør ikke må betale mer enn dobbelt så mye som andre. Usikker på om jeg synes den er så god. Lang binding mot garanti motsatt vei. Bærer ikke helt preg av å være et subsidie?
Perine Skrevet 8. november #7 Skrevet 8. november thricane skrev (8 timer siden): Usikker på om jeg synes den er så god. Lang binding mot garanti motsatt vei. Bærer ikke helt preg av å være et subsidie? Om vi ser på spotprisene i sør de siste årene, så har den jo lagt et godt stykke over 50 øre, noen ganger har det vært litt lavere i helgene, men ellers vanligvis rundt en krone, selv med fradrag for strømstøtte. I tillegg må vi jo alle betale for nettleie. Så jeg er i hvert fall glad for å ha norgesprisen her i NO2, selv om det foreløpig bare er ut 2026. Det har jo mye med forutsigbarhet å gjøre, og det er viktig. Det er nå min mening, men folk er jo forskjellige, og det samme er vår økonomiske hverdag. Jeg er spent på hvordan dette utvikler seg, men har dessverre ikke så mye tro på at det varer.
thricane Skrevet 8. november Forfatter #8 Skrevet 8. november Perine skrev (2 timer siden): Om vi ser på spotprisene i sør de siste årene, så har den jo lagt et godt stykke over 50 øre, noen ganger har det vært litt lavere i helgene, men ellers vanligvis rundt en krone, selv med fradrag for strømstøtte. I tillegg må vi jo alle betale for nettleie. Så jeg er i hvert fall glad for å ha norgesprisen her i NO2, selv om det foreløpig bare er ut 2026. Det har jo mye med forutsigbarhet å gjøre, og det er viktig. Det er nå min mening, men folk er jo forskjellige, og det samme er vår økonomiske hverdag. Jeg er spent på hvordan dette utvikler seg, men har dessverre ikke så mye tro på at det varer. Er selv i NO2, for vår del er den en no-brainer sammenlignet med alternativ. Men gikk med på avtalen med noe skepsis, for jeg synes det er spesielt med så lang bindingstid ovenfor privat marked, spesielt når det skal være et tiltak/subsidie. Vilkårene så ut som copy-paste fra ChatGPT.
Alizee Skrevet 9. november #9 Skrevet 9. november thricane skrev (21 timer siden): Er selv i NO2, for vår del er den en no-brainer sammenlignet med alternativ. Men gikk med på avtalen med noe skepsis, for jeg synes det er spesielt med så lang bindingstid ovenfor privat marked, spesielt når det skal være et tiltak/subsidie. Vilkårene så ut som copy-paste fra ChatGPT. Det er den lange bindingstiden jeg reagerer på også, samt at det ikke er mulighet for bruddgebyr for de private. Man er med andre ord fullstendig fastlåst i lang tid. 1
thricane Skrevet 9. november Forfatter #10 Skrevet 9. november Alizee skrev (3 timer siden): Det er den lange bindingstiden jeg reagerer på også, samt at det ikke er mulighet for bruddgebyr for de private. Man er med andre ord fullstendig fastlåst i lang tid. Ikke minst at leietaker kan gå inn på avtalen ved eget abonnement, men det er boligen som blir bundet. Er utleier riktig uheldig med en vrang leietaker, kan de potensielt binde enheten bare på dritt. Ikke nødvendigvis et problem i NO2, men noen områder er ikke nødvendigvis like gunstige. Nå er jeg heldigvis ikke utleier selv, men finner det litt spesielt at huseier i praksis mister sin styringsrett over boligen ved utleie. Med mindre strøm er inkludert, men det er en risiko det også.
Druid Skrevet 9. november #11 Skrevet 9. november MorTil2 skrev (På 7.11.2025 den 16.18): Som så mye annet, har det vist seg.... Norgespris er en veldig dyr ordning, betalt av skattebetalerne. Så om den skrotes, så helt ok for meg. Men helst ikke før enn mars/april 2026.... Strengt tatt er den ikke betalt av skattebetalerne. Hvis man skulle hevdet noen betalte, måtte det være andre land. For summen som går ut av statsbudsjettet er lavere enn utbyttene fra de statlige strømselskapene
Druid Skrevet 9. november #12 Skrevet 9. november thricane skrev (På 8.11.2025 den 1.32): Usikker på om jeg synes den er så god. Lang binding mot garanti motsatt vei. Bærer ikke helt preg av å være et subsidie? Hvilket er hele poenget. Det er ment å være en prisgaranti, og derfor har den både oppside og nedside. Hvilket er grunnen til at den er mindre problematisk enn den vanlige strømstøtten
thricane Skrevet 10. november Forfatter #13 Skrevet 10. november Druid skrev (16 timer siden): Hvilket er hele poenget. Det er ment å være en prisgaranti, og derfor har den både oppside og nedside. Hvilket er grunnen til at den er mindre problematisk enn den vanlige strømstøtten Prisgaranti? Da refunderes vel mellomlegget ved lavere pris, noe den vil være deler av året uten at det skjer. Men fastpris, definitivt. Kan en kalle det statlig støtteordning når staten totalt går i pluss? Det er såpass lave produksjonskostnader, samt avgifter nok, til at staten fremdeles skummer fløten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå