Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså korte turer, feks kjøre større barn på skolen. Eller brød på butikken.  Er dette greit egentlig. Jeg synes barnet er for lite. Det er rolig og ser på ipad men allikevel...

• Liker 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit. Barn kan finne på noe, selv om de stort sett er rolig og ikke finner på tull. Hva om barnet finner ut det skal eksperimentere på kjøkkenet med mat? Mikro, komfyr osv. Hva om barnet plutselig går ut? Hva om barnet blir redd? Ikke alle skjønner de er alene og hva det innebærer før foreldrene går. Hva om et uhell skjer? Hva hvis noe skjer forelderen på vei hjem? Ulykke, kø osv. 

Anonymkode: 0a03a...f10

• Liker 18
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, dette er IKKE greit! Barnet er alt for lite! Er det noe å lure på? Hva om noe skjer? Seriøst.. jeg håper nesten det tull. Man går ikke ifra en fireåring. 

Anonymkode: 6f790...d41

• Liker 22
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
leetha skrev (46 minutter siden):

Altså korte turer, feks kjøre større barn på skolen. Eller brød på butikken.  Er dette greit egentlig. Jeg synes barnet er for lite. Det er rolig og ser på ipad men allikevel...

Mange aleneforeldre jeg kjenner handler melk og brød når barna sover. 

Hittil har ingen av barna satt fyr på huset, blitt kvalt av å sette noe fast i halsen, omkommet av krybbedød, og ingen av foreldrene har omkommet i bilulykker på vei hjem.

Mange fireåringer klarer å sitte og tegne konsentrert, bygge med duplo eller se på TV i mer enn 10 minutter sammenhengende.

Anonymkode: ac9bf...fc4

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Helt innafor.

Anonymkode: c1335...c65

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er ikke greit. Sjansen er stor for at det går bra, men dersom det ikke går bra blir konsekvensene for store til at det er verdt å risikere!

Anonymkode: 7d802...1c1

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hittil har ingen av barna satt fyr på huset, blitt kvalt av å sette noe fast i halsen, omkommet av krybbedød, og ingen av foreldrene har omkommet i bilulykker på vei hjem.

Mange fireåringer klarer å sitte og tegne konsentrert, bygge med duplo eller se på TV i mer enn 10 minutter sammenhengende.

Men,de kan ikke ta vare på seg selv hvis det skjer noe. Hva med brann, innbrudd  ? Dette er noe av det sykeste jeg har lest her inne. Det er virkelig folk som ikke skulle hatt barn 🤬. Jeg hadde ringt barnevernet tvert.

Anonymkode: 937ec...8ec

• Liker 19
  • Nyttig 14
Skrevet
leetha skrev (1 time siden):

Tja kommer litt an på tiden hun er vekke, tenker på det som ut å jobbe i hagen/hente posten/hente bosspann.

Ville nok ikke gjort det selv, men det kan jo være at jeg har hatt flaks 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Men,de kan ikke ta vare på seg selv hvis det skjer noe. Hva med brann, innbrudd  ? Dette er noe av det sykeste jeg har lest her inne. Det er virkelig folk som ikke skulle hatt barn 🤬. Jeg hadde ringt barnevernet tvert.

Må være fantastisk å være det perfekte personen som du tydeligvis mener du er. 

Anonymkode: e4944...f5c

• Liker 19
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Så rart at du kjenner mange alenemødre som gjør det, jeg kjenner ingen 

Anonymkode: 2e2f0...97b

• Liker 16
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Er ikke perfekt for at man ikke lar 4-åringee være alene 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 2e2f0...97b

• Liker 31
  • Nyttig 7
Skrevet

Hadde aldri gått fra min 5 åring engang.  Jeg hadde ikke vært så bekymret for at han skulle gått avgårde, satt på kokeplater eller lignende for det har han aldri vist tegn på å gjøre. Det jeg hadde vært bekymret for er om brann alarmen gikk og det faktisk var brann. Han vet godt at han skal gå ut når brannalarmen ringer fordi det har blitt øvd på her hjemme med falske alarmer i blokka + brannøvelser men vi voksne har jo vært hjemme. Hvis han hadde vært alene derimot så er det en stor sannsynlighet at han hadde fått panikk. Og av den grunn så er 5 åringen for liten til å være hjemme alene. 

Din søster lar 4 åringen være alene hjemme. Det tenker jeg er helt uforsvarlig. Jeg ville sendt en anonym bekymringsmelding til barnevernet om jeg hørte om at så små barn var hjemme alene, selv om butikken bare var 2 min unna. Virker som din søster trenger veiledning i sikkerhet og tilsyn. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja da mange 4 åringer klarer det, men veldig mange 4 åringer vil få fullstendig panikk om brann alarmen feks  går. Er det en reel brann kanskje de ikke kommer seg ut engang. Det tar kun et par min å dø av røykforgifring. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit i min bok. Man kan ta med 4-åring på kjøring av større barn og ærend i butikken.

Anonymkode: e392b...558

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det en nylig fylt fireåring, eller nærmere fem? Hvor mange minutter er det snakk om? Bor de i by eller på bygda? 
Jeg vil ikke ensidig si at dette ikke går. Men litt tidlig er det ja. Hva sier søsteren din om det da? Hva er begrunnelsen for at barnet ikke er med?

Anonymkode: 1508e...5bb

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig ikke greit. Møkkamor. Du er nødt til å snakke litt hardt til henne eller rett og slett melde fra til BV. 

Anonymkode: 18181...b3b

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du er tydeligvis ikke klart over hvor fort en brann utvikler seg . Det går sinnsykt fort. Og selv mange voksne tar feil valg da. En 4 -åring skal ikke overlates alene. Det sier seg egentlig selv. Men,jeg tror rett og slett flere er for egoistiske  slik at de velger å ignorere dette. Og hvor vanskelig kan det være å ta med barnet  ?

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Med svarene som kommer her, så skjønner man hvorfor barn som vokser opp i dag er lite selvstendige og skjøre. Alt er jo tydeligvis farlig. Det krisemaksimeres med en gang!

Vi startet i det små med våre håpefulle. Butikken 5 min unna, lot de være alene hjemme om vi manglet et brød, så borte i 15 min. Ikke hadde de SFO etter skolen, da vi jobbet turnus og var hjemme stort sett hver gang de kom hjem, bortsett fra noen dager i mnd, da de var hjemme alene en liten time eller to, da turnusene våre overlappet.

• Liker 24
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit. Man vet aldri hva som kan skje hjemme eller på veien i løpet av 10 min.

Og jeg tilhører den generasjonen som ofte blir beskyldt for at vi lot ungene gå for lut og kaldt vann. Tror mine var minst 8 år før jeg gjorde noe sånt, og trygt nabolag der barn evt kunne springe til kjente naboer om det hadde vært noe.

Anonymkode: b4965...fdb

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...