AnonymBruker Skrevet 6. november #1 Skrevet 6. november Jeg er egentlig en minimalist og er kald og lite sentimental av meg. Har ikke spart på album eller andre ting fra barndommen min eller andre perioder av livet. Har fått barn som er rake motsetningen av meg. De er veldig kreative og sentimentale av seg. De ser verdien i alt, samler på alt og klarer ikke å gi slipp. Siden de er kreative skaper de også mye rot når de lager ting. Det er så mye rot og klær overalt nå at det klikker for meg på daglig basis. De rydder ikke noe av tingene sine og lar det flyte, og når det da allerede er fullt overalt så strekker ikke tålmodigheten min til. Vi har sikkert 50 spill barna har fått i gaver gjennom årene som aldri er blitt brukt men som de ikke vil kvitte seg med. Hundrevis av bøker hvor de har vokst fra over halvparten men er for glade i til å bli kvitt. Leker de er vokst fra men fortsatt er glade i, en hel haug med bamser. Kasser med kreative ting. Lego overalt. Jeg er så overveldet! Blir irritert når hver eneste eske skal samles på for det skal lages noe av det. De er 10 og 13 år gamle, så hadde håpet på å ha det litt mer tomt og ryddig her hjemme nå. Anonymkode: 56564...2e3
monican94 Skrevet 6. november #2 Skrevet 6. november (endret) hos oss har vi voksne bestemt.... Endret 6. november av monican94 2
AnonymBruker Skrevet 6. november #3 Skrevet 6. november Har de egne rom? I såfall kan vel tingene være der? Hvis ting blir stående på stua, kjøkkenet eller fellesarealer, kan du true med å kaste det. Gjennomfør. Da lærer de fort. Anonymkode: 9a70c...82f 3
AnonymBruker Skrevet 6. november #4 Skrevet 6. november Har og en sånn 10 åring i hus. Han er en liten kreativ skrot nisse, som ELSKER alt som kommer i hus. Han gråter hvis jeg kaster en random pappeske, ALT har verdi. Jeg gikk så lei at jeg viste han episode på YouTube med ekstreme samlere. Sa at hvis han ikke begynner å kaste ting, kommer huset vårt til å se sånn ut til slutt. Han tok det litt til seg der og da, men ble fort glemt. Jeg kaster ting i smug. Det er ikke lett, når jeg vet hvor lei seg han blir. Har ingen gode råd, annet enn at vi får sette pris på at de er så kreative da 😆 Anonymkode: df7c2...c19
AnonymBruker Skrevet 6. november #5 Skrevet 6. november Du må hvertfall ikke begynne å kaste ting uten å ta det opp med de. Min mann er samler, noen ville kanskje si hoarder. Han mener hans mor (som var/er ryddeguri) har bidratt til dette. Da han var liten lekte han mye ute. I en skog ved huset fant han masse rart, typ 100 år gamle briller; lorgnetter. Han hadde en kasse under senga der han koste seg med å samle på disse og andre «skatter». Uten hans vitende hadde mora en dag kvittet seg med kassa og alt, og dette svir fortsatt, 50 år senere… Anonymkode: 7f5e6...fbf 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #6 Skrevet 7. november Oppbevaringsmøbler. Jeg er som barna dine. Ting er en minnefremkaller og minneforsterker. En gammel bilett fra Berlin gjør at minnene strømmer på, glasset fra konserten, julekortet fra bestemor... Det er så stas når mamma finner frem gamle ting, eller jeg finner noe jeg hadde glemt! Lag rammer for hvordan tingene skal lagres (i bokser, i skuffer, i skap, under senga), pust med magen, og se gleden fra barna dine sin side Anonymkode: 08207...f14 1
AnonymBruker Skrevet 7. november #7 Skrevet 7. november Ikke kast i skjul! Det er så respektløst og slemt! Anonymkode: 37904...25f 2
AnonymBruker Skrevet 7. november #8 Skrevet 7. november Ikke kast i skjul, men involver dem. De må læres opp til å forstå at ikke alt her i verden har like stor verdi, og at man av og til må kvitte seg med noe. Bøker og spill er kanskje det aller enkleste: du bestemmer at de skal få beholde et visst antall av hver, og de får bestemme hvilke de skal beholde. Det samme kan også gjøres for leker og klær. Men samtidig: gode oppbevaringsmøbler og -løsninger er et must, pluss at også du må gi litt, ved å la dem beholde noen sentimentale minner. Det at du selv ikke er sentimental betyr ikke at ikke andre får lov til å være det og å leve det ut. Kanskje kan det være motiverende om de får selge de tingene som er salgbare, og beholder pengene selv? La dem ta bilder og tenke ut tekster, sammenlikne priser på liknende varer på Finn osv, og så lager du annonser på Finn, Facebook eller liknende steder. Anonymkode: 1885c...d8c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå