Gå til innhold

Hvordan vasker du opp?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan vasker du opp for hånd? Tapper du i en kjele m med såpevann og en med skyllevann eller lar du vannet renne og vasker og skyller slik? 

Anonymkode: 9489f...5e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vasker i kummen med såpevann, og skyller under rennende vann.

Anonymkode: ab1c0...4fb

• Liker 10
Skrevet

Vasker i ene kummen, og skyller med kaldt vann i den andre lille kummen. Er det store ting, venter jeg med å skylle til jeg har tappet vannet i den store vasken, for å unngå søl av vann utover… 

En stor kjele fyller jeg med såpevann og vasker den direkte uten å fylle kummen. 

Anonymkode: 930e6...4be

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Det lille jeg vasker opp for hånd vasker jeg i kummen, og skyller av fortløpende med varmt vann. Nå er det ikke så mye jeg vasker for hånd med unntak av kjeler og stekepanne. Kan være noe annet småtteri en gang i blant.

Anonymkode: 08846...a41

• Liker 2
Skrevet

Jeg kam med hånden på hjertet si at jeg ikke husker sist jeg vasket opp noe som helst for hånd 😅

Anonymkode: 55ad1...c76

Skrevet

Jeg har ikke oppvaskmaskin, bor aleine.

Jeg bruker skuresvamp på så og si alt (first price, fargerike svamper). Tar zalo på svampen og vasker en og en ting (glass/kopper, fat, bestikk, gryter) og skyller hver ting.

Anonymkode: d5ec4...78b

• Liker 2
Skrevet

Med sepe, kost og vann, fallera.

Anonymkode: 50faa...5fd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg kam med hånden på hjertet si at jeg ikke husker sist jeg vasket opp noe som helst for hånd 😅

Du har ikke trefjøl er og treredskap? Skarpe kniver? Gryter og panner? Eller spiser du bare Fjordland?

• Liker 3
Skrevet

Hjemme lar jeg vannet renne, siden de tingene jeg vasker for hånd er fort gjort. Jernpanner, kniver og ting i tre.

På hytta på fjellet der vannet hentes i bekken og varmes på gassbluss, er det balje med såpevann og skylling ved siden av.

Anonymkode: 81ace...c84

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Fyller i den store kummen med varmt zalovann. Skyller bare det som skal drikkes av, for å unngå såpeskum, under rennende varmt vann i den lille kummen. Hvis jeg bare skal vaske en kjele, fyller jeg kjelen med varmt zalovann, og skyller under rennende varmt vann i den store kummen. Følte det var viktig å være detaljert her. 😄

Anonymkode: 51616...0ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fyller i den store kummen med varmt zalovann. Skyller bare det som skal drikkes av, for å unngå såpeskum, under rennende varmt vann i den lille kummen. Hvis jeg bare skal vaske en kjele, fyller jeg kjelen med varmt zalovann, og skyller under rennende varmt vann i den store kummen. Følte det var viktig å være detaljert her. 😄

Glemte at jeg lar alt lufttørke i oppvaskstativet.

Skrevet

Jeg forsøker først å ikke bruke så mye på en gang, så det blir en stor oppvask. Jeg tar av det verste med papir som kastes og skyller lett under varmt vann, før jeg legger glass alene for seg selv oppi hovedvaskekummen og har passelig ("en dråpe er nok") zalo i, lar det få ligge litt og kose seg der før jeg vasker opp med en god svamp som er litt bedre/mykere/vennligere mot overflater enn de billigste. Etter alt av glass blir det kopper og asjetter. Bestikk kommer for seg i nytt vann om der finnes mye oppvask. Å skifte vann ved behov er en bra ting. Langsom vasking og litt mere insisterende gnukking på vanskelig flekk og jeg kjenner at den gode tempen og varmt vann er godt å ha hendene oppi. Det kan bli en liten avslappende meditasjon der og jeg liker det faktisk. En og en ting blir skylt av over den andre kummen (TO kummer er et must!) og jeg har et stativ hvor alt kan få renne av seg og siden det skylles med hett vann så fordamper alt fort og blir nær tørt, men jeg går over til siste med vannabsorberende spesialkoppehåndkle som garantert fjerner det resterende med en gang. 

Neida, jeg har ikke rydde/vaske-mani og bruker ikke mengder av vann.  :lur: 

• Liker 1
Skrevet

Det er så lite. I praksis bare kokkekniver og skjærefjøler i tre. Lar vannet renne, sprayer på litt Zalo på børste eller svamp, vasker og skyller samtidig. 

Anonymkode: 37ce1...7fd

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du har ikke trefjøl er og treredskap? Skarpe kniver? Gryter og panner? Eller spiser du bare Fjordland?

Nei, det har jeg ikke. Kniver går også i oppvaskmaskinen. Samme med gryter og panner. Kjøper ikke noe som ikke tåler oppvaskmaskin. Blir det slitt så kjøper jeg nytt. Og jeg lager masse god mat fra bunnen av. Ytterst sjeldent Fjordland.

Skrevet

Tar på gummihansker, lar en glovarm vannstråle renne og vasker med kost og zalo. Har en egen kost til stekepanne og grisete kasseroller. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Tar du alle panner/kjeler i oppvaskemaskin? Nesten ingen av våre kjeler går i oppvaskemaskin. I tillegg er vi 6 stykk, og da må i så fall oppvaskmaskinen gå hele tiden, mens ting må stå i "kø" i oppvaskkummen fordi det ikke er plass til alt. 

Anonymkode: 930e6...4be

• Liker 1
Skrevet
Blåsippa skrev (37 minutter siden):

Tar på gummihansker, lar en glovarm vannstråle renne og vasker med kost og zalo. Har en egen kost til stekepanne og grisete kasseroller. 

så bortkastet varmt vann og strøm til oppvarming av vann.. 

Anonymkode: 930c6...cf3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det har jeg ikke. Kniver går også i oppvaskmaskinen. Samme med gryter og panner. Kjøper ikke noe som ikke tåler oppvaskmaskin. Blir det slitt så kjøper jeg nytt. Og jeg lager masse god mat fra bunnen av. Ytterst sjeldent Fjordland.

Da er du av en annen kaliber enn meg. Jeg har lært at man skal behandle utstyr,her gryte og panner, så de varer . Bruk og kast er ikke min greie. Man kan ha ting lenge ved riktig vedlikehold. 

• Liker 2
Skrevet

Vasker først hele kummen. Så fyller jeg den med varmt vann og har i såpe. Legger det som skal vaskes i den kummen, og skurer hver enkelt ting før jeg skyller den i kaldt rennende vann i den lille kummen.  

Jeg håndvasker gryter, tresleiver, trefjeler, noen vinglass, noen veldig gamle serveringsboller hvor jeg er redd for dekoren, matbokser, termos, vannflasker, bestikk med trehåndtak, kniver, brødform og bakebollen (fordi det tar unødvendig mye plass i oppvaskmaskinen). 

Anonymkode: 11d66...ecf

• Liker 1
Skrevet

Jeg lar det varme vannet renne. Ikke på full spyl men nok til å hjelpe.
Jeg vasker ikke særlig mye for hånd, vi er bare to voksne og selv om vi lager det meste vi spiser fra bunnen av så blir det ikke så mye oppvask når man har litt rutine. 
Jeg bor i blokk og vi har fått beskjed om at røra her har godt av at vi skyller ned to ganger når vi går på do innimellom, at vi bør la vann renne litt jevnlig osv så da gjør jeg det. Det forhindrer vistnok at det bygger seg opp belegg i de nylig renoverte rørene.

Anonymkode: 9b8c9...1eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...