Gå til innhold

Kan du starte og kjøre bil med manuell choke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kan du starte og kjøre bil med manuell choke? 

Anonymkode: 07dbc...cab

Måtte sjekke to ganger om jeg hadde havnet på Bil- eller Seksualitet-forumet nå 😂

Anonymkode: ffb4f...221

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan jeg. Det kunne jeg til og med som barn, da jeg kjørte morfars bil rundt på hyttetunet.

Anonymkode: c2acd...994

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok lappen i 2013, så svaret sier seg kanskje selv 😅

Anonymkode: 77c02...3d9

• Hjerte 1
Skrevet

Ja. Første bilen min hadde det. Fikk lappen i 97. Hadde en gammel kadet.

Begge ungdommen på 19 og 20 kan og siden de kjører en del veteran biler. Men ser vennene drms klarer ikke å starte bilen en gang

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
moomino skrev (1 time siden):

Ja. Første bilen min hadde det. Fikk lappen i 97. Hadde en gammel kadet.

Begge ungdommen på 19 og 20 kan og siden de kjører en del veteran biler. Men ser vennene drms klarer ikke å starte bilen en gang

Å kjøre gamle vrak er nok for meget spesielt interesserte, ikke akkurat noe å skryte av ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alle klarer det, uansett om de tok lappen i 2025 eller 1980. 

Min første bil hadde også manuell choke, dra ut en liten stang og justere når bilen ble varm, det er virkelig ikke spesielt vanskelig og ingenting vi lærte i kjøreopplæring. 

Anonymkode: ea335...fb1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle klarer det, uansett om de tok lappen i 2025 eller 1980. 

Min første bil hadde også manuell choke, dra ut en liten stang og justere når bilen ble varm, det er virkelig ikke spesielt vanskelig og ingenting vi lærte i kjøreopplæring. 

Anonymkode: ea335...fb1

Det er vel ikke snakk om å klare, men at mange av oss ikke vet hva det er engang.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har hatt to biler med manuell choke, så null problem det.

Skrevet

Haha! Det hadde jeg glemt! Ja, min første bil (eller var det den nr. to) hadde manuell choke. Her snakker vi slutten av 80-tallet/begynnelsen på 90-tallet. 

Hadde heller ikke et fungerende håndbrekk, så måtte slippe clutchen akkurat nok til å ikke trille bakover før jeg kunne ta foten av bremsepedalen. I tillegg var det alltid å kjøre med regummierte dekk, for det var billigst. Ahhh....good old days 🤣

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

ja, men man må jo være mer lydhør for motoren og justere choken ;) dagens sjåfører kan ikke en gang gire... 

Anonymkode: c8e4b...9f3

AnonymBruker
Skrevet
Blåsippa skrev (6 minutter siden):

I tillegg var det alltid å kjøre med regummierte dekk, for det var billigst. Ahhh....good old days 🤣

eller vi nappet piggene utav vinterdekkene når de ikke lengre var bra nok for vinterføre og brukte de utover vår/sommer til de var utslitt på mønster.. 

• Nyttig 1
Skrevet

Det finnes vel ikke biler med choke lenger noe sted?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg øvelseskjørte med en slik bil, men har ikke kjørt det siden. Skulle nok klart det, men. 

Anonymkode: 40e08...3e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Å kjøre gamle vrak er nok for meget spesielt interesserte, ikke akkurat noe å skryte av ;)

Hun skrev veteran. Hvordan fikk du det til å bli vrak?

Anonymkode: a1970...93b

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun skrev veteran. Hvordan fikk du det til å bli vrak?

Anonymkode: a1970...93b

Same same.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

eller vi nappet piggene utav vinterdekkene når de ikke lengre var bra nok for vinterføre og brukte de utover vår/sommer til de var utslitt på mønster.. 

Ja, det var også en "greie" ja. Vi var ikke akkurat personifiseringen av trafikksikkerhet 🤪

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan jeg.

Jeg brukte å kjøre en bil der choken hang seg opp, og det førte til noen ...eh, spesielle... situasjoner nå og da.  (De som har opplevd å kjøre svingete bratte strekninger med en bil som akselererer mer og mer forstår hva jeg mener)  Det var ikke morsomt de gangene det skjedde.

Anonymkode: 49158...d7f

Skrevet

Ha ha ja, jeg hadde en Renault en gang. Venninna mi skulle kjøre den en morgen og fikk beskjed om å dra ut choken, ingenting skjedde. Så fikk mitt hangoverhode se hva hun gjorde, hun dro i håndbrekket stakkar🤣

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Same same.

nja, de felste vetarnbiler er både mer veldholdt og mer verdt enn nyere elbiler :P

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
Blåsippa skrev (9 minutter siden):

Ja, det var også en "greie" ja. Vi var ikke akkurat personifiseringen av trafikksikkerhet 🤪

and yet... mindre ulykker i fht antall biler på veiene og bedre sjåfører - forstå det den som kan.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...